Simicska Lajos és az RTL Klub kapcsolatáról írt a Figyelő csütörtöki számában. A hetilap oknyomozásából kiderül, hogy a kereskedelmi televízió rendszerint nem a milliárdos vagyonszerzésének részleteivel foglalkozik, sokkal inkább ellenzéki korszakával.
Az RTL honlapjának keresője 85 Simicskát érintő anyagot dob fel, amiből 77 riport, hír szól arról, hogyan bánik a milliárdos érdekeltségeivel az Orbán-kormány. A lap megjegyzi azt is: 2010-2014-es parlamenti ciklus idején mindössze egyszer foglalkozott Simicskával a csatorna, miközben más milliárdosok ügyeit napi szinten piszkálgatták. Az is figyelemre méltó tény, hogy 2012-ben, amikor az üzletember vállalkozásai fénykorukat élték, az RTL Klub a legnagyobb arányban részesült az állami reklámokból. A milliárdossal is baráti kapcsolatban lévő reklámügynökségek a tévés reklámköltségek több mint felét, pontosabb 60 százalékát utalták a csatornához, amit a 2012-es híresztelések szerint Simicskáék meg akartak venni, és több pénzügyi tranzakciót is kötöttek a céggel. Ekkoriban kezdett egy új társaság is felemelkedni a médiaügynökségi piacon. Az IMG volt az a vállalkozás, amely egyre több nagyobb összegű megbízást kapott az államtól hirdetések a médiában történő elhelyezésére – figyelmeztet a Figyelő, kiemelve azt is, hogy az IMG nagyrészt Simicska birodalmában költötte a pénzt. Abban pedig szinte semmi meglepő nincsen, hogy a cég többségi tulajdonosa évtizedekre visszanyúló kapcsolatot ápolt a napjainkban a Jobbikot támogató milliárdossal.
Csúcsra járatott bevételek a Simicska-birodalomban
Aztán 2013-ban az IMG egyedüli tulajdonosa az a Patonai Péter lett, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgatója, egyben Simicska főnöke is volt, így kétségtelenül Simicska-közelbe került a cég. Az oknyomozó cikk arra is rávilágít, hogy az IMG által elosztott állami médiaköltések tekintetében 2012-ben a milliárdoshoz közeli Metropolnak és Magyar Nemzetnek jutott a printhirdetésekre fordított összegek több mint 40 százaléka, az üzletember érdekeltségébe tartozó Class FM a rádiós költségek több mint felét kapta, míg a szintén az ehhez a körhöz tartozó plakátcégek közel 50 százalékot hasítottak ki.
Arra is felhívja a figyelmet a Figyelő, az IMG-nek kulcsszerepe volt abban, hogy 2012 első felében a Simicska-Nyerges-Fonyó-kör a közterületi állami hirdetések 80 százalékát vitte el. Az sem elhanyagolható tény Simicska és az RTL Klub kapocslatában, hogy ekkoriban komoly szelet jutott az IMG által felvágott tortából a kereskedelmi tévének. Sőt két és félszer akkora, mint a HírTv-nek. Ezek alapján tehát azt lehet mondani, hogy amikor Simicska-közelben döntöttek az állami reklámkiadásokról, akkor az RTL Klub nagyon is jól járt. A Figyelő szerint ezt a feltételezést támasztják alá a külföldi tulajdonban lévő televízió 2017 májusában nyilvánosságra hozott adatai is: míg 2007 és 2010 között 40 százalék volt a részesedése az RTL Klubnak a televíziós hirdetési költségekből, addig 2010-től ez az arány nőni kezdett, egészen az üzletember csúcskorszkának nevezhető 2012-es évig, amikor már majdnem 60 százalékig kúszott fel az összeg.
Vagyis az RTL Klub részesedése sosem volt olyan magas az állami reklámok területén, mint Simicskáék fénykorában. 2010-re hiába épített fel egy olyan médiabirodalmat, amely a Fidesz kormányzás idején súlyánál fogva is számíthatott arra, hogy meglehetősen nagy szeletet hasít ki magának az állami és kereskedelmi reklámok piacán, a milliárdos által fémjelzett üzleti kör nem érte be ennyivel, és megkörnyékezték az RTL Klubot is. Simicska bizalmas üzlettársa, Nyerges Zsolt lett a Magyar RTL Zrt.igazgatósági tagja egészen 2011 végéig. Azt már hvg.hu-ra hivatkozva írja a Figyelő, hogy a Nyergesék és az RTL tulajdonosai részvételével zajló „tárgyalássorozatnak (…) a média- és reklámpiac egészére volt kihatása, számos hallgatólagos egyezség született.” Szintén a hvg.hu írt arról korábban, hogy „a 2010-13 közötti RTL-vezetés kapcsolata a Fidesz gazdasági hátországával nem volt rossz”, sőt egyes piaci források szerint volt olyan időszak, amikor mindkét fél számára gyümölcsöző volt ez a kapcsolat.
Meg nem támadási megállapodást kötött Simicska és az RTL Klub
A ciklus elején a Simicska-RTL tárgyalássorozatnak részét képezte egy meg nem támadási megállapodás: érdekeltségeik nem támadják egymást, a csatorna hallgatott Simicskáról, de az üzletember tulajdonolta médiumok sem kapargatták az RTL Klub ügyeit. A Figyelő szerint a szoros kapcsolatot bizonyítja az is, hogy az RTL Klub legnézettebb adássávjában, a szórakoztató műsorok reklámblokkjaiban kiemelt helyet kapott Simicska Class FM-je.
Arról már nem is beszélve, hogy az üzletember óriásplakátcégénél egy reálisnak látszó piaci becslés szerint az évek alatt akár tízezer hirdetést is elhelyezhetett az RTL Klub, és a Simicska-galaxishoz tartozó Mertopolban is reklámozta műsorait a csatorna. Mivel a fentebb említett tranzakciók az állami költéseknél is átláthatatlanabbak, a Figyelő szerint az RTL Klubon és Simicska Lajoson kívül senki sem tudhatja, hogy milyen pénzügyi mozgások történtek a milliárdos és a csatorna között. Mindössze annyi bizonyos, hogy a két érdekkör 2010 és 2014 között nem támadta egymást. Arról már a 444.hu-n 2014 nyarán megjelent cikkre hivatkozva ír a Figyelő, hogy „Sokak szerint az RTL Klub Híradójának új hangvétele sem független Simicska Lajos törekvéseitől. Közvetetten erre utal, hogy az üzletembert nem támadja a műsor, és amikor szóba került, még jól is jött ki belőle: például amikor arról készült riport, hogy sok pénzt adott kölcsön Mészáros Lőricnek, amit ráadásul nem is cáfolt a Közgép szóvivője, aki elég ritkán szólal meg a sajtóban.”
Exkluzív Simicska-anyag az RTL Híradóban
Szintén nem elhanyagolható, sőt felettébb érdekes momentuma a Simicska-RTL Klub összefonódásnak, hogy a televízió 2014. november 26-i Híradója exkluzív képanyagokat mutathatott Simicska Lajosról. Az addig ritkán mutatkozó üzletemberről olyan képeket vágott be a csatorna, amelyek másoknak nem álltak rendelkezésükre, vélhetőleg saját stábjuk forgatta a 2014. őszi lovasnapokon. Felvetődik a kérdés, hogy miért forgatott a csatorna egy ilyen rendezvényről híradós anyagokat? Talán előre tudhatták, hogy a milliárdos ott lesz az eseményen? Aztán egy újabb furcsaságra hívja fel a Figyelő a figyelmet: a Közgép addig hallgatag szóvivője éppen aaz RTL Klub műsorában beszélt arról, hogy Simicska azt fontolgatja, hogy elindul a veszprémi időközi országgyűlési választásokon.
Az már-már az egyszerű médiafogyasztó számára is egyértelművé vált, hogy a legnagyobb kereskedelmi csatorna az utóbbi években számos alkalommal Simicska pénzügyi érdekeinek megfelelően tálalta a híreket. Ezek után már az sem lenne meglepő, ha a milliárdosnak a TV2, illetve az Index mellett az RTL Klubra vagy annak egy részére is létezhet valahol egy opciós szerződése.
Ez mindenesetre megmagyarázná a televízió Simicskával kapcsolatos hírszerkesztési gyakorlatát”
– húzza alá a lap.
Persze az is lehet, hogy ilyen direkt kapcsolatról nincs szó, s igazából így néz ki a „valódi újságírás” és szakmai alapú munkavégzés, amelyről Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója nemrég a siófoki Media Hungaryn kioktató hangnemben értekezett.
Forrás: Figyelő, Vezető kép: atv.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS