Pesti Srácok

Vége a zeneipar válságának

Majdnem húsz év hanyatlás után mások mellett Adele, Sam Smith és Ed Sheeran sikereinek köszönhetően a zeneipar ismét elindult felfelé.

MTI

A világszerte legtöbb példányban eladott lemezek tavalyi tízes toplistáján öt brit előadó szerepel, miközben a zeneipar 15 milliárd dolláros (4101 milliárd forintos) bevételt ért el. Míg 2014-ben még 0,4 százalékos visszaesés mutatkozott az ágazatban, 2015-ben viszont a bevételek összességében 3,2 százalékkal nőttek - olvasható a BBC News honlapján. A toplista élén álló Adele 25 című lemeze 17,4 millió példányban kelt el, míg Ed Sheeran X és Taylor Swift 1989 című albumát egyenként 3,5 millió példányban vásárolták meg a rajongók.

A BBC elemzése szerint további fordulat, hogy először gyűrte le a digitális zenei verzió a hanghordózókat a bevétel elsődleges forrásaként. A letöltések és az online streaming a bevétel 45 százalékát hozta, míg a CD és a hanglemez együtt 39 százalékot. A maradék bevétel a jogdíjakból és licencdíjakból származott. Stu Bergen, a Warner Music elnöke szerint a javulás legizgalmasabb vonása, hogy globális. "Tanúi vagyunk annak, hogy a földrajzi határok feloldódtak, és a zenészek munkáikkal hihetetlen sebességgel törnek be mindenhová a világon" - fűzte hozzá.

A digitális zene megjelenése óta az iparágban jelentkező bizonytalanság és zavar eloszlani látszik, úgy tűnik, az online streaming megmentette a hanyatló ágazatot. Manapság a Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) szerint világszerte 68 millióan fizetnek elő a zenei szolgáltatásra, míg 2010-ben nyolcmillióan, 2014-ben pedig 41 millióan tették. Az okostelefonok és a szolgáltatások - köztük a Spotify, a Deezer, a Tidal és az Apple Music - elterjedése révén a streaming ma a zeneipar bevételének 19 százalékát képviseli, holott 2014-ben még csak 14 százalékát hozta.

Az Egyesült Államokban 2015-ben 317 milliárd dalt hallgattak meg az előfizetők digitális terjesztéssel, míg az Egyesült Királyságban 25 milliárd számot. A zeneipar elindult fölfelé, ám még mindig jóval kevesebb a bevétele, mint a millennium idején, amikor még 27,8 milliárd dollár volt. A Sony Music elnöke, Edgar Berger szerint a most tapasztalható fejlődési ütemben még tíz év kell ahhoz, hogy elérjék az egykori piaci szintet. "A zeneipar még jóval a lehetőségei alatt teljesít" - tette hozzá.

PestiSracok facebook image

Az IFPI egyetért abban, hogy nagy az aránytalanság az online fogyasztott zene és a művészek, lemezcégek és producerek bevétele között. Ez a szakadék jelentősen tágult a hirdetések által támogatott zenei szolgáltatók - a YouTube, a SoundCloud vagy a Daily Motion - népszerűségének növekedésével. Berger szerint ezek a szolgáltatások több mint 900 millió felhasználót számlálnak, ugyanakkor csak a bevételek 4 százalékát hozzák. Az IFPI el kívánja érni, hogy a világ politikai döntéshozói lépjenek közbe a helyzet megváltoztatására.

A Google a szövetségnek válaszolva közleményben hívta fel arra a figyelmet, hogy eddig több mint 3 milliárd dollárt fizetett ki a zeneiparnak és ez a szám évről évre jelentősen növekszik. "Az embereknek csak mindössze 20 százaléka akar fizetni a zenéért. A YouTube segít a művészeknek és a lemezkiadóknak a maradék 80 százalék bevonásában, amely korábban nem fizetett. A globális hirdetési piac 200 milliárd dollárt ér. Ebben fantasztikusan sok lehetőség rejlik" - fogalmazott az internetóriás.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.