Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A “Suli Sí” szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.
A vasárnap hajnalban az M7-es autópályán, Szabadbattyán térségében történt autóbusz-szerencsétlenség az utóbbi évek legsúlyosabb buszbalesete. Egy utasokkal telt autóbusz 4 óra 55 perckor, egyelőre ismeretlen okból letért a pályáról, átszakította a szalagkorlátot, a felüljáró hídpillérjének ütközött, majd az oldalára borult. A jármű 53 utasából nyolcan a helyszínen életüket veszítették. Ketten súlyosan, 40-en könnyebben megsérültek. Legfrisebb információk szerint a baleset vélhetően váratlan defekt miatt történt és kivédhetetlen volt. Az egynapos horvátországi utat a Rolitúra és a Volmer Tours Kft. szervezte.
Egy olvasónk hívta fel a figyelmet arra, hogy a Rolitúra, illetve a honlapjuk szerint hozzájuk tartozó cégek körül korábban is volt már probléma. Ők lehettek a szervezői annak a franciaországi síútnak is, amelyet követően az egyénileg hazautazó résztvevő arról számoltak be, hogy halálfélelmük volt a műszaki hibás Romániából bérelt buszokon. Az akkor megjelent cikkek szerint az utazásszervező cégek (cégháló?) működése finoman fogalmazva zűrös… Megkerestük a Rolitúra honlapját, amelyről egyértelműen kiderül: a név gyakorlatilag egy brand, amit veszprémi egyetemisták építettek fel még a 2000-es évek elején. A Rolitúra Kft. ezen a cégnéven 2013-ban megszűnt. Ahogy fogalmaznak, “olyan utazásszervezők részvételével, akik több mint 10 éve nagyon népszerű, minden tekintetben igényes és ár/minőség szempontjából is piacvezető utazásokat szerveznek”, létrehozták az Iránytű Utazási Iroda Kft-t. Az Iránytű többek között a téli sportok szerelmeseinek szervezett utakat, bár szó szerint nem említik a Suli Sí nevet.
És helyben vagyunk: ha fellapozzuk az egyetemisták 2019-es, szerencsétlenül elsült franciaországi síútjáról szóló beszámolókat, azokban is megtaláljuk szervezőként az Iránytű Utazási Irodát.
Akkor az Index nyomozta ki, hogy a Travelex és a Suli Sí brand mögött az Iránytű lehet. Bár egyik honlapján sem szerepelt cégnév, MKEH- (Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal) engedélyszám igen. Az pedig megegyezett az Iránytű Utazási Iroda MKEH-számával.
Mi történt 2019-ben?
Sajtóhírek szerint 2019 februárjában botrányosan sült el egy egyetemistáknak szervezett franciaországi síút. Mondhatni, kész szerencse, hogy komolyabb probléma nem történt. Az Indexnek az utasok arról számoltak be, hogy a meghirdetett indulási időhöz képest 45 perccel később egy repedt szélvédőjű, törött lökhárítós busz érkezett értük a Népligethez. Nem magyar, hanem román buszt kaptak román sofőrökkel, akik magyarul még csak nem is beszéltek. Franciaországba érve egymást érték a malőrök: kiderült, hogy nincs hólánc a buszon, pedig kötelező lett volna; végül rendőrök mentették ki és vitték szállásra az akkor már 24 órája buszon ülőket. A másik busz több órás késéssel indult, állítólag azért, mert olyan rossz műszaki állapotban volt, hogy egy sofőr sem akart vele elindulni. A buszos vállalat a Spanyolországból Romániába tartó buszt riasztotta, a két jármű sofőrjei Budapesten cseréltek, és az új busz a kipihent sofőrökkel gurult be a Népligetbe. Volt szülő, aki azt nyilatkozta a lapnak, hogy amikor lányai meglátták a rossz állapotú buszt, fel sem mertek szállni rá. Másnap is elindítottak egy buszt, már a Blaha Lujza térről, amin hatalmas volt a kosz. Az úton a jármű váltója elromlott. Többször eltévedtek, mert rosszul volt megadva a cím a menetlevélen. Lejárt a tachográf, beragadtak a hóba, a buszt az utasoknak kellett kitolni. Többen is azt mondák az Indexnek, végig halálfélelmük volt. Hazafelé már önállóan jöttek, mert a román buszra nem voltak hajlandóak újra felszállni, cserebuszt pedig a szervezők nem tudtak biztosítani. A panaszaikkal nem foglalkoztak. Végül egyébként kártérítést sem kaptak.
Sajtómegkeresésekre az utazásszervezők tagadtak; szerintük a buszok megfelelő műszaki állapotban voltak és azért kellett román buszt rendelni, mert itthon nem állt rendelkezésre elegendő bérelhető busz.
Zűrös múltú utazási irodák a háttérben?
Visszatérve a hétvégi buszszerencsétlenséghez: mivel az utat szervező cég még közleményt is kiadott, talán kijelenthető, hogy az egy napos, összességében oda-vissza úttal háromnapos horvátországi utat a Rolitúra szervezte.
A Rolitúra honlapja szerint durván 3–4 évente változott mögöttük a céges háttér az utóbbi időben. 2013-ig voltak Iránytű Utazási Iroda, “2017 végétől a Rolitúra programjait a Földgömb Utazási Iroda kezdi szervezi” – írják. Azaz most már csak szervezte. A legutóbbi váltást a járványhelyzettel kapcsolatos “rossz kormányzati intézkedésekkel” indokolják. A lényeg, hogy 2021-től már Volmer Tours Kft. néven futnak.
A Rolitúra alapítója Szabó Roland túravezető, autóbuszvezető, aki a nyilvános cégadatbázis szerint a 2021-ig Rolitúra-utakat is szervező Földgömb Utazási Iroda társtulajdonosa és ügyvezetője is volt 2020 novemberéig. Társtulajdonos a cégben, tehát Szabó Roland volt üzlettársa Butor Klára, annak a Makray Ádámnak az édesanyja, aki a francia síút résztvevői szerint személy szerint azt az utat szervezte. Makrayéknak volt már egy utazásszervező biznisze, X-Press Solution Kft. néven.
Szabó volt üzlettársának irodája éveken át engedély nélkül szervezhetett utakat
A síutakat tehát a franciországi beszámolók alapján Szabó és Makray szervezték. A cégháló Makrayékhoz köthető szálával az Origo foglalkozott korábban. A lap 2010 januárjában azt írta, hogy a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) több bejelentést is kapott diákoktól, hogy a www.suli.si nevű honlapon olcsó síutakat árulnak, ugyanakkor sem a szervező utazási iroda neve, sem elérhetősége, sem pedig nyilvántartási száma nem szerepel az oldalon. A honlapon csupán egyetlen mobilszámot és egy e-mail-címet tüntettek fel. Az Origo kiderítette, hogy a szervező cégként feltüntetett “Ski International” Magyarországon nem bejegyzett, nem létező cég. A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) nyilvántartásában nem szerepel, holott aki utazást szervez, annak ez kötelező. Rákerestek a domainnévre, amelynek a tulajdonosa egy bizonyos Travelex Corporation volt. A Travelex tulajdonosa pedig az X-Press Solutions Utazási Iroda Kft.
Az X-Press Solution körül is volt balhé korábban. A Panaszfal nevű oldal és az alapján az Origo foglalkozott a témával. A cég úgy hirdetett olcsó bulgáriai utazásokat, hogy 2009-ben már törölték a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal nyilvántartásából. Így pedig utazásszervezésre nem volt engedélye. A travelex.hu oldalon akkor szereplő Travel & Explore néven semmilyen működő céget nem találtak, azt az MKEH egyáltalán nyilvántartásba sem vette.
A Rolitúrák márkanevet jelenleg a Volmer Tours Kft. használja – a Rolitúra honlapja szerint közösen szervezik a belföldi és külföldi utakat. A Volmer Tours egy 2007-ben bejegyzett mosonmagyaróvári cég; honlapjukon alig szerepel adat, egy telefonszám, egy cím és egy fotó. Az Opten szerint a cégnek a rolitúrás fiúkhoz hivatalosan nincs köze. És a fent említett cégek tulajdonosait, képviselőit sem találtuk a kft-ben tagként vagy vezető tisztségviselőként. A cég külföldön is hirdet utakat; itt kontaktként a rolitúrás e-mail cím van megadva.
A fentiek alapján írtunk a Rolitúra weboldalon található e-mail címre és megkérdeztük, mi az oka annak, hogy 2021 óta újabb cég égisze alatt működnek. Mi történt a Földgömb Utazási Iroda Kft-vel, amelyben még Makrayékkal együtt üzleteltek, Szabó miért vált ki onnan? Arra is kíváncsiak voltunk, Makray Ádámnak vagy bármely családtagjának jelenleg van-e köze a Rolitúrákhoz? Továbbá a hétvégi horvátországi út szervezésében konkrétan kik vettek részt és milyen engedélyek alapján.
Vezető kép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS