Az autópályakezelő felelősségét vetette fel az Index. Tegnap már órákkal korábban, a tömegkarambol előtt is történt Herceghalom térségben baleset: egy kamion és egy autó ütközött össze. Erről a rendőrség 13:05 perckor tájékoztatást is kiadott. Már ekkor is rosszak voltak a látási viszonyok. A kérdés az, hogy ebben a helyzetben miért nem lépett az autópálya-kezelő?
A rendelkezésre álló adatok szerint 2023. március 11-én 12 óra körül az M1-es autópálya 29-es kilométerszelvényénél, a főváros kivezető szakaszán, Herceghalom térségében egy kamion és egy személygépkocsi ütközött össze. Ennek a balesetnek az idején is viharos szél fújt, és nagyon erős porátfúvás volt; egy arra autózó szemtanú rossz látási viszonyokról számolt be. Az információk szerint ennek a balesetnek a helyszínére mentőautó, mentőhelikopter és tűzoltó is érkezett. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is megerősítette, hogy a két esemény egymás közelében történt. Az autópálya-kezelő szerint is porvihar okozta a tragikus tömegbalesetet. Szimicsku László szóvivő elmondása szerint ugyanis egy 20 méteres sávban egy lokális szélátfúvás keletkezett, amit súlyosbított, hogy a környező mezőgazdasági földeken az elmúlt napokban munkálatokat végeztek, föllazították a talajt, és az orkánerejű szél felkapta a port és befújta az autópályára.
Valaki fékezni kezdett, és tulajdonképpen egy tömegkarambol alakult ki
– nyilatkozta Szimicsku az RTL-nek.
A baleset Magyarország egyik legsúlyosabb közúti tragédiája, a sérültek között gyerekek is vannak. Egy ember meghalt, 12 ember – négy gyermek és nyolc felnőtt – súlyos, míg 25 ember, 6 gyermek és 19 felnőtt könnyű sérüléseket szenvedett.
A rendőrség büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja a baleset körülményeit, az autópálya-fenntartó a vizsgálat lezárultáig nem kíván az ügyben megnyilvánulni
– nyilatkozta a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója az Indexnek később.
Többen felvetették már, hogy ilyen látási viszonyok esetén, a közlekedési körülmények drasztikus romlása és a balesetveszély miatt, például köd esetén le szokták zárni az autópályát és leterelik róla az autókat.
A könnyebb sérülteket már hazaengedték
Többeket hazaengedtek ambuláns ellátásuk után az M1-es autópályán szombaton történt tömegbaleset sérültjei közül – derült ki az MTI tudósítóinak vasárnapi érdeklődése nyomán adott kórházi válaszokból. A tömegbaleset helyszínéről a mentők a sérülteket győri, budapesti, tatabányai és székesfehérvári kórházakba szállították – közölte Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője szombaton az MTI-vel. Arról is tájékoztatott, hogy a helyszínre négy helikopterrel és 16 mentőautóval érkeztek a mentők, és tíz gyermek, valamint huszonkilenc felnőtt sérült meg.
A rendőrség később azt közölte, hogy az egyik kiégett autóroncs alatt egy holttestet találtak, az áldozat egy 44 éves férfi. A BRFK vasárnap délelőtti közleménye szerint a balesetben 41 gépjármű volt érintett. Az elhunyt férfin kívül 39-en sérültek meg; a rendelkezésre álló adatok szerint ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben.
Villányi Balázs, a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház orvosigazgatója az MTI-nek vasárnap telefonon azt mondta, hogy intézményükbe kilenc sérültet szállítottak, közülük egyet mentőhelikopterrel. A kilenc sérült közül négyet vettek fel a kórházba, két felnőttet és két gyermeket. Négyük közül háromnak súlyos, de nem életveszélyes a sérülése. A további öt sérült ambuláns ellátásban részesült.
A székesfehérvári Szent György Kórházba szintén kilenc sérültet vittek a mentők. Az intézmény sajtószóvivője, Leffelholcz Marietta közlése szerint egy embert bordatörés és légmell, egy másikat végtagtörés, egy harmadikat pedig szegycsonttörés miatt láttak el a kórházban. A többi sérült kisebb zúzódásokat szenvedett.
A budapesti, Fiumei úti Dr. Manninger Jenő Baleseti Központba három sérültet – két nőt és egy gyermeket – szállítottak a mentők, állapotuk stabil, nem életveszélyes – írta az intézmény az MTI-hez eljuttatott közleményében. Az egyik nő könnyű medencesérüléssel szorul kórházi megfigyelésre. A másik nő könnyű sérülésekkel, zúzódásokkal került be, egy kétéves gyermeket műtéti kezelést nem igénylő combcsonttöréssel és zúzódásokkal vettek fel. Előreláthatólag napokon belül mindhárman elhagyhatják az intézetet – írták.
Vezető kép: police.hu
zia
2023-03-13 at 18:52
Persze! Meg akkor is le kell zárni amikor esik az eső, amikor hull a hó, amikor szemből süt a nap és amikor nem süt akkor is, ködben és fagyban, éjjel, de akkor is ha nagy a forgalom.
obsitos
2023-03-13 at 17:40
A képek nagyon sokat elmondanak:
-Mi a rossebet keres három kamion egymás mellett, egy kétsávos autópályán???
Még ha elkerülte volna egyikük a balesetet, akkor is volt ott kettő!!!
zsuzsa
2023-03-13 at 17:03
Utólag mindenki okos.Én is azt hiszem magamról.Minden meglátás igaz.Én a kamionokat tiltanám ki szombaton is.Tudom,hogy ez pénzveszteség,de tarthatatlan állapotok uralkodnak a pályákon.Ha felveszed a belsősáv sebességét,akkor életveszélyes áttérned a külsőbe,mert a kamionok követési távolsága miatt életveszélyes.Rád kényszerít a belsősáv egy utazó sebességet.A felvételeken a még mozgó járművek bekapcsolt fényszórói sem láthatók olyan gyorsan jött a sötétség.Nem hinném,hogy ennél a balesetnél minden sérült jármű vezetője felelőtlen idióta.
polizza
2023-03-13 at 12:25
Az autópályáinkon vannak – gondolom – távfeliratozható fényhidak ( vagy minek nevezzem).
Az a szokás, hogy állandó, teljesen felesleges szövegekkel vonják el velük a vezetők figyelmét, mert míg olvassák, csak azt nézik.
Fel kellene hagyni, a ,,jó utat”, ,,kapcsolja be a biztonsági övet”, mert ha akarja úgyis bekapcsolja, ha meg nem, akkor csak figyelemelvonó a felirat.
Persze van mikor fontos információt közölnek.
Na ez egy ilyen eset kellett volna legyen.
A porviharra, esetleges nulla látástávolságra felhívni a vezetők figyelmét. Vajon volt ilyen?
Az út kezelője látja a kamerákat, ellenőrei kell járják a környéket, tudnia kell róla.
A másik, kérdésem, hány autó rohant már el aznap ott a két irányban? Egyik vezetőjének/utasának sem jutott eszébe beszólni az útkezelőhöz a veszélyről?
Vagy mondjuk a 112-re, bár nem tudom, hogy onnan nem zavarnák-e el, mint telefonbetyárt, mert a szám ilyesmire nem érvényes esetleg.
Nem másnap kell irogatni, hogy mennyire nem láttam, mennyire veszélyes volt! Akkor, rögtön jelezni. Persze ha van hová.
1990 körül, november, este sötét, de ragyogó tiszta
ég, 8-as út, Bp. felé oldal, valahol még messze Bp-től. Településen kívül, messziről erős fényű lámpafénysor látszik előre, de picikét jobbra.
Előttem nem megy semmi, aminek fényét látnám, szembe sem jön még messze sem semmi.
És egyszerre néhány lámpát imbolygósan kitakar valami. A saját fényszóróm fényében még semmi nem látszik.
Azonnali lassítás, lépéstempóig fékezés és feltűnik előttem egy magasra megrakott szénásszekér hátulja.
KI volt világítva, alul lógott valami, amiben egy teamécses lángja méretű valami világított, de azt is eltakarta időnként a lelógó széna.
Ha csak akkor lassítok/fékezek, mikor meglátom a saját kocsim fényében, akkor most nem írogatok itt.
Főleg, mert még valami vasak is kiálltak hátrafelé.
Ami pedig a romániai közlekedési szokásokat illeti, sokat javultak a régebbiekhez képest. A 70/80-as években nemcsak szürkületben, hanem tök sötétben is képesek voltak teljesen a világításuk mellőzésével közlekedni, sőt előzgetni is.
Hogy miért teszik, arra a válasz: spórolunk a villannyal.
Pandora
2023-03-13 at 12:10
A szóvivő úr biztosan nem vezet lehet,hogy autót sem látott….Ha a vezető nem lát semmit,akkor,ha normális ,fékez.A mögötte jövö is fékez és ha tartott követési távolságot,akkor nincs baj.A felvétel szerint ezerrel futottak bele a porviharba,ami azért látható volt a hátul jövöknek !,Hiába minden figyelmeztezés,ha visszaemlékszünk a hirtelen lefagyott,hóviharos M1-re,akkor is könyörögtek ,hogy ne száguldozzanak,de a nagy dzsippeket törhetetlennek gondolták a beképzelt sofőrök !És mit tesz Isten ,nem voltak azok.
K
2023-03-13 at 11:58
Yoggi
2023-03-13 at 11:17
A történet nyilvánvaló.
Nem kellet volna az Indexnek bíráskodnia és a felelősséget áthárítani.
Yoggi
2023-03-13 at 11:17
@K
“A lényeg az , hogy az INDEX ostoba buta, nem érdemes olvasni.”
Még mindig nem frissítettél. Az indexet a fideszes elvbarátaid működtetik évek óta. Nem véletlen, hogy már nagyítóval sem találsz a nyalonc médiában index.hu-t bíráló mondatokat. A PS blogon lassan több az index-es hivatkozás, mint a saját tartalom. DJ Jeszy is rendszeresen dicséri őket, hogy sajtóként viselkednek (mármint az ő értékrendje szerint…).
Az origonál elcseszték az átállítást, az indexnél már egy fokkal ügyesebbek voltak. Ettől még a tény az tény marad. Az index már a fidesz médiaportfoliójának a része.
Csak a miheztartás végett.
Attila
2023-03-13 at 11:15
és amikor olyan köd van, hogy 3-5 méter a látótávolság ?
K
2023-03-13 at 09:16
Ildikó
2023-03-13 at 09:02
Köszönöm.
***
A lényeg az , hogy az INDEX ostoba buta, nem érdemes olvasni.
Ildikó
2023-03-13 at 09:02
“K”!
Mintha az én gondolataimat mondanád! Látszik a kamerán, hogy 90-nel száguldozik,az orráig se lát, sőt a mellette lévő sávban még el is húznak mellette!!! Akkor ki a hibás? A közútkezelő akármilyen táblát is kirakhat, ha a sofőrök nagy ívben tesznek rá! A személyes felelősség a mérvadó. Sajnos a nyugati autókhoz nem adnak közlekedési morált! Ez nem futóverseny, hogy az győz aki a leggyorsabb!!!!
Ungarn über alles !
2023-03-13 at 08:48
Alfonzó
08:23
lényeg hogy a “közeg” elcsípje a 30-as táblánál 35-el száguldozókat
…és bevasalja rajtuk a 30-at (e-forintban)
——————————————-
mellesleg mondom a véleményem: hülye az a biztosító, amelyik az eset “károsultjai” közül egynek is ad 1 Ft-ot
Amarna
2023-03-13 at 08:41
UGYAN
ELKERÜLHETETLEN VOLT
A METEOROLÓGUSOK PEDIG JELEZTÉK..
TEHÁT …NEM KELLETT VOLNA KÖZLEKEDNI …
Alfonzó
2023-03-13 at 08:23
Vasárnap délután az M1-en mintha semmi sem változott volna.
Sávváltáskor az autósok zöme nem használ irányjelzőt, az utolsó előtti pillanatban rántja be eléd a kocsiját, a hátulról 170-el érkező agybeteg pedig villog, mert neki egyszemélyes bérlete van a teljes belső sávra.
K
2023-03-13 at 07:56
“Az autópályakezelő felelősségét vetette fel az Index.”…:
A fenti videó is bizonyítja , hogy rossz látási viszonyok mellett 90-el ment bele az ütközésbe, és nem lassított előtte.
Szerintem is nem az autópályakezelő a hibás, hanem a gépkocsivezetők, akik a rossz látási viszonyok ellenére sem tartották be a követési távolságot. A sebesség miatti fékezési út hossza nagyobb volt mint a követési távolság a legtöbb esetben.
Tehát nyugodtan lehet általánosítani, hogy az összes karambolozó hibázott , és csak nagyon nehezen lehetne bizonyítani hogy valaki betartotta a látási viszonyoknak és a sebességnek megfelelő követési távolságot.
Mindenki ismerheti (körül-belül) saját autójának fékezési távolságát különböző sebességnél, amit jó lenne betartani egyébként is normális körülmények esetében is.
Az autópályakezelő nem foghatja mindenki kezét, nem hibáztatható .
Az Index bíráskodása egy rosszindulatú valótlan buta okoskodás , ostoba felelősség áthárítás.
antilibsi
2023-03-13 at 07:49
Egyszerre két balesetet okozható tényezőt nem vett figyelembe (és ezeknek megfelelően nem intézkedett érdemben a Közútkezelő: az egyik az erős oldalszél, a másik a korlátozott látási viszonyok.
Akár egyik, akár másik, vagy mindkét tényező fennál, nem elegendő azokat pusztán csak kiírni a kijelzőkre, hanem azonnal be kell vezetni megfelelő sebességkorlátozást.
Ennek elmulasztása miatt indult büntetőeljárás.
Bàstya elvtàrs
2023-03-13 at 07:41
Magyarorszàgon mindig Minden hibàs csak az emberek nem.
A föld, a szél, a hò, a köd,most Meg a por.
AZ, hogy egy ilyen helyzetben a sok idiota még csak nem is fékez,hanem szàguldozik,AZ nem gond.
Ràadàsul utàna egyetlen egy autosnak nem jutott el az agyàig, hogy meg kellene àllni, elsösegélyt nyujtani biztositani a helyszint, STB.
Szomoru
Alfonzó
2023-03-13 at 07:31
Szombaton kora délelőtt az M1-en már akkora széllökések voltak, hogy az autósoknak porátfúvások nélkül is vissza kellett volna venniük a sebességböl (és az arcból is).
Ungarn über alles !
2023-03-13 at 07:22
t
06:00
t-tte-te hülye bérugató eb !
korán kezdted a vicsorgást, félsz hogy nem lesz meg a napi normád ?
Gábor lovag
2023-03-13 at 06:05
Szerintem az út kezelője hibázott nagyobbat azzal, hogy az előzmények ismeretében nem vezetett be korlátozó intézkedéseket a pályán, de sajnos hibáztak a sofőrök is, mert ez a porátfúvás a videók tanúlsaga szerint már messzebről is látszott. Alapvető lenne a követési távolság és a sebesség betartása és betartatása is.
corvus
2023-03-13 at 05:35
Ha nem látok , lassítok , én 50 éve vizsgáztam személyautó vezetésből , de még tanultam ilyet a mások meg ezek szerint nem , na meg bíznak a kütyükben!
csakafidesz
2023-03-13 at 02:42
Autópálya, ezúttal az M3. Megyek a pályán, jó az idő, kint villog a sárga kocsin egy nyíl, hogy terelés, és egy 60-as tábla. Nos besorolok a terelt sávba, megyek a korlát felé hatvannal, mire elém vág egy román rendszámú Mercedes százhússzal az utolsó méteren, és vészfékezésre kényszerít. Az utasai az öklüket rázzák felém, hogy mertem csökkenteni a sebességet a terelőoszlopnál. Vannak kiket nem lenne szabad felengedni az M3 pályára. Ukránokat és románokat semmiképp, mert nagyon erőszakosan vezetnek és semmilyen szabályt, jelzést nem tartanak be.
tarcsa
2023-03-12 at 23:03
Én is belefutottam szombaton egy hasonlóba, bár kisebbe, az M3-as úton. Azonnal gáz el, vészvillogó be, láb a féken és kizárólag arra figyelni mi történik az úton. Nem telefon meg beszélgetés vagy bármi hasonló. Természetesen ezek előre észlelhetők, csak sokan minden mással vannak elfoglalva vezetés közben. Ezért használom mindig autópályán az adaptív tempomatot, mert azonnal fékezni kezd. Már akkor, ha leveszem a lábam a gázpedálról.
Theo
2023-03-12 at 22:56
“valaki fékezni kezdett és tomegkarambol alakult ki”.
Ugyan mi mást tehetett volna az a valaki, hogy fékez, ha nem jól lát? Lépjen a gázra????
Vincze Bertalan
2023-03-12 at 21:58
MKIF Zrt. felelőssége illetve autópályák működtetője felelőssége nagymértékben felmerül !!! Jelezve 2023. március 11 -én kora délutáni órákban M -3 autópálya 60 kilométer környékén hatalmas homokporfelhő -porfelhő alakult ki (( kb 13,15 – től 15,30 közötti időben )),,, közút részéről ezen szakaszon sem történt intézkedés ,,, !!!!! Szerencse ezen szakaszon most nem történt baleset ,, !!! Viszont ellenőrző kocsijaik azért tudtak beméréseket ,, bizonyos feltárásokat végezni stb !!! Alkalmatlansági mutatójuk egyre nő ,, mint az autópálya más szereplői körében !!! Gatyába kéne rázni szervezetet — szervezeteiket — stb !!!
Kornél
2023-03-12 at 21:50
Semmi értelme kitenni a sebességkorlátozó táblákat. Aki autópályán közlekedik tapasztalhatja, hogy pl. útjavításnál, terelésnél a 60 km es tálát sem veszik figyelembe. Kamion sem, más sem. A lakhelyemnél -városban- kint a 40 km es tábla. És sebességmérő írja ki a túllépésnél, hogy lassíts. Ki lassít? Szinte senki. 70 fölött már a szám sem jelenik meg, csak annyi, hogy lassíts. Miről beszélünk? Közlekedési morál? 130? Komoly? Megvan sokaknál 160 is, sőt még több is. Komolyabb ellenőrzés magas bűntetés kellen. 20-30 milliós autótulajdonosoknál az a pár 10 ezer ft semmi.
Mondjuk jogosítvány bevonva, kocsi elkobozva…
Miért nem minősül emberölés bűntettének a halált okozás pl. ittas vezetésnél? Sebességtúllépésből okozott balesetnél?
Királytigris
2023-03-12 at 21:45
Itt egyértelműen a sofőrők a hibásak. Mindig az út és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel kell haladni, vagy leállni! Ezt bizonyítja a az idióta román kamionsofőr, aki 90 km/h-ás sebességgel belerohan a porfelhőbe, ahol semmit sem látni.
Ehhez az útkezelőnek semmi köze.
PG
2023-03-12 at 21:18
Mindig kell valakit hibáztatni?! A porfelhő nem egy állandó statikus állapot, hanem a szél össze vissza fújja. A kritikus időszakban arra autóztam én is, csak nem az autópályán, hanem az 1-es úton. Ott is ugyanúgy jelentkezett a porvihar, de mikor láttam, hogy az úton porvihar van, (már kb 1 kilométerrel előbb látni lehetett) lelassítottam és a mögöttem jövő autó is lelassított. Mikor elértem a porfelhőt, amiben szinte a saját kocsim elejét is alig láttam, egészen lelassítottam és csak lépésben mentem, amíg át nem értem a poros szakaszon. A mögöttem jövők is ezt tették és még csak nem is koccantunk. Bizony a sofőrök felelőssége a nagyobb, mert a KRESZ is úgy szól, hogy a közlekedési és a látási viszonyoknak megfelelően kell vezetni.
Ráadásul a porvihart előre nem lehet kiszámítani, nem jelenti be, hogy “12 órától 17 óráig tombolni fogok”. Az autópálya felügyelet sem tud így alkalmazkodni.
Ungarn über alles !
2023-03-12 at 20:55
persze hogy le kellett volna zárni !
csak a por nem jelentette be, hogy mikor és hol fog viharzani…
autós
2023-03-12 at 20:52
Itt mindenki hibázott. A közútkezelőnek/hatóságnak korlátoznia kellett volna 50 km/h-ra a sebességet az autópályán. Ötvenről simán meg lehet állni, ha előtted baleset van. De ha nem is állsz meg, apró koccanással megúszhatod az egészet.
A balesetet szenvedő autósokban is lehetett volna annyi, hogy maguk csökkentik a sebességüket a porfelhő előtt 50-re és nem mennek be 90-a, 130-al. Jó magyar (kelet-európai) szokás szerint biztos egymást tolták az autósok, kamionosok.