Szinte a finisben dőlt el a szakgimnáziumokban szeptembertől induló új tantárgy, a komplex természettudomány sorsa. Tavasszal döntöttek arról, hogy az új tanévtől, új néven futó szakközépiskolákban a fizikát, a kémiát, a biológiát és a földrajzot egyként kezelve oktatják majd, azért, hogy a fiatalok cserébe emelt óraszámban tanulják a választott szakmához szükséges szaktárgyakat. A reáltárgyakat oktató szakgimnáziumi tanárok egyelőre aggódva tekintenek a jövőbe, mivel tankönyv helyett egy tanári segédanyag alapján kell órát adniuk, amely a napokban került fel a Nemzeti Köznevelési Portálra. A digitális tananyag még nem a végleges verzió, azt a tanév során fogják a szakma, a tanárok és a diákok visszajelzései, javaslatai alapján “befejezni”.
Már elérhető az okosportálon – Nemzeti Köznevelési Portál – az a tanári segédanyag, amely alapján a szeptembertől induló tanévben a szakgimnáziumok tanárai oktatják majd az új tantárgyat, a komplex természettudományt. Az úgynevezett „digitális” tankönyvet az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) dolgozta ki olyan tanárok segítségével, akik jelenleg is iskolákban oktatják ezen ismereteket – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Dr. Odrobina László. A Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára elmondta,
ez a tankönyv igazából egy 1.0-ás verzió. Tartalmaz minden olyan témát, amelyet egy szakgimnáziumba járó kilencedikesnek meg kell tanulnia fizikából, kémiából, biológiából és földrajzból. Megfelel egy komplett tankönyvnek, de azért nem nincs nyomdai változata, hogy a továbbiakban bővíthető legyen
– tette hozzá. Ez a bővítés azonban nem jelent majd tartalmi változást. A tantárgyat oktató érintett tanárok javaslatokat tehetnek – ábrákat, prezentációkat tölthetnek fel az OFI honlapjára – és amennyiben az erre felállított grémium úgy ítéli meg, hogy az szakmailag teljesen rendben van, kiegészítik a jelenleg elérhető segédanyagot. Erre szolgál a nemrég elfogadott „Fejlesszünk együtt!” című programterv. Az OFI honlapján közzétett sajtóanyagból kiderül, a fejlesztés és a szakmai grémium résztvevői közt megtalálható a Magyar Tudományos Akadémia (MTA), több felsőoktatási intézmény (Szegedi Tudományegyetem, NymE Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, Eszterházy Károly Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem), szakmai szervezetek (Eötvös Loránd Fizikai Társulat, Nemzeti Pedagógus Kar), a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A feladatuk pedig a természettudományi oktatás stratégiai fejlesztési irányának és módszerének meghatározása. A programot a jövő év elején jogutóddal megszűnő OFI helyett a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. koordinálja majd, de Odrobina László szerint, a folyamatot utána is felügyelik majd. A helyettes államtitkár a komplex természettudományos tantárgy kapcsán elmondta, idén a szakgimnáziumok 9. évfolyamos diákjai tanulják majd heti 3 órában. Az előttünk álló tanév kerettanterve itt érhető el.
Próbaüzem avagy a puding próbája az evés
Adott egy új helyzet a szakgimnáziumokban, ahol a gyerekek idén szeptembertől a kilencedik osztályban egy új tantárgy tanulhatnak, a természettudományt amely kiegészíti és természeti jelenségek megértésen keresztül egy más kontextusba helyezi a korábban tanul természettudományos tantárgyakat. Mivel erről döntés a tavasz folyamán született, még nem készülhetett hozzá tankönyv. Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója szerint ez egy lehetőség arra, hogy az új tantárgy irányvonalának kialakításába bevonják a tanárokat, a tudományos élet és a szakma szereplőit.
Ez az év ilyen értelemben próbaév lesz, amely ennek a tantárgynak a végső tantervét és tankönyvét kijelöli és meghatározza
– fogalmazott az OFI főigazgatója, aki úgy látja a mostani kilencedikesek nyertesei a folyamatnak. Szavai szerint azért, mert alakítói lehetnek annak, mi lesz majd a következő generáció számára a meghatározó.
Egy folyamatban részt venni pedig jobb, mint elszenvedőnek
– tette hozzá. A természettudományos tanítást segítő tanári eszközcsomagok a Nemzeti Köznevelési Portálon (NKP) érhetők el, ez jelenleg 0-s verziónak számít. Az NKP-n megtalálható feladatokból, jó gyakorlatokból, tankönyvszöveg részletekből állították össze. A pedagógusokat és a diákokat pedig arra szeretnék ösztönözni – versenyekkel, pályázatokkal – hogy ők maguk bővítsék ezeket a tanári eszközcsomagokat annak érdekében, hogy minél szélesebb körben meg tudjon felelni a különböző tanítási igényeknek – mondta Kaposi József.
A komplex tantárgyon belül az egyes természettudományos tantárgyak arányai pár százalékban térnek el egymástól, de ezek nem észrevehető különbségek – közölte Kaposi József. Igyekeztek a kiegyensúlyozottságra törekedni és arra, hogy integrált szemléletet tükrözzön. A struktúra a különböző jelenségek fizikai, biológiai, kémiai és földrajzi vonatkozásaira épül, ezzel komplex látásmódot adva a diákoknak.
A tanároknak az új tantárgy tanítása nem lesz ugyan könnyű feladat, de a főigazgató szerint,
úgy kell rá tekinteni, mintegy mint egy lehetőség az eddigi gyakorlatok megújítására, az innovációs lehetőség erősítésére.
A világon szinte már mindenütt működik a témák komplex, jelenségközpontú megközelítésére épülő módszer, amellyel egy adott problémát a diákok a tanár irányítása mellett közösen oldanak meg. A „Fejlesszünk együtt!” programmal a tárca végső célja nem kizárólag a szakgimnáziumi természettudomány tanítása, hanem a természettudományos és műszaki gondolkodás, valamint szemlélet fejlesztése. Az elmúlt évtizedek ugyanis nem vezettek eredményre e téren és a diákok jelentős része továbbra sem nyitott a természettudományokra, műszaki, informatikai fejlesztésekre, miközben világszerte ez az egyik legkeresettebb tudás – fogalmazott az OFI főigazgatója.
Egy sincs a tanévkezdésig, de a tanárok nem tudják mi lesz
“Nem így kell bevezetni egy új tantárgyat” – jelentette ki a PestiSrácok.hu-nak Kéri András az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium földrajz tanára. Ugyan őt személy szerint nem érinti a szakgimnáziumokban életbe lépő változás, de aggódva figyeli az eseményeket. Szerinte minden új tantárgynak hosszú kifutási időre van szüksége, előmunkálatoknak kell megelőznie, hogy kikristályosodjon. Ez most azonban inkább csak a kapkodásról szól. A legfőbb probléma szerinte az, hogy nem áll mögötte megfelelő tanárképzés, legalább egy akkreditált tanfolyamnak meg kellett volna előznie a szeptemberben induló új tantárgy bevezetését.
Gyakorlatilag most a tanáron fog múlni, hogy mit fog ebből megvalósítani. Vannak olyan kollégák, akik képesek lesznek egy nagyon jó dolgot kihozni a tantárgyból, de vannak akik nem. Abszolút “ad hoc” jellegű lesz ennek a tantárgynak a tanítása.
Ez pedig aggodalommal tölti el. Kéri jó ötletnek tartja a “Fejlesszünk együtt” programtervet, de minden azon múlik majd, hogy a kollégák mennyire lesznek érdekeltek a rendelkezésre álló tananyag “színesítésében”. Ő azonban tanárként úgy látja, a szakgimnáziumokból kiszorított természettudományos tantárgyak pótlására született komplex természettudomány inkább csak szemkiszúrás, olyan “nesze semmi, fog meg jól”. Nem utasítja el, de szerinte, ha tényleg a természettudományok erősítése a cél és az új tantárgy hivatott pótolni az eddigi 4-et, akkor heti 3 helyett, jóval magasabb óraszámban kellene tanítani.
Forrás: PestiSrácok.hu
Címlapfotó: Nemzeti Köznevelési Portál
Facebook
Twitter
YouTube
RSS