Akkora repedések keletkeztek a két éve átadott M30-as autópályán, hogy több hónapra lezárta az üzemeltető MKIF. Az érintett szakaszt a Strabag építette, a céget a magyar állam már fel is szólította, hogy végezze el a helyreállítást. A Világgazdaság úgy tudja, hogy az osztrák cég egyelőre hárít.
Már korábban több helyen elmozdult az M30-as autópálya szerkezete a 38-as kilométerénél, Szikszó térségben, emiatt a burkolaton repedések jelentek meg. A balesetveszély elhárítása érdekében az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) úgy döntött, hogy a pályát mindkét irányban, teljes szélességében lezárja.
Az Útinform legfrissebb tájékoztatása szerint a korlátozás a 33-as jelű Miskolc-észak és a 40-es jelű Szikszó-csomópont között február 17-től augusztus 17-ig tart mindkét irányba, tehát legalább fél évig nem közlekedhetnek az autósok ezen a szakaszon.
A hírt a Világgazdaságnak Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója is megerősítette, hozzátéve, hogy üzemeltetőként ameddig lehetett, fenntartották a forgalmat, de olyan mértékű lett az elmozdulás, hogy nem maradt más választásuk, mint a teljes zárás.
Egy 100-150 méter széles részen van megsüllyedve a pálya, ami a szerkezetének az elmozdulásából adódik. Ez utóbbi pedig 10-12 méter földalap
– árulta el Szimicsku. Kiemelte, hogy most hosszú hónapokig szinte biztosan nem lehet majd közlekedni a lezárt szakaszon, mivel az is lehet, hogy a teljes szerkezetet újra kell építeni. Ugyanakkor leszögezte, sem beruházóként, sem kivitelezőként az MKIF nem vett részt a projektben, ezért annyit tudtak tenni, hogy a beruházó magyar államnak jelezték a problémát.
A Strabag már megkapta a felszólítólevelet az államtól
Az M30-as autópályát kevesebb mint két és fél éve, 2021 októberében adták át a forgalomnak. A 2018 márciusában indult beruházás összköltsége 200 milliárd forintot tett ki, amellyel az előző uniós ciklus egyik legnagyobb összegű projektje volt.
A teljes beruházást három részre osztotta a kiíró NIF, a most problémás, 10,4 kilométeres Miskolc és Szikszó közötti szakaszt nem más, mint a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG konzorciuma nyerte el 39,4 milliárdért.
A beruházó magyar állam már fel is szólította a vállalatot, hogy az ütemtervnek megfelelően végezze el a garanciális helyreállítási munkálatokat.
Nagy kérdés azonban, hogy teljesíti-e a cég a levélben megfogalmazott követelményeket, információink szerint ugyanis az osztrák cég előre nem látható okokkal, így a talajvíz mozgásával magyarázta az autópálya szerkezetében történt elmozdulást.
A lap megkeresésére a Strabag eddig azt válaszolta, hogy
hivatalos nyilatkozatot a megrendelő adhat, a tárgyi projekt kapcsán nem áll módunkban közvetlen válaszolni Önnek.
Folynak a vizsgálatok a minisztérium szerint
A szaktárca kérdéseinkre azt közölte, hogy az M30-as autópálya szerkezeti problémájának okát a vállalkozási szerződéses feltételek szerint a kivitelezőnek kell feltárnia, ezért a jótállási hiba bejelentése a kivitelező felé megtörtént.
Annak kivizsgálása releváns szakértők bevonásával jelenleg is zajlik.
Ugyanakkor jelezték, hogy a munkaterületre történő felvonulás idejét, és a lezárás időtartamát a helyreállítási tervek birtokában, kizárólag a hiba okának feltárását követően tudják meghatározni.
Forrás: Világgazdaság, fotó: videókivágás
Zebulon
2024-02-20 at 20:30
A Strabag jó márka, sok szép napot látott már!
Ezek a labancok milyen ügyesek…
Sanyáta
2024-02-20 at 16:02
A talaj vìz előtte is ott volt.. hogy mozog a víz…hát istenem..azért van a terület felmérése, hogy ez kiderüljön. SOK PÉNZÉRT SZAR MUNKA!!! MA EZ DIVIK!!
Papalimapapa
2024-02-20 at 13:22
StabagMadarak… De a Lölőt kell fikázni, ugye libernyákok.
Tények
2024-02-20 at 12:23
ellopták az osztrákok az anyagot?
Mekkelek
2024-02-20 at 12:09
Otthon bezzeg nem spórolja ki az anyagot az utakból a strabag, Ausztriában sehol egy kátyú.
zatyi József
2024-02-20 at 10:30
Strabag….nem is ismerjük őket a szoci időkből….Még mindíg nem tudunk utat építeni vagy mi van?
Nézzük_magát_a_dolgot
2024-02-20 at 10:04
No azért az nem védekezés, amit a Strabag csinál, mikor a talajvíz mozgását okolja. A talajvíz nem olyan, mint a földrengés. Aki utat épít, annak ismernie kell az adott hely talajtani stb. viszonyait, annak megfelelően kell terveznie és kiviteleznie.
Királytigris
2024-02-20 at 09:21
Ilyen esetben az alap tervezésével, illetve a kivitelezésével van a probléma, amit nem az ottani talajszerkezet tulajdonságainak a figyelembevételével készítettek el.
Persze az is előfordulhat, hogy a tervezés megfelelő volt csak a kivitelezésnél kilopták az anyagot a szerkezetből. Ezt a hibás szakasz anyagvizsgálatával lehet kideríteni.
Mindenesetre, ha a kivitelező a hibás, akkor helyreállításra köteles, valamint a kieső útszakasz használatából adódó bevételkiesésért kártérítéssel tartozik a magyar államnak.
egon samu
2024-02-20 at 09:02
A komoly veszély mindenkor a haladó Nyugatról jött és jön.
A Lánchídnál nyilvánvaló volt, hogy loptak, hazudtak, illegális módon lenyúlták a pénzt a felújításban résztvevök. Mert ugye a “haladóktól” tanultak.
Más építkezésnél ugyanez megy, csak talán egy icipicit jobban álcázzák….
khm
2024-02-20 at 08:37
És ez egy olyan külföldi cég,ahol a kerítés is kolbászból van. Egyesek szerint.
Gullwing
2024-02-20 at 08:16
Vidéki külterületes út, ugyanez a cég csinálta, jelentősen alá ment az árajánlatoknak…
Vox populi
2024-02-20 at 07:52
Ha nem teljesíti a garanciális kötelezettségét,ki kell zàrni a közbeszerzési eljárásokból.
Lázár remélem kemény lesz velük!
csakafidesz
2024-02-20 at 07:20
Miért is dolgoztatunk a Strabaggal? Gátlástalanul lopták a pénzünket korábban is.
lesi
2024-02-20 at 07:02
régen volt hogy az m7 – ből kispórolták a cementet de most !