Szombaton kezdhették meg az önkormányzati és nemzetiségi választáson induló jelöltek és jelölőszervezetek az ajánlások gyűjtését. Az összegyűjtött ajánlásokat három – helyi, területi és országos – szinten ellenőrzik, a választás típusától függően.
Az országgyűlési választáson a 106 országgyűlési egyéni választókerületi választási irodánál történik az országgyűlési képviselőjelöltek ajánlásainak ellenőrzése, az Európai Parlament (EP) magyar tagjainak májusi választásán pedig – mivel akkor az egész ország egy választókerületet alkotott – a Nemzeti Választási Iroda (NVI) ellenőrizte a választáson induló pártok által összegyűjtött ajánlásokat. A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi képviselők októberi választására azonban különböző szinteken történik az ajánlások ellenőrzése.
A helyi választási irodákban (ez a települési szint) ellenőrzik a képviselőjelöltek, polgármesterek, valamint a települési nemzetiségi képviselő-választás jelöltjeinek ajánlásait. Megyei szinten a területi választási irodák ellenőrzik a megyei közgyűlési választáson listát állítani szándékozó jelölőszervezetek által összegyűjtött ajánlásokat, valamint a Fővárosi Választási Iroda ellenőrzi a főpolgármester-jelöltek által összegyűjtött ajánlások érvényességét. Ugyancsak ezen a szinten ellenőrzik a megyei és a fővárosi nemzetiségi önkormányzati választás ajánlásait. Ezek mellett a Nemzeti Választási Iroda ellenőrzi az országos nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán induló nemzetiségi szervezetek által összegyűjtött ajánlásokat.
A választási irodáknak három napjuk van arra, hogy az önkormányzati és nemzetiségi választáson indulni szándékozó jelöltek által összegyűjtött ajánlásokat ellenőrizzék. A választási iroda ilyenkor megvizsgálja, hogy az ajánlóív sorszámozva van-e, rá van-e vezetve az ajánlást gyűjtő személy neve és aláírása. Az ajánlóívre felvezetett adatok alapján a választási iroda azonosítja az ajánló választópolgárt, vizsgálja, van-e választójoga, valamint azt, hogy az ajánlóíven feltüntetett adatai (a neve, személyi azonosítója, lakcíme) a központi névjegyzékben szereplő adataival megegyeznek-e. Az iroda állapítja meg azt is, hogy az érvényes ajánlások száma eléri-e a meghatározottat. Az ajánlások ellenőrzésének eredményéről a választási iroda tájékoztatja a mellette működő bizottságot, amely – legkésőbb a bejelentést követő negyedik napon – dönt a jelölt nyilvántartásba vételéről vagy elutasításáról.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Facebook
Twitter
YouTube
RSS