Pesti Srácok

Palkovics László a PS-nek: Nincs PISA-sokk, de elégedetlenek vagyunk az oktatási rendszerrel

Palkovics László a PS-nek: Nincs PISA-sokk, de elégedetlenek vagyunk az oktatási rendszerrel

Nem elégedett az oktatási kormányzat a hazai oktatási rendszerrel és kritikusan szemléli azt. Ez pedig így van jól! Mindezt Palkovics László közölte a PestiSrácok.hu-val, miután közzétették a 2015-ös nemzetközi és hazai kompetenciamérések eredményeit. Az oktatási államtitkár leszögezte, a három mérés teljesen különböző kritériumok alapján határozza meg a teljesítményt. Ettől függetlenül azt látni kell, hogy a PISA felmérésen a természettudományok terén 2015-ben még a korábbiaknál is gyengébben teljesítettek a magyar gyerekek. Ebből pedig le kell szűrni a tanulságot, a hiányosságokat fejleszteni és a hiányzó eszközrendszert pedig be kell építeni a készülő új Nemzeti alaptantervbe.

Kedden hozták nyilvánosságra a PISA, a TIMSS és a 2012-ben Magyar Termék Nagydíjjal elismert Országos Kompetenciamérés 2015-ös eredményeit. Az első esetében átlagon alul, a másodiknál kimagaslóan jól teljesítettek a magyar gyerekek, míg a hazai mérés eredményei évek óta stagnálást mutatnak - hangzott el a budapesti köznevelési konferencián. Ostorics László, az Oktatási Hivatal osztályvezetője világított rá a három mérés különbözőségére míg annak eredményét tekintve a hasonlóságra.

Mire volt kíváncsi a feladatsor?

A PISA felmérés 35 OECD és 37 partnerországban vizsgálta a 15 évesek teljesítményét természettudományokból, matematikából és szövegértésből most először teljesen elektronikus alapon. Hazánkban nagyjából 200 iskola 7-10. évfolyamos tanulói vettek részt a tesztben. A mérés arra irányul, hogy az iskola által átadott tudás mennyire versenyképes a globális gazdaságban. A 2015-ös mérésen a magyar eredmény az OECD országokhoz viszonyítva átlagon aluli lett, de a természettudományok terén és szövegértésben még önmagunkhoz képest is rontottunk - ismertette az osztályvezető. 2012-höz képest mindkét területen jelentős visszaesés tapasztalható. Ostorics László ismertetése szerint 2000 óta, amióta létezik a három évente esedékes PISA felmérés, eddig egy-egy alkalommal sikerült elérni a magyar gyerekeknek az OECD országok átlagát. A PISA felmérésen a természettudomány területén, Japán, Észtország, és Finnország végzett a top 3-ban, és hazánkhoz hasonlóan átlagon aluli eredménnyel zárt Olaszország és Izland. Szövegértésben az élmezőny tagjai Kanada, Finnország és Írország, míg a magyar mellett a görögök gyerekek teljesítettek átlagon alul. Míg matematikából Japán, Korea és Svájc lett dobogós, és a magyar eredménnyel megegyezően gyengén produkáltak a szlovák és a lett gyerekek. A tavalyi mérés nem elhanyagolható része az is, hogy megváltozott a nemek közötti különbség, szövegértésben a lányok rosszabbul teljesítettek a fiúknál.

PestiSracok facebook image
Forrás: MTI
A 2015-ös PISA-felmérés (Nemzetközi Diákteljesítmény-mérési Program) eredménye az OECD-országok körében. Forrás: MTI

A TIMSS 1995 óta, négy évente vizsgálja a 4. és 8. évfolyamos tanulók képességeit matematikából és természettudományból. A teszten 57 országból, mintegy 300 ezer tanuló veszt részt. Hazánkban kb. 150 iskola 10800 tanulóját érinti. A TIMSS felmérése arra keresi a választ, hogy hatékonyan adja-e át az iskola a tantervben megcélzott tudást. Ostorics László a tavalyi teszt kapcsán úgy fogalmazott, a magyar gyerekek kiemelkedő eredményeket értek el - az 500 pontos skálaátlag felett teljesítettek - olyan országokhoz hasonlóan, mint Finnország, Lengyelország, Svédország vagy Norvégia. A magyaroknál jobb eredményt a 4. osztályos természettudomány és a 8. osztályos természettudomány és matematika mérési területen szinte csak a távol-keleti országok és Oroszország tanulói értek el.

Az országos kompetencia-mérés (OKM) évente jelez vissza az országostól az iskolain keresztül egészen a tanulói szintig a szövegértés és a matematikai képességekről. A PISA-méréshez hasonlóan az iskolán kívüli helyzeteket modellezik, de a tesztet nyomtatott formában töltik ki a diákok 6., 8. és 10. osztályban. Az OKM adatai szerint a magyar tanulók két alapkompetenciáját jellemző értékek a statisztikai ingadozástól eltekintve 2008-ig visszamenőleg stabilak - közölte az osztályvezető. Ebben a felmérésben mintegy 266 ezer tanuló vett részt.

Az osztályvezető a három különböző mérés hasonlósága kapcsán kifejtette, az eredményeket mindegyiknél nagyban befolyásolta, hogy a diákok szociális háttere.

Nincs PISA-sokk

"Mi magunk is kritizáljuk az oktatási rendszert, mert soha nem lehetünk vele elégedettek!" - nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Palkovics László a köznevelési konferencia után. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tesztek egészen mást vizsgálnak. A PISA mérés függetlenül a különböző országok tanterveitől a 15 éves gyerekek tudását méri, a TIMSS már figyelembe veszi, hogy mit tanítanak egy adott országban a 4. és 8. osztályos gyerekeknek matematikából és a természettudományokból, míg a hazai kompetenciamérés a 6., 8., és 10. évfolyamba járók képességeit szűri a kicsit PISA-hoz hasonló módon. A három mérés eredményének összességéből kell levonni a konklúziót, majd az alapján tovább fejleszteni az oktatást. Azt már most látni lehet, hogy a természettudományok területén van mit tenni, a PISA teszten ugyanis még az előző évekhez képest is rosszabbul teljesítettek a magyar gyerekek - mondta az oktatási államtitkár, hozzátéve hogy, ettől függetlenül

A természettudományos mérésnél ugyanis olyan feladatot kaptak a magyar gyerekek, amit nem tanulnak az iskolában maximum fakultáció keretében, mert nincs benne a tananyagban - mondta. Ezek az eredmények arra jók, hogy tükröt tartsanak a jelenlegi állapotról, de nem kell tragikusan megélni. Ez nem egy vizsga amin meg lehet bukni, hanem megmutatja azokat a területeket, amelyeken változtatni és javítani kell. A 3 három mérésből lehet jó következtetéseket levonni és azokat felhasználni a készülő új Nemzeti alaptantervbe. A fő cél az, hogy mindhárom felmérésben jobb eredmények szülessenek a jövőben. A TIMSS esetében az adott tantárgyban leírtaknak megfelelően bizonyos képességek fejlesztésére, míg a PISA esetében azok alkalmazására kell nagyobb hangsúlyt fektetni - szögezte le Palkovics László. A hazai kompetenciamérés eredményét pedig arra kell felhasználni, hogyan fejlesszék az iskolákat, fogalmazott az államtitkár. A rendelkezésre álló 193 milliárd forintból szeretnének megoldást találni arra is, hogy a jó oktatáshoz való hozzáférés ne attól függjön, hogy milyen szociális háttérrel rendelkezik egy gyerek illetve a családi háttér ne határozza meg, hogy a diák mennyire képes az iskolában a tanulás folyamatát elsajátítani és kompetenciát szerezni - közölte az oktatási államtitkár. Arra kérdésre, mit terveznek a jelenleg kis létszámmal működő iskolákkal Palkovics László úgy nyilatkozott, "a felső tagozat esetében azokon a kistelepüléseken kell megfontolni a működtetést, ahol a gyerekek és a pedagógusok száma veszélyezteti a jó minőségű oktatáshoz való hozzáférést. Ezen térségek fejlesztésére 90 milliárd forintból tudnak gazdálkodni" - mondta.

Címlapfotó: PestiSrácok.hu/Horváth Péter Gyula

Ajánljuk még

Magyar Péterben ott van mindaz a patológia, ami a nárcizmust megtestesíti - Hal Melinda a Polbeatben

‎Polbeat január 20.
Van egy olyan személyiségfogalom, hogy "nárcisztikus személyiségzavar". Nem Magyar Péter az egyetlen, aki ilyen jegyekkel érkezett a közéletbe, de nála ott van mindaz a patológia, ami ezt a problémát megtestesíti. A nárcizmusnak a Magyar-féle megnyilvánulása káros magára a társadalomra is. Hiszen amikor valaki elfogadja, hogy őt egyesek messiásnak tartják, az megalázása a hitnek, a kultúrának, a nemzetünknek és a történelmünknek - mondta a PestiSrácok.hu Polbeat című videóműsorában Hal Melinda klinikai szakpszichológus és közgazdász. Megjelent a nézők sorában a Lakatos-botrányt (Ábrahám Róbert közreműködésével) kirobbantó nevelőtanár is, aki arra várt választ, hogy egy ilyen brutális ügyben miért nem zár össze a szakma mellette?

"Büszke vagyok rá, hogy pályafutásom során nem tettem rosszat egy kollégámnak sem" - A születésnapos Stefka István a Polbeatben

‎Polbeat 2023 június 10.
Rendhagyó Polbeatet szerveztünk Stefka István 80. születésnapjára a Revolution '56 Szabadságharcos Sörözőbe, ahol a PestiSrácok.hu-s csapat mellett Stefka régi barátja és harcostársa, Alexa Károly irodalomtörténész, író, illetve a konzervatív televíziózás nagy, a rendszerváltoztatás utáni - a Horn-Kuncze-kormány által teljesen felszámolt - korszakának két jeles alakja (egyben az ünnepelt akkori munkatársa), Mátyássy Andrea és Dézsy Zoltán is elmondta méltatását, visszaemlékezését. Megszólalt továbbá Stefka István felesége, Naszályi Kornélia és egyik lánya, Stefka Nóra, továbbá Ambrózy Áron, Szabó Gergő és Szalai Szilárd. A Huth Gergely által celebrált rendkívüli adást végül egy fergeteges köszöntés követte, a tortát és a pezsgőt Stefka István kedvenc együttesének, az AC/DC-nek a dübörgésére hozták be a kollégák.

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.