Az Ügyfélkapu + és a Digitális Állampolgárság borzolja a kedélyeket, a helyzet pikantériája pedig, hogy azok a progresszívek a leghangosabbak ezügyben, akik már bankkártyát sem használnak, mert telefonnal, okosórával fizetnek mindenhol, plázában évek óta nem voltak, mert online rendelnek, a munkatársakat nem ismerik fel az utcán, mert évek óta home office-ban dolgoznak, stb. Magyarán ők azok, akik a leginkább haladnak a korral, most mégis kifog rajtuk egy kétfaktoros hitelesítés, amit a Facebook évek óta bevezetett, akkor nem volt vele gondjuk. Mindeközben az adatait is mindenki félti, ami azért nevetséges, mert a telefonunk már ismeri az arcunkat, az ujjlenyomatunkat, de továbbmegyek, ha a kakis pelenkáról beszélgetünk egészen biztos, hogy a telefonunk következő megnyitásakor pelenkareklámokat tolnak a képünkbe. Mindezek fényében teljesen érthetetlen, hogy miért féltjük annyira az adatainkat, testünket, lelkünket, gondolatainkat, amikor azokat már rég elvették tőlünk? A helyzet most csak annyiban más, hogy értelme is van annak, hogy megadjuk az adatokat, hiszen mindenféle ügyintézés gyorsabbá válik.
Őszinte leszek, ha valaki, én nem vagyok a technika ördöge. Számos alkalommal akadtam már fent piszlicsáré dolgokon a neten vagy egy okoseszköz alkalmazása kapcsán. Éppen ezért meglepő számomra, hogy az Ügyfélkapu+-ra való átállás egy YouTube-videó megtekintése után ment, mint a karikacsapás (tény, hogy 15-én este ültem le, hogy kibogozzam ezt a gordiuszi csomót). Nagyon örültem is ennek, mivel számos ügyemet ezen a felületen intézem évek óta és boldog vagyok, hogy nem kell sorszámot húzva várnom a Kormányablakokban. Itt jegyezném meg azt is, hogy nem az a típus vagyok, aki elsőként tölti le az életét megkönnyítő alkalmazásokat, nem szeretem az online naptárakat és a bankolást is sokáig laptopon és nem telefonon intéztem. Ám, ha az ember egyszer felfedezi ezeknek az újításoknak a könnyebbségét, belátja, hogy időt, pénzt és energiát spórol.
Azt sem tartom ördögtől valónak, hogy az Ügyfélkaput kétfaktoros hitelesítéssel látták el. Ezen a felületen ugyanis valóban a személyes ügyeinket intézhetjük, házassággal, gyermekeinkkel, ingatlanunkkal vagy vállalkozásainkkal kapcsolatos elintéznivalóinkat, amihez senki nem akarhatja, hogy mások hozzáférjenek. A Facebook már évek óta alkalmazza a kétfaktoros hitelesítést és nem látom a posztok százait, hogy micsoda dolog ez. A közösségi média pedig sokkal többet tud rólunk, mint amennyit az Ügyfélkapun keresztül megtudhatnak rólunk. Zuckerberg platformjára ugyan elvileg mi döntjük el, hogy mit teszünk fel és mit nem, de rengetegen gyakorlatilag mindent feltesznek. Azok is, akik most aggódnak az adataikért rendszerint egy teljes családi porfóliót üzemeltetnek a Facebookon, munkahelyüket, tanulmányaikat, éppen aktuális tartózkodási helyüket is megadva.
Térjünk ki továbbá arra is, hogy a telefonunk is egy kis zsebkém. A rendszer feloldásához sokan az arcukat használják, még többen az ujjlenyomatukat. Nem látom a sorozatos felháborodást, hogy bezzeg a gombos telefon milyen jó volt, ott nem éltek vissza a testünkkel és nem tudták mikor, hol járunk.
Továbbá van még egy rendkívül idegesítő tény a digitalizáció fejlődésével kapcsolatban. Ez nem más, mint hogy lehallgatnak minket. Ha még nem vették volna észre a kedves olvasók, ha éppen Marika nénivel beszélgetnek a kisbabájuk emésztési szokásairól, a következő pillanatban már pelenkareklámokat dob fel a Nagy Testvér. Továbbmegyek, ha kártyával fizetünk mondjuk egy doboz sört, a következő pillanatban az adott termék társairól kapunk hirdetéseket, hogy majd ezeket is próbáljuk ki (megtörtént események alapján.) Lehetséges, hogy ezeken az ügyeken már azért nem háborodunk fel, mert már megszoktuk. Hasznunk viszont aligha van belőlük, pontosabban az a hasznuk, hogy segítenek ötletet adni arra, hogy mire költsük a pénzünket.
A Google egyik kedves tevékenységére is hadd térjek ki. Nem titok, hogy figyelik, ki mire keres rá, sőt az év végén még vicces cikkek is szoktak születni, hogy mi volt az év legkeresettebb kifejezése. Az egyik kedvenc történetem ezzel kapcsolatban mégis az, amikor egy másik hírportálnál dolgoztam és egy olvasói levél érkezett arról, hogy mit képzelünk magunkról, hogy a cikkeink mellett különböző szexuális segédeszközöket reklámozunk. A kedves olvasó nyilván nem volt tisztában azzal, hogy a cikkeink mellett valóban Google hirdetések mennek, de nem mi generáljuk azt, hogy ott mi jelenjen meg, hanem a Google dob fel ötleteket az alapján, amit a kedves olvasó előtte böngészett. A szexuális eszközöket tehát nem mi, hanem a kedves olvasó intézte magának a cikkek mellé, majd szépen lebuktatta magát, ezzel egy vidám napot okozva nekünk.
Összességében tehát jobb, ha belátjuk, évek óta megfigyelnek minket, szokásainkat, küllemünket, gondolatvilágunkat, költési szokásainkat. Ráadásul ezt nem az állam teszi, hanem techcégek, amelyeknek annyi közük sem lenne ehhez, mint az államnak. A progresszivitás jegyében tehát haladjunk a korral (más lehetőségünk úgy sincs) nem mindig olyan szörnyű ez, mint gondolnánk, amikor pedig belejöttünk, talán még élvezni is fogjuk, hogy milyen gyorsan lehet bizonyos ügyeket elintézni.
Fotó: iStock
bl
2025-01-16 at 18:03
Igen, ez jó kérdés.
K
2025-01-16 at 17:48
–Olyat én még nem láttam hogy a kormányablakban vagy máshol nem lehetett volna a hivatalos ügyeket személyesen elintézni.
Aki az ellenkezőjét állítja, az nevetségessé teszi magát , nagy esélye van arra hogy bolondnak tekintsék.
–Én kártyával fizetek, és van a mobilomon DÁP stb, és rendelkezem ügyfélkapu+-al.
Valóban most már egyszerűbb bejelentkezni az ügyfélkapu+-ra , és a társdadalomnak sok haszna lesz ebből, nem sajnálom ezt a hasznot , sőt szükségesnek tartom azt.
Beleskapitány
2025-01-16 at 17:29
Miért? Miért rettegnek egyesek attól, hogy csak bankkártyát használjanak készpénz helyett? És erre csak rá is erősít Viktor. A Készpénzt már réges-rég el kellett volna törölni. Felesleges.
ne használjátok inkább pereljetek
2025-01-16 at 17:24
Gyakorlatilag maga orrrbán sem használ bankkártyát és okostelefont! NA akkor nekem miért is kellene?
Nem is használok, a pénz zsebből zsebbe! Az a biztos! lekövethetetlen! Ennyi. feldughatják a programjukat rogggánék, nem regisztrálok.
Kényszeríteni nem tud, mivel nem biztosítja hozzá az internetet és a telefont/számítógépet, tehát ha nem intézhetem az ügyeim személyesen, megyek az EU-hoz, aztán 10 millió euróra perlem a mocskokat és meg is nyerem! ennyi! ezt kellene mindenkinek csinálna! ha nem ad az állam telefont vagy pc-t, meg ingyen netet a dologhoz, akkor nem kell használni, nem kényszeríthet!
Bandi
2025-01-16 at 16:36
Az ügyfélkapu+ Ú.B. azonosító kódot küldeni, így marad a DÁP.
Anyám még a törlő kódot sem kapta meg kb. 3 hét alatt, belépni sem tud az EESZT-be, a kora és egészségi állapota miatt meg nem tud DÁP-ot csináltatni, mert nem tud bemenni a Kormányablakba.
szabadgyalog
2025-01-16 at 16:34
Semmilyen adatom nincs biztonságban Rogánéknál, ezért egyik rendszert sem vagyok hajlandó használni. A digitális állampolgárság nem más, mint digitális megfigyelés és adatgyűjtés napi 24 órában. Én nem kérek a totális állami hatalomból!
Csak_úgy
2025-01-16 at 16:21
Ha betudnák lépni jelszóval és felhasználói névvel, de nem enged be, pedig minden ok, meg van a törlő kódom is. Így maradtam a Dáp mobilalkalmazásnál ami viszont jól működik. Így mindent elérek, ha valaki nem tud belépni tegye a következőt a számítógépen: Ügyfélkapu+ regisztráció utáni belépés>>> ügyintézés szabadon magyarország.hu oldalt kell keresni, itt az ügyfélkapu látható bejelentkezés után a szokásos menükkel csak éppen még nem vagyunk belépve. Balra fent a bejelentkezés>>>DÁP mobilalkalmazás.
Telefonon meg kell nyitni az ID-t balra lent található a QR belépés.
Vissza a számítógépre DÁP mobilalkalmazásra kell kattintani. Beadja a QR-kódot. A telefon a QR belépésre kell nyomni és leolvastatjuk a számítógépen a QR kódot, nálam ez azonnal olvas így előtte oda tartom a telefont. A telefonon megjelenik a sikeres belépés. A számítógépen az ügynök átirányít az ügyfélkapura és be vagyunk jelentkezve. Jogos lehet az a kérdés hogyan lesz beteg dokumentum? Az eljárás ugyan az. Ügyfélkapu bejelentkezés után Egészségügy>>> Egészségügyi nyilvántartás>>>EESZT- ELEKTRONIKUS EGÉSZSÉGÜGYI SZOLGÁLTATÁSI TÉR>>>>Ügyintézés indítása>>> DÁP mobilalkalmazás QR-kód utána telefon ID belépés, QR kód belépés, QR kód olvasás számítógépről, ügynök átirányítás és be vagyunk jelentkezve számítógépen. Nem kell hitelesítő, jelszó, felhasználói név, email meg 30 másodperces stressz. Csak a telefonon lévő ID és az ahhoz tartozó saját kód. Remélem tudtam valakinek segíteni.
rajzos
2025-01-16 at 16:00
Mi ez a reklammáció? Mindenkinek van lakcímkártyája és személyigazolványa? Anyakönyvikivonat? Valamilyen előfizetése,esetleg bankkártyája! Ilyen-olyan belépője! Kell még több ada? Bak-fitrty!
K
2025-01-16 at 15:33
–Szuper a fenti cikk, nehéz lenne annál jobbat írni ebben a témában.
–Annyit tennék hozzá hogy akinek nem tetszik az ügyfélkapu+ vagy a Digitális állampolgárság az ne alkalmazza, és akkor intézheti ügyeit személyesen , eddig is lehetett személyesen intézni a hivatalos ügyeket, és ezután is lehet.
kanigunda
2025-01-16 at 15:14
“… Google-től nem félek…”
Mi bajunk lehet? – kérdezték ’45 elején Zalaegerszegen
az arisztokraták. Aztán megtudták, ’49 elején. Utólag.
Tomi
2025-01-16 at 15:05
Enteriőr2025-01-16 at 15:02
A Google-től nem félek. A magyar államtól igen.
Félsz az államtól? Aztán majd ha kéne a nyugdíjad, ingyenes orvosi ellátás, akkor majd a Google fog segíteni? Igen? Szerintem takarodj ebből az országból.
Tomi
2025-01-16 at 15:03
Anonymous2025-01-16 at 14:40
Nemet kell mondani a totális digitális megfigyelésre és adatgyűjtésre. Semmilyne állami portálra ne regisztráljatok!
Akkor regisztrálj a TiSzarra, ott lóg az ingyenélő, 4 osztályt végzett összes fajtársad.
Enteriőr
2025-01-16 at 15:02
A Google-től nem félek. A magyar államtól igen.
Tomi
2025-01-16 at 15:01
Visítoznak a patkány libsik…mert oda a fenenagy szabadságjoguk! Az már nem zavarja őket, ha a TiSzartól kapnak hírlevelet, holott soha nem adták meg nekik az adataikat.
Megnyugtatok minden köcsögöt, a NAV alapból mindent tud ezekről a rinyáló hulladékokról…
Ez van, ezt kell szeretni
2025-01-16 at 14:52
Nem kell hozzá okos teló sem. Leszeded pc-re az autentikáláshoz szükséges applikációt, megadsz egy jelszót neki, és amikor belépsz ük+-ra, akkor megnyitod ezt, jelszó beírása után ott a kód, amit megadsz ük+-on. Két pillanat. Bár tény, hogy igazán lehetett volna egy “sms-t kérek” lehetőség is, de mindegy.
Adóvisszatérítés, akinek jár, annak szüksége van rá, hogy belépjen párszor, és ne csak úgy hagyja a navra az egészet, mert nem fogják neki jófejségből kitölteni.
Aki a mai digitalizált világban egy fórumfelületen kommentelve panaszkodik a digitalizáció hátrányairól, az nem mondom meg mi, de biztos, hogy nem kifejezetten okos…
Miki
2025-01-16 at 14:52
Kedves Zitának tökéletesen igaza van!
Csak jelezni szeretném, hogy ma szó szerint minden tevékenységet az internet oldalain, számítógépen vagy mobilon, akárhol a világon, szinkrónban tudják figyelni azok a cégek, akiknek valamilyen okból, mint a Google, licencük van az adatok meg figyeléséhez. És erre a tevékenységre, “száz” külömböző indokot tudnak meg nevezni, ha valaki netán panaszkodna.
Ha nagyon akarják “valahól”, tudják mikor kelünk, mit iszunk reggelire, kivel csevegünk, hová megyünk, hol vásárolunk, mit vásárolunk, stb. stb. Még azt is, hogy jó volt-e az ágyban ma éjszaka, vagy nem.
Grimmbusz
2025-01-16 at 14:45
Én pedig bíztam benne, hogy e-mailes hitelesítés is lesz.
Nem használok okostelót, nem is fogok, ergo nem ismeri se az arcom, se az ujjlenyomatom. 🙂
Amúgy az ügyfélkaput évente egyszer használom, adóbevalláskor. Ha elveszett volna se ért volna kár..Kértem volna postázást, vagy ha nem reagálok egy idő után elfogadásnak veszik. Ha meg tartozásom van, úgyis jön róla levél 😀
Anonymous
2025-01-16 at 14:40
Nemet kell mondani a totális digitális megfigyelésre és adatgyűjtésre. Semmilyne állami portálra ne regisztráljatok!
Gullwing
2025-01-16 at 14:32
Engem nem zavar a sorszám húzás sem.
Akkor sem töltök órákat a hivatalban.
Néha a tecsoban többet álldogálok a pénztárnál mint a kormányhivatalban.