Pesti Srácok

Kötelező ajánlások? – Agrárharc várható Brüsszelben

Kötelező ajánlások? – Agrárharc várható Brüsszelben

Október 19-e és 20-a között tárgyalja Luxemburgban a Mezőgazdasági és Halászati Tanács várhatóan az Európai Bizottság által kidolgozott Termőföldtől az asztalig stratégiát, amely a magyar álláspont szerint annak ellenére is több sebből vérzik, hogy várhatóan elfogadják. Az Agrárminisztérium előzetesen is különvéleményét fogalmazta meg, amelyeket a tárgyalásokon is képviselni fog. A portálunk által megszólaltatott szakértő szerint az Európai Bizottság az agrárpolitikai célkitűzések elérése érdekében úgy fogalmaz meg ajánlásokat, hogy azok részét képezik majd a tervek elfogadása során alkalmazott értékelési folyamatnak, tehát valahol közelező érvényűek. Ez a brüsszeli módszer ismerős lehet a jogállamiság tekintetében is, amely szintén kvázi ajánlások szintjén lebeg a tagállamok felett, Brüsszel azonban előszeretettel kéri számon a tagországokon, és próbálja azok érvényesülését a kifizetésekhez kötni.

A magyar delegáció előzetesen, külön nyilatkozatban foglalta össze kritikáit az unió Közös Agrárpolitikájával kapcsolatban, amely a kellően ambiciózus költségvetés kialakítása mellett lényegében a megfelelő eszközök és egyszerűen végrehajtható szabályok igényét fogalmazza meg. A portálunknak név nélkül nyilatkozó szakértő szerint ezek a kritériumok összefüggenek, hiszen ha nincs elegendő forrás, a megfelelő szakpolitikai eszközök sem lesznek képesek biztosítani az elérendő célokat, amelyeket akkor sem lehet szavatolni, ha nincsenek a gyakorlatban is végrehajtható, egyszerű szabályozások.

Teljesíthető természetvédelmi célok kellenek

Az Agrárminisztérium a témában megfogalmazott közleménye szerint például alapvető, hogy a mezőgazdaságnak hozzá kell járulnia a klíma- és környezetvédelmi célokhoz, azonban a stratégiában meghatározott célértékek teljesítése a tárca véleménye szerint aránytalan terhet ró a tagállamokra. Úgy vélik továbbá, hogy a kémiai növényvédő szerek mennyiségének 50 százalékos csökkentése a már eddig megvalósított csökkentésen túl, valamint az ökológiai gazdálkodással érintett területek részarányának 25 százalékra emelése túlzottan ambiciózus. Nem azért, mert az elérendő célok ne lennének fontosak, hanem azért, mert a minisztérium álláspontja szerint nem lenne igazságos ugyanakkora csökkentést számonkérni azokon a tagállamokon, amelyek eddig is jelentős eredményt értek el a növényvédőszerek és műtrágyák felhasználásának visszaszorításában.

PestiSracok facebook image

– írták.

Brüsszel, és a kötelező ajánlásai

Magyarország kifogásolja továbbá, hogy a Termőföldtől az asztalig stratégiához nem készült semmilyen, az ezen célok megvalósításához kapcsolódó, a lehetséges egyedi és összetett hatásokat értékelő hatástanulmány, így nem ítélhető meg, hogy a folyamat milyen befolyással lesz az európai gazdák versenyképességére. A portálunknak nyilatkozó forrás szerint ráadásul különösen problémás a jogkörnyezet, mivel ez Brüsszelnek a Közös Agrárpolitika tekintetében is hatalmat ad a kezébe a tagállamok fölött. Az EU-nak ugyanis jóváhagyási jogköre teremtődik valamennyi tagállamra nézve az agrártámogatások hétéves tervéhez kapcsolódóan, úgy, hogy a kritériumok még nincsenek is lefektetve jogszabályokban. Forrásunk szerint a Brüsszel zöld stratégiájában megfogalmazott célkitűzésekkel kapcsolatban az is aggasztó, hogy a Bizottság úgy várja el ezek teljesítését a tagállamoktól a 2021–2027 közötti időszakra vonatkozó agrárpolitikai stratégiai terveken keresztül, hogy azok jogi alapja, azaz a vonatkozó uniós jogszabályok megszülettek, illetve módosultak volna. Ráadásul a Bizottság a célkitűzések elérése érdekében úgy fogalmaz meg ajánlásokat, hogy azok részét képezik majd a tervek elfogadása során alkalmazott értékelési folyamatnak, tehát valahol közelező érvényűek. Ez a brüsszeli módszer ismerős lehet a jogállamiság tekintetében is, amely szintén kvázi ajánlások szintjén lebeg a tagállamok felett, Brüsszel azonban előszeretettel kéri számon a tagországokon, és próbálja azok érvényesülését a kifizetésekhez kötni.

Forrásunk hozzátette: fontos, hogy a gazdák számára csak olyan szabályrendszert írjanak elő, amelyeket uniós jogszabályban rögzítettek. Ennek hiányában jelentősen sérül a jogbiztonság. Ráadásul nem biztosított a kellő felkészülési idő sem a gazdáknak, sem pedig a tagállamoknak.

Vezetőkép: MTI (a kép illusztráció)

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.