Ott vegye át az állam az iskolák fenntartását és működtetését, ahol erre szükség van. De azok az önkormányzatok, amelyek szeretnék és képesek minderre, kapják vissza a működtetői és fenntartói szerepet is – mondta Mendrey László a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Az érdekvédő a PestiSrácok.hu-nak kifejtette, egyetértenek és beállnak azon önkormányzatok – Budaörs, Budapest XII. kerület, Gödöllő, Budapest – mögé, amelyek szerint a totális államosítás helyett ez lehetne a jó megoldás. Az elnök úgy látja az önkormányzatok kizárása a közoktatásból indokolatlan és gazdaságtalan. Szkeptikusan áll a jövő év elejétől induló egységes állami irányításhoz, amelyet a rendszerváltozás után nem véletlenül nem erőltettek tovább.
Mendrey László üdvözölte a múlt heti adósbesorolás javulását, majd rátért az OECD jelentésére. Szép eredménynek nevezte, hogy hazánkban jelentősen nőtt, a közoktatásba áramolt pénz mennyisége GDP arányosan, de “kevés pénzt is ellehet költeni hatékonyan és sok pénzt nagyon rosszul“, tette hozzá a budapesti sajtótájékoztatón. A szakszervezeti vezető szerint Magyarországon az utóbbi látszik. Palkovics László oktatási államtitkár szavaival élve, Mendrey úgy fogalmazott, az hogy dől a pénz a közoktatásba, “nem látszik az iskolák állapotán, sem a felszereltségén sem a pedagógusok fizetésén.” Elismeri ugyanakkor, hogy az elmúlt 3 évben az OECD országok közül a legmagasabb és hazai viszonylatban is jelentős béremelést kaptak a tanárok, de megemlíti, hogy “nem akkor, nem annyit és nem úgy kapták, ahogy korábban szó volt.“
Ennek köszönhetően egy helyet javítottunk az OECD országok tanári fizetések közötti sorrenden, így most az utolsó helyett az utolsó előttin állunk
– teszi hozzá pesszimistán.
A hatalmas összeget a PDSZ szerint az államosítás emészti fel, és a Klik gazdaságának korábbi sorozatos helyreállítása, miközben nem változott a tankönyvpiac a tankönyvek helyzete és az iskolák állapota, de legalább kréta mindenhol van, fűzi hozzá. Egyik szereplőnek sem volt jó korábbi a vegyes fenntartás, de a teljes államosítással „átestünk a ló túloldalára” – jelentett ki Mendrey László. A kormánynak hallgatnia kellene a polgármesterekre – utalt Tarlós Istvánra és Gémesi Károlyra – akik szerint vissza kell adni az iskolák működtetését és fenntartását azoknak az önkormányzatoknak, amelyek ezt vállalják. Sokkal jobb, gyorsabb és korszerűbb ez a fajta működtetés, teszi hozzá. Véleménye szerint az új rendszer lassítja majd az ügyintézést és a tervezett intézményi változtatásokat. Mendrey szerint az iskolák elvétele mellett megannyi bevételtől is elestek ezek az önkormányzatok. Rengeteget polgármester panaszkodott arra, hogy ennek pótlására helyi adót kell majd kivetnie. Az államosítás ellen szóló érvekhez sorolta, hogy nem hisz abban, hogy általa gyorsabb lesz a rendszer.
Ez már a rendszerváltás előtt sem működött
– válaszolt a PestiSrácok.hu kérdésére. Hibás az EMMI kommunikációja amikor azt mondja, hogy soha nem látott mértékben nőtt a tanárképző intézményekbe jelentkezők száma, mert arról nem beszél senki, hogy akik végeznek, azok elhelyezkednek-e a pedagógus pályán, fűzi hozzá. Ahhoz, hogy a pedagógushiány pozitív tendenciát vegyen, mindenképpen változtatni kell az életpályamodellen. A jelenlegi ugyanis nem tesz jót a pedagógusszakmának. Át kell gondolni továbbá az életpályamodellhez tartozó fizetéseket és a pedagógus továbbképzéseket. A megoldása véleménye szerint az lenne, ha a pedagógusbérek számítási alapját visszakötnék a minimálbérhez. Ez azért lenne fontos, mert a tanári fizetések így valamennyire követnék az inflációt. Illetve a tanárok kötelező óraszámát országszerte egységesen 22 órában határozzák meg, az ennél nagyobb munkaterhelés a minőség rovására megy – hangsúlyozta.
Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS