Legkorábban három év múlva érheti el a magyar légi közlekedés a 2019-es szintet, miután a járvány korábban sosem látott visszaesést okozott az iparágban: tavaly csaknem 60 százalékkal esett vissza a légtérben átrepülő, valamint Budapestre érkező és onnan induló járatok száma – közölte szerdán a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat az MTI-vel.
A tavaly bevezetett korlátozások, valamint az utazási szokások változása miatt a magyar légiforgalmi szolgálat által felügyelt gépmozgások – azaz a hazai és a koszovói átrepülő gépek, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező, illetve onnan induló járatok, valamint a nem ellenőrzött légtérben közlekedő kisgépek – száma jelentősen elmaradt a 2019-estől, amikor több, mint egymillió repülőgép biztonságos közlekedését szavatolták a magyar irányítók.
Magyarország átrepülő forgalma a 2019-es rekordévhez képest tavaly 57 százalékkal mérséklődött, 430 ezerrel kevesebb gép haladt át az ország felett. A Koszovó feletti magas légtér gépmozgásainak éves csökkenése is meghaladta az 55 százalékot, itt 50 ezer járat biztonságos közlekedését segítették tavaly a HungaroControl szakemberei.
Kiemelik: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma pedig ennél is nagyobb mértékben, több mint 61 százalékkal esett vissza. 2020-ban volt olyan nap, amikor a korábbi években tapasztalt háromszáz járat helyett csupán tizenkilenc fordult meg a légikikötőben. A járványhelyzet a kisgépes repülésekre – az úgynevezett nem ellenőrzött légtér forgalmára – hatott a legkevésbé: ott 23 százalékos csökkenést regisztráltak. Az Eurocontrol legkedvezőbb előrejelzése szerint a légi forgalom legkorábban 2024-re állhat vissza a 2019-es szintre, így a HungaroControl az idén a 2019-es gépmozgások 50-60 százalékával számol.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Kovács Tamás
khm
2021-01-13 at 17:54
Egyedül a kontinensek közötti légi forgalmat vagyok hajlandó elismerni.
Európa és Ázsia között is.
A többi az felesleges,drága,és veszélyes.
Ráadásul ÉREZHETŐEN terjeszthet bármiféle kórt!
Hesslerezredes
2021-01-13 at 16:31
Egy légiforgalmi irányító kiképzése 30-40 millió forint. A HungaroControlnak kb. 250 irányítója van. Egy irányítónak meghatározott minimum óraszámot kell irányítania egy hónapban. Ha ez nincs meg, akkor újra vizsgáznia kell, de még az engedélyét is elvesztheti.
Milliárdos (mármint dollárban) értékek és pénzben ki sem fejezhető emberi életek felett rendelkeznek.
Ez az igazi katasztrófa abban, hogy ennyire visszaesett a légiforgalom.
Meg az, hogy az EU egyértelműen a légitársaságok oldalára állt – akár 3 évre is elhalaszthatják a légitársaságok a légiforgalmi irányítás díjának a kifizetését. Hogy addig miből élnek a légiforgalmi irányítók (ANSP-k = Air Navigation Service Provider-ek)?? Kit érdekel? Oldják meg. Vegyenek fel kölcsönt.
A HungaroControl egyébként mind emberanyagában, mind műszaki felkészültségében piacvezető. Közép-Kelet-Európában biztosan. Nemzeti érték.
Hát így (is) gondolkodjatok a helyzetről.
Van/volt némi közöm a HC-hoz.
sorry
2021-01-13 at 15:21
“Minden rosszban van valami jó”. Talán szívesebben mondanak le a tulajdonosok a reptérről és kedvezőbb áron tudja megvenni a kormány.
zajcsökkentés level 1000
2021-01-13 at 12:09
Én örülök, mert olyan zaj van Budapest teljes területén a szándékosan (?) alacsonyan repülő gépszörnyek miatt, hogy az már fáj. Ezt valahogy egyik kormány vagy főpolgármester sem akarja megoldani, gondolom brutalis lóvékat kaszálnak azon, hogy a repülők rombolják az egészséget, a környezetet.
oshon
2021-01-13 at 10:50
Eselyesebe valt a Liszt Ferenc repuloter visszaszerzese – hajra !