Pesti Srácok

Roháni csere lehetőségére tett utalást: az iráni hajóért visszaadják a britet

Roháni csere lehetőségére tett utalást: az iráni hajóért visszaadják a britet

Haszan Róháni iráni elnök burkoltan utalást tett arra szerdán, hogy elképzelhetőnek tart egy cserét Londonnal: ha a britek elengedik a Gibraltárnál lefoglalt iráni tartályhajót, akkor visszakapják az iráni Forradalmi Gárda által lefoglalt brit tankert.

A hírügynökségek által burkolt csereajánlatként értelmezett kijelentés a szerdai kabinetülésen hangzott el. Az AP amerikai hírügynökség szerint Róháni egyebek között azt mondta: ha Nagy-Britannia "visszacsinálja rossz cselekedeteit, köztük azt is, amit Gibraltárnál tett", akkor "megfelelő választ fog kapni Irántól". A dpa német hírügynökség pedig azt a kijelentését idézte, hogy Teherán nem akar feszültséget, és "ha betartják a szabályokat, Gibraltárnál is, kedvező hozzáállással" kezeli majd az ügyet Teherán is.

Az előzményekhez tartozik, hogy a brit királyi tengerészgyalogság július elején lefoglalta a Grace 1 iráni tartályhajót annak gyanújával, hogy Szíriába akart kőolajat szállítani, megsértve a Damaszkusszal szembeni uniós szankciókat. A gibraltári önkormányzat pénteken augusztus 20-ig meghosszabbította a Grace 1 kihajózási tilalmát. Az iráni Forradalmi Gárda haditengerészeti egységei pedig a múlt pénteken lefoglalták a Stena Impero nevű, a Stena Bulk svéd cég által üzemeltetett, de brit lobogó alatt közlekedő tartályhajót a Hormuzi-szorosban. Ali Rabiei iráni kormányszóvivő közlése szerint Teherán dokumentumokkal tudja bizonyítani, hogy a tartályhajó iráni felségvizeken, rossz sávban hajózott be délről a Hormuzi-szorosba. A tekintélyes iráni alkotmányvédelmi tanács ugyanakkor még azt állította, hogy a Stena Impero lefoglalása az iráni hatóságok jogszerű válasza a Grace 1 iráni tartályhajó lefoglalására július elején.

Közben áthaladt a Hormuzi-szoroson egy brit zászló alatt közlekedő nagyobb hajó, először az említett, brit lobogó alatt közlekedő tartályhajó lefoglalása óta. A tengerészettel foglalkozó Lloyd's List nevű kiadvány szerint egy BW Elm-hajóról van szó, amelyet egy brit Montrose fregatt követett nyomon. A brit haditengerészet nem reagált az erről szóló értesülésekre. A Marine Traffic nevű nyomkövető oldal szerint a kereskedelmi hajó a szoroson átkelve szerda reggel megérkezett egy katari kikötőbe. A hajó tulajdonosának számító BW LPG az AP-hez eljuttatott közleményében nem tért ki részletekre, de leszögezte, hogy a cég "hálás az Egyesült Királyságnak és a nemzetközi közösségnek tengeri jelenlétéért", hogy biztonságot nyújt a hajóknak a térségben.

PestiSracok facebook image

Forrás: MTI; Fotó: Reuters

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.