Megkezdődött Párizsban a bérelhető elektromos rollerek kivonása a forgalomból. A hónap végére a francia főváros lesz az első európai főváros, ahol betiltják ezen járművek használatát.
A párizsiak áprilisban népszavazáson döntöttek a betiltásról, az 1,3 millió választásra jogosult közül azonban csak 103 ezren vonultak az urnákhoz, azaz a részvétel 7,46 százalékos volt, de 90 százalékuk a betiltás mellett voksolt. Anne Hidalgo polgármester még a szavazás előtt elkötelezte magát arra, hogy “mindenképpen és egyszerűen tiszteletben tartja a voksolás eredményét, bármi is legyen az”. A párizsi városvezető maga is a betiltás mellett kampányolt.
A szabadon bérelhető elektromos meghajtású rollerek négy évvel ezelőtt jelentek meg a francia utcákon: mintegy 2 millióan saját tulajdonú rollert használnak, több százezren pedig a bérelhető változatokkal közlekednek a nagyvárosokban. Párizsban mintegy 15 ezer bérelhető roller áll rendelkezésre, amelyeket három szolgáltató (Lime, Tier és Dott) működtet, és mintegy 400 ezren használják. A szolgáltatók szerződése augusztus 31-én jár le, így szeptembertől Párizs lesz az első európai főváros, ahonnan teljesen kitiltják a bérelhető elektromos rollereket.
A Trier ötezer rolleréből még háromezer áll rendelkezésre, fokozatosan gyűjtik be a járműveket, éjszakánként ötszázat. A cég minden este kiürít és lezár egy zónát, ahol a rollereket éjszaka teherautókkal begyűjtik, és a felhasználók többé nem tehetik ott le a rollereket. Az övezetet a mobiltelefonos applikációban vörös színnel jelölik, és a hétvégén már csak egyetlen központi zóna marad nyitva, amely az utolsó pillanatig használható lesz a járművek letételére. A rollerek egy központi gyűjtőhelyre kerülnek, ott megjavítják és felújítják őket, majd vidéki városokban kerülnek forgalomba, egyharmaduk a Párizs körüli Île-de-France régió mintegy nyolcvan településén. A többi jármű Németországba kerül. A Dott szolgáltató már július közepén megkezdte a járművei kivonását a forgalomból, és deaktiválta a bérlést az applikációban. A Dott-rollereket Belgiumban és Izraelben hasznosítják újra. A Lime nem zárja be a zónáit, hanem fokozatosan vonja ki a járműveket, amelyek javítás után Lille-ben, Londonban, Koppenhágában és német városokban kerülnek forgalomba.
Forrás: MTI; Fotó: MTVA/Bizományosi/Branstetter Sándor
csakafidesz
2023-08-26 at 12:07
Rock ‘n’ Roller 2023-08-25 at 21:02
Szlovákiában beértek egy városban 105 km/ száguldó e-rollert amiken köztudott, hogy nincsen rendszám. Megyek előírt 50 km/h-val az Árpád fejedelem útján, erre elhúz mellettem egy ilyen vacak legalább hetvennel. Tényleg kell tenni ellenük valamit.
halacska
2023-08-26 at 09:17
A rollerek begyűjtő logisztikája is nagy szennyezője a környezetnek. Ha nem környezetkímélően használjàk, akkor csak teher…
khm
2023-08-26 at 09:02
Fekete Brumi!
“Csak hát modern világunkban nincs idő a hosszas kísérletezgetésekre, mindent azonnal be kell vezetni, mert ha nem, csak viszi a pénzt.”
Éppen az a gond,hogy a konkurencia miatt nincs idő hosszas kísérletezgetésekre,mert ha nem én,akkor ők vezetik be!
Nahát
2023-08-26 at 08:25
Rengeteg a baleset velük, mert egyrészt felbuknak az aszfalt hibái miatt, másrészt elütik a gyalogosokat, harmadrészt őket üti el egy autó. A munkáltatókat is kár éri, mert ha a rollerező munkába menet szenved balesetet, az munkahelyi balesetnek minősül. Kíváncsi vagyok, Magyarországon mikor fogják betiltani. Ez a rolleres cégek lobbierejétől függ.
Fekete brumi
2023-08-26 at 00:05
Hívő nevű t. Hozzászóló kérdezte, hogy mi a baj a Bubi-val. Csak annyi, hogy azt tekerni kell. Az ember pedig eredendően lusta fajzat, hát még a nagyvárosi. Én úgy vettem észre, hogy a Bubi használata elég jól szabályzott körülmények közt zajlik, mi több, használói sem voltak olyan eszetlenek, mint egyéb más “vad” bringások.
Viszont a rollerrel történő közlekedés (mind a lábhajtású, mind a motoros) abszolút szabályozatlan, és a rolleresek is ritka fegyelmezetlenek. Eleve nem lenne szabad úttesten engedni a közlekedésüket, a járdán pedig 10 km/h-ban maximalizálnám a sebességüket. A kisgyerekesekre és a korlátozott mozgásúakra életveszélyesek!
Tetszik, vagy nem teszik, ezeket a korlátozásokat mindannyiunk érdekében meg kell hozni.
Másik Hozzászóló említette az elektromos tüzeket. Tény, hogy égett már le Zalában társasház, mert a garázsban töltés alatt álló e-roller akkuja bedurrant. Jöhetnek a képzett villamos szakemberek mindennel, de szerintem a Li-ion akkuk még nem forrták ki magukat. Csak hát modern világunkban nincs idő a hosszas kísérletezgetésekre, mindent azonnal be kell vezetni, mert ha nem, csak viszi a pénzt.
Rock 'n' Roller
2023-08-25 at 21:02
Nem lenne gond ezekkel a rollerekkel, ha limitálnák a sebességüket mondjuk 10 km/h-ra. De ez túl nagy szellemi kihívás, mind az üzemeltetőknek, mind az ellene óbégatóknak.
TS
2023-08-25 at 20:41
Helyes.
Ungarn über alles !
2023-08-25 at 20:21
azért megvárhattak volna a kitiltással néhány nagyobbacska elektromos tüzet !
pesti
2023-08-25 at 20:08
Gyalogosként mondom, hogy az összes elektromos szart a Dunába dobnám, majd kivenném őket, felgyújtanám és újra bedobnám a Dunába.
Greg
2023-08-25 at 20:02
csakafidesz 19:23
Azt elfelejtette, hogy a használókat először karóba kell húzni, majd felnégyelni és utána mehetnek a dutyiba. A rollereket pedig először úthenger alá kell tenni, majd a maradványokat rituálisan közösségileg miszlikbe aprítani és aztán mehetnek a kohóba!
Ha már lúd, legyen kövér…
csakafidesz
2023-08-25 at 19:23
Automatikusan börtönbe kell zárni aki ilyet használ. Az összes e-rollert összegyűjteni és kohóba velük!
bl
2023-08-25 at 19:21
Majd a magyar városok megveszik jópénzért ezeket a felújított rollereket. Ha jól túlárazzák őket, akkor vissza is lehet belőle csorgatni nagyon demokratikus, nagyon fejlett, nagyon liberális nagyvárosi vezetésnek. Nem vagyok paranoid egy cseppet, csak ugye nem tudom megérteni, hogyha ilyen tehetségtelen az ellenzék, akkor miért pályázott egyáltalán a polgármesteri tisztségekre..
hivő
2023-08-25 at 19:15
Szabályozatlanuk helyezik
ki ezeket a vackokat.Néha
a járda közepére,hogy majd
átesik rajta az ember.
A lime és tier itt is jelen
van,mi baj volt a pubi-val.
Magyar volt és még kenyérgőzzel
is müködött,az nem volt elég
..zöld..?