Pesti Srácok

Így lépett húsz helyet előre Budapest a legélhetőbb városok rangsorában

Így lépett húsz helyet előre Budapest a legélhetőbb városok rangsorában

Idén a világ 140 városa között Budapest a 35., míg 2010-ben az 55. helyet foglalta el az Economist Intelligence Unit által készített listán. 20 helyet léptünk előre, ezzel a középmezőnyből bejutottunk a listavezető első negyedbe. Ez idő alatt, ebben az évtizedben Varsó öt helyet javult, Pozsony kettőt; Prága stagnált, ők továbbra is a középmezőny tagjai maradtak. A részletes elemzés a Figyelőben jelent meg.

Nemrég közölte az Economist Intelligence Unit (EIU) a világ legélhetőbb városainak 2019-es listáját. Ismét 140 várost vizsgáltak; 5 kategóriában 30 tényezőt mértek a rangsor kialakításakor. Idén megvédte Bécs a tavaly kivívott elsőségét, 2018-ban taszította le a trónról az előtte 7 éven át listavezető Melbourne-t. Budapest Közép-Kelet Európa legjobbja már évek óta. Idén a világlista 35. helyén állunk, a térségből Prága, Pozsony és Varsó a 60-65. helyeken követnek bennünket. Megelőzzük például Londont, New Yorkot, Los Angelest, Rómát, Madridot, Dublint, Lisszabont. A 100 pontos értékelő skálán jóval 90 felett teljesítünk. A 80 pontnál magasabb értéket elérő városokat szokták élhető városnak tekinteni, ahol a megfelelő életszínvonal fenntartása nem jár nagy kihívással.

Kilenc év alatt 20 helyet lépett előre Budapest

2010-ben, Tarlós István főpolgármesteri megbízása kezdetén a város még az 55. helyen állt; azóta 20 helyet léptünk előre, ezzel a középmezőnyből bejutottunk a listavezető első negyedbe. Ez idő alatt, azaz ebben az évtizedben Varsó öt helyet javult, Pozsony kettőt; Prága stagnált, ők továbbra is a középmezőny tagjai maradtak.

PestiSracok facebook image

A mérés komoly hangsúlyt fektet a város stabilitására; a pontszám negyede e területen szerezhető meg. 2019-ben Párizs a stabilitási kategóriában jóval kisebb pontszámot tudott elérni a korábbiaknál; a múlt évi kormányellenes tüntetések következtében 6 helyet visszaesett. A stabilitás területén elért viszonylag alacsony pontszáma a magyarázata London 48. és New York 58. helyezésének is. Budapest e területen jól teljesít; más statisztikákban is a legbiztonságosabb világvárosok egyike, 2010 óta a város stabilizálódott.

Emlékezzünk Tom Hanks szavaira Budapestről:

A pontok másik 25 százaléka a kultúráért a környezetért szerezhető. Budapesten a sport, a kultúra, a fogyasztási cikkek és a szolgáltatások elérhetőek, kellemes a klíma, a levegő minősége jó, a zajszint is elviselhető. A város vezetésének célja e tényezők értékeinek további javítása, illetve a környezetvédelem, a zöldinfrastruktúra óvása, fejlesztése. Ennek leglátványosabb eleme a 2016-ban indult „10 ezer új fát Budapestre” program, amely a kerületek hasonló programjaival lassan már 20 ezer új fát telepített; ezzel a város eddigi történetének legnagyobb zöldinfrastruktúra-fejlesztő programjává vált. Bécs a júniusi közgyűlésen döntött egy nagyléptékű fatelepítési program elindításáról, Budapest pedig már majdnem meg is valósította.

További 20-20 százalékot lehet szerezni az egészségügy és a városi infrastruktúrák elérhetőségéért.

Fejlesztések és felújítások

Budapesten a korábbi időszakénál jóval nagyobb mértékű kórház- és rendelőintézet-felújításokkal jelentős fejlesztések indultak, de itt még remélhetően fogunk tovább is javulni. A városi utak minősége is sokat javult: 2023-ra el fog tűnni az összes földút Budapesten. A tömegközlekedést igénybe vevők aránya az Eurostat szerint hazánkban a legnagyobb az unió tagállamai közül, tehát jóval többek számára elérhető, jobban behálózza a várost, mint számos más helyén a világnak. Az energiaellátás korszerűsítése megkezdődött: rövidesen elkészül a Főtáv „Kéménymentes belváros” projektje, ahol az eddig szigetszerűen működő távhőszolgáltatókat egy fővárosi távfűtési hőgyűrűre kapcsolják, amelynek következtében jelentősen csökken a fűtési idényben a belváros környzetterhelése.

Budapest lendületben

A fogyasztásra alkalmas csapvíz elérhetősége nálunk evidencia; más városokban azért nem ennyire széleskörű. A telekommunikáció elérhetősége és minősége is sokkal jobb nálunk, mint számos más világvárosban. Hazánkban van a világon a 3. leggyorsabb 4G internet, és már egyes helyeken az 5G is elérhető. A pontozásnál további 10 százalékot lehetett szerezni az oktatás elérhetőségéért, amely érték Budapesten az egyik legjobb szokott lenni hagyományosan.

Az 5 kategóriában elért összesített pontszámunk 2010-től folyamatosan javul, de igazán látványos erősödés 2014-től figyelhető meg. Budapesten több fejlesztés történt az elmúlt 9 év alatt, mint az előtte levő 20 évben. Tarlós István fejlesztési politikája hozza az eredményeket: Budapest élhető város, Európában a legjobb célpont a turisták számára, a startupok számára legjobb hely a kontinensen, illetve Budapestnek van a startupok számára legjobb közigazgatása is. Mindez azt bizonyítja, hogy az ellenzék kritikája alaptalan, Budapest lendületben van; vétek lenne megtörni ezt a fejlődést.

(A szerző, Szalai Piroska a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány elnöke.)

Forrás: Figyelő; Fotó: MTI

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.