Pesti Srácok

Az uniós költségvetéssel kapcsolatos döntés hatalmas magyar siker, de messze még az út vége

null

Magyarország óriási győzelmet aratott a hónap közepén, hiszen Orbán Viktor kiharcolta, hogy a történelmi jelentőségű járvány miatti gazdaságélénkítő program keretében sokkal több pénz jusson hazánknak az elkövetkező költségvetésben. A tárgyalás rendkívüli sikerességét mi sem mutatja, hogy 3 milliárd euróval nagyobb keretösszeg jár Magyarországnak 2021 és 2027 között, mint az korábban várható volt. Ennek köszönhető, hogy míg eredetileg 17 milliárd euróról volt szó, az nemrég 18-ra növekedett, majd a sikeres tárgyalások miatt ez tovább emelkedett 21 milliárdra. Ezen felül még Angela Merkel német kancellár személyes ígéretet tett arra, hogy az év végéig lezárul a hazánk ellen is zajló hetes cikkely szerinti eljárás. Ennek ellenére az ellenzék körében és a baloldali médiában továbbra is zajlik egy olyan narratíva, hogy kudarc volt a brüsszeli tárgyalássorozat. Mernyei Ákos, a Miniszterelnökség miniszteri biztosa ezért a Mandiner hasábjain próbált rendet tenni a fejekben.

A politikus szerint az ún. „többéves pénzügyi keretről” (Multiannual Financial Framework, MFF) szóló tanácskozás az Unió egyik legfontosabb, minden tagállam jövőjét befolyásoló tárgyalása. Az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés (EUMSz) alapján az MFF az a jogi instrumentum, amely középtávon, de legalább öt évre meghatározza az Unió legfontosabb költségvetési célkitűzéseit és az uniós kiadások felső határát. Az MFF-et a legfőbb uniós intézmények – a Bizottság, a Tanács, az Európai Tanács és az Európai Parlament – együttesen, egy különleges eljárás keretében alakítják ki.

– írta elemzésében.

PestiSracok facebook image

A kezdő javaslatot az Európai Bizottság fémjelezte, a 2021-2027-es időszakra vonatkozó többéves pénzügyi keret vonatkozásában a Tanács egyik legfontosabb formációja, az Általános Ügyek Tanácsa már 2018 májusában elkezdte tárgyalni a Bizottság által készített MFF-javaslatot.

Az állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanács első érdemi tárgyalását a tárgykörben – Ausztria soros elnökségének idején – 2018 decemberében tartotta meg. A tagállami vezetők ekkor úgy határoztak, hogy az Európai Tanács 2019 őszi ülésén megállapodást kívánnak elérni a költségvetésről. 2019. január 1-jétől az Unió soros elnöki tisztét betöltő Románia prioritásai között szerepelt is ugyan a 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó MFF-tárgyalások előmozdítása, azonban jelentős előrelépést a román elnökség nem ért el, így borítékolható volt, hogy a megelőző évben megjelölt határidőnek az uniós jogalkotás nem fog tudni megfelelni. Számottevő fejlemény csak a finn elnökség alatt készített tárgyalási keretdokumentum összeállításával történt. E dokumentum képezte a mostani tárgyalások tulajdonképpeni alapjául szolgáló költségvetési javaslatot. A finn elnökség javaslata 1.087 milliárd eurós főösszeget tartalmazott.

– írta Mernyei, aki szerint noha az ügy előmozdítása végett haladéktalanul lépni kellett volna, az uniós intézmények élén bekövetkezett személyi változások miatt az Európai Tanács csak 2020. február 20-21-én tartott rendkívüli ülést a tárgykörben.

A miniszteri biztos szerint Magyarország számára az MFF-tárgyalások során a legfontosabb alapelv az volt, hogy az európai uniós források igazságosan, politikamentesen, méltányosan és kiegyensúlyozott módon kerüljenek szétosztásra.

– írta.

A Bizottságnak a helyreállítási eszközről és a 2021-2027 közötti többéves költségvetéséről 2020. május 27-én tett javaslatát az Európai Tanács június 19-én vitatta meg. A javaslat egy 1.850 milliárd eurós hétéves költségvetés lett, ami egy 1.100 milliárd eurós MFF-ből, valamint a gazdaság helyreállítását célzó 750 milliárd euró összegű „Next Generation EU” eszközből állt. A helyreállítási csomagról az állam- és kormányfők ekkor egyeztettek először, azonban a kérdésben nem született döntés. Az Unió négy legnagyobb gazdasága – Németország, Franciaország, Olaszország és Spanyolország – támogatta a bizottsági javaslatot, Ausztria, Hollandia, Svédország és Dánia azonban ellenezte azt.

– olvasható az elemzésben, mely szerint Charles Michel, az Európai Tanács elnöke 2020. július 10-én terjesztette elő az eredetileg július 17-18-ra tervezett csúcstalálkozó keretdokumentumát, ami a múlt hét elejéig húzódó tárgyalások kiindulópontjaként szolgált.

Az akkori dokumentum 1.074,3 milliárd euró MFF-keretösszegre, valamint – a korábbi tervhez hasonlóan – 750 milliárd eurós hitelből finanszírozandó helyreállítási alapra tett javaslatot. A csúcstalálkozóra az Országgyűlés a Kormány számára világos mandátumot és egyben tárgyalási felhatalmazást adott, s felhívta, hogy az Európai Tanácsban a következő alapelvek szerint járjon el: az azonos helyzetben lévő tagállamoknak azonos elbánásban kell részesülniük, a gazdagabb tagállamok polgárai ne kapjanak több támogatást, mint a szegényebbekéi, a folyamatban lévő, ún. „hetes cikkely szerinti eljárásokat” a Következő Nemzedék EU Eszköz és az MFF elfogadása előtt le kell zárni, politikai pártok és politikai tevékenységet végző, civilnek álcázott szervezetek uniós forrásból nem részesülhetnek támogatásban, és végül, a források politikai és ideológiai feltételekhez kötése - „jogállamiság” címszó alatt – nem elfogadható.

A legnagyobb vita a helyreállítási alap összegével kapcsolatban merült fel, a „takarékos négyeknek” nevezett formáció (Dánia, Svédország, Ausztria és Hollandia) 750 helyett egy jóval csökkentett helyreállításai alap elfogadását javasolta. Németország, Franciaország és a mediterrán tagállamok azonban a 750 milliárd eurós helyreállítási alap megtartása mellett érveltek. Ugyancsak kérdésként merült fel a helyreállítási alap szerkezete. Ennek kapcsán a vita arról szólt, hogy a 750 milliárd eurós alap milyen arányban álljon visszatérítendő, illetve vissza nem térítendő forrásokból.

A döntés e kérdésben igen jelentős a tagállamokra nehezedő pénzügyi terhek szempontjából. Hollandia kormányfője, Mark Rutte, a helyreállítási alapon belül a hitelek magasabb arányát javasolta a vissza nem térítendő támogatások mértékének csökkentése mellett, és e tekintetben érvényt is tudott szerezni elképzeléseinek.

A tárgyalássorozatnak további témája volt a jogállamisági kritérium „politikai bunkósbotjának” kérdése. A problémakör arról szólt, hogy az egyes tagállamok az egyébként az uniós költségvetés szerint számukra biztosított forrásokhoz való hozzáférésének feltétele legyen-e, hogy bizonyos, a „jogállamiság” elnevezés alatt összefoglalt politikai feltételeket teljesítsenek. Ez az elképzelés több tagállam számára (amint azt a fentebb hivatkozott OGY határozat is rögzítette, köztük hazánk számára) sem volt elfogadható.

A jogállamisággal kapcsolatos kritérium ellen két nagyon ütős érvet lehet felhozni, ezek elő is kerültek a vita során. Egyrészt, jogi értelemben a jogállamiság nem egy pontosan definiált fogalom. Ebből az követezik, hogy ha akarná, sem tudná senki egyértelműen megmondani, hogy egy tagállam teljesíti-e ezen absztrakt „jogállamiság” feltételeit vagy sem. Másrészt, politikai oldalról probléma, hogy ez a bizonytalan jogfogalom rosszhiszemű módon, kvázi „politikai bunkósbotként” felhasználható lenne a különféle politikai csatározások során, s annak alkalmazásával (a Tanács tagjaiként) az egyes tagállamok, valamint a Bizottság más tagállamokat tudnának revolverezni.

– közölte a politikus.

Orbán Viktor akkor elmondta, hogy egy ilyen eszköz könnyen politikai fegyverré válhat, mint ahogy ezt az ún. „hetes cikk szerinti eljárásban”is megtapasztalhattuk.

– fogalmazott Mernyei, aki szerint a kondicionalitással kapcsolatos vitában Rutte holland miniszterelnök mégis ragaszkodott hozzá, hogy a költségvetési csomagnak tartalmaznia kell egy ilyen klauzulát.

A megállapodás szerint az EiT a 2021-2027-es időszakra vonatkozó hosszútávú költségvetés összegét 1.824,3 milliárd euróban határozta meg. Az összeg tartalmazza az 1.074,3 milliárd euró összegű többéves pénzügyi keretet (MFF) és a járvány hatásainak csökkentése érdekében az ezt kiegészíteni hivatott helyreállítási alapot (Next Generation EU). Ez utóbbira – az eredeti javaslatnak megfelelően – 750 milliárd eurós hitelösszeget különített el a megállapodás, amelyet 390 milliárd euró vissza nem fizetendő támogatásra és 360 milliárd euró kölcsönre osztottak fel. Mernyei felidézte, hogy függetlenül az egyes tagállamok érdekérvényesítési képességétől, lehetőségeitől, az általuk elért eredményektől, kijelenthető: a júliusi csúcstalálkozó legfőbb nyertese maga az Európai Unió.

– közölte, majd azzal folytatta, hogy ezen túlmenően, a hosszúra nyúlt tárgyalássorozat hazánk számára talán egyik legfontosabb eredménye, hogy Magyarországnak az Európai Tanács korábbi javaslatában foglaltakhoz képest 3 milliárd eurót is meghaladó többlettámogatást sikerült kivívnia a következő hét éves ciklusra.

Így a regionális fejlesztéseket segítő kohéziós forrásból 2021 és 2027 között több mint 20 milliárd euró érkezik Magyarországra.

– közölte, majd elemzésében kitért arra is, hogy külön diplomáciai siker az, hogy Merkel ígéretet tett, hogy még az idei évben készek előmozdítani a Magyarországgal szemben folyó hetes cikk szerinti eljárás lezárását is.

Mernyei szerint a döntéssel hallgatólagosan érvényesült azon egyértelmű nézőpont, hogy ne kényszerítsük rá egymásra életvitelünket, s ne egy birodalmi központként viselkedő Brüsszel kísérelje meg meghatározni, hogy miként is kellene egyik vagy másik tagállamban a polgároknak élniük.

Forrás: Mandiner

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.