Július elsejei indulása óta több mint 650 ezer látogató kereste fel az online árfigyelő weboldalát – mondta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke a Kossuth Rádió Vasárnapi újság című műsorában.
Rigó Csaba Balázs elmondta, a rendszer első napja “nagyon kecsegtető” volt, hiszen több mint 230 ezren kattintottak az oldalra, és az érdeklődés később sem csökkent; az indulás óta eltelt időszakban a látogatók 48 millió alkalommal töltöttek le adatokat és 264 ezer kulcsszavas keresést indítottak a portálon. Emlékeztetett: a rendszerben lévő 62 alapvető élelmiszer darab- és egységárait naponta küldi az adatküldésre kötelezett hat kereskedelmi lánc mintegy 1200 boltja. A felület segítségével a vásárlók eldönthetik, hogy melyik a számukra legkedvezőbb árban lévő, ugyanolyan minőségű termék, és ezt melyik boltban vásárolják meg.
Egy jó értelemben vett “öldöklő” napi árversenyt indított a kereskedők között az árfigyelő rendszer, amelynek bevezetése óta két százalékponttal csökkent az élelmiszer-infláció a Gazdaságfejlesztési Minisztérium számításai szerint
– hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs. A GVH elnöke kitért arra: januártól kétszámjegyű az a forgalom- és keresletcsökkenés, amelyet az infláció miatt elszenved a kiskereskedelem, ezért az ágazat érdeke is az, hogy az ingyenes online árfigyelővel lejjebb szorítsák az élelmiszerárakat és mérsékeljék a pénzromlás mértékét. A szakember rámutatott: az ugyan nem realitás, hogy visszatérjenek például a 2021. októberi fogyasztói árak, de az élelmiszerárak kisebb csökkentésével és az év végére várt egyszámjegyű inflációval helyreállhat a reálbér-növekedés és vélhetően a kereslet is. Műsorvezetői kérdésre Rigó Csaba Balázs azt mondta, van értelme a rendszer fejlesztésének és bővítésének. Az árversenyt látva érdemes elgondolkodni azon, mely termékkategóriákat lehetne a figyelt termékkörbe bevenni; ilyenek lehetnek például a háztartási cikkek.
Újabb kereskedelmi egységek csatlakozásával még nagyobb árverseny várható, és nagyobb látogatottság lesz elérhető
– tette hozzá. A versenyhivatal elnöke hangsúlyozta: a hat kereskedelmi lánc versenye befolyásolja a rendszert a piaci verseny miatt folyamatosan figyelő kisebb kereskedőket, vagyis szinte az egész szektort, ez pedig közvetve az árak csökkenésére és az inflációra is kedvező hatással van.
Ez az árverseny a fogyasztóknak biztosan jó, a GVH-nak pedig az a szerepe, hogy a jogszabály által biztosított eszközeivel és egyéb, önként vállalt feladataival a versenyt szorgalmazza és pártolja
– mondta az elnök. Azzal kapcsolatban, hogy augusztustól hidegélelmiszer vásárlására is felhasználható a SZÉP-kártya, Rigó Csaba Balázs úgy vélekedett: ez az intézkedés további lendületet adhat az infláció letöréséhez.
Ezt már várták a magyar emberek, hiszen erre korábban, a koronavírus-járvány alatt és az Erzsébet-utalványok esetében is volt példa
– fejtette ki, hozzátéve: az intézkedés segíthet a kereslet visszaállításában, ugyanakkor a munkaadóknak is nagyon kedvező, hiszen kedvezőbb járulékfizetési feltételekkel segíthetik dolgozóikat.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Lakatos Péter
Orientál
2023-07-30 at 17:44
Alapanyagokból félkész termékeket előállító cégeket is vizsgálni kellene ,nem kihagyva a mezőgazdasági terményeket felvásárlók vételi és elaási áraikat. Aztán meg hogyha kell akkor nagyon vastagon fogjon a toll.
Grimmbusz
2023-07-30 at 13:51
Ami az illusztrációt illeti, ma már végigfutott miatta a hideg a hátamon párszor. Én nem tudom, hol készült a kép és nem akarok nyelvtannáci lenni, DE…
A termék árát nem áruljuk, így nem tud “olcsó” lenni. Az ár csak alacsony (vagy magas) tud lenni, a termék tud olcsó (vagy drága lenni),
A média/reklám/marketing szakokon már nagyon-nagyon kellene nyelvtan oktatás, mert ilyen hibákat nem szabad ejteni (és nem “véteni”, ami a másik vesszőparipám).
És akkor a ba-be-ban-ben ragokat már elengedtem….. 🙂
Szmisz Ádám
2023-07-30 at 10:00
Senkinek se legyenek illúziói az ilyen kormányzati intézkedések hatékonyságát illetően. Ezeket az árakat a kereskedők is látják, és alkalmazkodnak a rendszerhez. Az állam megint elköltött egy rakás pénzt egy látszatintézkedésre, meg annak propagálására, és végül a “piacon” dőlnek el az árak akármennyire is próbálja a központi tervgazdász galeri ezt közvetlenül befolyásolni. Az árakat leginkább a piaci verseny tudja leszorítani, ha a piaci szereplők jók a versenyben. Ha van egy rakás csapnivalóan rosz versenyző, azoknak hiába drukkolunk, hogy csináljanak egyre többet egyre kevesebbért. Nem fog menni nekik.