Újabb pánik-cunami indult a Déli lehetséges végleges bezárásával kapcsolatban, holott Lázár János a csütörtöki kormányinfón csupán megerősítette, ez a lehetőség is fölmerült a pályaudvarral kapcsolatban. A Magyar Közlönyben megjelent hírek szerint ugyanakkor a kormányzat elsősorban a Déli kihasználatlan rozsdaövezetének, azaz az üzemi pályaudvarnak a hasznosítására koncentrál. Mint portálunk megtudta, szeptember 1-jéig kell elkészülnie a hatástanulmányoknak, amelyekben kiemelten fontos szerepet kap majd a zöldítés, és a meglévő épületek hasznosítása.
A 444.hu a Portólió.hu-ra hivatkozva arról ír, a kormány végképp elkötelezhette magát a Déli pályaudvar „beszántása” mellett. A Portólio.hu cikkében Lázár János kancelláriaminiszter sajtótájékoztatóján elhangzottakra utal, miszerint a kormánynak van olyan terve, hogy lebontanák a Délit és a helyén parkot alakítanának ki. A kancelláriaminiszter hozzátette, hogy ebben az esetben a rendelkezésre állnak az uniós források a kelenföldi pályaudvar fejlesztésére.
A Magyar Közlönyben megjelent információkból azonban az olvasható ki, hogy a hatásvizsgálatok elsősorban az üzemi pályaudvar kihasználatlan területét célozzák, azaz a használaton kívüli vágányokat, üzemi épületeket és a rendezőpályaudvart érintik. Ebből következően a Déli pályaudvar végleges bezárása helyett a kormányzat jelenleg elsősorban a használaton kívüli területek hasznosítására összpontosít.
A közlönyben megjelent hírek szerint az emberi erőforrások miniszterének feladata lesz a MÁV és a Testnevelési Egyetemmel karöltve annak a megvalósíthatósági tanulmánynak az elkészítése, amely a Déli pályaudvar üzemi pályaudvari részén megvalósítandó sport és szabadidős célú városfejlesztést célozza. A korábban említett P+R parkolók létesítése és a parkosítás mellett tehát várhatóan a sport és szabadidő kaphat nagyobb hangsúlyt a terület hasznosításának újragondolásakor.
Emlékezetes, Fónagy János korábban a PestiSrácok.hu-nak adott interjúban arról beszélt, nincs végleges döntés a Déli sorsával kapcsolatban, több javaslat is van az asztalon, ezek között valóban szerepel a Déli végleges bezárása is. Minta miniszter fogalmazott, egy javaslat szerint a pályaudvar területének jelentős része, közel négyötöde akár azonnal átadható egyéb célokra, mert a Déliben már nincs szükség tároló vágányokra, mosó vágányokra, raktárokra. Hozzátette, ha mégis teljes bezárás lenne a vége, annak előkészítésére, a Kelenföldi pályaudvar rendbe tételére minimum két évre van még szükség.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból származó információink szerint július 1-jei határidővel kell elkészíteni a hatásvizsgálatot, amely a Déli pályaudvar jövőképét, illetve a Kelenföldi pályaudvar fejlesztését érinti. A konkrét koncepciónak szeptember 1-jéig kell megszületnie. Forrásunk hozzátette, a pályaudvar és az üzemi pályaudvar összterületének legalább háromnegyed része kihasználatlanul áll, a fejlesztés elsősorban ezt a területet érinti, amelyben erőteljes hangsúlyt kap a zöldítés, valamint a létező épületek hasznosítása. Ehhez illeszkedően ötletpályázatot is kiírnak.
A Déli bezárásának ismételten fölvetett ötletével kapcsolatban a PestiSrácok.hu a Magyar Közlekedési Klub véleményét is kikérte. Mészáros Péter portálunknak arról beszélt, a városi belterületi pályaudvarok komoly mobilitási értéket jelentenek, mind a távolsági, mind a regionális, mind az elővárosi közlekedés szempontból. Inkább fejleszteni szokás azokat, nem lebontani. A klub elnöke hozzátette, a Déli térségének értéke jelenleg éppen az, hogy vasút vezet oda, a metróvégállomás egy szinttel kisebb értéket jelent. A budai közönség már a Széll Kálmán téren leszáll, a Déli-ig elsősorban a vasút miatt mennek el. A civil szakértő szerint ugyanakkor a terület hasznosításakor egy közlekedési és kereskedelmi központ kialakítása lenne célszerű.
Forrás: 444.hu/portfolio.hu/MTI/PestiSrácok.hu
Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS