Pesti Srácok

Újraindul az Almamellék és Sasrét között közlekedő erdei kisvasút, a Zselici csühögő

null

Szombattól újraindulnak a szerelvények a Baranya és Somogy vármegye határán, Almamellék és Sasrét között kanyargó, közelmúltban felújított erdei kisvasúton – közölte a kisvasutat fenntartó Mecsekerdő Zrt. a honlapján.

Azt írták: a Zselici csühögő becenevet viselő népszerű turistalátványosság pálya- és járműrekonstrukciójára 346 millió forintos kormányzati támogatást fordítottak az elmúlt hónapokban. Az ország legrégebbi, több mint százhúsz éves kisvasútjának korszerűsítése során megújult a teljes nyomvonal, így a kitérők, a megállóhelyek, az útátjárók, illetve az átereszek és a vízelvezető rendszer, továbbá felújították a szerelvényeket és új panorámakocsit is üzembe helyeztek. A kisvasút rekonstrukcióján túl a vonal kiindulópontja, a korábban a Kaposvárt és Szigetvárt egykor összekötő, a hetvenes években felszámolt normál nyomtávú vasútvonalhoz tartozó régi almamelléki vasútállomást is renoválták. A monarchia korabeli jegyeket viselő épületben felfrissítették a vasúttörténeti bemutatóhelyet, és a környék egykori birtokosa, Báró Biedermann Rezső korát látványos makettek, körbejárható terepasztal, érintőképernyős terminálok, interaktív játékok és ismertető anyagok idézik meg. Mindezek mellett megépült egy fedett, könnyűszerkezetes kültéri váró, valamint kültéri kiállítási elemmel bővült az állomásépület környezete – sorolták a közleményben.

A beszámoló szerint a kormányzat az erdei kisvasutak turisztikai jelentőségét felismerve 20 millárd forint állami támogatást biztosított felújításukra, míg az erdők közjóléti szolgáltatásainak fejlesztéséért több mint 27 milliárd forintot biztosított a kabinet az elmúlt években.

A hat kilométeres szakaszon mintegy 25 percen át kanyargó szerelvényeivel a "Zselici csühögő", hivatalos nevén az Almamelléki Állami Erdei Vasút az ország két 600 milliméteres nyomtávú kisvasútjának egyike; a másik a Börzsönyben, Kemencén található. Története a XX. század elejére nyúlik vissza: az 1900-ban épült Kaposvár–Szigetvár vasútvonalhoz Biedermann Rezső egy évvel később építtetett keskeny nyomközű vasútvonalat. Az egykor Almamelléket, Lukafát és Sasrétet összekötő hálózat elsősorban az itt kitermelt fa nagyvasúthoz szállítására szolgált, de komoly személyforgalmat is bonyolított, például a környékbeli gyerekek ezzel közlekedtek a Sasréten létrehozott iskolába. A Kaposvár–Szigetvár vasútvonal megszüntetésével a kisvasút is veszített jelentőségéből, gazdasági funkciója 1991-ben megszűnt, de a Sasréti Erdei Iskola miatt jelentős turistaforgalmat bonyolított. Éppen ezért különösen fontos a most lezajlott felújítás, amely a Mecsekerdő Zrt. turisztikai beruházásainak fontos eleme – olvasható az erdőgazdálkodási vállalat közleményében.

PestiSracok facebook image

A március 11-től hétvégén és ünnepnapokon 10 és 16 óra között közlekedő turistalátványosság menetrendjéről, illetve a jegyárakról a www.mecsekerdo.hu oldalon lehet tájékozódni.

Forrás: MTI; Fotó: Mecsekerdő Zrt.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.