Pesti Srácok

Mi és az iszlám, valamint a jobboldali sajtóvita örömteli megjelenése

Mi és az iszlám, valamint a jobboldali sajtóvita örömteli megjelenése

Trombitás Kristóf (aki egyébként a Mandiner rendszeres és kiváló szerzője) a jobboldalellenes cenzúrájáról ismert Facebook nevű közösségi oldalon tett közzé egy írást április 16-án, amelyben a jobboldali média iszlámmal kapcsolatos viselkedésének bizonyos elemeit kritikusan vizsgálta. Majd tegnap a Pesti Srácok egy korábbi cikkének anyagát bírálta ugyanott, valamint újra kitért a PS és a jobboldal általa érzékelt iszlámellenességére.

Mindkét írást a Mandiner szemlézte, és alapvetően helyes és üdvözlendő, hogy a jobboldali újságírók és publicisták végre egymásra is figyelnek, ténybeli tévedéseink, túlzásaink lenyesegetését helyesen várjuk magunktól és egymástól, és nem liberális negyedbarátainktól. A PS cikk tényanyagában nem vagyok kompetens, így azt a beszélgetést másra hagynám, de az iszlámhoz való viszonyunkról szóló, egyébként rendkívül fontos vita megnyitását támogatom, és rögtön bele is kezdenék. Trombitás első írásában a következő mondatokkal (is) határozza meg azt az értelmezési tartományt amelyben az iszlámot értelmezi:

Majd Durics Hilmi Huszein, budai főmufti 1931. augusztus 20-án elhangzott beszédéből idéz:

PestiSracok facebook image

És végül Orbán Viktortól:

Második írásában pedig a következőket írja:

Mindebből egy olyan megközelítés látszik kibontakozni, miszerint az iszlám egy vallás és vallásként is kell megítélni, valamint értelemszerűen vonatkozik rá a vallásszabadság európai fogalma és annak szabadságjoga is.

Először is a főmufti beszédének mélyebb értelmét kell kihámoznunk.

Sajnálatos módon ennek Trombitás által ajánlott olvasata inkább a marxista történelemértelmezés rejtett, de erős jelenlétét sejteti, mint a kor valóságának logikáját. A főmufti és az ő muzulmánjai a mindenkori magyar király alattvalói, a Szent Koronáé, akit aktuálisan éppen a Kormányzó képvisel, de ez az alapvető viszonyokon semmit sem változtat. Az alattvalóság lényege pedig az, hogy az alattvaló minden joga abból következik, csak azért létezik, mert alattvalói kötelességeit elfogadja és azokat buzgón teljesíti.

A Magyar Királyság dicsérete egyébként, hogy világos viszonyokat teremtve úgy integrált muzulmánokat egy keresztény királyságba, hogy azok pontosan tudták a helyüket.

Vallásukat megtarthatták, de az fel sem merült, hogy olyan jogokat követeljenek maguknak, amelyek a magán vallásgyakorlás határain túlterjeszkednek. A Magyar Királyság egy jó, gazdag és biztonságos hely volt az 1700-as évek első harmadától az ismert világ többi részéhez képest, erős hagyománya volt az értelmes vallásszabadságnak, megérte hozzá hűségesnek lenni. Az idézet legfeljebb azt támasztja alá, hogy a főmufti teljes mellszélességgel ígérhette meg az ő saját Allahjának támogatását a magyaroknak, mert tudta, hogy ez feltétele itteni boldogulásának. Akár még nemzeti érzései is őszinték lehettek. Az Orbán idézet pedig diplomáciai gyöngyszem, ajánlom mélyebb befogadásra ezt a részletét:

„és kívánjuk Egyiptomnak, hogy a saját kultúrája és vallása alapján sikeres lehessen."

Mást jelent az iszlám ott és mást jelent itt.

A modern nyugati társadalomtudomány legnagyobb tévedése, ostobasága, hogy a fogalmait háttérfüggetlen abszolútumként használja más kultúrákra. A vallás, az ideológia, a politika fogalma, a mi folyamatosan változásban lévő kultúránk egy jelenségének, a magyarázó és kérdésfeltevő tudománynak a produktuma. Elkülöníthetőségük társadalmunk állapotából következik és nem csak mélyebb világtörvényekből. Az iszlám egy olyan kultúra, amelyben a kultúra, a vallás, az ideológia, a politika, a jog és a tudomány gyakorlatilag nem különül el egymástól. Az iszlám nem vallás, mert minden más is egyszerre, legfeljebb vallás is. Spirituális hagyomány is, de minden más is, olyan zárt rendszer, amelyhez képest Kálvin Genfje egy Szodoma, ha a képviselőinek (hívőinek?) politikai, hatalmi érdek éppen úgy kívánja.

Mindezekből következően ez az iszlámellenesség nem vallás- és hagyományellenesség, hanem egy totalitárius ideológia elleni küzdelem.

Európai mértékkel mérni és európai gesztusokat tenni felé az öngyilkosság egy formája. Arról persze beszélnünk kell, hogy miként értelmezzük az iszlámot, mert ez határozza meg viselkedésünket vele kapcsolatban. De beemelni az európai jogrendszerbe, mint jogalanyt, vallásként, önpusztító gyilkos ostobaság. Az iszlám nem kerülhet be Magyarországra, és nem terjeszkedhet itt, mert nem vallás, hanem ugyanolyan külső ágens, sőt sokkal veszélyesebb, mint a Soros-féle külföldi érdekeket szolgáló szervezetek. Trombitás megközelítése épp a liberálisok etikai univerzalizmusának elfogadásáról tanúskodik. Ami ellen mi, konzervatívok minden erőnkkel harcolunk éppen.

Ajánljuk még

Bűnismétlésbe bukhat bele a Fortress-es álbróker – Ezúttal saját ügyvédjét és a Duna Plaza eladóit húzta le

Exkluzív 2023 október 19.
Újabb károsultak tettek feljelentést a hírhedt Fortress-es Sz. Zsolt ellen (korábbi nevén F.-Sz. Zsolt), aki 2012 és 2014 között a vád szerint tízmilliárd forinttal károsított meg több mint kétezer embert. Bár jogi játszmák által akár még 20 évig elhúzódhat évek óta tartó büntetőpere, most mégis visszakerülhet a rácsok mögé, annak ellenére, hogy már leülte előzetesben a törvény által meghatározott felső határt, a három évet. Azok a károsultak, akik a PestiSrácok.hu-nál jelentkeztek és büntetőfeljelentést is tettek a rendőrségen, egytől egyig új átvertek: mindegyiküket az idei évben rövidítette meg a férfi több millióval. Ezt pedig úgy hívják: bűnismétlés, ami a kényszerintézkedések elrendelésének egyik különös feltétele.