Pesti Srácok

Fitch Ratings: A vörös-tengeri hajózási fennakadások magasan tartják a nyersanyagpiaci kockázati felárakat

null

A jemeni húszi lázadók támadásai miatt kialakult vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon - áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett helyzetértékelésében.

A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna. A BP, a Shell, a QatarEnergy, valamint sok hajózási társaság már leállította szállításait a Szuezi-csatornán, és ez marginális mértékben, átmeneti jelleggel feszesebbé teheti a nyersolaj- és földgázpiaci helyzetet.

A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és több más külső nagy termelő alkotta informális szerveződésnek (OPEC+) azonban több mint 5 millió hordó napi termeléskapacitási többlete van, emellett a globális olajkínálat és a kereslet egyensúlyi helyzetben van. A Fitch Ratings várakozása szerint mindez azt jelenti, hogy a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző, és ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben. Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor egy esetleges komolyabb fennakadásnak érezhető globális inflációs következményei lehetnének.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre. A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.

PestiSracok facebook image

Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti - vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló - előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul. A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.

(MTI / Kiemelt kép: MTI/EPA/Justin Lane)

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.