Pesti Srácok

Súlyos visszásságokat tárt fel a vizsgálóbizottság a Budapest Brand körül

Súlyos visszásságokat tárt fel a vizsgálóbizottság a Budapest Brand körül
Fotó: Hatlaczki Balazs

Egyre látványosabban kilóg a lóláb Karácsony Gergely „házicégeinek” ügyeit látva. Olyan megállapításokat is tett a végelszámolás alatt álló Budapest Brand kreatív ügynökség működésének ügyében létrejött vizsgálóbizottság, minthogy a „kivéreztetett” Főváros több mint hárommillióért bérel garázshelyet a cég vezetőinek egy előkelő szállodában vagy azok az aránytalanul nagy prémiumok, amelyek szintén a Budapest Brand irányítóinak zsebében landoltak.

„Ha az egész képet nézzük, a legaggályosabb az, hogy a Budapest Brand két kézzel szórta a főváros pénzét olyan dolgokra is, amelyek feleslegesek voltak”

 – jelentette ki az Indexnek Gál József, a vizsgálóbizottság elnöke.

Bicskanyitogatónak tartja, amikor a főpolgármester azt mondja, csődközeli helyzetben van a főváros, miközben a marketingcég 3,3 millió forintért bérel mélygarázshelyet a cég vezérigazgatójának és helyettesének a Kempinskinél. Karácsony Gergely az ott dolgozók autóit is kitiltotta a Városháza mögött lévő parkolóból, hogy pop up parkot csináljanak, ami egyébként az év jelentős részében kihasználatlan.

„Szintén parkolással kapcsolatos ügy, hogy volt a cégnek egy haszongépjárműve, amelynek parkolóhelyet kerestek. Több árajánlatot kértek, az egyik munkatárs jelezte a vezérigazgatónak, hogy a Rumbach Parkingnál felszabadult egy hely. Végül emellett döntöttek, azzal az érvvel, hogy az közelebb van a Városházához. Azt viszont senki nem ellenőrizte, hogy a Rumbach Parking csak a cég neve, de a parkolóhely a VIII. kerületben van, tehát egy drágább helyet béreltek, ami még távolabb is van a Városházától, sőt, egy üres telek, nem fedett parkolóház.”

Gál József a lapnak egy olyan esetet is említett, amelynek során felmerülhet a tiltott kampányfinanszírozás gyanúja is:

„Az önkormányzati választási kampány idején a Budapest Brand szervezte meg az Egészséges Budapest szűrőbusz programját és kommunikációját, ez több mint 70 millió forintba került, és pont ugyanazt a szlogent, valamint ugyanazokat a grafikai elemeket használták, mint Karácsony Gergely a főpolgármesteri kampányában. Ez volt a +5 év szlogen, a megszólalásig hasonlító grafikával.”

Jelezte, ebben az ügyben azt javasolja a bizottság, hogy valamennyi fővárosi cégnél az önkormányzati választási kampány idején legyen hirdetési moratórium, hogy elkerüljük az ilyen és ehhez hasonló visszásságot.

„Szintén aggályosak a prémiumok és végkielégítések. Három év alatt több mint 50 millió forint jutott a vezérigazgatónak és a két helyettesének. A Munka törvénykönyve azt mondja, hogy teljesítménybért mindig előre meghatározott feladatra lehet megállapítani. A prémiumokról a főpolgármester dönt. Év végén megállapítottak olyan prémiumcélokat, amelyek már korábban, az év közben teljesültek, és ezután fizettek. Véleményünk szerint ez törvénysértő lehet, ezért kérjük a kivizsgálását. Hogy ennél is konkrétabb példát említsek, a Városháza parkba vélhetően túlárazottan érkeztek a parkoló feliratot kiadó betűk. Felmerül az a gyanú is, hogy a közbeszerzéseknél nem figyeltek az egybeszámítási szabályokra. Javasoljuk, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság vizsgálja, követett-e el valamilyen szabályszegést a Budapest Brand”

– részletezte az önkormányzati képviselő.

Gál József arra is kitért, hogy Faix Csaba vezérigazgató felmondásának napján felmondott a helyettesének, amivel bizonytalan helyzetben hagyta volna a céget, ha a Fővárosi Közgyűlés nem dönt a végelszámolás elindításáról. Ráadásul, mivel munkáltatói felmondással küldte el a helyettesét, több millió forintos végkielégítés is járt neki. Illetve hiába próbálta a vizsgálóbizottság felvenni a kapcsolatot Faix Csabával, az folyamatosan kifogásokat keresett, hogy ne kelljen felelnie a tetteiért.

A vizsgálóbizottság első olvasatban csütörtök délelőtt tárgyalta a jelentést, a végleges elfogadásra a jövő keddi bizottsági ülésen kerülhet sor, és ha elfogadják, akkor az a Fővárosi Közgyűlés októberi ülésén kerül napirendre.

Persze a Főpolgármesteri Hivatal sem volt hajlandó elismerni a lapnak a vizsgálóbizottság jelentésében foglaltakat, és „megtévesztő állapításoknak” nevezi a dokumentumot.

Kiemelt kép: Hatlaczki Balázs