Gáz, hogy végül így alakult, és nem sikerült megállapodni a mindenki számára kielégítő feltételekről! – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak egy Uber sofőr. Zoli 26 éves és mint mondja keresetkiegészítésként fogott bele az egészbe. Mielőtt sofőrnek állt volna sokat uberezett és szerinte sokkal közvetlenebb „műfaj” mint a taxizás. A taxisok sem teljesen elégedettek. Egyik szemük sír, a másik nevet. Ők nem az Uber kivonulását, hanem egyenlő feltételeket és piaci versenyt szerettek volna. Ugyan most visszatér a monopolhelyzet, de a piaci verseny elmarad.
Vegyes érzelmekkel fogadták az érintettek az UBER kivonulásának hírét. Még a taxisok öröme sem felhőtlen, mert úgy érzik az ő bajuk a szolgáltatás hazai megszűnésével nem oldódik meg.
“A döntéshozók nem úgy értelmezik, hogy az Uber betart minden szabályt. Ezért vonul ki a cég Magyarországról” – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója.
Azt szeretnék, hogy az Uber is ugyanazon feltételeknek feleljen meg, mint a „sárga taxik”. De ez lehetetlen, mert más jellegű a szolgáltatás
– mondta a cég hazai képviselője. A fővárosi taxisrendelet szerint az utasok számára biztosítani kell a készpénzes illetve bankkártyás fizetést. Ez azonban az Uber rendszerében értelmezhetetlen, mivel online történik minden, a rendeléstől a fizetésen át. Ahogy Ubert nem lehet leinteni sem az utcán, használatához előzetes regisztráció kell. A működéshez nincs szükség sem diszpécserközpontra, sem drosztra. Vagyis a jogszabály olyan dolgokat követel meg, amit az Uber sosem tud teljesíteni, fejtette ki a rendszer sajátosságait. “Erre nem lehet ráhúzni a jelenlegi szabályozást” – mondta Fekete Zoltán.
Egyik szemük a sír, a másik nevet
Nem ünnepeljük az Uber távozását, de üdvözöljük, hogy a magyar kormány végre betartatja a magyarországi törvényeket
– nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Karsai Katalin a Magyar Taxisok Szakszervezetének megbízott ügyvivője. Ők az első perctől azt az álláspontot képviselték, hogy a szakmában helyreálljon a versenysemlegesség. Az Uber távozásával ez azonban szerintük nem történik meg. A cég kivonulása csak azt bizonyítja, rossz a Fővárosi Közgyűlés taxisrendelete, amely „gúzsba köti” a taxisokat. Vagyis pont a lényeg nem változik – fogalmazott a taxisok érdekvédője. Bár a taxisok újra monopolhelyzetbe kerülnek, de továbbra sem lesz szabad piaci verseny, amit valójában el szerettek volna érni. A valódi cél az, hogy a Fővárosi Közgyűlés a szakmával egyeztetve hozzon létre új, tisztességes és átlátható rendeletet. A taxisok idén több alkalommal vonultak utcára. Év elején a Deák teret vették blokád alá napokra. A tavasszal is volt pár akciójuk, amivel leginkább a budapesti közlekedőket szívatták meg. Ezekről portálunk is hírt adott, itt és itt.
Gáz, hogy így alakult és végül nem tudtak megegyezni az Uberrel
– reagált portálunknak Zoli. A 26 éves srác, 2 és fél hónapja állt sofőrnek. Épp üresjárat volt a saját vállalkozásában és valamit csinálni szeretett volna. Régi uberes, nem csak itthon, külföldön is sokat használta az alkalmazást, ami szerinte nem csak tök jó dolog, de sokkal közvetlenebb a taxizásnál és egy egészen más közönséget szolgál ki. Mint mondja, sofőrként is ugyanolyan volt uberezni, mint utasként. Azzal a különbséggel, hogy nem a jobbegyben ült. Nagyjából 1300 fuvar van a háta mögött, és nincs rossz tapasztalata, sőt egy-egy út során nagyon jó fej embereket ismert meg. Azért sem érti a mai fejleményeket, mert az Uber szerinte mindig kiállt a sorőrök mellet. Akinek nem volt személy-és fuvarszállítói illetve PÁV II -es papírja, annak kifizette a vizsga költségeit. És nem hagyta magára a megbírságolt sofőröket sem, de akik engedélyek nélkül folytatták a tevékenységet, azokat letiltották, teszi hozzá.
Egy hónappal ezelőtt, június 13-án fogadta el a Parlament azt a törvénymódosítást, amely a mai hatálybalépésétől a korábbinál is keményebb szankciókkal sújtja az illegális személyszállítást végző cégeket. Ahogy arról a PestiSrácok.hu is beszámolt az új jogszabály szerint legfeljebb 365 napra blokkolhatják a jogellenesen működő taxiszolgáltatást népszerűsítő internetes oldalakat illetve alkalmazásokat. Az uber sofőrök pedig nem csak a jogosítványukkal játszanak innentől kezdve, de az autójuk rendszámát is elveszíthetik.
Pá, kis aranyom, pá!
A június 13-i törvénymódosítás után az Uber egyeztetésre szólított fel. Azóta azonban nem sokat lehetett hallani, az előtte sűrű napokat élő Uber kontra taxisok ügyéről. Egészen ma délelőttig, mikor is az Uber hazai képviselete sajtótájékoztatón jelentette be, itt hagyja Magyarországot. Fekete Zoltán a cég magyarországi operatív igazgatója azzal érvelt, hogy nem szeretnék kitenni a mintegy 1200 egyéni és kisvállalkozó autósukat annak, hogy úgy vegyék el a jogosítványukat illetve a rendszámukat, hogy közben minden engedélyük megvan. Ezért július 24-én 12 órától – határozatlan időre – felfüggesztik a szolgáltatást. Akkor térnek vissza Magyarországra, ha a jelenlegi szabályozás megváltozik, de ez a döntéshozókon múlik – mondta az operatív igazgató. Kitért arra is, megnézik, milyen más szolgáltatás élhet meg Budapesten, mivel az Uber rendszerét a személyszállításon kívül másra is használják.
Az Uber szerint mindenük rendben volt
Egyelőre konkrét tervek nincsenek – tette hozzá. Az Uber Budapesten kívül Budaörsön, Budakeszin, Nagykovácsiban, Solymáron, Pilisszentivánon, Pilisvörösváron, Pomázon, Pilisborosjenőben, Ürömben, Pátyon, Telkiben, Gyálon és Dunaharasztiban nyújt – ma még – szolgáltatást. Fekete Zoltán szerint egyértelművé tették, hogy az Uber meg akarja tartani a szabályokat, minden feltételt teljesített. Kötelezővé tették a sofőröknek a vállalkozói adószámot, amelynek nyomán a rendszer a nevükben elektronikus számlát állít ki az utasoknak. Személyszállítói engedéllyel ma már minden sofőr rendelkezik, az autóikat is vizsgáztatták, aki nem teljesítette ezeket a feltételeket az nem használhatta a rendszert – mondta. Minden fuvar 1,3 milliárd forintra volt biztosítva – jegyezte meg. Az Uber arányait tekintve több adót fizet Magyarországon, mint a milliárdos forgalmat bonyolító legnagyobb taxiscégek – tette hozzá az operatív igazgató. Bíztak abban, hogy születhet majd egy innovációbarát szabályozás, de nem született meg, helyette tiltó szabályozás lép életbe, amellyel az államkassza is adóbevételtől esik el – mondta.
Máshol működik
Emlékeztetett, az Európai Bizottság júniusi iránymutatása szerint a sharing economy (közösségi gazdaság) szabályozására nem elfogadható a tiltás, a blokkolás, így több európai országban fogadtak el az ilyen típusú szolgáltatásokat a jogrendbe beillesztő szabályozásokat, példaként Finnországot, Romániát, Litvániát és Észtországot említette. Kitért arra, hogy a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság idején több mint egymilliónyian utaztak az Uberrel. A világ 480 városában, 21 uniós országban működik a szolgáltatás. Felidézte, 160 ezer használója volt a szolgáltatásnak Budapesten, az utazások 39-40 százaléka külföldiekhez köthető, főleg a 20-35 éves korosztály utazott velük.
Az Uber inkább kivonul a törvények betartása helyett
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést – reagált a minisztérium közleményében. A kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek. Az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét. A magyar kormány és a parlament számos intézkedéssel segítette, hogy az Uber tevékenységét „legalizálja”, törvényes keretek közé terelje, ezért számos intézkedést hozott az egyenlő versenyfeltételek garantálására, a feketetaxizás visszaszorítására. Az Uber döntése azonban azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést.
Forrás: PestiSrácok.hu
Címlapfotó: origo.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS