Több olyan károsultja is van a Green Holidays csődjének, akik különböző utazásszervező cégeken keresztül fizettek be külföldi nyaralásukra. Volt, aki még bizonylatot sem kapott a befizetésekről, de ha mégis, akkor sem jobb a helyzetük: egy 2009-es kormányrendelet szerint azok nem jogosultak kártérítésre, akik külön értékesítés során fizettek. Portálunkat több károsult is megkereste, akik attól tartanak, nem fogják visszakapni a pénzüket, ugyanis az utazásszervező irodák a Green Holidays biztosítójához irányítják őket, ahol viszont az említett kormányrendeletre hivatkozva nem foglalkoznak ügyükkel.
Bár a Green Holidays vasárnap bejelentett csődje miatt Törökországban rekedt utasokat szerdán hazaszállították, és a cég biztosítója kártalanítást ígér a pórul jártaknak – úgy tűnik, többen ennek ellenére sem kapják majd vissza a pénzüket. Azok járhatnak így, akik nem direkt értékesítéssel, hanem különböző utazásközvetítő cégeken keresztül fizették be külföldi nyaralásukat. A közösségi oldalakon több csoport is alakult azok számára, akiket érint a Green Holidays csődje. Közöttük vannak olyanok, akik arról panaszkodnak, hogy más utazásközvetítők segítségével ugyan, de Green Holidays által szervezett utat fizettek ki, azonban a biztosító őket nem akarja kártalanítani. Egyik panaszosunk elmesélte, hogy az indulhatunk.hu oldalán foglalta le „Álomnyaralását”, majd egy másik cégen keresztül vásárolta meg repülőjegyét. A repjegyek értékesítését a Professional Outlet Kft. végezte, amelynek tulajdonosa egyben az indulhatunk.hu-t is üzemeltető Forró Tamás.
Az Opten céginformációs adatbázisából kiderül: az indulhatunk.hu „átlagot meghaladó kockázatot” jelent, így kérdéses, hogy azok az utasok, akik náluk fizették be az utazás árát, vajon visszakaphatják-e a befizetett összeget. Jogszabály erre ugyanis nem kötelezi a céget, és kisebbfajta csoda lenne, ha ezt önként mégis megtennék. Viszont volt olyan utazási iroda, amely ezt mégis megtette:
Egyetlen papíron sem szerepel sehol a Green Holidays neve, és a mai napig nem kapott senki, aki a fenti két kft.-vel kötött szerződést, egy papírt sem, amin összehozták volna a szerződőt a Green Holidays-szel. Ráadásul az indulhatunk.hu nem segít, írásban nem hajlandó kommunikálni, telefont (még) felveszik, de csak a „Továbbítottam a vezetőség felé” választ ismételgetik! Ezen kívül mindenkit az Uniqa Biztosítóhoz küldenek, azonban a különértékesítés miatt nekünk a „harcot” a SzállásOutlet Kft.-vel illetve a Professional Outlet Kft.-vel kell megvívni
A Green Travel NUI Kft. mint szállásszolgáltatóval és a Green Air Kft. mint repülőjegy-foglalással megbízott közreműködővel két különböző tárasaság: a SzállásOutlet Kft. és a Profession Outlet Kft. kötött szerződéseket. A cégcsoporthoz tartozó társaságok ezen szerződéses konstrukcióban utazási csomagot nem értékesítettek: külön értékesítették a Green Travel szállodai szolgáltatásait és külön szerződésben a Green Air repülőjegyeit.
Nem akarnak vagy nem tudnak fizetni?
Az utazási vállalkozások hatósági nyilvántartását tavaly év eleje óta az illetékes kormányhivatal látja el.
Az utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységet Magyarországon csak az az utazási vállalkozó folytathat, aki a kereskedelemről szóló évi CLXIV. törvényben (a továbbiakban: Kertv.), valamint az e §-ban előírt feltételeknek megfelel, és e tevékenységét a kereskedelmi hatósági feladatkörében eljáró Budapest Főváros Kormányhivatalánál (a továbbiakban: Kormányhivatal) a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvényben (a továbbiakban: Szolgtv.) foglaltak szerint bejelentette.
A hatósági nyilvántartás szerint a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft.-t (1016 Budapest, Mihályi u. 3/b.) 2016. november 17-ei hatállyal törölték a nyilvántartásból és egy évre eltiltották az utazásszervező tevékenység gyakorlásától. A Green Travel Kft. tavaly mintegy 240 millió forintos adózott eredményt ért el, ebből 31 milliót helyezett eredménytartalékba. A társaság törzstőkéje a cégnyilvántartás szerint 230 millió forint. A társasággal szemben több végrehajtás is indult a cégnyilvántartás szerint. Tavaly novemberben egyes hírek a Green Travel csődjéről szóltak, ám Göktas Merdol tulajdonos-ügyvezető a Világgazdaság akkori cikke szerint azt mondta: „A Green Travel nem ment csődbe, és nem szűnik meg”. Végül csőd helyett annyi változás történt, hogy a Green kiemelt partnerhálózatát alkotó Green Pontok – amelyekből országszerte több mint száz van –, a Green Travel Kft. helyett Green Holidays Kft.-vel szerződtek. A hatósági nyilvántartás tanúsága szerint a Green Holidayst most hétfőn, azaz július 3-án törölték az utazási vállalkozók sorából, és egy évre eltiltották az utazásszervezéstől.
A Cseszlai ügyvédi iroda honlapján szereplő információ szerint, ha az utazásszervező vagy utazásközvetítő tevékenységet egy olyan társaság végezte, aki nem szerepel a hatósági nyilvántartásban, akkor a magyar állam kárfelelőssége valószínűleg nem állapítható meg. Amennyiben viszont a szerződést bejegyzett utazási iroda kötötte, és a vagyoni biztosíték nem nyújt kellő fedezet, akkor a magyar állammal szemben a korábbi jogesetek és az EU Bíróságának jogértelmezése alapján a kártérítési igény megalapozott, és szinte teljes mértékben megtérülnek a befizetett összegek (a bírói gyakorlat szerint a sztornó biztosításra és a poggyászbiztosításra nem terjed ki). Ilyenkor egyetemleges károkozásra tekintettel nem kell bevárni, hogy a fizetésképtelenné vált utazási iroda csődje során milyen mértékben térítik meg a korábban befizetett összeget.
A Green Holidays Kft. főtevékenysége utazásközvetítés, a társaság törzstőkéje 3 millió forint, a mérleg szerint tavalyi üzleti évben a saját tőkéje 16,1 millió forint volt. Mivel a Green Travel Kft. utazásszervező tevékenységet tavaly november óta nem végezhetett, így más cégeken keresztül jogszabályellenesen folytatta korábbi tevékenységét. Ennek kapcsán egyébként a hatóság felé közérdekű bejelentést is tettek még tavaly év vége felé, azonban az nem vezetett eredményre. A Green Holidays Kft. vagyoni biztosítéka az Uniqa biztosítóval kötött biztosítási szerződés, ami félmilliárd forint. Vélhetően azonban ez az összeg sem lesz elegendő ahhoz, hogy minden utast kártalanítsanak.
A „Megrendelő”, ami akár utazási szerződés is lehetne, semmit nem ér
A portálunk által megtekintett dokumentumok között találtunk egy „megrendelés” felirattal ellátott papírt, aminek a fejlécén a Professional Outlet Kft. neve szerepel, továbbá az utas nevét, az igényelt szolgáltatásokat, az utazás időpontját és az árat. A probléma, hogy nincs megadva, ki is a tényleges utazásszervező, mivel a fejlécen szereplő cég – esetünkben a Professional Outlet Kft. – például nem szerepel az utazási irodák nyilvántartásában, tehát nem is közvetíthet utazásokat. Ezért hiába állította ki a „megrendelőt”, amit kis barokkos túlzással utazási szerződésnek lehetne minősíteni, ám a cég nem rendelkezik vagyoni biztosítással. Tehát nincs, aki kártalanítaná azokat az utasokat, akik ily módon foglalták le nyaralásukat. Nem jobb a helyzete azoknak sem, akik „csak” a repülőjegyüket foglalták le más cégen keresztül, ugyanis ott azt olvasni, hogy „pénzvisszafizetés az indulást megelőző 60 napon belül már nem lehetséges.” Ez a kikötés egyébként ellentmond a 281/2008. (XI. 28.) Korm. rendeletnek. A pórul járt utasok persze abban bíznak, hogy nem egy jól megtervezett lehúzás részeseivé váltak, és csak véletlenül alakultak úgy a dolgok, hogy szinte mindenki, aki részt vett az utazás megszervezésében, foglalásában, mentesülhet a kártérítési kötelezettség alól.
A biztosító kártalanítja az utasokat
Közben a biztosító honlapján megjelent tájékoztatás szerint „az UNIQA Biztosító intézkedésének hatására a mai napon az összes Törökországban ragadt utas hazaérkezik Budapestre, illetve Debrecenbe – összesen 569 fő. A biztosító megoldotta, hogy minden utas sms-ben, a családok pedig telefonon is előzetesen értesítést kapjanak az utazás körülményeiről.” A biztosító a Törökországban rekedt magyarok hazajuttatása és kártalanítása mellett kiemelten kezeli azon ügyfelek kárrendezését is, akiknek már befizetett utazásuk van a Green Holidays Kft.-nél – írják honlapjukon. Fontos, hogy a kárbejelentéshez csatolni kell:
- a befizetési bizonylatokat
- az utazási szerződést
- bankszámlaszám, ahova a kártérítési összeg utalható
- a kitöltött kárbejelentőt
PestiSrácok.hu; Vezető kép: Origo
Facebook
Twitter
YouTube
RSS