Bár szakszervezeti megmozdulásként hirdették, valójában a nyugati dohányipari lobbi kormányellenes tüntetéseként értelmezhető a LIGA Szakszervezetek mai budapesti demonstrációja. Az érdekképviselet és tagszervezetei ugyanis a magyarországi dohányipari cégek dolgozóinak, céges autóinak segítségével torlaszolták el a fél útpályát a budai rakparton. A nemzeti dohányelosztó központ jövő májusi felállítása okán hátrányba szoruló Philip Morris, British American Tobacco és az Imperial – mint állítják – a “munkavállalói érdekek iránt nyitott, felelős vállalatként” járult hozzá a LIGA akciójához. Gaskó István, a szakszervezeti szövetség elnöke a PestiSrácok.hu kérdésére leszögezte: tévedés a dohánylobbit sejtetni a háttérben, csupán arról van szó, hogy a munkaadókat és a munkavállalókat egy oldalra sodorta a sors.
SZARVAS SZILVESZTER – PestiSrácok.hu
Dohányipari cégek logóival felmatricázott furgonok szállták ma meg a budai rakpartot, ahová a LIGA Szakszervezetek hirdettek félpályás útlezárást, így tiltakozva a kormányzati döntések ellen. A Philip Morris, a British American Tobacco és az Imperial Tobacco munkavállalói 350 céges kocsival zárták le az utat, amely azért is érdekes, mert a LIGA a honlapján kinyilvánította, hogy a korkedvezményes nyugdíj rendszerének meghosszabbítása, a cafeteria adóterheinek visszacsökkentése, a költségvetési törvény szociális partnerekkel történő érdemi megvitatása, az új Munka törvénykönyve munkavállalókra hátrányos rendelkezéseinek felülvizsgálata, továbbá a sztrájktörvény visszaállítása miatt hívják utcára a tagszervezeteiket, szimpatizánsaikat, képviselőiket.
A LIGA rakparti akcióján azonban szó sem volt korkedvezményes nyugdíjról, vagy a cafeteria adóterheiről, csak a dohánykereskedelemről szóló törvényjavaslat várható hatásairól és arról, hogy miért kell a dohánygyárak és nagykereskedők, valamint a kiskereskedők közé egy központi elosztó céget beiktatni, amelynek legalább 3 százalékos garantált díjat szavatolna a jogszabály. A tüntetők szerint 1000-1200 munkavállaló elbocsátásával is járhat a központi elosztás megvalósítása. Annak ellenére tehát, hogy szakszervezeti megmozdulásként hirdették, valójában a dohányipari lobbi kormányellenes tüntetéseként értelmezhető a LIGA Szakszervezetek mai budapesti demonstrációja. Ráadásul a Philip Morris, a British American Tobacco és az Imperial a tüntetés miatti bevételkieséssel és az üzemanyagköltség “lenyelésével” is hozzájárult a LIGA akciójához.
A dohányipari vállalatok gépjárműveinek szakszervezeti használatával kapcsolatban Gaskó Istvánhoz, a LIGA Szakszervezetek elnökéhez fordultunk, aki a PestiSrácok.hu kérdésére kijelentette, a tüntetőknek, akik egyébként a cégek munkavállalói nem kell beszámolniuk arról, hogy kinek a tulajdonában álló gépjárművekkel demonstrálnak. “A LIGA tagszervezete a Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete (DDDSZ), amelynek a mi céljaink elérése mellett egy speciális követelése is van. A DDDSZ támogatja az öt elemből álló követeléscsomagunkat, mi pedig támogatjuk az ő kérésüket. Abban pedig, hogy vállalati kocsikkal tüntettek a rakparton azért nincs kivetnivaló, mert a cégek és alkalmazottaik együtt sírnak és együtt nevetnek. Most egy oldalra sodorta őket a sors, tehát a vállalatok érdeke is, hogy elérjük a céljainkat“ – mondta portálunknak Gaskó István. Szerinte tévedés a dohányipari lobbi tevékenységével összefüggésbe hozni az útlezárást.
Gaskó Istvánnál a LIGA által bérelt terepjárókra is rákérdeztünk. Ismert, néhány hete a Magyar Nemzet írta meg, hogy az érdekképviseletnél havonta nettó 185 230 forintért bérelnek 28 új, hétszemélyes Nissan Qashqai szabadidőautót. Ezek mellett még egy erősebb gépet, valamint egy tárgyalóbusszá is alakítható Nissant is bérelnek havi nettó 377 ezerért. A közbeszerzési értesítő szerint ezért a pénzért flottakezelés is jár, ami kiterjed a biztosítások díjára, azok intézésére, szervizszolgáltatásokra, éves autópálya-matricára, valamint az adókra is. Miután egy már futó uniós projekthez a LIGA az autókat kicsivel több mint tizenöt hónapon keresztül használja, így a jelen eljárásban kisebb teljesítménynek számító Nissanért nettó 3,2 milliót fizetnek ki. A drágábban bérelt, nagyobb Nissanok darabjáért pedig 5,6 milliót hagynak ott – majd mindegyiket visszaadják a kereskedőknek. Gaskó István a PestiSrácok.hu-nak kijelentette, semmi kivetnivalót nem lát a szakszervezeti terepjárókban, azokra egy elnyert uniós pályázat megvalósítása miatt van szükség. “Kizárólag a projekthez használjuk az autókat” – zárta rövidre Gaskó.
A mai LIGA tüntetéssel, a dohányipari cégek gépjárműveinek használatával kapcsolatban a három érintett céget, a Philip Morrist, a BAT-ot és az Imperialt is megkerestük. Utóbbinál ma senkit nem tudtunk elérni, míg a BAT és a Philip Morris azt közölte, tudomásul vették, hogy demonstrálnak az alkalmazottaik. Seres Nikolett, a Philip Morris kommunikációs vezetője a PestiSrácok.hu kérdéseire azt válaszolta, munkavállalóik bejelentették szándékukat. “Miután szabad, demokratikus jogállamban élünk, munkavállalóinknak joguk van tüntetni és joguk van véleményt nyilvánítani. Felelős vállalatként megértjük a helyzetüket. Alkalmazottaink kérésére lehetőséget adtunk a céges autók használatára, a munkavállalóink érdekének figyelembevételével pedig vállaltuk az ezzel járó költségeket“ – fogalmazott Seres Nikolett.
A követeléseikért küzdő szakszervezetek egyébként holnap reggel tárgyalnak a kormány képviselőivel, az egyeztetés eredményétől függ, hogy újra utcára mennek-e az érdekképviseletek.
Címlapfotó: DDDSZ
Facebook
Twitter
YouTube
RSS