Pesti Srácok

Vidnyánszky : a színház csak a felnőtt lakosság 20 százalékát éri el

Vidnyánszky : a színház csak a felnőtt lakosság 20 százalékát éri el

A művészet, a média és a marketing egymásra hatásáról szervezett konferenciát a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete, a hétfői rendezvényen a kulturális élet intézményeinek vezetői tartottak előadást a Pesti Vigadóban.

MTI

Vannak örök értékek és a marketinget akkor is az értékek szolgálatába kell állítani, ha azok nem feltétlenül tömegesek - mondta Kucsera Tamás Gergely, az MMA főtitkára. "A média mára több, mint a kultúra közvetítője, a kisebb kulturális tőkehányaddal vagy tőkedeprivációval bírók esetében magát a kultúrát jelenti" - fogalmazott Kucsera Tamás Gergely. Rámutatott, hogy a mai gyerekek beleszületnek az internetbe, előbb ismerik meg a technikát, mint ahogy értékítéletük, ízlésük lenne, miközben hiányzik az irányt mutatni, példát adni tudó, a helyes és gyors választ segítő magasabb életkorú korosztály.

PestiSracok facebook image

Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója kiemelte: az elmúlt évben több mint nyolcmillió néző volt a hazai színházakban, amivel ott vagyunk Európa élvonalában. Kitért ugyanakkor arra, hogy a színház csak a lakosság mintegy 20 százalékát, a gyerekeknek pedig 40 százalékát éri el.

Előadásában beszélt azokról a kezdeményezésekről, amelyekkel a Nemzeti Színház egyre több olyan emberhez tudja eljuttatni előadásait, akik számára az elérési lehetőség igen korlátozott. Örömtelinek nevezte, hogy immár évi több milliárd forint áll rendelkezésre arra a programra, amelynek segítségével minden gyerek eljuthat színházba. Hozzátette: vidéken egyre jobb az ehhez szükséges infrastrukturális háttér.

"A Nemzeti két éve meghirdetett programja keretében négy előadást láthatnak ingyen a diákok és pedagógus kísérőik, tapasztalataink szerint nagy hatással tudunk lenni ezekre a gyerekekre" - hangsúlyozta Vidnyánszky Attila. Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója kiemelte: a modern marketing eszközeivel minőségi kultúrát adnak el a nézőknek. Hozzátette: évi több mint ezer programot kínálnak, a jegyeladás 90 százalék körüli.

A Müpa olyan brandet próbált kialakítani, amelybe tíz műfajt fogadott be. "Az elmúlt csaknem tizenöt évben arra kellett ráébrednünk, hogy a kultúra igenis áru, amelynek legfontosabb különlegessége a tartalom, elődeink öröksége, amit át kell adnunk a következő generációknak" - szögezte le Káel Csaba. Fontosnak nevezte, hogy a Müpával, a Nemzeti Színházzal és a Müpa mellé tervezett rendezvényközponttal kialakul Budapest szellemi és kulturális központja.

Jankovics Marcell filmrendező, az MMA alelnöke szerint a digitális forradalom paradigmaváltást jelent: a hagyományos kultúrának lassan vége van, miközben az új még nem látható. "Minden felgyorsul, az alkotóművészet válságba jut, az előadóművészet nem. Hatalmas az elavulási tempó, a tartósságban, hosszú távban gondolkodás nem üzlet. A kor sajátos üzenete, hogy adoptál, hátha a régi érték az új médiumban, formában hatni fog" - fogalmazott Jankovics Marcell.

Kollarik Tamás, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának tagja, a Magyar Média Mecenatúra program koordinátora azt emelte ki, hogy a jelenleg működő filmtámogatási struktúrával hármas célt tűztek ki: gyártást, értékmegőrzést és képzéseket. Szólt arról, hogy a filmtámogatási rendszer két nagy egysége a Nemzeti Filmirodán belül működő közvetett, illetve a Médiatanácson és a Magyar Nemzeti Filmalapon keresztül elérhető közvetlen támogatás.

A magyar állam elkötelezettséget és felelősséget vállalt a modern digitális korban a tartalom támogatására. A támogatási rendszer a kortárs magyar filmek támogatása mellett ösztönzi az ideérkező bérmunkát is - mondta Kollarik Tamás. Mint elhangzott, az Oscar-díjas Mindenki című rövidfilmet, amely a Mecenatúra program Huszárik Zoltánról elnevezett kisjátékfilmes és kísérleti filmes pályázatán nyert támogatást, csak online felületen több mint 600 ezren látták.

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója felszólalásában azt fejtette ki, hogy kiindulópontnak a "megfelelő terméket a megfelelő helyre, megfelelő áron és a megfelelő időpontban" megközelítést alkalmazzák, de ez csak korlátozott módon igazíthatja el őket. Mint mondta, felmérték, hogy alapvetően három célcsoportjuk van: az alkalomszerű látogatók, a céltudatos, visszatérő látogatók, illetve azok, akik szakmai okokból érkeznek.

"Közös pont, hogy elérésükben a hangsúly az okosmúzeumon van, amely a weboldal mellett a közösségi médiát is magában foglalja. Facebook-oldalunkat hetente több mint 200 ezren látják" - jegyezte meg a főigazgató. Felidézte, hogy januárban, a magyar kultúra napján átadták a világ legnagyobb interaktív múzeumi videófalát, amely tizenöt méter hosszú. "A múzeumot egyre inkább élővé kell tennünk a 2000 után született generáció számára is" - tette hozzá Baán László.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az intézmény évadkampányait idézte fel előadásában. Szólt a 2012-2013-as szezont felvezető, a filmes plakátok világára támaszkodó fotó- és plakátsorozatról, az azt követő évek videoklipjeiről és reklámfilmjeiről, a későbbi fekete-fehér, majd képregényes világról és a tavalyi színes, nonfiguratív grafikai megvalósításról. A főigazgató elmondta, hogy az Operaház 2019-2020-as keresztény évadának népszerűsítéséhez szabadon felhasználható, ismeretlen embereket ábrázoló fotókkal dolgoznak, az arcokat a huszonegy bemutatóhoz rendelik hozzá, elhelyezve a képeken egy-egy nem direkt keresztény szimbólumot.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Ajánljuk még

Kész Chicago! - Egymást dobták fel Az Akta kamerája előtt a háborúzó ercsi romák

‎PS Riport 2024 szeptember 12.
Ercsibe látogatott az Akta stábja - arra a Budapesttől fél óra távolságra fekvő településre, amit a helyi cigány családok háborúi és viselt dolgai miatt a magyar Chicagónak is tartanak. Néhány hete éppen azzal kerültek a hírekbe, hogy több tucatnyian estek egymásnak fényes nappal, puskákkal, pisztolyokkal, vascsövekkel. A történtek után a rendőrök 15 főt őrizetbe is vettek. Hogy mi történt arról merőben mást állít a két érintett népes család - mindegyik a másikat állítja be a támadónak, a felelősnek és nem csak annak. Az Akta stábját mind a két család, Baloghék és Gomanék is fogadták és beszéltek. Felvételeket, videókat adtak.

Tanúvallomás támasztja alá az Eötvös Gimnáziumban felmerült vesztegetési vádakat (Videó)

‎PS Riport 2023 március 22.
Nem új keletű tevékenység, hogy pénzt kér diákok felvételéért az Eötvös Gimnázium igazgatója, már több mint tíz évvel ezelőtt is félmillió forintot akart kérni egy diák felvételéért – állítja Menyhért Mészáros László, a fullank.hu újságírója, akit tanúként hallgattak meg az iskolai vesztegetési ügyben. Moss László ellen – aki végtelenül ironikus módon a Becsületes Emberek Baráti Szövetségének (BEBasz) oszlopos tagja – a rendőrség és az ügyészség is nyomoz a médiát végigjáró ügyben, most azonban kiderült: eddig csupán a jéghegy csúcsát láttuk. Az Eötvösben ugyanis nemcsak a vesztegetésekről szóló hírek borzolják a kedélyeket, hanem egy kibontakozóban lévő szexuális botrány is. Ahogy a vesztegetési botrány miatt alaposabb vizsgálat alá került a korábban elitgimnáziumként számon tartott intézmény, kiderült, hogy a fizetős helyek nem feltétlenül jelentenek biztonságot a diákok számára. Az Eötvös egyik tanáráról ugyanis a nyomozás során kiderült, hogy valósággal rászáll egyes fiú diákokra, míg a lány tanulókkal meglehetősen furcsa viszonyt tart fenn. Korábban a sajtó is beszámolt arról, hogy tizennégy éves lányokkal aludt együtt egy eötvösös tanár az osztálykiránduláson. Sz. P.-nek már több zavaros ügye is volt, amelyek tisztázatlanok maradtak, egy korábbi iskolájából pedig egy diákjának írt szerelmeslevelek miatt kellhetett menekülnie.