Pesti Srácok

A Tiffany-üveg is magyar alkotóhoz kötődik - Forradalmi magyar innovációk a nemzetközi üvegművészetben

A „magyarországi üvegművesség” 2021-ben került fel az UNESCO reprezentatív listájára, a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére – a terület máig kevéssé ismert hazai történetét nemzetközileg elismert alkotók, meghatározó szellemi iskolák, és olyan, az üveg felhasználását forradalmasító innovációk keretezik, mint a „Tiffany-üvegként” elhíresült irizáló üveg. A hazai üvegműves szakmát támogatva június 24. és 26. között, a Múzeumok Éjszakáján az Üveg Nemzetközi Éve hazai szervezőpartnere, a Bohus-Lugossy Alapítvány mobil üveghutát állít fel a Műcsarnok melletti promenádon, ahol bárki megtapasztalhatja egy igazi üvegműhely különleges hangulatát és megcsodálhatja, illetve a szerencsések ki is próbálhatják az üveg kreatív megformálását.

061.hu

A szakmai év magyarországi programjának központi kiállítása, a szeptember 4-ig látogatható II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon külön szekcióban tekinti át az üveg anyagának huszadik századi, magyar innovációit, köztük az amerikai találmányként elhíresült „Tiffany-üveggel” – vagyis az irizáló üveggel, amely valójában Pantocsek Leó Valentin, a Zlatnói üveggyár mérnökének 1856-os találmánya. A huszadik századtól a tervezők speciális eljárásokat alkalmaztak, mint például az überfangos üveg, amely a felső színköpenyt átcsiszolásával ért el különleges optikai hatásokat. Olyan új technológiai innovációk születtek, mint a fátyolüveg, Dr. Veress Zoltán és Suha Zoltán Ipari Formatervezési Nívódíjas vegyészek közös szabadalma. Ugyan a fátyolüveg a hatvanas évek piaci szemléletének következtében nem tudott méltón kibontakozni, a világ számos olyan, nagy múzeumi gyűjteményében megtalálható, mint a londoni Victoria and Albert, a liège-i Musée du Verre, a frauenau-i Glasmusem, valamint a budapesti Iparművészeti Múzeum.

PestiSracok facebook image

emelte ki Dr. Darabos Anita Magyar Üvegművészek Társaságának (MÜT) elnöke.

A hazai üvegművészet múlt századi történetében az amerikai gyökerű, de világszerte elterjedő stúdióüveg mozgalom nyitott új fejezetet. A korábbiaktól merőben eltérő munkakörülményeknek, az önálló stúdiónak és a már elérhető kisméretű kemencéknek köszönhetően lehetőség nyílt az ipari háttértől független, saját kivitelező munkára, amely új alapokra helyezte az üveggel való művészi munkát. Hazai művészeink a mozgalom térnyerésével párhuzamosan kapcsolódtak be a nemzetközi szakmai életbe. Az 1977-es Coburger Glaspreis kiállításon két magyar művész, Katona Erzsébet és Takács Géza vettek részt, 1979-ben pedig a corningi New Glass üvegkiállításon több ezer pályamű közül válogatták be négy magyar művész – Bohus Zoltán, Katona Erzsébet, Mészáros Mária és Vida Zsuzsa – munkáját a legjobbnak ítélt üvegtárgyak közé. A következő fordulóban Bohus Zoltán Térspirál I. (1979) c. művét a legjobbak közt hozta le az American Craft c. folyóirat.

Bohus Zoltán és Lugossy Mária, a Bohus-Lugossy Alapítvány névadói a hazai üvegművészet megkerülhetetlen alakjai. Lugossy Mária számos elementáris erejű, egyszerűségében elegáns és a közízlést méltán formáló köztéri munkáját említhetjük meg úgy, mint a veszprémi Millenniumi emlékművet (2001), a végül nem Lugossy eredeti tervei szerint megépített forgó órát a Nyugati téren vagy éppen, 1956-os emlékművét, A forradalom lángját (1996), amelynek Kossuth térről való eltávolításának körülményei ma sem tisztázottak.

Az ‘60-as években, csaknem egyidőben az amerikai stúdióüveg mozgalommal indul el hazánkban az önálló üvegművészeti oktatás, amelynek előfutára a Bauhaus iskolázottságú Báthory Júlia műhelye volt a Török Pál utcai üvegműves szak (a mai Kisképző) alagsorában. Csaknem tíz évvel később, 1965-ben indult el az Iparművészeti Főiskola, (a mai Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Szilikátipari Tanszékén az önálló Üveg Szak, amely máig egyedüliként oktatja az üvegművészetet a hazai felsőoktatásban. Bohust az Iparművészeti Főiskolán végzett tanulmányai után kérték fel, hogy legyen a szak oktatója, amelynek következményeképp a kortárs üvegművészet területén tevékenykedő alkotók jelentős része köszönheti neki fejlődését és a pályán való előrejutás lehetőségét. A főiskolai műhely tágabb értelemben is közös szellemi műhelyt jelentett, itt készültek a szobrászművész, Schaár Erzsébet és Vilt Tibor üvegplasztikái, Lugossy Mária pedig 1968-69-ben csatlakozott növendékként olyan üvegművészekkel együtt, mint Buczkó György, Horváth Márton, Jegenyés János és Sigmond Géza.

Az Üveg Nemzetközi Éve a Múzeumok Éjszakájával együttműködésben június 24-26. között indítja el a mobil üveghuta programját a Műcsarnokban. A háromnapos rendezvényen közreműködik Jan Vyskocil cseh üvegművész és üvegfúvó mester, aki a Múzeumok Éjszakája hétvégéjére a saját maga által tervezett és készített mobil huta felszerelését hozza el Budapestre, hogy az üveg hagyományos kézi megmunkálását magyar és további nemzetközi üvegművészek bevonásával szemléltesse az érdeklődő közönség számára.

Ajánljuk még

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.

Közel 4 milliárdot kaszált a balos önkormányzatoktól és a BKM-től a fenyvesi üdülőügyletben megbukó cég, amelyik Trippon házát is felújította

Exkluzív 2024 június 3.
A BKM - vagyis a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő közműszolgáltató holding és elődje, a Főtáv Zrt. több közbeszerzésében mindkét kivitelező cég indult azok közül, amelyekről korábbi cikkünkben megírtuk, úgy újították fel a balatonfenyvesi FŐTÁV üdülőt, hogy több szereplőből álló cégláncolaton folyatták végig a pénzt, majd a kivitelezést ténylegesen elvégző kisvállalkozást nem fizették ki. A Szin-Ker Kft. 2006 óta hasít a közbeszerzéseken, a fenyvesi projektben maga alá alvállalkozóként bevont Norton Vision Kft még kezdő ezen a terepen. A fókuszunkba került cégek rendre indultak el ugyanazokon a fővárosi közműcégek által kiírt tendereken, ezeket egy kivételével a Szin-Ker nyerte. Tényfeltáró riportsorozatunk mostani részében bemutatjuk, hogy a Szin-Ker jóval több mint Mártha Imréék kedvenc építőipari cége. 2019 óta a BKM-től és baloldali vezetésű fővárosi önkormányzatoktól közel milliárd forintot kaszáltak a közbeszerzéseken. Ez idő alatt a nettó árbevételük elérte a 10 milliárd forintot, amiből most kapaszkodjanak meg, addig sakkoztak, míg 50 millió forint adózási kötelezettség sem keletkezett. Itt érdemes felidézni, hogy éppen a minap derült ki egy másik építőipari cég vezetőjének nyomozóhatóság előtt tett vallomásából, hogy Újpesten például a SZIN-KER Kft-nek azért cserébe, hogy több száz millió forint értékben munkát kapjon, ingyen fel kellett újítani Trippon Norbert házát. Ezt úgy oldották meg, hogy egy másik cégtől teljesítés nélküli fiktív számlákat kértek - ezzel fedték le a körübelül 200 millió forint értékű családi ház átépítési munkáit.