A PestiSrácok.hu birtokába került dokumentumok szerint egy szűk kör állhat Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója ellen folytatott puccskísérlet mögött. Az elmúlt egy hétben szinte az egész balliberális sajtót bejárta két negatív hír a teátrummal kapcsolatban. Az egyik szerint egy színésznő személyi szabadság korlátozása miatt feljelentette a direktort. Majd egy nyílt levél terjedt az ellenzéki sajtóban, amely szerint az egész társulat az igazgató leváltását kéri, de egy nap sem kellett, hogy kiderüljön, az iromány hamisítvány, és a társulat szinte egy emberként állt ki Oberfrank mellett. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a sajtóhírek megjelenése és azok időzítése sem véletlen, hanem egy tudatosan felépített, ellenzéki politika által megtámogatott puccskísérlet része, amely a minden fronton megbukott Kész Zoltán blogja közreműködésével kezdődött. Veszprém miért fontos annyira az ellenzéknek, hogy hamis leveleken és rágalmakon rágódjon már egy hete? A válasz egyszerű. Veszprém lesz 2023-ban Európa Kulturális Fővárosa, ahol hamarosan a Modern Városok Programban tízmilliárdot meghaladó kulturális fejlesztés indul, központjában a Petőfi Színházzal. Mindkét projekt alapembere Oberfrank Pál, aki köztudottan Orbán Viktor és kormánya bizalmi embere. Veszprémet ütni pedig egyébként is dívik az ellenzéki oldalon, pláne azóta, hogy megsemmisítették magukat a városban.
Csak röviden idézzük fel azt a két, egyébként belső munkahelyi “ügyet”, ami elindította a lavinát:
A Petőfi Színház igazgatója – mivel azt tapasztalta, hogy az amúgy törvényi előírás nem mindenki számára világos – utasításba adta, hogy a színház közalkalmazottainak minden színházon kívüli elfoglaltságot, fellépést, utazást előre be kell jelenteniük, illetve engedélyeztetniük. Természetesen nem arról van szó, hogy engedélyt kellene kiérniük például arra, hogy elmenjenek strandolni a családjukkal a Balatonra – bár az ellenzéki sajtó már úgy tálalta, hogy a nagymama meglátogatását is be kell jelenteniük –, hanem arról, hogy miként minden egyes színházban, az előadások biztonsága és a közalkalmazottak magánprogramjainak biztosítása érdekében is tudniuk kell, a művészek mikor, hol járnak. Ahhoz, hogy az előadásokat, megbetegedés miatti beugrásokat szervezni tudják, és ne maradjanak el előadások, a művészek színházon kívüli tevékenységeit, fellépéseiket, haknijaikat össze kell egyeztetniük a színházi renddel. Úgy tudjuk, van, akinek még csak nem is kettő, hanem három, négy mellékállása is van. A teátrum egy-két (!) dolgozója olyan szinten csúcsra járatta az utóbbi időben a színházon kívüli tevékenységet – falunapokon, egyéb rendezvényeken való privát fellépéseket, sőt azokkal való szervezett bizniszelést –, hogy az több esetben nehezebbé tette a színház működését, műsorrendjének betartását, fellépéseinek szervezését.
A törvényben előírt utasítást nem volt hajlandó tudomásul venni, feljelentette az igazgatót
Éppen az ominózus igazgatói utasítás volt a vita tárgya annak az esetnek is, amelyik rendőrségi ügyig fajult. Az egyik (egyébként haknikban nem szűkölködő) színésznő nem volt hajlandó tudomásul venni a törvényi kötelezettséget, ezért szóváltásba került a direktorral. A művésznő állítása szerint az igazgató ekkor irodájában az útját állta, azaz korlátozta a személyi szabadságát. Oberfrank Pál szerint viszont ez rágalom. Hogy kinek van igaza, a rendőrség fogja kideríteni, ugyanis kölcsönösen feljelentették egymást. A művésznő Oberfrankot személyi szabadsága korlátozása miatt, az igazgató a színésznőt rágalmazásért.
Egy nappal később jelent meg egy egész társulat nevében megfogalmazott nyílt levél, ami hosszasan taglalja, hogy Oberfrank Pállal nem hajlandóak tovább együtt dolgozni, ezért a színház vezetésének leváltását kérik. Persze jól időzített a balhé. Éppen most járt le a direktor 5 éves kinevezése, pályázatot viszont rajta kívül nem is nyújtott be senki, annak ellenére, hogy köztudott a társulatban, sőt a városban is, hogy van olyan tagja a teátrumnak, aki vezetői ambíciókat dédelget, de eddig, bár más intézményeknél volt próbálkozása, nem sikerült igazgatói székbe ülnie.
Maximálisan elégedett a direktorral a veszprémi városvezetés és a színház közönsége
Oberfrank Pállal, úgy tűnik, egyelőre nem meri felvenni a versenyt az önjelölt, legalábbis tiszta eszközökkel nem, ugyanis Oberfrankkal maximálisan elégedett nemcsak a városvezetés, hanem a közönség is. Egy nehéz helyzetben lévő színházat támasztott fel, folyamatosan növelve a nézőszámot, olyan sajátos programokkal, amelyekkel az országos hírnevet és elismerést is kivívta a színháznak. Nem véletlen, hogy még azelőtt eldőlt, Veszprém kulturális negyedet építhet a Petőfi Színházra, hogy a város elnyerte volna a 2023-as az Európa Kulturális Fővárosa címet. A projektre a Modern Városok Programban tízmilliárd forintot irányzott elő a kormányzat.
Az ominózus nyílt levél egy direkt erre a célra létrehozott Blogspot-oldalon jelent meg, amit aztán rohamtempóban töröltek is. Csak arra a fél órára volt élesítve, amíg hivatkozással megjelentette azt a Veszpresszó nevű veszprémi blog. Ez a portál ahhoz a Kész Zoltánhoz tartozik, aki Navracsics Tibor európai biztossá való kinevezése után három évig Fidesz-gyűlölő ellenzéki-független parlamenti képviselőként ténykedhetett, majd a tavalyi választáson piros lapot mutattak neki a veszprémiek. Kész Márki-Zay Péterhez csapódva mószerolja a saját hazáját, hol Londonban, hol Washingtonban. Kész Zoltán ott tevékenykedik a Veszpresszó nevű blog csapatában állandó szerzőként (korábban szerkesztőként is fel volt tüntetve, de nevét azóta eltávolították az impresszumból). A blogot az olaszországi tárhelyen futó Civilhetes adja ki, amelynek pedig a Szlovákiában bejegyzett Eszterlánc Polgári Társulás a kiadója. Az ellenzéki portálok szerzői, alkotói csupa ellenzéki arcok, mint például a Demokratikus Koalíció Veszprém megyei politikusa, Dániel Mária Magdolna. A Veszpresszónál pedig összegyűjtötték a megyei napilaptól korábban elbocsátott sértett kollégákat. Ez a csapat adja ki Veszprémben az eDemokrácia Műhely lapját, a házilag nyomtatandó, szerintük szamizdatot. Ennek két fő pénzügyi forrása Soros Nyílt Társadalom Intézete és a Norvég Alap.
Ha összerakjuk a mozaikokat, máris választ kapunk arra, hogy milyen forrásokból jelennek meg Kész Zoltán közreműködésével a “civil”, “független” blogok, amelyek persze a legnagyobb ellenzéki médiumokhoz vannak bekötve. Ami a Veszpresszón megjelenik, néhány óra elteltével kint van a 444-től fogva a 24.hu-ig mindenhol.
A Petőfi Színház “ügye” is így terjed, annak ellenére, hogy a nyílt levél azóta eredeti forráshelyén rég nem található meg, és attól a Petőfi Színház társulata nemcsak elhatárolódott, hanem feljelentést is tett a nevükkel való visszaélés miatt. Bár a rendőrség ismeretlen elkövetőt keres, nem mehetünk el szó nélkül azon dokumentumok mellett, amelyek szerkesztőségünk birtokába jutottak, és amelyek sok mindent megmagyaráznak. Balázs István, a Veszprémi Petőfi Színház közalkalmazotti tanácsának elnöke még május 27-én fogalmazott meg egy levelet a színház közalkalmazottai nevében, amelyben az ominózus, bejelentési kötelezettségről szóló igazgatói utasítást sérelmezi.
Ő maga is leírja, hogy a közalkalmazottak munkahelyükön kívüli ténykedésének bejelentését törvény írja elő, nem a direktor találta ki, de szerinte a jogszabály engedélyről nem szól. Szerinte a kiadott utasítás “nagyon félreérthető, fenyegető és sérti az intézményben dolgozók személyi szabadságát”.
A néhány napja kirobbant hamis levél visszhangozza a közel fél évvel ezelőtti levél sorait, és persze a “személyi szabadság megsértése” is előkerült újfent, csak konkrétabban, egy színésznő feljelentésében. A színházügyről a Magyar Narancsban jelent meg cikk pénteken. A közalkalmazotti tanács elnökére ők is utalnak, csak épp nem nevezik meg. Ugyanakkor a cikkhez mellékelt fotó megegyezik azzal a képpel, amit Balázs István a polgármesternek és önkormányzati képviselőknek címzett leveléhez csatolt.
Minden jel arra utal, hogy a közalkalmazotti tanács elnöke ezúttal is aktívan kiveszi részét a puccskísérletből. Információink szerint hétfőn tartottak bizalmi szavazást az igazgató személyét illetően. Színházi berkekből úgy tudjuk, hogy az e célból összehívott társulati ülésen többségében bizalmat szavaztak az igazgatónak. Állítólag az ülésen kiderült az is, hogy Balázs István olyan egysoros nyilatkozatot hordott körbe a kollégák között, ami arról szólt, hogy csak azért szavaz a bizalmi szavazáson úgy, ahogy, mert fél a retorzióktól. Ez már csak azért is különös, mert a bizalmi szavazás tudtunkkal titkosan zajlik. De különös az is, hogy bár a nyilatkozatot Balázs a közalkalmazotti tanács elnökeként “hordta körbe”, azzal mégsem találkozott minden közalkalmazott. A társulati ülésen ezzel szembesítették, és el is ismerte az ominózus egymondatos nyilatkozatot…
Mellesleg a Magyar Narancs pénteki “szenzációja”, amelyben feltárják, hogy 5 éve a dolgozók nem szavazták meg Oberfank Pál kinevezését, azt eleveníti fel, hogy a Balázs István által vezetett közalkalmazotti tanács nem szavazta meg döntő többséggel a direktor személyét.
A közalkalmazotti tanács elnöke nem cáfolt semmit, de ránknyomta a telefont
Szerettük volna megkérdezni Balázs Istvánt, hogy a közalkalmazotti tanács elnökeként jegyzett, a polgármesternek címzett levelet egyeztette-e a közalkalmazottakkal, mielőtt megírta, elküldte, ráadásul nemcsak a polgármesternek, hanem az összes képviselőnek. Azt is szerettük volna tudni, hogy a mostani nyílt levélről – amelyről kiderült, hogy hamisítvány, hiszen a társulat attól elhatárolódott – mit tud, illetve mi a véleménye az abban foglaltakról. Megkérdeztük volna azt is, hogy miként jutott el a Magyar Narancshoz a fotója, amit májusban a leveléhez mellékelt, de ezt a kérdést már meg sem hallgatta, hanem kihangsúlyozva, hogy senkinek sem nyilatkozik, és nem járul hozzá, hogy leírjuk a nevét, kinyomta a telefonját. Portálunk jogásza szerint viszont mivel közügyben, egy közszereplő által írt levélről van szó, az anonimizálásra nem vagyunk kötelesek.
Oberfrank hosszú levélben válaszolt a polgármesternek, amiből kiderül: több fegyelmi vétség is volt a színházban, ami okot adhat a puccsra
Birtokunkban van a májusi levélre, illetve a jelenlegi rágalmakra Oberfrank Pál válaszlevele is, amit a direktor a polgármesternek küldött, kérve a testület tájékoztatását.
A levélben Oberfrank kihangsúlyozza: nemhogy korlátozza a társulat tagjait, hanem olyan kedvezményeket biztosít, amit más színházak művészei is irigyelnek. Vannak olyan művészei, munkatársai a színháznak, akiknek amellett, hogy közalkalmazotti jogviszonyban dolgoznak, három, négy mellékállást is engedélyezett.
Az igazgatói utasítások a már létező jogszabályok megerősítését, betartatását szolgálják. Nem a színházvezetés alkotta direktívák. Azért kell két különböző utasítást megfogalmazni, mert egy színház életében a legfontosabb az előadások biztonságának megőrzése. A – kizárólag a színészek, művészeti munkatársak részére – kiadott utasítás sem arra utal, hogy a magánéleti elfoglaltságukat kell engedélyeztetni, ilyen soha nem volt!!! A város elhagyását kell bejelenteni, mert bármilyen esemény miatt bekövetkező műsorváltozás miatt előfordulhat, hogy beugrásra kerül sor és a munkáltatónak tudnia kell, hogy a városban tartózkodik-e az adott művészeti munkatárs, művész
– fogalmaz a válaszlevél.
Oberfrank hozzáteszi, hogy az utazásra vonatkozó kitétel ráadásul az általános, műszaki és egyéb dolgozókra nem is vonatkozik, az ő utasításukban nem szerepel. Kvázi nekik csak azt kell bejelenteni, ha máshol is dolgoznak, márpedig ilyen van bőven. Kiemeli, hogy amióta igazgató, egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy ha valaki engedélyt kért színházon kívüli tevékenységre, azt ne adta volna meg. A dokumentum szerint a közalkalmazotti tanács elnöke ellen, aki a panaszos levelet írta a polgármesternek, súlyos fegyelmi vétségek és szabálytalanságok miatt kellett intézkedni.
Ő a színház fővilágosítója, akire állítólag több panasz is érkezett a műhelyházi dolgozóktól, hogy felsőbbrendűen viselkedik, lekezelően beszél a munkatársaival. Tárvezetőként a munkaidő-beosztással kapcsolatosan olyan súlyos szabálytalanságokat vétett, amelyek feltárása után szóbeli figyelmeztetést kapott. Feljelentést nem tettek ellene, sőt, el sem bocsátották, mindössze a tárvezető posztról váltották le. A levél szerint ezt követően is próbált szabálytalanságot elkövetni, méghozzá a “csúszónapokkal kapcsolatban”, és arra is kérte az igazgatót, hogy a jubileumi juttatását a törvény által előírt idő előtt fizesse ki neki, és akkor közös megegyezéssel megszünteti a munkaviszonyát.
Kísért a múlt, avagy ki, kik állhatnak Balázs István mögött?
A veszprémi színházéletet ismerőknek ezek a módszerek felsejlenek a múltból. Korábbi igazgatók ellen is zajlott már le kísértetiesen hasonló puccskísérlet, amely körül ugyanazon személyek nevét lehet a város színészeitől hallani. Az sem meglepő, hogy az újabb támadás éppen a színházon kívüli elfoglaltságok bejelentési, engedélyeztetési kötelezettsége miatt éri Oberfrankot, ugyanis van egy szűk kör, akik igencsak előtérbe helyezték színházon kívüli tevékenységüket az utóbbi időben, miközben más, Veszprém megyei településekről, a Balaton-partról is érkeznek a hírek. Éppen ezek kapcsán hallani különféle visszaélésekről, összeférhetetlenségről, elfogadhatatlan magatartásról.
Többen kiállnak Oberfrank mellett
Az elmúlt egy hét sajtóhírei egyre nagyobb számban mozgatják meg azokat a színházszerető, színházba járó embereket, kollégákat és persze számtalan nézőt, akik mindenben cáfolják az Oberfrankról szóló vádakat és kiállnak a direktor mellett.
A vendégkönyvben és a Petőfi Színház Facebook-oldalán megtalálható számtalan bejegyzésből szemezgettünk. Nádasdy Borbála grófnő, írónő, aki színészként is állt már a Petőfi Színház színpadán az elmúlt években, azt írja: “hátbatámadás”, amit Oberfank Pál ellen elkövetnek, “névtelenül”.
Vannak, akik abban lelik örömüket, hogy mást bántsanak. Van erre sok példa, de aki ezt teszi, mindig boldogtalan ember. Gyáva, és ha mondjuk művésznek mondja magát, biztos nem az. Ócska trükk
– fogalmaz a grófnő.
Egy másik bejegyzést egy, a színházban közalkalmazottként dolgozó Down-szindrómás kislány szülei írták. Szerintük ebben az intézményben olyan pozitív, közösséget és embert változtató, jobbító kezdeményezések történtek és történnek, amelyek feltétlenül hozzátartoznak a hiteles véleménynyilvánításhoz. Dórika szülei szerint azzal, hogy plusz törődést igénylő, különleges gyermekük foglalkoztatását felvállalták, az egész országnak példát mutattak.
Lányunk foglalkoztatása kapcsán a korábbinál jobban belelátva a színház világába és az ott folyó felelősségteljes munkába, már az elején kiderült számunkra az a hétköznapit messze meghaladó igyekezet, mellyel az ott dolgozók végzik a kultúra szolgálatában napi feladataikat
– írják.
No gallery template found!Vezető kép: Demokrata
Facebook
Twitter
YouTube
RSS