Vesztegetés elfogadásának gyanújával nyomoz a Nemzeti Nyomozó Iroda a Medgyessy Péter családi cégénél landolt Alstom-milliók ügyében – értesült a PestiSrácok.hu. Portálunk úgy tudja, ezúttal is Tényi István, a közügyekben számtalan feljelentést tevő jogász bejelentését vette komolyan a nyomozó hatóság. Bizonyítottság esetén az üzletszerűen elkövetett vesztegetés lehetőségét is vizsgálhatják.
Április elején derült ki, hogy a brit ügyészség vádirata szerint az Alstom 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttatott két cégen keresztül a BKV körüli döntéshozóknak, hogy az Alstom nyerje a budapesti metrókocsitendert. Tényi István budapesti jogász tájékoztatásából megtudtuk, az ügyben Magyarországon a Készenléti Rendőrség – Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hivatali vesztegetés gyanúja miatt. Az eljárás tényét a PestiSrácok.hu-nak telefonon is megerősítették, részletes választ a nyomozás állásáról azonban későbbre ígértek. Arról a Magyar Idők írt először, hogy a vizsgált ügyben két részletben összesen több mint 597 ezer euró, azaz közel kétszázmillió forint (!) áramlott az Alstomtól Medgyessy Péter volt miniszterelnök családi cégéhez.
A 2004-es megbuktatása után nem sokkal Medgyessy már eleve összeférhetetlennek tűnő módon, a kormány utazó nagyköveteként kezdte újra privát tanácsadói tevékenységét. Miniszterelnöksége kezdetén ugyanis eladta a befolyásossal üzérkedéses botrány, azaz a Gresham-ügy apropóján még 2001-2002-ben sokat emlegetett Medgyessy Tanácsadó Kft.-t a társaság ügyvezetőjének, Toll Károlynak. 2004 novemberében azonban feleségével új vállalkozást alapított M. P. Európa Tanácsadó Kft. néven. A cég már első teljes évében komoly, jóval százmillió forint feletti adózás előtti eredményt produkált. Az exminiszterelnök 2006 augusztusában ezt a társaságot felhasználva vásárolta magát vissza a Medgyessy Tanácsadó Kft.-be, amely akkor már AssistConsult néven futott. Toll Károly az Origónak 2007-ben azt állította, az Assist üzletviteli tanácsadással foglalkozik, elsősorban vállalati fúziókhoz, működőtőke-befektetésekhez ad szakértői segítséget. Hangsúlyozta, Medgyessy Péter kizárólag tulajdonosként van jelen a vállalkozásban, semmilyen szerepet nem vállal sem a cég napi munkájában, sem az új üzletfelek szerzésében. Medgyessy az M. P. Európáról annyit mondott, két-három nagy nemzetközi csoport az ügyfele, nevüket azonban nem árulta el.
„Ők nagyra értékelik, ha véleményt mondok a gazdaság helyzetéről, és elmondom, milyen változások várhatók a szabályozásokban.”
– fogalmazott az Origónak Medgyessy, majd kifejtette azt is, hogy ezért tisztességes díjazást kap
„hiszen egy volt miniszterelnök tanácsait mindenhol a világon jól megfizetik”.
Már akkor sokan a volt miniszterelnök szemére vetették, miként fér meg egymással az, hogy valaki egy kormány utazó nagykövete, miközben nemzetközi cégeknek ad tanácsokat. Medgyessy rendre csupán annyit válaszolt, kínosan ügyel arra, hogy ha követként megy valahova, akkor nem megbízásokat szerez, ha pedig üzleti ügyeket intéz, akkor nem él a politikusként kialakított kapcsolatrendszerével. Medgyessy 2007-es nyilatkozatát igencsak érdekes megvilágításba helyezi az a tény, hogy a remek francia kapcsolatokkal rendelkező, a Francia Köztársaság Becsületrendjével 2000-ben, majd annak főtiszti fokozatával 2004-ben ismét kitüntetett volt miniszterelnök ügyfélkörének egyik ékköve a hatalmas korrupciós botrányba keveredett Alstom. A PestiSrácok.hu nemrég arról készített riportot, miként vált Medgyessy Péter 1990 után a francia nagyvállalatok és kormányok végül miniszterelnöki rangú lobbistájává.
Jelentős vagyoni hátrány érte a magyar államot
Az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala (SFO – Serious Fraud Office) eddig négy Alstom-vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek, hogy befolyásolják a budapesti közlekedési céget az Alstom szerelvényeinek megvásárlása érdekében. A metrókocsik beszerzésével összefüggésben a magyar hatóságok is vizsgálódnak. A rendőrség 2011 januárjában indított büntetőeljárást, miután a Fidesz 2010-es választási győzelmét követően az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megvizsgálta a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket. A számvevőszék jelentése szerint a beruházással a magyar államot és a fővárosi önkormányzatot jelentős vagyoni hátrány érte. Az akkori, új városvezetés az elszámoltatási kormánybiztosnak is átadta a 65 milliárd forintos ügylet dokumentumait, és a metrókocsi-beszerzés ügyében Tarlós István főpolgármester Polt Péter legfőbb ügyészhez fordult. A nyomozás jelenleg is tart.
Valós munkavégzés nem történt az SFO-tól érkezett jogsegély adatai alapján
A Magyar Idők által megszerzett iratok szerint az SFO-tól 2011-ben érkezett jogsegély adatai alapján az Alstom brit leányvállalata nagy összegű, munkavégzéssel nem ellentételezett tanácsadói szerződéseket kötött üzletszerzési célországaiban. A hivatal szerint a szóban forgó megállapodásokkal korrupciót lepleztek. Magyarországon az Alstom a fent már említett – Medgyessy-érdekeltségű – AssistConsult Kft.-vel és a 2006 nyaráig offshore-résztulajdonban lévő Honfran Kft.-vel kötött tanácsadási, illetve képviseleti szerződést. Az AssistConsult Kft.-vel létrejött megállapodás alapján az Alstom 2007. március 30-án 259 ezer, 2008. január 22-én 338 ezer eurót utalt át. Néhány napon belül szinte a teljes összeg Medgyessy családi cégénél, az előbbiekben már szintén megemlített M. P. Európa Tanácsadó Kft. számláján kötött ki.
„A díj a cég árbevétele volt, amely után adózott és kilenc ember több éves munkájának ellenértéke”
– így reagált a volt miniszterelnök a Magyar Idők cikkére az Origonak. Medgyessy Péter az Indexnek nem tagadta, hogy valóban ennyi pénzt utalt az AssistConsult Kft-nek. Semmi kivetnivaló nincs benne, és nem kirívó a szakmában. Medgyessy nem kívánt részletesen reagálni a Magyar Idők cikkére, szerinte abban „nem vádak fogalmazódtak meg, hanem csúsztatások, melyeknek jelentőségük nincsen, ezért azokkal nem foglalkozom”.
Demszkynél és Bajnainál kell keresni a maradék pénzt?
Kósa Lajos az Alstom-milliók Medgyessy cégéhez történő vándorlásának napvilágra kerülése után arra hívta fel a figyelmet, hogy az angol jelentős csalások elleni hivatal az Alstom francia vállalat vezetői ellen eljárást indított, mert 2,3 millió eurót a BKV-nak és az ahhoz közel álló embereknek utaltak át, hogy a cég szerelvényeit rendeljék meg. Hozzátette: a Magyar Idők információi szerint a szocialisták miniszterelnöke, Medgyessy Péter családi cége ebből a kenőpénzből 600 ezer eurót, azaz 180 millió forintot kapott.
Kósa az eset kipattanása után azt firtatta, hogy Medgyessy Péter el tud-e számolni ezzel a pénzzel, hol van a többi pénz, illetve kik azok, akik érintettek az ügyben. Szerinte Demszky Gábor volt főpolgármester, Bajnai Gordon volt miniszterelnök és a BKV felelős vezetőinek körében kell keresni a maradék pénzt. Hozzátette: a Legfőbb Ügyészségnek – amely Tarlós István főpolgármester bejelentése nyomán már régóta nyomoz – meg kell hallgatnia ezeket a volt politikusokat is.
A parlamentben ma is téma volt az Alstom-ügy
Ma ismét felmerült a téma a parlamentben, amikor a Fidesz az MSZP elnökének, Tóbiás Józsefnek a bejelentésére reagált, hogy vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezik a jegybankelnök ügyeinek vizsgálatára. – Azok a szocialisták akarnak vizsgálgatni a Magyar Nemzeti Banknál, akik tele vannak korrupciós ügyekkel – írta a Fidesz-frakció. A kormánypárt szerint a szocialisták mindhárom volt miniszterelnöke korrupciógyanús ügyekbe keveredett: Medgyessy Péterhez az Alstom pénzekből csurgott, Bajnai Gordon offshore cégekben érdekelt, Gyurcsány Ferencet pedig a “mai napig Brüsszel pénzeli”.
A vezető képen 2004. február 24-én Medgyessy Péter még miniszterelnökként másodszorra is átveszi a francia becsületrendet Jacques Chirac francia elnöktől. Fotó: MTI/Kovács Attila
Facebook
Twitter
YouTube
RSS