Kvázi védelmi pénzt fizettetett volna a Repon Consulting and Research Kft. a Csonti Car-al, Magyarország egyik népszerű és híres autókereskedésével – derítette ki a PestiSrácok.hu. Csontos Zoltánnak, a Csonti Car tulajdonosának 1,2 millió forintot kellett volna leszurkolnia azért, hogy a cég eltávolítson az ő nevében létrehozott három kamu közösségi oldalt és hogy újraaktiválják az időközben letiltatott hivatalos Csonti Car profilt. A PestiSrácok.hu utánajárt, a Repon Kft. ügyvezetője, Romhány Gergely olyan szolgáltatásokért fizettetett volna Csontos Zoltánnal, amelyek nem legálisak és amelyek a gyakorlatban megvalósíthatatlanok. Portálunk az egyik üzleti tárgyalásra is elkísérte Csontos Zoltánt, amelyen negédes esti mesének lehettünk szem és fültanúi. Romhány Gergely tagadja, hogy bármi közük lenne a Csonti Car kálváriájához, az időpontok egybeesése ugyanakkor több, mint érdekes. Csontos Zoltán története egyébként is tanulságos és olvasmányos, így csak ajánlani tudjuk magunkat és az alábbi, kémregénybe illő írást. Hónapokig nyomoztunk a csalók, hekkerek után, hogy végül senkit ne tudjunk lebuktatni. Vagy mégis?
SZARVAS SZILVESZTER – PestiSrácok.hu
Facebook oldalakkal kapcsolatos fix összegű, valamint sikerdíjas eljárási pénzt fizettetett volna Magyarország egyik legnépszerűbb autókereskedésével, a Csonti Carral a Repon Consulting and Research Kft. olyan szolgáltatásokért, amelyek az általunk megkérdezett szakértők szerint nem legálisak és amelyek a gyakorlatban megvalósíthatatlanok. A PestiSrácok.hu hónapok óta figyelemmel kíséri a Csonti Car harcát a láthatatlan ellenséggel, amely talán nem is annyira láthatatlan.
A történet lényege, hogy július 3-án letiltották a Csonti Car népszerű és több mint százezer felhasználó által követett közösségi oldalát, majd még aznap létrejött három kamu Csonti Car oldal a Facebook-on. A sztori eddig akár mindennapos is lehetne, csakhogy néhány nap múlva, anélkül, hogy a kereskedés tulajdonosa, Csontos Zoltán bárkinek is elújságolta volna kálváriáját, telefont kapott a Repon-tól, hogy ők orvosolni tudják a problémáját. Csontos Zoltán rögtön gyanút fogott, de szándékosan belement a játékba, miközben a PestiSrácok.hu-t is értesítette. A Csonti Car és a Repon tárgyalásán kiderült, a rejtélyes körülmények között felbukkanó cég 1,2 millió forintért cserébe vállalta volna, hogy a Facebook-ról eltávolíttatják a három kamu Csonti „profilt”, miközben újra aktiváltatják a tulajdonos eredeti oldalát. A Repon még egy hónapos garanciát is vállalt volna arra, hogy az áloldalak és azok áltartalmai egy hónapon belül biztosan nem kerülnek elő. Portálunk fejest ugrott a Facebook közösségi irányelveibe és kőbe vésett szabályzataiba, így gyorsan kiderült, a Repon által felkínált incidesmenedzsment szinte csak akkor valósítható meg, ha a kamu oldalak létrehozói törlik a profilt a Facebook-ról, egyúttal felfüggesztik az eredeti Csonti Car oldal jelentgetését. Mert hogy egy közösségi oldalt valóban le lehet tiltatni, de csak akkor ha egyidejűleg sokan jelentgetik azt a Facebook felé különböző nyomós érvekre hivatkozva. Ilyen nyomós érv lehet például az uszító, sértő, kirekesztő, rasszista posztok közzététele, pornográf tartalmak közvetítése. A Csonti Car esetében azonban egyikről sincs szó. Az ugyanakkor tény, ha egyidejűleg sokan jelentenek egy oldalt, akkor a Facebook rendszere feltételezi, hogy valós problémáról van szó, és letiltja azt. Azonban ha a feljelentők visszavonják a panaszukat, a Facebook újra aktiválja az oldalt. Feltehetően az eredeti Csont iCar oldal esetében is ez történhetett, tehát egy összehangolt hacker támadás érhette a Csontos Zoltán által létrehozott profilt, miközben valakik a Csonti Car profilképével, tartalmaival megegyező oldalakat hoztak létre.
„Július 3-án kapcsolták le a Facebook oldalamat, amelybe beletörődtem. Ugyan számtalan ellenvetést küldtem a cég számítógépistenének, de még választ sem kaptam. A Facebook azon bejelentésemre sem reagált, hogy valakik visszaélnek a képeimmel és a cégem nevével. Több ismerősömmel is előfordult, hogy vélt, vagy valós indokok miatt törölték az oldalát, és semmit sem tudtak tenni. Azt gondoltam, az élet megy tovább. Bevallom, a kereskedés meg sem érezte hogy nincs Facebook oldala, mert az ügyfelek nem a közösségi oldal miatt jönnek hozzánk, hanem azért, mert szeretnek és mert mindig nálunk van a legjobb ár. Július 10-én azonban megkeresett Romhány Gergely, a Repon Kft. ügyvezetője, hogy úgy hallották, gondjaim vannak és ők meg tudják oldani, de ez nem lesz olcsó. Az egész körítés gyanús volt, de direkt elmentem tárgyalni, hogy választ kapjak a kérdéseimre. Romhány Gergely persze kikérte magának, hogy ők állnának az egész mögött” – mondta a PestiSrácok.hu-nak Csontos Zoltán.
A Csonti Car tulajdonosa közben a segítségünket kérte, hogy közösen járjunk a végére az izgalmas kriminek. A nyáron szándékosan megszakítottuk a tárgyalásokat a Repon Kft. ügyvezetőjével, Romhány Gergellyel, amire „csoda” történt. „Egyszer csak reagált a Facebook a leveleimre, és visszakapcsolták az oldalamat. Erről persze nem szóltam a Reponnak, sőt, augusztus 29-én, pénteken időpontot kértem Romhány Gergelytől, hogy beszéljük át újra az üzleti ajánlatukat. Szeptember 2-ra, keddre beszéltünk meg találkozót, majd magam sem akartam elhinni, hogy mi történt. A találkozó előtti napon, hétfőn újra letiltották a Facebook oldalamat. Ekkor már kaptam fellebbezési lehetőséget a közösségi portáltól, amivel éltem is, így keddre visszakapcsolták az oldalamat. Azt ugyanakkor az aznapi tárgyalás miatt szándékosan nem aktiváltam. Érdekes, hogy a nyáron, amikor megszakadtak a tárgyalások a Reponnal, a kamu Csonti Car oldalak is inaktívak voltak, azok nem is frissültek. Mindig akkor kerültek fel rá posztok, amikor úgy tűnhetett, hogy fizetni fogok a Reponnak a szolgáltatásért” – ismertette Csontos Zoltán.
A keddi megbeszélésre már inkognitóban a PestiSrácok.hu újságírója is elkísérte a kereskedés tulajdonosát. Ezen a kálvária gyógymódjának lépéseire lettünk volna kíváncsiak, de a Repon recept helyett zavaros, bonyolult és nehezen érthető magyarázatot kaptunk Romhány Gergelytől arra, hogy ők hogyan is töröltetnek kamu Facebook oldalakat és hogyan aktiválják újra a Csonti Car profilját.
„Ismerjük a Facebook automatizált rendszerét, tudjuk, hogy milyen válaszokat kell adjunk ahhoz, hogy a Facebook fejekben átkapcsoljon valami. Tudjuk, milyen fogalmazásokat kell megírni ahhoz, hogy a Facebook belássa, adott profil szembe megy a szabályzattal, az előírásokkal és emiatt valóban le kell kapcsolni azt. Addig támadunk, amíg sikerrel nem járunk” – próbálta összefoglalni Romhány Gergely. A Repon ügyvezetője az egy hónapos garanciára vonatkozó kérdésünkre úgy válaszolt, az „megállapodás kérdése, ennyit szoktak vállalni”. A megbeszélésen felvetettük, kvázi védelmi pénzt kellene fizetnie a Csonti Carnak, de Romhány Gergely szerint ez nem védelmi pénz.
Az üzleti tárgyalás végén megkérdeztük Romhány Gergelytől, hogy nem ők állnak-e a Csonti Car oldal hacker támadása és a kamu profilok létrehozása mögött, de az ügyvezető tagadta, hogy bármi közük lenne Csontos Zoltán kálváriájához.
„Nem így dolgozunk, nem így működünk. Ugyan az időpontok egybeesnek, de ezek rosszul jöttek ki, véletlen egybeesésről van szó. Akár én is lehetnék az, aki az egész mögött áll, de nem én vagyok. Valaki jót akart és rosszul sült el. Ennyi az egész” – szabadkozott Romhány Gergely.
Természetesen Romhány Gergelynél arra is rákérdeztünk, hogy miután Csontos Zoltán családján kívül senkinek nem árulta el, hogy július 3-án letiltották a közösségi oldalát, akkor a Repon Kft. miként szerzett tudomást a történtekről, Romhány Gergely az alábbi választ adta: „Csontos Zoltán egyik ismerősének az ismerőse mesélte el a sztorit”. Ennek a válasznak még komoly jelentősége lesz, ugyanakkor az is érdekes, hogy Romhány Gergelytől hiába kérdeztük meg ennek az ismerősnek a nevét, senkit nem tudott megnevezni. Azt mondta, utánanéz, mert felírta, de a mai napig nem nevezte meg Csontos Zoltán ismerősének az ismerősét.
A PestiSrácok.hu több Facebook-szakértőt is megkeresett a történtekkel és a Repon Kft. ajánlatával kapcsolatban. Egyikük, akinek a cége üzleti kapcsolatban áll a Facebook-kal, ezért kérte a neve elhallgatását kijelentette, „kivitelezhetetlen mindaz, amit a Repon Kft. vállalt volna”. „Letiltatni úgy lehet egy oldalt, ha sokan jelentgetik, de visszaállítani, újra aktiváltatni nagyon bonyolult. A Repon Kft. olyan szolgáltatást kínált fel Csontos Zoltánnak, amelyről nehezen képzelhető el, hogy legálisan megvalósítható” – fogalmazott a szakember.
Egy másik Facebook szakértő, Lévai Richárd a PestiSrácok.hu kérdésére nyomatékosította, „a Facebook nevében és oldalakkal kapcsolatban senki nem vállalhat garanciát újraaktiválásra, vagy törlésre”.
Portálunk hivatalosan is feltette a kérdéseit a Repon Kft-nek, így például újfent rákérdeztünk a már fent részletezett, rejtélyes ismerősre, aki állítólag a Repon Kft. figyelmét felhívta a Csonti Car-kálváriára, de azon még mi magunk is megdöbbentünk, hogy egy teljesen új magyarázattal állt elő a cég ügyvezetője, Romhány Gergely. Eszerint: „egy kedves barátunk 2014. július 18. napján felhívta rá a figyelmünket, hogy a Faceportál.hu-n megjelent cikk tanúsága szerint a Csonti Car oldal nem elérhető, és felajánlotta, hogy egy ismerősén keresztül ajánlani fogják a szolgáltatásunkat Csontos Zoltánnak”. Több, mint érdekes. Egyrészt, hová tűnt az ismerősnek az ismerőse, másrészt Csontos Zoltán szerint nagyon kilóg a lóláb. Az autókereskedő ugyanis a PestiSrácok.hu-nak megerősítette, jóval július 18-a előtt, az oldalának letiltása utáni néhány napban kereste meg őt a Repon Kft., és nem július 18-a után. A Repon Kft.-nek feltett kérdéseinket és az arra kapott válaszokat alább majd szó szerint is idézzük, ugyanakkor még egy érdekességre szeretnénk rávilágítani.
A szeptember 2-i találkozóig még két kamu Csonti Car oldal működött a Facebook-on, ebből ugyanakkor csak egy volt igazán aktív, de az is csak azokban az időszakokban, amikor Csontos Zoltán kapcsolatban állt a Repon Kft-vel, és úgy tűnhetett, hogy érdeklik őt a cég szolgáltatásai. A megbeszélés után ugyanakkor valaki törölte a szóban forgó kamu oldalt, és már csak az az álprofil elérhető, amelyen július 3-án, a Csonti Car letiltásának a napján jelent meg az utolsó poszt.
Természetesen sem Csontos Zoltán, sem pedig a PestiSrácok.hu nem állítja, hogy a Repon Kft. és Romhány Gergely áll a történtek mögött, ugyanakkor, az tény, hogy gyanúsan egybeesnek az időpontok. Érdekes, és megmagyarázhatatlan, hogy miért akkor volt igazán aktív az egyik kamu profil, amikor Csontos Zoltán a szerződés aláírásával hitegette a Repon Kft-t, hogy miért pont a pénteki időpont egyeztetés után, hétfőn tiltják le ismét a Csonti Car-t, hogy a szeptember 2-i találkozó után miért törli valaki a kamuoldalt, és hogy miként szerzett tudomást a Csontos Zoltánnal történtekről a Repon Kft.
Csontos Zoltán egyébként cikkünk megjelenésére időzítette azt a bejelentését is, hogy függetleníti magát a Facebook-tól. „A cikkben kifejtett események miatt arra a következtetésre jutottam, hogy ha zavartalanul, zsarolóktól és rosszakaróktól mentesen akarom osztani a hülyeséget, akkor azt egy független, saját oldalon kell megtennem” – mondta Csontos Zoltán. Az autókereskedés tulajdonosa egyúttal mindenkit arra figyelmeztet, legyen körültekintő és ne dőljön be egyből olyan ajánlatoknak, amelyeknek se fülük, se farkuk.
Végezetül pedig íme a kérdéseink és a kapott levél Repon Kft. ügyvezetőjétől, Romhány Gergelytől.
Tisztelt Farkas Szilveszter! (A nevem egyébként nem Farkas, hanem Szarvas Szilveszter. Romhány Gergelynek is Szarvas Szilveszterként bemutatkozva írtam, de hagyjuk is ezt az aprócska figyelmetlenséget.)
A megküldött kérdésekre az alábbiakat válaszoljuk:
– Miután Te/Ti kerestétek meg Csontos Zoltánt az ajánlattal, kitől értesültetek arról, hogy gond van a Csonti Car közösségi oldalával? (Itt konkrét személynévre, vagy cikkre gondolok linkkel, utóbbi esetében fontos lenne, hogy a megjelenés dátuma is szerepeljen rajta)
Egy kedves barátunk 2014. július 18. napján felhívta rá a figyelmünket, hogy a http://faceportal.hu/torolte-a-facebook-a-csonti-car-oldalat/ oldalon megjelent cikk tanúsága szerint a Csonti Car oldal nem elérhető, és felajánlotta, hogy egy ismerősén keresztül ajánlani fogják a szolgáltatásunkat Csontos Zoltánnak.
– A szerződésben azt vállaltátok volna, hogy három kamu oldalt eltávolítotok, az eredeti Csonti oldalt pedig újra aktiváljátok. Hogyan történik ez a gyakorlatban, kérlek lépésről-lépésre írd le, hogy mindezt hogyan tudjátok kivitelezni?
A Csontos Zoltán részére megküldött anyagok, így a tárgyaláson átadott Szerződés tervezet szerzői jogi oltalom alatt áll, az abban foglaltak üzleti titoknak minősülnek, az harmadik személy részére át nem adható, nyilvánosságra nem hozható a kifejezett, írásos beleegyezésünk nélkül. Az értesítési / eltávolítási eljárások cégünk üzleti titkát képezik. Az üzleti titokra és annak tartalmának továbbítását tiltó figyelemfelhívás az e-mail záradékában volt olvasható.
– Miként lehet úgy garantáltan eltávolítani egy Facebook oldalt, hogy az más tulajdonában van, tehát ahhoz nincs jogosultságunk?
Garanciát a sikerességre vállalni nem lehet, garanciát mi sem vállaltunk, ilyen sem szóban, sem írásban nem hangzott el. Ezért dolgozunk sikerdíjas alapon, mely tartalmazza a mi kockázat vállalásunkat.
– Hogyan garantáltátok volna azt, hogy az említett oldalak elérhetetlenek lettek volna, és miért csak egy hónapra vállaltatok volna garanciát? Nagyságrendileg mennyi munkaórát vesz igénybe az, hogy egy közösségi oldalt eltávolítsatok?
Az erre adható válaszok cégünk üzleti titkát képezik, azokra nem áll módunkban válaszolni jelen levél keretein belül.
– Mi a magyarázat arra, hogy mi minden lehetséges módon jelentgettünk fényképeket, posztokat, oldalakat, azokat megpróbáltuk eltávolíttatni, mégsem történt semmi, lepattintott minket a Facebook.
A Facebook jogsértő magatartásokat vizsgáló automatizmusa egy harmadik személyek által meg nem ismerhető algoritmus alapján működik, melyet mi sem ismerünk, ezért feltételezésekbe nem bocsátkozunk.
– Mi a magyarázat arra, hogy a tárgyaláson általad vázolt metodika a gyakorlatban kivitelezhetetlen és megvalósíthatatlan a megkérdezett Facebook szakértők szerint, a Te álláspontod szerint ugyanakkor mégis működik? Hogyan, miként?
Tekintettel arra, hogy nem ismerjük a hivatkozott Facebook szakértők számára feltett kérdést, így erre a kérdésre ilyen formában nem tudunk válaszolni. Információbiztonsági szakjogászként a korábbi évek során volt lehetőségem alaposan megismerni a Facebook szabályzatának működési elveit, a kialakított szakmai kapcsolat révén pedig a Facebook-on megvalósuló jogsértő magatartásokra a figyelmüket felhívni.
– Ismételten arra kérnélek, hogy az általatok készített megbízási szerződésben foglalt vállalásokhoz kapcsolódó minden eljárás összes lépését írd le nekem, hogy érthető legyen, mit is vállaltatok volna, és azt hogyan valósítottátok volna meg a gyakorlatban. Tehát ha engem letilt a Facebook, akkor Ti hogyan éritek el, hogy újra aktív legyen az oldalam, és a kamu oldalak esetében hogyan valósítjátok meg azok törlését, eltávolítását?
Ahogyan azt az előző kérdésekre adott válaszban megírtuk, cégünk eljárásai üzleti titoknak minősülnek, azt nem áll módunkban kiadni.
– Magyarországon miért nem találunk egy olyan céget sem, amely ilyen Facebook törlésekkel/aktiválásokkal/eljárásokkal foglalkozna, miért mondják azt a szakemberek, hogy ilyet nem lehet csinálni?
Cégünk online jó hírnév védelemmel és építéssel foglalkozik, melyet jogi, online PR és kommunikációs eszközökkel valósít meg. Az egyesült államokban számos cég foglalkozik ilyen tevékenységgel, ez Európában még egy piaci rés, amit felismerve igyekszünk egy nemzetközi színvonalú céget építeni.
– Szerinted mi az oka annak, hogy a Csonti Car és a Repon kapcsolatában minden alkalommal gyanúsan egybeesnek az időpontok?
Az okokat nem ismerjük, feltételezésekbe pedig nem bocsátkozunk.
Az eredeti és egyetlen árajánlatunk ezen a linken érhető el: http://repon.hu/new/pages/blog_images/24/csonti_ajanlat_1.jpg
Szeretnénk újfent felhívni rá a figyelmet, hogy amennyiben a cég vagy annak bármely munkatársa jó hírnevét sértő tartalmú közlések lesznek olvashatóak a cikkben, valamint olyan anyagot közölnek melyek publikálásához nem járultunk hozzá, úgy kénytelenek leszünk jogi lépéseket tenni.
Jelen levélben adott válaszok publikálásához hozzájárulunk.
Tisztelettel,
Dr. Romhány Gergely
Facebook
Twitter
YouTube
RSS