Pesti Srácok

A korábbiaknál jóval izgalmasabbnak ígérkezik a Formula-1 idei világbajnoksága – Hétvégén Ausztráliában elrajtol a „Száguldó Cirkusz” küzdelemsorozata

null

Szabályváltozásokkal és komoly pilótamozgásokkal tarkított holtszezonon van túl az autósport legnagyobb érdeklődéssel kísért versenye, a Formula-1. Az idei év magyar szempontból is különleges lesz, jubilál a Magyar Nagydíj, augusztus 3-án ugyanis a 40. Magyar Nagydíjat rendezik majd a Hungaroringen. Beharangozónkban a téli változások mellett az idei év esélyeit is górcső alá vesszük.

Az elmúlt években nem igazán okozott izgalmakat a Formula-1-es világbajnoki küzdelemsorozat, mert a Red Bull és annak klasszis pilótája, Max Verstappen szinte kizárólagos uralmáról szólt minden. Bár a tavalyi versenyidény utolsó szakasza már némileg változatosabb volt, mint a két évvel ezelőtti, és más konstruktőrök, valamint pilóták is arattak futamgyőzelmeket, sem az osztrák istálló, sem pedig a holland pilóta címvédése nem forgott veszélyben. A téli időszak azonban jelentős átalakulásokat hozott a „Száguldó Cirkusz” berkein belül, ami előrevetíti, hogy az előttünk álló versenyév lényegesen színesebb lesz a korábbiakhoz képest.

Ami a pilóták frontját illeti, akadt néhány figyelemre méltó változás az előző szezon óta. A legnagyobb név, aki új helyen folytatja, egyértelműen Lewis Hamilton, aki a Mercedes volánja mögül átült a Ferrariba. Nem találkozhatunk az idei szezonban a mexikói Sergio Pérez nevével, aki kikerült a pilóták névsorából, mert nem kapott ülést egyetlen csapatnál sem. Helyette az új-zélandi Liam Lawson lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bullnál, aki a Formula-1-ben idén bemutatkozó hat újonc egyike.

A Mercedes is egy szép reményű újonccal – Andrea Kimi Antonelli – igyekszik majd pótolni Lewis Hamiltont, George Russell továbbra is maradt a németeknél. A Williamsnél folytatja a versenyzést Carlos Sainz, aki a Ferraritól távozott. Így nem maradt ülése a tavaly a Williamsnél figyelemre méltó bemutatkozást produkáló Franco Colapintónak, igaz, rebesgetik, hogy az argentin pilótának az idény közben juthat beugró-szerep a Flavio Briatore nevével fémjelzett Alpine csapatnál. Az állandóság és a folytonosság előnyében reménykednek a McLaren és az Aston Martin háza táján, előbbinél továbbra is a Lando Norris–Oscar Piastri duóban, utóbbinál pedig a Fernando Alonso–Lance Stroll kettősben bíznak.

PestiSracok facebook image

Ami az esélyeket illeti: az előzetes tesztelések alapján kialakult általános vélekedés szerint négy csapat versenghet az idei világbajnoki címért. A McLaren, a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes között dőlhet el a kérdés, hogy 2025-ben ki ülhet majd fel a konstruktőri trónra. Egy-egy futamon okozhat meglepetést a Williams, az Aston Martin vagy akár az Alpine is, de ők, valamint a többi csapat érdemben aligha szólnak majd bele a „nagyok” dolgába.

Oscar Piastri, a McLaren ausztrál versenyzője tavaly megnyerte a Formula-1-es Magyar Nagydíjat a mogyoródi Hungaroringen. Idén akár a vb-címre is esélyes lehet.
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A pilótáknál is eléggé szűk azok köre, akik vébécímre esélyesek. Bár az idei autója rejt kérdőjeleket, Max Verstappen továbbra is reménykedhet a címvédésre. A kihívók közül a két McLaren-pilóta említendő elsőként, akár Lando Norris, akár a tavaly a Hungaroringen diadalmaskodó Oscar Piastri odaérhet a végén. Nagy kérdés, hogy látunk-e egy sokadvirágzást Lewis Hamiltontól a Ferrarinál, illetve az is érdekes lesz, hogy George Russell – kikerülve Hamilton árnyékából, immáron a Mercedes első számú pilótájaként – előrukkol-e egy különleges évvel, amely vb-címet hoz neki?

Több kisebb-nagyobb szabálymódosítást is eszközölt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), amelyet az idei évtől be kell tartaniuk a csapatoknak. Nyolcszáz kilogrammra növekszik az autók minimális súlya, ezentúl Monacóban is kötelező lesz legalább két kerékcserét végrehajtani, sokkal szigorúbban tesztelik az első- és a hátsó szárnyakat, a boxutcából rajtoló pilótáknak is lesz felvezető kör, a versenyigazgató innentől kezdve közvetlenül is kiállásra szólíthatja fel azt a versenyzőt, akinek sérült vagy meghibásodott autója veszélyezteti a többi pilóta épségét, és megszűnik az a rendszer is, miszerint az adott verseny leggyorsabb körét futó pilóta pluszpontban részesül a futam végén. Hogy ezek a változások mennyire válnak be, majd év közben kiderül.

A magyar idő szerint vasárnap hajnalban Ausztráliában elrajtoló világbajnokság idén huszonnégy futamot számlál, utoljára december elején, Abu Dzabiban mérik majd össze gyorsaságukat a versenyzők. Amint 1986 óta mindig, úgy természetesen az idei évben is ellátogat hazánkba a „Száguldó Cirkusz”. Az idei versenynaptárban augusztus első hétvégéje lesz majd a jubileumi, 40. Magyar Nagydíjé a Hungaroringen.

Vezető kép: MTI/EPA/Ali Haider

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.