Úgy tűnik, tudja überelni az építési és közlekedési miniszter Karácsony Gergelyt, aki 14 év alatt elengedte a fővárosban a tömegközlekedési díjakat. Lázár János ezt az összes tömegközlekedési eszközre kiterjesztené Magyarországon.
Teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását tömegközlekedéssel – ezt is bejelentette Lázár János hétfő este egy klubrendezvényen. Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Nagyvállalati Klubjában tartott monumentális, majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt.
Mit lehet eddig tudni a 14 éven aluliak ingyenes közlekedéséről?
Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés; a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék. Értelemszerűen dátumot sem említett a lépés bevezetésére. Akkor említette meg a tervet, amikor a közlekedés területéről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban. Elmondása szerint mintegy 50–100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszottak, de a fő oka a növekedésnek mégiscsak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek. A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára.
Ekkor hozta szóba a 14 éven aluliak ingyenes utazásának lehetőségét. Jelezte, hogy miközben számos kritika éri a közlekedés ágazatában végzett munkáját, arról nem esik szó, hogy soha ennyien nem használták a közösségi közlekedés hálózatát. Ez azért is fontos visszajelzés, mert az ő felfogásában a tömegközlekedés, azon belül is a kötött pálya áll az első helyen a fejlesztések terén.
Orbán Viktor támogatja a tömegközlekedés fejlesztését
Elismerte, hogy a kínált szolgáltatás minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, amikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, hogy erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók hogyan szolgáltatnak. Megjegyezte, hogy az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program. Ugyanakkor a költséghatékonyság kulcskérdés: a MÁV–Volán járműállomány régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 90 milliárd forintra rúg, 2022-ben ez megduplázódott, elérte a 180 milliárdot.
Az energiaköltséget csökkenteni kell, de ez nem fog menni anélkül, hogy a tulajdonos, vagyis az állam ne tenne bele pénzt. Minden technológiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén-, elektromos vagy alternatív hajtásláncról. Lázár János kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja. Viszont a folyamatot nehezíti, hogy minderre olyan időszakban kellene sort keríteni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.
Forrás: Világgazdaság; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS