Pesti Srácok

Leonardo Sziklás madonnájának vázlatai a londoni Nemzeti Galériában

Leonardo da Vinci Sziklás madonna című festményét állítja új kiállítása középpontjába a londoni Nemzeti Galéria. A tárlat látogatói megismerhetik az alkotás festékrétege alatt megbújó vázlatokat, amelyeket a mű tudományos vizsgálatakor fedeztek fel.

MTI

Leonardo közismerten hosszú idő alatt fejezte be képeit. A Sziklás madonnán két periódusban is dolgozott, 1491 és 1499 között, majd 1506 és 1508 között. Egy korábbi, 2005-ben elvégzett vizsgálat kiderítette, hogy eredetileg más pózban akarta megfesteni a madonnát, de további változtatásokra nem derült fény. A legújabb technológiának köszönhetően - makroröntgen fluoreszcenciás térképek, valamit infravörös és hiperspektrális képalkotás segítségével - sikerült újabb vázlatot is felfedezni a festékréteg alatt - adta hírül a The Art Newspaper honlapja. Leonardo első kompozíciójában a gyermek Jézus és az angyal magasabban helyezkedett el, az angyal lefelé tekintett a kis Jézusra. Nem világos, hogy a művész miért szakított ezzel az ötlettel, de a közelmúltban felfedezett újabb vázlaton már máshogy képzelte el a jelenetet. Például megváltoztatta a gyermek Jézus fejtartását, hogy profilból látszódjon, és az angyal göndör fürtjeinek egy része is eltűnt.

A novemberben megnyíló kiállításra a Sziklás madonnát a Galéria alsó szintjére költöztetik. Mint Caroline Campbell, a galéria gyűjteményi igazgatója elmondta, a festmény alatt megbúvó vázlatok feltárása műtermekben, laboratóriumokban és könyvtárakban, zárt ajtók mögött folyt, most tehát lehetővé akarják tenni, hogy a közönség mindazt felfedezhesse, amit a kutatók találtak. A Nemzeti Galéria szakemberei szerint a Sziklás madonnát teljes egészében Leonardo festette, de akadnak olyanok, akik úgy vélik, a tájkép egyes részein segédei is dolgoztak. A galéria megerősítette, hogy a Sziklás madonnát nem adják kölcsön a párizsi Louvre készülő nagyszabású Leonardo-kiállítására. A téma egy 1483 és 1486 között készült másik változata a Louvre tulajdonában van, az szerepel majd az október végén megnyíló párizsi tárlaton. A londoni Nemzeti Galéria Leonardo: Experience a Masterpiece című kiállítása november 9-én nyílik és 2020. január 12-ig tekinthető meg.

PestiSracok facebook image

Kép: conversationsabouther.net

Ajánljuk még

Egy nőnek sosem lehet igaza? Hol vagytok, libsik, hol vagytok, nőjogi aktivisták?

Karanténvlog 2024 szeptember 26.
Úgy látszik, hogy Magyar Péter mindig ugyanabba a folyóba lép bele. Egyszerűen nem talál magának olyan nőt, aki képes lenne udvariasan, csöndben, netán elnézést kérve elviselni a megalázást, fenyegetést és lelki terrort. Hihetetlen világot élünk, és nyilvánvaló, hogy amikor egyre többen teszik ezt szóvá a nemzet csodaszarvasának, akkor egyértelmű a válasz: ez a Fidesz műve. Gondoljunk csak bele, Varga Juditnak és Vogel Evelinnek is tollba mondták a Karmelitában, hogy mit kell mondani, ők pedig simán vállalták, eközben pedig Magyar Péter szektás hívei mindezt el is hiszik. Teljesen életszerű, ahogyan Varga majd Vogel is elmondta ország-világ előtt, hogy bántalmazó, pszichotikus kapcsolatban élt Magyarral, csak azért, mert nekik ezt megírták, sőt Vogelt le is fizették a zsebmessiás szerint. A Karanténvlogban a felmerülő kételyeket beszéltük ki, hiszen Varga Judit és Vogel Evelin egyáltalán nem összehasonlítható két személyiség, mégis, egy dologban összeér, amit mondtak: ez pedig Magyar Péter félelmetes igazi énje.