Pesti Srácok

A felelőségvállalás a központi témája a FOMO című filmnek

A felelősségvállalás a központi témája a FOMO című filmnek, amely az áldozathibáztatás sztereotípiájára is felhívja a figyelmet - hangsúlyozta Hartung Attila rendező, akinek FOMO - Megosztod, és uralkodsz című első nagyjátékfilmje csütörtöktől kerül a mozikba.

MTI

A 90 perces film történetében a 18 éves gimnazista Gergőt (Yorgos Goletsas) és barátait, azaz a Falka tagjait három dolog motiválja: a szex, a buli és hogy az ezekről készült videókat minél többen megnézzék a netes csatornájukon. Egy eldurvult házibuliban Gergő megerőszakolja Lillát (László Panna), a részegségtől magatehetetlen iskolatársát, közben az egészet videóra veszi. A felvételek felkerülnek az internetre, ezért Lilla szégyenében elszökik otthonról. A FOMO a Fear of Missing Out angol kifejezés betűiből tevődik össze, magyarul annyit jelent: félelem attól, hogy lemaradunk, vagy kimaradunk valamiből.

PestiSracok facebook image

A film központi motívuma a felelősségvállalás, ezért a történetben nem az áldozat, hanem a bűncselekmény elkövetőjének szemszöge kap nagyobb teret - hangsúlyozta Hartung Attila rendező az MTI-nek. Kiemelte: elsősorban annak a hátterét akarta vizsgálni, hogyan lehet felelősséget vállalni egy megbocsáthatatlan cselekmény után. "A bocsánatkérés nem ok arra, hogy felmentsük az elkövetőt" - vélekedett a rendező.

Hartung Attila szerint Magyarországon az erőszakos cselekmények nagy része nem kerül napvilágra, sokszor maguk a diákok, más esetben az iskola igazgatója hallgatja el, utóbbi nem akarja, hogy az intézmény egy ilyen bűncselekmény miatt rossz színben tűnjön fel. Hangsúlyozta: a szomorú valóságot minél realistábban akarta ábrázolni, a filmet hosszú kutatómunka előzte meg, pszichológusok közreműködésével a szereplőkkel is részletesen átbeszélték a témát. Ez nagyon érzékeny téma, a filmben sokszor megjelenik az áldozathibáztatás, és elhangzanak visszataszító szexista megjegyzések is - mondta, kiemelve: a történet nem általánosítja a youtubereket és a Z generációs kamaszokat.

A film dinamikus képi világát M. Deák Kristóf operatőrrel közösen dolgozták ki, igazi csapatmunka volt. A mozifilmes kamerát az operatőr kezelte, a telefonos kamerákkal a szereplők készítettek felvételeket, miközben M. Deák Kristóf a monitornál ülve korrigált. A film vizuális világa kapcsolódik a mostani youtuber-, online világhoz, a Z generáció ritmusához és feldolgozásmódjához - mondta.

Több amatőr szereplővel dolgoztak együtt: a főszereplők mindegyike 17-18 éves amatőr színész. A felnőtteket profi színészek alakítják, többek között Stohl András, Szávai Viktória, Vincze Gábor Péter, egy rövid jelentben feltűnik Hajduk Károly is. Ezen kívül zenészek is megjelennek a filmben, például Csepella Olivér és Konsiczky Dávid (Csaknekedkislány), utóbbi a film zeneszerzője is, valamint Henri Gonzo (Fran Palermo) és Beck Zoltán, a 30Y frontembere.

Iványi Petra producer elmondta, hogy oktatási segéd- és háttéranyag készült a filmhez, amely érinti a cyberbullying, az internetes zaklatás témáját, valamint a szexuális bűncselekményeket, a FOMO pszichológiai jelenség körüli pszichózist, és annak az offline térben bekövetkező hatásait. Elmondta azt is, három pszichológus bevonásával készült egy honlap, amely segít a tanároknak a témakör megvitatásában, de segélyhívó számok is elérhetőek a weboldalon (fearofmissingout.hu).

A FOMO a Filmteam gyártásában, a Filmalap Inkubátor Programja keretében a Filmalap 62 millió forintos gyártási támogatásával készült, magyarországi forgalmazója a Mozinet.

fotó: MTI/Kovács Attila

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.