Pesti Srácok

Lezárult az Állatkertben a vizsgálat: nem volt életveszély

Szombat délután üzemzavar volt a hullámvasúton. Bár az utasok nem voltak veszélyben, az Állatkert vezetése lefolytatta a szükséges vizsgálatot és több intézkedést is elrendelt a hasonló esetek előfordulásának megakadályozása érdekében.

A Fővárosi Állat- és Növénykert által tavaly óta üzemeltetett Holnemvolt Park egyik játéküzemén, az 1922 óta működő hullámvasúton szombaton délután üzemzavar történt.

Mint ismert: a hullámvasút egyik szerelvénye utasokkal, de fékező nélkül indult el a pályán. A 980 méter hosszú pálya utolsó, jobb oldali pályaívén az íves pályaszakaszokon (kanyarokban) szükséges fékezés hiánya miatt két kerékpár (összesen nyolc kerékpár van a 14 méter hosszú szerelvényen) lefutott a sínről. Mivel a pálya kialakítása olyan, hogy ilyen esetekben az alépítmény nem engedi a forgózsámolyt 11 centiméternél nagyobb mértékben oldalirányban elmozdulni, sőt, meg is akasztja azt, e biztonsági megoldás miatt a szerelvény azonnal lefékeződött és megállt. Ezután a szerelvényen tartózkodó utasok a vasút kezelőinek irányításával a pálya mellett kiépített gyalogjárdán hagyhatták el az üzemzavar helyszínét.

PestiSracok facebook image

Az üzemzavar közvetlen kiváltó oka az volt, hogy az üzemeltetési rendet megsértették. A fékező elmondása szerint ugyan figyelmeztette arra a beszálló peronra beengedett utasokat, hogy ne üljenek be a forgalomból néhány percre kiálló szerelvénybe, de az utasok ezt vagy nem hallották, vagy nem vették figyelembe. A fékező a még üres szerelvényt hagyta felügyelet nélkül néhány percre, ám eközben a peronon utasok voltak, és közülük többen egy bizonyos idő elteltével beszálltak a kocsikba. A kétféle rögzítő berendezés közül csak a parkolóféket alkalmazták, azonban ennek fékereje a szerelvény álló helyzetben tartására csak üres, terheletlen állapotban alkalmas. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a tiltás ellenére felszálló utasok a hibásak, hiszen a figyelmeztetés önmagában nem feltétlenül akadályozza meg, hogy akár csak egy ember is felszálljon a szerelvényre. A peronra az utasokat beengedő munkatárs későn észlelete a helyzetet, és bár megkísérelte, de nem tudta a parkolófék bekapcsolt állapota ellenére kigördülő szerelvényt megállítani és a vészleállítót időben üzemeltetni.

A szerelvényen tartózkodó utasok biztonsága: Az üzemzavar idején a szerelvényen tartózkodó utasok nem voltak veszélyben, hiszen a hullámvasút kialakítása olyan biztonságos, hogy az U-szelvényű alépítmény oldalfalai még akkor is gondoskodnak a szerelvény elszabadulásának megakadályozásáról és azonnali fékezéséről, ha a kerekek lefutnak a sínről vagy a nyompályáról. Az utasok szubjektív biztonságérzete és felhőtlen szórakozása érdekében azonban mindent meg kell tenni, hogy hasonló üzemzavar a jövőben ne fordulhasson elő.

A szombaton elvégzett műszaki felülvizsgálat megállapította, hogy a hullámvasút továbbra is biztonságos, ezért nincs biztonsági vagy műszaki akadálya annak, hogy a hullámvasútra a közönség felüljön. Elsősorban a szerelvény leparkolásának, illetve közönség peronra engedésének szabályait kell megváltoztatni, amely azonnal meg is történt.

A lefolytatott vizsgálat eredménye alapján a Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója – a műszaki vezetőkkel egyeztetve – több intézkedést is elrendelt. Ezek közül az első, azonnal életbe lépő üzemeltetési utasítás önmagában is megakadályozza a szombatihoz hasonló üzemzavar kialakulását. A többi intézkedés, amelyek mindegyike a biztonsági berendezések és az évtizedek során kialakult üzemeltetési rend fejlesztésével kapcsolatos, tovább növeli a hullámvasút biztonságos voltát, így a hullámvasút még biztonságosabb lehet, mint 1922-es üzembe helyezése óta bármikor.

Az elmúlt 93 évről fennmaradt adatok alapján a hullámvasúton soha nem történt személyi sérülést okozó baleset (mint ahogy most sem). A mostanihoz hasonló üzemzavarra (tehát amikor a kerék valamilyen ok miatt lefutott a sínről vagy a nyompályáról, s emiatt a szerelvény elakadt a pályán, az utasoknak pedig emiatt gyalogosan kellett elhagyniuk az üzemet) azonban sok alkalommal volt példa az elmúlt években, évtizedekben. Ezek az üzemzavarok azonban egyetlen alkalommal sem vezettek életveszélyes vagy balesetveszélyes helyzetről.

Ajánljuk még

Közel 4 milliárdot kaszált a balos önkormányzatoktól és a BKM-től a fenyvesi üdülőügyletben megbukó cég, amelyik Trippon házát is felújította

Exkluzív 2024 június 3.
A BKM - vagyis a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő közműszolgáltató holding és elődje, a Főtáv Zrt. több közbeszerzésében mindkét kivitelező cég indult azok közül, amelyekről korábbi cikkünkben megírtuk, úgy újították fel a balatonfenyvesi FŐTÁV üdülőt, hogy több szereplőből álló cégláncolaton folyatták végig a pénzt, majd a kivitelezést ténylegesen elvégző kisvállalkozást nem fizették ki. A Szin-Ker Kft. 2006 óta hasít a közbeszerzéseken, a fenyvesi projektben maga alá alvállalkozóként bevont Norton Vision Kft még kezdő ezen a terepen. A fókuszunkba került cégek rendre indultak el ugyanazokon a fővárosi közműcégek által kiírt tendereken, ezeket egy kivételével a Szin-Ker nyerte. Tényfeltáró riportsorozatunk mostani részében bemutatjuk, hogy a Szin-Ker jóval több mint Mártha Imréék kedvenc építőipari cége. 2019 óta a BKM-től és baloldali vezetésű fővárosi önkormányzatoktól közel milliárd forintot kaszáltak a közbeszerzéseken. Ez idő alatt a nettó árbevételük elérte a 10 milliárd forintot, amiből most kapaszkodjanak meg, addig sakkoztak, míg 50 millió forint adózási kötelezettség sem keletkezett. Itt érdemes felidézni, hogy éppen a minap derült ki egy másik építőipari cég vezetőjének nyomozóhatóság előtt tett vallomásából, hogy Újpesten például a SZIN-KER Kft-nek azért cserébe, hogy több száz millió forint értékben munkát kapjon, ingyen fel kellett újítani Trippon Norbert házát. Ezt úgy oldották meg, hogy egy másik cégtől teljesítés nélküli fiktív számlákat kértek - ezzel fedték le a körübelül 200 millió forint értékű családi ház átépítési munkáit.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.