Valóban univerzális szakembert találtak a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. élére Dabóczi Kálmán személyében. A magasan képzett közgazdászt még Kóka János egykori SZDSZ-elnök hívta be a politikába, de fekete öves túlélőnek számít, hiszen Németh Lászlóné fejlesztési minisztériumában is megtalálta a helyét. Dabóczinak komoly szerepe volt a vasúti mellékvonalak felszámolásával járó 2006-os közlekedéspolitikai koncepció kidolgozásában. Nagy Ervin politológus-filozófus a PestiSrácok.hu-nak azt mondta: Tarlós István igyekszik az összes politikai oldal kedvében járni. Ám az egyensúly könnyen felborulhat és nem kizárt az sem, hogy a baloldal vérszemet kap.
HUTH GERGELY – PestiSrácok.hu
Tegnap minden tudósítás idézte az MSZP-s Horváth Csabát, miszerint jól választott Tarlós István Dabóczi Kálmánnal, “aki jó szakember”. Az előző közgyűlés után Horváth hasonló elismeréssel szólt a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) vagyonkezelői feladatköreinek elvonásáról és az új városüzemeltető órásholding létrehozásáról is. Tarlós tervei így nem is a baloldalon, hanem inkább a fideszes polgármesterek-közgyűlési tagok között okoztak némi zavart. Különösen a főpolgármester első kiszemeltje, Nemesdy Ervin osztotta meg a fideszes városatyákat. Nemcsak azért, mert az autópályaépítésben nevet szerzett építőmérnökről nehéz elképzelni, hogy képes az elmúlt években megszokott, a közösségi közlekedést és az élhető város eszményét előtérbe helyező szemlélettel formálni Budapest életét, hanem főképp azért, mert Nemesdyről megírtuk: nyakig süllyedt a Gyurcsány-korszak két legnagyobb botrányába, a brókerügybe és az alvállalkozóknak több tízmilliárd forint kárt okozó Viadom-botrányba. Habár Nemesdy a PestiSrácok.hu-nak telefonon megerősítette, hogy valóban ő Tarlós jelöltje, úgy tudjuk: a főpolgármester már múlt pénteken jelezte a Fidesz politikusainak: lesz másik embere a besározódott Nemesdy helyett. Sőt: a képviselők tegnapi döntése nyomán az építőmérnöknek még a BKK igazgatótanácsát is ott kell hagynia, pedig a testületbe is a főpolgármester lobbizta be őt még a tavasszal.
A közös pont: Kóka János
Úgy tűnik azonban, Tarlós maradt a kiválasztott prototípus mellett. A szerdán végül megválasztott vezérigazgató, Dabóczi Kálmán sok mindenben hasonlít ugyanis Nemesdyre. Az elbukott jelölt 2004 és 2006 között, mint megírtuk, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter autópályaépítő kurzusvállalatánál, a Vidaomnál volt gazdasági igazgató és controller. Egészen addig, míg a vállalkozás hatalmas (a károsultak szerint 46 milliárd forintos) tartozást halmozott fel. Dabóczi Kálmán karrierje is ekkor ívelt felfelé. Kóka 2006-ban bízta meg, hogy a gazdasági tárca főosztályvezetőjeként felügyelje a közösségi közlekedés új koncepciójának kidolgozását és végrehajtását. Emlékezetes. ez volt az a koncepció, amely a helyközi közlekedésben a közútnak, azaz a Volán-járatoknak biztosított előnyt, és 49 vasúti mellékvonal bezárását javasolta. A nagy tiltakozás hatására 2007. márciusában végül csak 14 vonalat zártak be, ám Dabóczi egészen 2011-ig megtarthatta a posztját.
A szerdai fővárosi közgyűlés elé tárt önéletrajzában a közgazdász külön büszke is a helyközi közlekedés átszervezésében betöltött szerepére, ami a 2007-es gyakorlatban nem jelentett mást, mint főként a vasút, de részben a Volánok szanálását, leépítését. Dabóczi önéletrajzában a kompetenciái között kiemeli “a példamutató diszkréciót és lojalitást”. Vélhetően e tulajdonságok segítették a 2010-es kormányváltás utáni földindulás átvészelésében. Úgy tudjuk: a Simicska Lajos legszűkebb köréhez tartozó Németh Lászlóné fejlesztési miniszter kifejezetten kedvelte Dabóczit, talán nem is lehet véletlen, hogy a Magyar Nemzet az elmúlt napokban többször is kiemelte, hogy kiváló szakember érkezik Vitézy Dávid helyére. Információink szerint a fejlesztési tárcát a nyár óta vezető Seszták Miklóssal ugyanakkor már nem tudott jó viszony kiépíteni a BKK Zrt. új vezérigazgatója.
Milliárdokkal vették le a MÁV-ot és a Magyar Postát
Jó kérdés, hogy hogyan került Dabóczi az egykori SZDSZ-elnök bizalmi körébe. Úgy tudjuk: a közgazdász a Béres-cégcsoportnál ismerkedett meg avval a társasággal, amely aztán Kóka János és Bajnai Gordon közreműködésével lebonyolította a rendszerváltás utáni korszak egyik legnagyobb ismert off-shore üzletét. Ez a Dataplex-ügy, amelyben a tavasszal emelt vádat az ügyészség. Lényege, hogy az informatikai céget 2005-ben a Bajnai-féle Wallis megszerezte a Bérestől. A szervereket üzemeltető vállalkozást gigantikus állami megrendelésekkel tömték ki a Kóka János felügyelete alatt működő cégek, köztük a MÁV és a Magyar Posta. Az így felhizlalt vállalatot aztán majdnem hárommilliárd forintos haszonnal továbbadták a Magyar Telekomnak, s egy pikáns ciprusi kerülővel Bajnaiék az adófizetést is megúszták. Mindebből azért lett bűnügy, mert a vád szerint a Kóka által felügyelt állami cégek összességében több mint egymilliárd forintot buktak a túlárazott megbízásokon. A mi Dabóczi Kálmánunk 2005-ig a a Béres-csoporton belül a Dataplex testvérvállalatánál, a szintén informatikai fejlesztésekkel foglalkozó PharmaNet Számítástechnikai Kft.-nél volt ügyvezető igazgató. Nem sokkal később azonban már a megrendelői oldalon ült. Kóka szárnyai alatt, a közlekedési államtitkárság főosztályvezetőjeként segíthette például a MÁV-ot az “okos” döntések meghozatalában.
Szinte mindegyik lobbicsoport a tűz közelébe ülhetett
Tarlós István többi jelöltje is a főpolgármester pártokon átívelő víziójára utal: az új városüzemeltetési gigaholding élére ülő Bán Tamás nem az a tipikus Fidesz-huszár. Ő a kormánnyal gyakran kakaskodó Demján Sándor nagyvállalkozó zászlóshajójának, a Pólus Holdingnak az elnöki székéből érkezett. Az új vezetők között találunk régi motoros kisgazdát is: a szerdai közgyűlés határozatával ugyanis Horváth Béla, Torgyán József egykori parlamenti képviselője ülhet az FKF Zrt. élére, míg a hegyvidéki turulszobor körüli vitákból ismert ősfideszes XII. kerületi expolgámester, Mitnyan György a Főtáv irányítópultját veheti át. Hab a tortán, hogy forrásaink szerint az októberi választás óta Tarlós környezetében a királycsináló háttérember szerepébe került Kocsis István. Emlékszünk rá: ő az a botrányhős, aki az MSZP-SZDSZ-kormányok idején a Paksi Atomerőmű, majd az MVM Zrt., végül pedig a BKV Zrt. élén ült. Kocsist az MVM-ügyben kétmilliárd forintos hűtlen kezeléssel és sikkasztással vádolják, de a Hagyó-BKV-ügyben is gyanúsítottá vált. Ennek ellenére arról értesültünk, hogy magabiztosan mozog a fővárosi politikában.
Nagy Ervin a jó és rossz következményekről
Megkérdeztük Nagy Ervin politológus-filozófust, hogy a biztos fideszes közgyűlési fölénnyel a háta mögött a főpolgármester vajon miért tesz gesztusokat az egykori liberálisoknak és a szocialistáknak is?
“Nemcsak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának leváltása, illetve más vezetők „cseréje” volt jól láthatóan széleskörű konzultáció eredménye – ahogy Tarlós István főpolgármester nyilatkozott – hanem az igencsak gyorsan levezényelt városszervezési és működtetési struktúraváltás is. Már-már annyira gyorsan zajlottak le bizonyos tulajdonosi átalakítások, hogy a politikai gyakorlatban jártas embernek az a gyanúja támad, hogy esetleg egy előre leegyeztetett alkuk sorozatával állunk szembe.
Tarlós István jól láthatóan egyöntetű konszenzusra törekszik az új közgyűlésben és a város működtetésében. Mind személyi, mind szervezeti döntésekben az összes politikai oldalnak igyekszik a kedvében járni. Mondhatni nem a szó klasszikus értelmében politizál – inkább egy nagy vállaltvezetőhöz hasonlóan egyensúlyoz a hatalmi vonalak között. Ennek lehetnek jó, illetve rossz következményei is. Jó akkor, ha a városlakók egy nyugodtabb légkörben élhetnek. De igencsak veszélyes lehet a főpolgármesterre helyzetére nézve – ha az egyensúly elbillen” – érvelt a PestiSrácok.hu-nak Nagy Ervin.
Félő, hogy a baloldal vérszemet kap
A politológus-filozófus úgy folytatta: “Ha Tarlós politikai ellenfelei például “vérszemet kapnak”, a baloldali vezetők egyre több dolgot akarnak majd – kérdés, hogy mit tesz a főpolgármester akkor. Meddig tud és hajlandó elmenni? Ne felejtsük el ugyanis, hogy most nem független, hanem Fidesz jelöltként indult és nyert! Illetve nagy veszély rejlik abban is, ha a valódi támogatói, azaz a fideszes városatyák megorrolnak rá a másik oldalnak tett gesztusok miatt. Akkor könnyen a két szék között találhatja magát a főpolgármester.
Ilyen nagy méretekben minálunk szokatlan ez a fajta „antipolitizálás”, amelyre azért van Európában bőven példa. Számos világváros vezetője hasonló gesztusokat tesz és igyekszik egyensúlyozni a pártok felett. Nálunk inkább a kistelepülések menedzserszemléletére hasonlít ez a fajta antipolitika.
Tarlósnak voltaképp jó oka van erre a fajta egyensúlyozási kísérletre. Hisz, miközben a Fidesz egyes körei egymásnak esnek, ő főpolgármesterként igyekszik kimaradni a lapok le-, vagy újraosztásából. Így valójában gesztusaival arra tesz kísérletet, hogy kimaradjon az egymásnak feszülő pártérdekekből. A Fidesz vezetői pedig, a külföldi nyomás miatt is, jól láthatóan ódzkodnak jelenleg egy új front megnyitásától.“
(A vezető képen Dabóczi Kálmán a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése után – Fotó: MTI)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS