Tarlós István, Budapest főpolgármestere személyesen válaszolt a PestiSrácok.hu kérdéseire, amelyeket eredetileg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának tettünk fel a Közbeszerzési Döntőbizottság 40 millió forintos bírságát kiváltó busztenderről. Szerinte eleve rossz ötlet volt a szolgáltatásvásárlásról szóló beszerzés kiírása, amelyet a kormány erőltetett, a bírsággal pedig továbbra sem ért egyet. “Az egész buszügyben valakik megpróbálják félrevezetni Magyarország miniszterelnökét” – jelentette ki Tarlós István, rámutatva: okafogyottá vált ez a vita, hiszen szerdán a Fővárosi Közgyűlés elsöprő többsége úgy döntött, kiszáll “ebből a huzavonából” és a BKV saját eszközeivel, meglévő szerződéseivel oldja meg a metrópótlást. A főpolgármestert a metrófelújításra beérkezett méregdrága pályázatok is felháborítják, s örülne, ha “nem olyanok próbálnának észt osztani, akiknek a városában hat darab használt busszal meg lehet oldani az egész tömegközlekedést”.
Ön megtévesztőnek tartja a PestiSrácok.hu-n a Közbeszerzési Döntőbizottságnak szolgáltatott adatok alapján leírt összeget, hogy 97,8 milliárd forintért szerettek volna buszokat kölcsönözni tíz évre. Pedig korábban ön is méregdrága és rossz megoldásnak nevezte ezeket a szolgáltatásvásárlásos szerződéseket. Hogyan lehet ezt az ellentmondást feloldani?
Feleslegesen konsternálja a közvéleményt, hiszen szerdán éppen arról hozott döntést a közgyűlés, hogy az egész szolgáltatásvásárlásból kiszállunk és a saját erőforrásainkat maximálisan mobilizálva összeszedjük a buszokat a 3-as metró egy-egy szakaszának pótlására, mert a felújítás nem tűr halasztást. Tehát megszüntettük ezt a problémát, nem értem, mi adott aktualitást az önök írásának? És valóban nincs ellentmondás, mert magam részéről sosem támogattam a szolgáltatásvásárlást, sem pedig a lízingelést, éppen az ilyen módszerek drágasága miatt. Ahol lízingelni szoktak, az a Volán, arrafelé lehet kérdezősködni. A százmilliárdos érték konkretizálásának pedig nincs semmi értelme, a Közbeszerzési Döntőbizottság kért tőlünk becsült értéket, hogy kiszámolja a bírság mértékét, de normális ember tíz évre előre nem tud pontos összeget mondani, csak ha felelőtlen, vagy IQ-problémája van.
Azt azért elismeri, hogy ha akár csak becsült értékként megjelenik nyilvános iratban egy összeg, ami darabszámra, évre és kilométerre vetítve másfélszer annyi, azaz 1080 forint kilométerenként, mint a hasonló szerződéseknél ma megszokott 700 forintos ár, akkor avval felverik a következő beszerzések költségeit?
Ebben sincs igaza. Bekértem az összes iratot a BKK-tól, nézze meg ezt a táblázatot! A Volánbusz például nem hétszázért, hanem 886 forint kilométeráron szolgáltat, bár valóban van olcsóbb szállító is. De itt van a BKK átlagos számított értéke, ami szintén 856 forint. Az ár, amivel önök bűvészkednek, az egy húsz százalékos pufferértékkel növelt összeg, amit éppen a hosszú futamidő kockázatai miatt számoltak fel a kollégáim.
Én eddig úgy tudtam, hogy nyilvános közbeszerzési iratokban inkább szolidabb irányárakat szoktak megadni az átlagosnál, nehogy ezzel is drágításra bátorítsák az ajánlattevőket. A metró nagy felújítási tenderénél is az a gondjuk, hogy a mérnökárnál brutálisan drágább ajánlatok születtek!
Na erre a vérlázító ügyre még térjünk vissza, de az eredeti témánál maradva: szerkesztő úr ne keverje a dolgokat, mert a közbeszerzési felhívásunkban semmiféle irányárat nem adtunk meg, azt éppen a döntőbizottság felhívására küldtük el, az előbb elmondott logika szerint. A döntőbizottság az előminősítés során még arra biztatott minket, hogy ne adjunk meg irányárat.
Önben nem fordult meg a gondolat, hogy esetleg nem hazudik a Közbeszerzési Döntőbizottság és nem oktalanul kapták a negyvenmilliós bírságot, hanem a BKK valóban hibázott a busztender kiírásakor?
Egyáltalán nem. Egyébként sem azt a kifejezést használom, hogy a bizottság hazudott. Az én véleményem szerint a döntőbizottság vezetője két alternatíva között választhatott: bolondot csinál magából, vagy távozik. Úgy tűnik, az előbbit választotta. Miért is az utolsó utáni pillanatban, a mi álláspontunk szerint 38 nappal a határidő után emelt panaszt a fejlesztési miniszter? És mi is van az eredeti érvvel, hogy a pályázatból kiszorítottuk a Volán-társaságokat? Hogy mást ne mondjak, utóbbi sem igaz, hiszen a Volán végül beadta a pályázatát! A bírságot sem a magas ár vagy a Volán kiszorítása miatt kaptuk, hanem olyan érvekre hivatkozva, amin a műszaki világ azóta is egyöntetűen röhög. Például, hogy nem írtuk le: buszsofőr is kell a szolgáltatáshoz. Érdekes, ezt minden más pályázó magától tudta. Mint ahogy azt is, hogy busz is kell hozzá. És kérem ne szaladjanak el amellett sem, hogy az egész szolgáltatásvásárlásos megoldást a kormány nyomására, bizonyos kormányemberek pressziójára választottuk, hiszen mint mondtam, drága és rossz ötletnek tartom. A kormány a nyáron mégis határozatban vállalta, hogy inkább kifizeti a pluszköltségeket. Akkor mit is tehetnénk? Meggyőződéssel határos feltételezésem, hogy ebben az egész buszügyben valakik megpróbálják félrevezetni Magyarország miniszterelnökét.
Hol vannak azok a magyar buszok?
Súlyos vád, mégis kikre gondol? Csütörtökön például Lázár János osztotta ki ismét önt, mert szerinte továbbra sem pártolja a magyar buszok vásárlását.
Nem fogok itt személyeskedni, mert az ügy sokkal fontosabb annál! Honnan veszi szerkesztő úr, hogy van magyar busz? Egyáltalán milyen buszvásárlásról beszélünk, amikor érvényes az a kormányhatározat, ami az egyetlen rendelkezésre álló uniós hitelkeretünkből minden buszvásárlást megtilt? Én örülök, hogy ilyen lelkesen védi a kormány álláspontját, de higgye el én lojális vagyok! Ezért is igyekszem megoldani a hármas metró gyors felújítását. Tehát hol vannak azok a magyar buszok? Miért rejtegetik őket még a miniszterelnök elől is? Állítsák fel a Hősök terén azt a százötven buszt és akkor elhiszem, hogy léteznek!
És a lengyelek ki tudják állítani azt a 150 buszt? Ön szerint nem a közbeszerzési eljárás az a fórum, ahol az ajánlatkérő szakemberei el tudják dönteni, hogy valaki komoly és betartható ajánlatot adott-e vagy sem?
Ezen nem érdemes vitatkozni, a kormány oldja fel a minket vásárlás helyett szolgáltatásvásárlásra kötelező határozatát és akkor mindenki kiteheti, amije van. Szerdán elsöprő közgyűlési többséggel pont ebből a féléves időhúzásból szálltunk ki, egyelőre félretéve a vásárlást és a szolgáltatásvásárlás ügyét egyaránt, inkább megoldjuk magunk a problémát. Egyébként meg miért is volt kevés fél év arra, hogy közben az érintettek bebizonyítsák: van magyar busz?
Az egész vita a buszok körül avval kezdődött, hogy a sajtóban és Lázár János által hangoztatott vádak szerint önök még a szolgáltatásos tender előtt direkt úgy írtak ki egy buszok megvételét célzó pályázatot, hogy a műszaki paraméterekkel való trükközéssel kiszorították a magyar szereplőket.
Uram, inkább annak járjon utána, hogy ma van-e értelmezhető magyar buszgyártás! Ez az egész egy blöff. Nézze meg például a Volán tendereit, milyen magyar buszokról beszélünk? Ők miért nem vesznek magyar buszt? Ráadásul mi senkit nem szorítottunk ki, ez az egész egyszerűen hazugság. Az egyetlen értelmezhető magyar összeszerelő üzem félkész buszokat szállított volna a BKV-nak annyiért, amiért a lengyelek a kész buszt hozták volna. Kinek a kontójára fizessük ki a különbséget? Uram, itt valakik az időt húzzák és hazudnak!
Kartell vagy súlyos félreértés?
Mégis kik?
Ön szóba hozta az infrastruktúrafejlesztéses pályázatokat, tehát amelyek magára a 3-as metró felújítására szólnak. Öt ajánlat érkezett, mindegyik 140-150 százalékkal drágábban az egyébként sem szűkmarkúan kiszámolt mérnökárnál. Nekem nagyon furcsa, hogy mind az öten szinte azonos mértékben árazták felül az ajánlatukat. Ezt se rajtunk kérjék számon! Nem állítom, hogy kartellezés van, s nem is az én feladatom ezt kimondani, de nagyon gyanús ez az egész. Lázár János és a fejlesztési tárca is megerősítette, hogy 137 milliárd forint lesz a munkára, egy fillérrel sem több. Így egészen biztosan nem fogjuk a másfélszeresét kifizetni. Kétségbe ejtőnek tartom a helyzetet, hiszen ez a tétel csak az első szakasz ára, az alagútfelújítással együtt négyszer ennyi lesz a vége. Tehát ha a bírálóbizottság bármelyik ajánlatot elfogadja, fedezet nélküli kötelezettséget vállalunk. Egyszóval nem beszélek kartellről, de annyit hadd mondjak, hogy az ajánlattevők fejében valami súlyos félreértés van.
Amit ön mond, azt jelenti, hogy valamiféle klikk megpróbálja lehúzni a fővárost. Miért nem beszél nyíltan?
Ön olyan következtetést von le, amilyet akar, én csak azt mondom, hogy ezeket az ajánlatokat brutálisan felülárazták, és ez sem anyagminőséggel, sem technológiával, sem egyéb okkal nem alátámasztható, tehát súlyos probléma van a háttérben. Csak 2014 óta 23 alkalommal kerestem meg a kormányt, hogy a metrófelújítás halasztást nem tűrő nemzeti ügy. A főváros egyetlen lépésben sem hibázott el, nem mulasztott el semmit. Itt a hibát másnál kell keresni. Én csak annyit mondok, hogy nem nálam és nem a miniszterelnöknél. Miért ülnek le hetekre-hónapokra az ügyek, miért kötelező nekünk a nyilvánvalóan drágább megoldást választani, amikor itt van például egy ajánlat olcsó és kész buszokra, amivel határidőre tudjuk biztosítani a metrószakaszok kiváltását?
A lengyel buszok…
Na ezért megy el kedvem az egésztől! Most már ön is hallotta az összes anomáliát, és mégis vannak a kormány körül olyanok, akik megpróbálják beadni a közvéleménynek, hogy én a lengyel buszok lobbistája vagyok! Méltóságon aluli ez az egész! Tehetek róla, hogy csak sokkal drágább ajánlatok születnek? Hogy valakik bujtogatják a miniszterelnököt, hogy van magyar busz, miközben nincs? Nem mondom, hogy a kormány hosszú távon ne támogassa a magyar buszgyártás feltámasztását, de nem tűröm, hogy mellébeszéljenek és hazudjanak a valóságról! Nem fogok nevekkel vagdalkozni, hanem egy helyzetet minősítek. És azért kényszerülünk házon belüli megoldást találni, mert meg kellett fékezni ezt a végeláthatatlan huzavonát. El tudja képzelni, hogy milyen kritikus a helyzet, ha valamennyi fideszes kerületi polgármester és még az ellenzék jórésze is megszavazta, hogy tapossunk bele a fékpedálba és rendezze el a problémát a BKK.
“Evvel hülyéskedni felelőtlenség és alkalmatlanság”
Értem, de tényleg furcsa, hogy fél éve vitatkozunk a 150 buszról és most kiderül, hogy házon belül is elő lehet keríteni azokat. Mivel fog ez járni, lesznek járatritkítások?
Tartózkodjon a hangulatkeltéstől egy ilyen kritikus helyzetben! Nem véletlenül adtam ki az utasítást, hogy a legkisebb gyanús jelre le kell állítani a 3-as metrót. Itt nem lehet viccelni! Két ügy van, ahol személyeskedésből, a felfogókészség hiányából, vagy vidéki lobbiérdekekből sem lehet szórakozni: a hármas metró és az árvízvédelem. Ha az állatkert, vagy a Városliget körül huzakodás van, abból még senkinek baja nem lesz. De ez a két projekt az emberek biztonságáról szól. Evvel hülyéskedni lelkiismeretlenség, felelőtlenség és alkalmatlanság.
Többször hivatkozott sajtótájékoztatón is rá, hogy rendszeresen konzultál metróügyben a miniszterelnökkel. Ő melyik megoldást pártolja?
Kérem, a miniszterelnök másokkal ellentétben nem küzd megértési problémákkal és világosan látja, hogy a fővárosi embereknek vita helyett azonnali megoldást akarnak. Ezek a veszélyes projektek eddig is csak akkor tudtak előre haladni, ha Orbán Viktor közbelépett. Nem szeretném sem Lázár miniszter urat, sem mást bántani, de mégiscsak tény, hogy a főváros ügyei gyakran leülnek a kormánynál. Persze nem az egész kormányról beszélek, mert több miniszter igen sokat segít Budapestnek. De jó lenne, ha egyes kormány körüli emberek összekapnák magukat és túltennék magukat a fővároshoz fűződő érzelmi motivációijukon. Az emberek nem nézhetők hülyének, nézze csak meg az ön cikke alá beírt kommenteket! Az olvasók átlátnak a szitán, a túlnyomó többség metróügyben engem támogat. Ezt a kormányt én mindig segítettem, a miniszterelnök is mindig támogatott engem. De ha valakik tovább hátráltatják a hármas metró felújítását, azon túl, hogy az emberek biztonságát veszélyeztetik, óriási politikai kárt is fognak okozni. Nézze, ránk akarták erőltetni ezt a szolgáltatásvásárlásos szerződést, de kiszálltunk belőle. És most mondom, hogy ha a felújítás ajánlattevői nem térnek vissza az ésszerűséghez, abból katasztrófa lesz. Nem a metró fog felrobbanni, mert azt időben le fogjuk állítani. Viszont ha a teljes 17 kilométeres szakaszon bárki azt gondolja, hogy végig tud majd haladni, minden megállóban másfél-két percenként meg tud állni, ki-be szállással egy hat csuklós buszból álló konvoj, az súlyosan téved. Az maga a közlekedési őskáosz, el fog lehetetlenülni az egész város. Ne olyanok próbáljanak észt osztani, akinek a városában hat darab használt busszal meg lehet oldani az egész tömegközlekedést! Mi nem a levegőbe beszélünk!
Fotók: Horváth Péter Gyula/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS