Pesti Srácok

Ifjabb Balsai István: Az, hogy éppen Németország megy szembe az Európai Unióval, a jövőre nézve is változásokat hozhat

Ifjabb Balsai István: Az, hogy éppen Németország megy szembe az Európai Unióval, a jövőre nézve is változásokat hozhat

A történelem során először fordult elő, hogy a nemzeti jog hivatalosan is felülkerekedett az európai jogon. Kedd délelőtt történt, hogy a német alkotmánybíróság olyan döntést hozott, amely nagy csorbát ejthet az Európai Unió legitimációján. Az EU egyik legmeghatározóbb tagállamának legmagasabb szintű bírósága ugyanis elutasította az EU legmagasabb szintű bíróságának döntését. A német alkotmánybíróság úgy találta, hogy az európai intézmények egyik döntése nyilvánvalóan túlterjeszkedett az európai kompetenciákon, ezért a döntést Németországra nézve hatálytalannak minősítette.

Kedd délelőtt a német alkotmánybíróság meghozta döntését egy öt éve húzódó perben – írja a 444.hu. Az ítélet szerint ki kell szállnia a német jegybanknak az Európai Központi Bank (EKB) 2015-ben indult uniós kötvényvásárlási programjából, ha az EKB nem bizonyítja, hogy a program alaposan átgondolt és arányos volt. A karlsruhei bíróság ezzel az ítélettel az Európai Unió Bíróságának döntését is felülbírálta.

Mi történt pontosan?

2015-ben az Európai Központi Bank (EKB) úgy döntött, hogy az euró árfolyamának stabilizálása érdekében még több állampapírt vásárol a zóna országaitól, mint korábban, és a másodlagos piacokról is elkezdte felvásárolni az eladósodott tagállamok kötvényeit, azaz magánbefektetőktől is vett belőlük – írja a 444. A programot (amelyet röviden PSPP-nek neveznek) azóta többször meghosszabbították, utoljára tavaly novemberben. Az EKB eszközvásárlási programja azonban már az indulása elején kiváltotta sokak ellenérzését, azt állítva, hogy a program se nem átgondolt, se nem arányos – fogalmaz a portál.

PestiSracok facebook image

2015-ben német közgazdászok és politikusok, többek közt az akkoriban frissen alakult jobboldali ellenzéki AfD vezetői is a német alkotmánybírósághoz fordultak, mondván, hogy az EKB lépése szembemegy a német alkotmánnyal, amely nem engedi, hogy az ország pénzén más országok adósságát egyenlítsék ki.

A német alkotmánybíróság az ügyben először az EU bíróságához fordult, hogy az vizsgálja meg az EKB programját. 2018 decemberében az EU bíróságának sikerült megállapítania azt, hogy a PSPP-program teljesen megfelel az unió szabályainak. Az ügy azonban ezzel nem zárult le, a karlsruhei bíróság tovább vizsgálta az EKB programját.

Történelmi döntés született

A 444 úgy fogalmaz: a keddi napon meghozott ítéletben többek között szerepel az a megállapítás, miszerint az EU bíróságának 2018-as döntése elfogadhatatlan, mert felületes volt. A német alkotmánybírák szerint ugyanis a luxemburgi bírák csak azt nézték meg, hogy az EKB-nak általában jogában állt-e kiterjeszteni a kötvényvásárlási programját, de azt már nem vizsgálták, hogy pont olyan mértékben is kiterjeszthette-e, ahogyan azt tette, márpedig ebben a perben ezt kellett volna tennie.

A német döntés szerint az EKB nem végezte el a megfelelő vizsgálatokat a PSPP-program bevezetésekor, tehát nincs rá garancia, hogy az EU-s jog szerint indította el a programot. A konkrét ítéletben a német alkotmánybíróság felszólította a német államot, hogy kényszerítse ki az EKB-tól az elmaradt hatástanulmányok elkészítését. Erre három hónapot adott a bíróság. Ha ezalatt az EKB nem bizonyítja be, hogy megfelelő döntés volt a PSPP, akkor a Bundesbanknak, a német jegybanknak ki kell szállnia a programból.

A német alkotmánybíróság kedden lényegében azt mondta ki, hogy az EKB öt éve elkezdett, már bőven 2 ezer milliárd eurós eszközvásárlási programja – a PSPP – nem sérti ugyan a monetáris finanszírozás tilalmát, mégis aránytalan gazdasági és pénzügyi következményei vannak, ezért az EKB túllépte a hatáskörét. A karlsruhei bíróság ezért előírta a német szövetségi jegybanknak – hiszen csak rá terjed ki a joghatósága –, hogy legkésőbb 3 hónapon belül hagyja abba ezt az eszközvásárlási programot, és a már megvásárolt kötvényeket is adja el.

– mondta az alkotmánybíróság elnöke, Andreas Vosskuhle. Az eljárást kezdeményező német konzervatív politikus, Peter Gauweiler szerint az ügy elsősorban nem a kötvényvásárlásról szól.

Az Európai Bíróság új székházának tanácsterme Luxembourgban. Fotó: MTI/EPA/Nicolas Bouvy

Mit jelent mindez az Európai Unió legitimációját tekintve?

A PestiSrácok.hu peres ügyeiben eljáró ügyvéd, Balsai István szerint a vizsgált kérdés sem Németországban, sem más országokban nem új keletű, és számítani lehetett rá az előzmények alapján is. Az ügyben felvetett kérdések egyrészt az úgynevezett alapjogi fenntartásra, azaz, arra vonatkoznak, hogy egy uniós jogi aktus sértheti-e az alapjogokat, másrészt pedig az úgynevezett ultra vires” uniós jogi aktusok megítélésére. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egy uniós szerv a hatáskörét átlépve hoz meg egy döntést.

Balsai elmondta: a német szövetségi alkotmánybíróság döntése szerint, ha az Európai Unió intézményei, szervei által hozott intézkedés érvényességével vagy értelmezésével kapcsolatban azt kell vizsgálni, hogy ezeket az adott szervek hatáskörüket túllépve hozták-e meg, akkor a felülvizsgálatot általánosságban az Európai Unió Bírósága által kialakított értelmezési keretben kell végezni. Azonban az Európai Unió Bírósága túllépi az Európai Unió működéséről szóló szerződésben rögzített hatáskörét, ha az európai uniós szerződések általa végzett értelmezése nem érthető, és objektív szempontok szerint is önkényesnek tekinthető.

– magyarázta a jogi szakember. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a német alkotmánybíróság a Lisszaboni Szerződésről szóló döntésében már jóval korábban kifejtette, hogy az európai egyesülést, mint a szuverén államok szerződési unióját nem lehet úgy megvalósítani, hogy a tagállamokban a gazdasági, kulturális és szociális életviszonyok politikai alakítására ne maradjon elegendő mozgástér.

A testület már akkor – 2007-ben – kijelentette, hogy mindig meg fogja vizsgálni, hogy az európai egyesülés szerveinek jogi aktusai és intézményei a közösségi és uniós jogi szubszidiaritás betartása mellett, a nekik juttatott felségjogok korlátozott és egyedi felhatalmazások keretei között születtek-e meg, ezen belül pedig, hogy az alkotmányidentitás érinthetetlen magva nem sérült-e.

Ifjabb Balsai István. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

Mit jelent mindez Magyarországra és a többi tagállamra nézve?

Hasonló kérdésekkel más megközelítésben és elméleti síkon már a magyar Alkotmánybíróság is foglalkozott. 2015-ben hozott határozatában azt állapította meg, hogy joga van megvizsgálni, hogy az Európai Unió intézményeivel és szerveivel közös hatáskörgyakorlás sérti-e az emberi méltóságot, más alapvető jogot, vagy Magyarország szuverenitását, illetve történeti alkotmányán alapuló önazonosságát.

Balsai István hozzátette: számos más európai uniós tagállam alkotmányjogában találhatóak rendelkezések a közös hatáskörgyakorlás korlátairól. Állást foglalt már hasonló kérdésekről az észt legfelsőbb bíróság, a francia alkotmánytanács, a lett, a lengyel, a cseh, a spanyol alkotmánybíróságok is.

A német szövetségi alkotmánybíróság határozata ezért egyáltalán nem példa nélküli az Európai Unióban. Döntésének a jelentőségét sokkal inkább Németországnak az unióban elfoglalt politikai helye és betöltött gazdasági szerepe adja meg. Ennek értékelése nem jogi kérdés, ugyanakkor az tény, hogy Németország kulturális, politikai és gazdasági súlyánál fogva a német alkotmánybíróság döntései sok tekintetben képeznek zsinórmértéket más európai uniós tagországokban is.

Bár – ahogyan azt Balsai István is elmondta – hasonló kérdésekben állást foglalt már több tagállam is, azonban ezek „véletlenül” mindig elkerülték a liberális és mainstream média figyelmét. Azonban ez az eset már szemet szúrt többeknek is, ugyanis az, hogy éppen Németország megy szembe az Európai Unióval, a jövőre nézve is változásokat hozhat. A német alkotmánybírósági döntés közvetlen hatással lehet az európai pénzpiacokra és a válság kezelésére is.

Az, hogy az EU legerősebb tagállama „intett be” az EU bíróságának, nagy elvi feszültséget okozhat. Ez az ügy jól mutatja, hogy az EU döntései sem megkérdőjelezhetetlenek, az így keletkező repedés pedig tovább roncsolhatja az Európai Unió legitimitását, ezzel tovább erősítve azt, hogy a nemzetállamok még mindig feljebb állnak az „Európai Egyesült Államok” képzelt intézményén.

Forrás: PestiSrácok/444.hu/Portfolio

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.