Az oktatás mai rendszerét alapjaiban támadó tizenkét pontos javaslatcsomaggal állt elő a Civil Közoktatási Platform (CKP). Az ötven szervezetet tömörítő együttműködés a “közoktatás akut problémáinak orvoslásához szükséges azonnali intézkedéseket” foglalta össze, szerintük a pontok mindegyikének érvényesülnie kell, hogy “a diákok érdekei ne sérüljenek”. Közben a PestiSrácok.hu megtudta: Radó Péter, a platform vezetője kettős játszmát űz. Az ő nevével fémjelzett tanácsadó cég az elmúlt években Bajnai Gordon alapítványának és a kormány által fenntartott Oktatási Hivatalnak is írt – összességében százmilliókért – tanulmányokat a szükségesnek tartott reformokról.
A kormány kerekasztal-tárgyalásait bojkottáló Civil Közoktatási Platform megalapítóinak hitvallása szerint ők „az oktatás valódi szakértői és valódi szereplőinek képviselői”. A platformot vezető Radó Péter régi motoros a szakmában. 1998–2001 között a Soros György alapítványai közé tartozó OSI Oktatáspolitikai Intézetének volt az igazgatóhelyettese, a Horn-kormány időszakában, 1994–1996-ban a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban dolgozott főosztályvezetőként, majd ugyanitt a Civil Kapcsolatok Igazgatóságát vezette. A későbbiekben sem vált meg az oktatáspolitikai kérdésektől, az Országos Közoktatási Intézetben oktatáskutatóként, emellett az OSI–Budapest oktatási programjában tanácsadóként foglalkoztatták. Radó Péter azonban nem csak a civil és baloldali irányból kapott megbízást. Vezető tanácsadóként fémjelzi az Expanzió Humán Tanácsadó Kft.-t., amely 2011-től fogva mintegy 200 millió forint értékben kapott tanácsadói megbízást az állami Oktatási Hivataltól és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettől.
Érdekes. hogy amikor Radó még nem a kormány oktatáspolitikája ellen tüntető érdekvédők és politikusok nevében lépett fel, bizonyos fokig támogatta az iskolák felügyeletének központosítását, és a külső értékelés, azaz a tanfelügyelői rendszer megerősítését. Cégük 2014-ig vezetett Oktpolcafe nevű honlapján is fellelhető tanácsokban például kifejtette, hogy
“egy olyan közigazgatási reformba ágyazott oktatásirányítási korrekcióra van szükség, amely megőrzi a közoktatás helyi (önkormányzati) közszolgáltatás jellegét, az iskolahálózatok tulajdonosi-irányítási jogosítványainak gyakorlását azonban egy a mérethatékonyságot és az irányítás szakmai feltételeit jobban biztosító szintre emeli.” Érvelt amellett is, hogy „Szükség van egy egész iskolák külső értékelésére orientált korszerű tanfelügyelet működtetésére, amely biztosítja, hogy érvényesüljön a helyi tantervek intézményen belüli szabályozó ereje és hogy az intézményi minőségirányítás valóban a reflexión (önértékelésen) alapuló iskolafejlesztés keretéül szolgáljon.”
Fehér könyvet írtak Bajnai alapítványának
Radó Péter és társa a Bajnai Gordon által alapított, az Együtt párt szellemi műhelyeként működő Haza és Haladás Alapítvány megbízásából is írt értekezéseket. A Fehér könyv az oktatásról című 2013-as dolgozatukban meg is jegyzik, hogy
“a Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány nem politikai szervezet, hanem egy független, de értékek tekintetében elkötelezett közpolitikai think-tank. Ennek megfelelően a megrendelés sem politikai program elkészítéséről szólt, hanem oktatáspolitikát megalapozó szakmai elemzésről és tervezésről.”
Minő gesztus! – A kormány is búsásan megfizette őket
A PestiSrácok.hu a rebellis kerekasztal vezetője tanácsadói megbízásairól megtudta: Radóék cégére a kormány Oktatási Hivatala 2012-ben – 45,2 millió forintért kutatási-fejlesztési-innovációs tevékenységek végzését bízta, majd 2013-ban még több állami munkájuk volt, például – 10,4 millió és 19 millió forintért K+F tevékenységek ellátására kaptak megbízást, később pedig 10,6 millió forintért a felsőoktatással kapcsolatos kérdésekben készíthettek értékelést. 2014-ben szintén kaptak megbízást tanulmányírásra, 5,3 millió forintért a változásmenedzsment képzés fejlesztéséről, majd 30,7 millióért más oktatási témában kutathattak. 2015-ben 13,9 millióért végezhettek kutatást.
Ám nem csak az Oktatási Hivatal, hanem a szintén állami Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet is támogatta tevékenységüket: 2011-ben 6,6 millió forintért négy darab “háttér-” és egy “elemző-” tanulmány szerepelt az étlapjukon, 2013-ban 8,3 millió forintért összegző tanulmány készítését vállalták el “két ív terjedelemben”, 2014-ben 12,5 millió forintot kaphattak “A tehetséggondozásra és a felzárkóztatásra irányuló korábbi beavatkozások” c. tanulmány készítésére, végül 2015-ben 24,8 millióért szakterületükön a kutatás-fejlesztésben jeleskedhettek.
A Civil Közoktatási Platform 12 pontos követelése
A tüntető tanárok 12 pontos követelése közt szerepel, hogy halasszák el az érettségire vonatkozó módosításokat. Szerintük a változások nem érinthetik hátrányosan a tanulókat, mindenkinek joga van a tanultak alapján érettségizni. Ugyanígy, az iskoláknak meg kell kapniuk azt a lehetőséget, hogy a megváltozott érettségi vizsgakövetelmények alapján készítsék fel tanulóikat. Elvárják továbbá, hogy azonnal függessze fel a kormány a középfokú szakképzési rendszerben tervezett változtatásokat. Biztosítsák mindenkinek a lehetőséget a középfokú végzettség megszerzésére! Maradjon meg a fiatalok lehetősége arra, hogy menet közben megváltoztassák a 14 évesen meghozott pályaválasztási döntésüket, továbbtanulási irányt váltsanak. Ne tegyék kötelezővé a szakközépiskolákban tanulóknak, hogy szakmai tárgyból emelt szintű érettségit tegyenek! Állítsák le a közismeretei óraszámokat csökkentő új kerettantervek kidolgozását. Csökkentsék a tanulók terheit, és szüntessék meg az iskolákban 16 óráig tartó kötelező benntartózkodást. A heti öt testnevelés óra helyett legyen csak három, délutánonként pedig biztosítsanak az iskolák tömegsport-lehetőségeket. A kötelező erkölcs- és hittanórákat töröljék el, ezek, ha igény van rá, legyenek választhatóak. A különleges bánásmódot igénylő gyermekek méltányos és eredményes ellátásáért azonnali, kármentő intézkedések szükségesek. Azonnali intézkedéseket várnak a kormányzattól a roma tanulók növekvő szegregációjának visszaszorítása, a diszkrimináció minden formájának hatékony tilalma érdekében! Követelik továbbá a tankönyvválasztás tényleges szabadságát és a pedagógus életpályához kapcsolódó minősítés és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszerének felfüggesztését mindaddig, amíg, nem történik meg e rendszerek hosszú távú gyökeres újragondolása. Elvárásaik közt szerepel a létszámstop megszüntetése illetve, a tanárok kötelező óraszámának 22 órában való rögzítése. Béremelést követelnek a nem pedagógus végzettségű, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő kollégáknak, valamint biztosítását az oktatásfinanszírozás legalapvetőbb forrásainak.Végül leszögezik, hogy a közoktatás megkerülhetetlen, rendszerszintű átalakításához higgadt tárgyalási folyamatra van szükség a társadalom, a szakma és a kormány részvételével. Követeléseik végén azt írják, ennek előkészítésén dolgoznak.
A vezető képet Radó Péterről a Népszabadság készítette.
Tapasztalt vagyok.
2016-03-02 at 18:29
Hej göre gábor bíró úr!
Minden időkben voltak lényeglátók, de senki nem hitt nekik. Nem hozhatták nyilvánosságra a lényeget, pedig ismerték..
A társadalom mindig tagozódott volt. Akik előre láttak, a helyzetüknél fogva mindent megtettek, hogy utódaik is felkészültek legyenek. Nem a tankönyveken múlott. Érdekük fűződött ahoz, hogy a vetélytársak kevesen legyenek. Ezért a butitás, hüjités, zavarkeltés, eszközéhez is nyultak. Sok a tanulnivaló! Sok a tornaóra! Ne menj iskolába! Ehez megtalálták a szószólókat.
Örök igazság: “A felszínen harsog a szenny”.
khm
2016-03-02 at 17:49
Tudom a “radó jelenti”,ma már senkinek nem jut eszébe. Nekem azért ímé.
Erdo Géza
2016-03-01 at 21:28
Civil platform?
:-))))))))))))))))
Puklinak meg a nagyapja ávós volt, testvére meg drogdilerség miatt ül. Ő maga meg a libbolsi felforgató.
Egyébként utánajártam, csak néhány lógós nem ment iskolába tegnap. 🙂 A többi link hazugság. Viszont akik kiskorúakat arra ösztönöznek, hogy ne menjenek iskolába, sztrájkoljanak, hogy ne kelljen sokat tnaulniuk, úgy vágnám ki a pályáról, hogy híre se maradjon. Igazgatóként olyan helyzeteket teremtenék, hogy magától takarodjon el a pályáról. Mert aki arra ösztönzi a gyereket, hogy ne tanuljon, az nem pedagógus, hanem körmönfont, aljas gazember.
klexi
2016-03-01 at 19:46
Igen….és…?
Milyen következtetést kellene ebből levonni?
Vajon a cikk írója tudja-e? Azon kívül, hogy tényeket közöl, következtetés nincs. Nem tudom mi azzal a probléma, ha valaki okos, dolgozik, és mindezt pénzért teszi? Más nem így szokta?
mézes
2016-03-01 at 19:42
Van az a mondás, hogy nem sza.unk oda, ahonnan eszünk… Látszik, hogy elvtelen, jellemtelen. Pont jó az agymosott favágóinges isteneknek. Mert a legtöbb pedagogyis annak hiszi magát.