Szigorúbb jogi szabályozást sürget ifj.Lomnici Zoltán alkotmányjogász a kiskorúakat is szállító távolsági járművek közlekedésére vonatkozó rendelkezéseknél, kiemelten a műszaki állapotra és az éjszakai vezetésre. Minderről közösségi oldalán írt, majd a PestiSrácok.hu kérdéseire is válaszolt.
Lomnici Zoltán elmondta, hogy a gyász az első hang és a közös ima, mégis sokan már most felelősöket keresnek. Úgy véli, hogy az első és legfontosabb az, hogy folyamatban van a nyomozás, ami gondatlanságból elkövetett közúti veszélyeztetés miatt zajlik, ennek lezárultáig pedig “felelőtlenség lenne felelősökről beszélni.”
Jogi úton áttekinteni és szigorítani kellene, különösen a kiskorúakat is szállító távolsági járművek közlekedésére vonatkozó rendelkezéseket, különös tekintettel a műszaki állapotra és éjszaka történő vezetésre! Imáinkban az áldozatokkal és a hozzátartozókkal vagyunk!
– írta ifj. Lomnici Zoltán közösségi oldalán.
A veronai buszbaleset letaglózta a magyar társadalmat, sokan pedig azonnal a felelősök megnevezését követelik. Ön a jogszabályi szigorítás fontosságára hívta fel a figyelmet. Úgy gondolja, hogy nem elég szigorú a törvény?
A vonatkozó jogszabályok tekintetében a 2013 -tól hatályos uniós, valamint a 2012/41, illetve a 62/2013 végrehajtási rendeletet vizsgálva alkotmányjogászként az az álláspontom, hogy a keretszabályozás megfelelő. Véleményem szerint a keretszabályozás elégséges és megfelelő az utasok védelme érdekében. Az ördög azonban a részletekben rejlik. Néhányan azt nem értik, hogy miért nincs biztonsági öv az autóbuszokon és miért nem látják el megkülönböztető jelzéssel azokat a járműveket, amelyek kisgyermekeket szállítanak. Azt gondolom, hogy ez egy elgondolkodtató felvetés. Az USA-ban például más külsővel látják el a gyermekeket szállító járműveket. A megkülönböztető jelzés használata tehát ott kötelező, így azonnal kitűnik, ha kisgyermekeket vagy iskolásokat szállító jármű halad a forgalomban. A műszaki hátterét sajnos nem ismerem, de lehetséges, hogy hazánkban pénzügyi okokból nincs ez így szabályozva.
Azt mondja, elégségesnek tűnik a jogszabály. Az elmúlt évek tragédiái nem éppen ezt tükrözik számomra.
Hangsúlyozom, hogy a keretszabályozás megfelelő, de vizsgálni kell a szigorítás lehetőségét végrehajtás és szigorú fellépés tekintetében. Mire gondolok? Például arra, hogy jogsértés esetén 5 milliós bírságról 20-30 millióra fel kellene emelni a kiszabható bírságot, aminek azért mégiscsak van elrettentő ereje. Így aki nem alkalmas arra a feladatra, hogy a jogszabályi követelményeknek megfelelően szállítsa az utasokat, annak ne is legyen erre lehetősége..
A közlekedési tragédiák az elmúlt években a vonatkozó szabályok újragondolását eredményezték, például a Germinwings légitársaság katasztrófája után a pilóták pszichológiai alkalmasságára vonatkozó rendeletet szigorították. Mit gondol, ezek az azonnali módosítások hatékonyak tudnak lenni?
Igen, erre számos uniós és nemzetközi példa van, sajnos rendszeresen fordulnak elő ilyen borzalmas tragédiák, amik ráirányítják a figyelmet az esetleges hiányosságokra, jogszabályi hiátusra. Mondhatják persze, hogy felesleges a szigorítás, mindig vannak olyanok, akik nem tartják be a törvényi előírást. Én azt gondolom, hogy mégis van visszatartó ereje. Gondoljunk a 3.5 tonna feletti gépjárművekre vonatkozó előzési tilalomra, ami biztonságot ad az autósoknak is, mert tudják, hogy nem vágódik ki eléjük egy 4 tonnás jármű az autópályán. Véleményem szerint a jogi tiltórendelkezések elérik céljukat és meggyőződésem, hogy a szigorú szankció visszatartó erővel bír.
Sajtóhírek szerint 100-120 km-es sebességgel ment az autóbusz, hiába jelezte a mögötte haladó kamionos a füstöt, amit észlelt, a sofőr nem állt meg… Az emberi tényezőn a jogszabályi szigorítás nem tud segíteni. Vagy mégis?
A veronai tragédiával kapcsolatban a felelősök lokálisan keresendőek. Nem biztos, hogy emberi mulasztás okozta a tragédiát. De megfelelő jogszabályi szigorítással azt el lehet érni, hogy a törvény visszatartó ereje megvédje az ártatlan utasokat az értelmetlen közlekedési balesetektől. Így a műszaki állapotra vonatkozó szigorítás véleményem szerint kulcsfontosságú lehetne abban, hogy ne fordulhasson elő ennyi tragédia az utakon.
PestiSrácok.hu, fotó:Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS