Pesti Srácok

A Tiffany-üveg is magyar alkotóhoz kötődik - Forradalmi magyar innovációk a nemzetközi üvegművészetben

A „magyarországi üvegművesség” 2021-ben került fel az UNESCO reprezentatív listájára, a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére – a terület máig kevéssé ismert hazai történetét nemzetközileg elismert alkotók, meghatározó szellemi iskolák, és olyan, az üveg felhasználását forradalmasító innovációk keretezik, mint a „Tiffany-üvegként” elhíresült irizáló üveg. A hazai üvegműves szakmát támogatva június 24. és 26. között, a Múzeumok Éjszakáján az Üveg Nemzetközi Éve hazai szervezőpartnere, a Bohus-Lugossy Alapítvány mobil üveghutát állít fel a Műcsarnok melletti promenádon, ahol bárki megtapasztalhatja egy igazi üvegműhely különleges hangulatát és megcsodálhatja, illetve a szerencsések ki is próbálhatják az üveg kreatív megformálását.

061.hu

A szakmai év magyarországi programjának központi kiállítása, a szeptember 4-ig látogatható II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon külön szekcióban tekinti át az üveg anyagának huszadik századi, magyar innovációit, köztük az amerikai találmányként elhíresült „Tiffany-üveggel” – vagyis az irizáló üveggel, amely valójában Pantocsek Leó Valentin, a Zlatnói üveggyár mérnökének 1856-os találmánya. A huszadik századtól a tervezők speciális eljárásokat alkalmaztak, mint például az überfangos üveg, amely a felső színköpenyt átcsiszolásával ért el különleges optikai hatásokat. Olyan új technológiai innovációk születtek, mint a fátyolüveg, Dr. Veress Zoltán és Suha Zoltán Ipari Formatervezési Nívódíjas vegyészek közös szabadalma. Ugyan a fátyolüveg a hatvanas évek piaci szemléletének következtében nem tudott méltón kibontakozni, a világ számos olyan, nagy múzeumi gyűjteményében megtalálható, mint a londoni Victoria and Albert, a liège-i Musée du Verre, a frauenau-i Glasmusem, valamint a budapesti Iparművészeti Múzeum.

PestiSracok facebook image

emelte ki Dr. Darabos Anita Magyar Üvegművészek Társaságának (MÜT) elnöke.

A hazai üvegművészet múlt századi történetében az amerikai gyökerű, de világszerte elterjedő stúdióüveg mozgalom nyitott új fejezetet. A korábbiaktól merőben eltérő munkakörülményeknek, az önálló stúdiónak és a már elérhető kisméretű kemencéknek köszönhetően lehetőség nyílt az ipari háttértől független, saját kivitelező munkára, amely új alapokra helyezte az üveggel való művészi munkát. Hazai művészeink a mozgalom térnyerésével párhuzamosan kapcsolódtak be a nemzetközi szakmai életbe. Az 1977-es Coburger Glaspreis kiállításon két magyar művész, Katona Erzsébet és Takács Géza vettek részt, 1979-ben pedig a corningi New Glass üvegkiállításon több ezer pályamű közül válogatták be négy magyar művész – Bohus Zoltán, Katona Erzsébet, Mészáros Mária és Vida Zsuzsa – munkáját a legjobbnak ítélt üvegtárgyak közé. A következő fordulóban Bohus Zoltán Térspirál I. (1979) c. művét a legjobbak közt hozta le az American Craft c. folyóirat.

Bohus Zoltán és Lugossy Mária, a Bohus-Lugossy Alapítvány névadói a hazai üvegművészet megkerülhetetlen alakjai. Lugossy Mária számos elementáris erejű, egyszerűségében elegáns és a közízlést méltán formáló köztéri munkáját említhetjük meg úgy, mint a veszprémi Millenniumi emlékművet (2001), a végül nem Lugossy eredeti tervei szerint megépített forgó órát a Nyugati téren vagy éppen, 1956-os emlékművét, A forradalom lángját (1996), amelynek Kossuth térről való eltávolításának körülményei ma sem tisztázottak.

Az ‘60-as években, csaknem egyidőben az amerikai stúdióüveg mozgalommal indul el hazánkban az önálló üvegművészeti oktatás, amelynek előfutára a Bauhaus iskolázottságú Báthory Júlia műhelye volt a Török Pál utcai üvegműves szak (a mai Kisképző) alagsorában. Csaknem tíz évvel később, 1965-ben indult el az Iparművészeti Főiskola, (a mai Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Szilikátipari Tanszékén az önálló Üveg Szak, amely máig egyedüliként oktatja az üvegművészetet a hazai felsőoktatásban. Bohust az Iparművészeti Főiskolán végzett tanulmányai után kérték fel, hogy legyen a szak oktatója, amelynek következményeképp a kortárs üvegművészet területén tevékenykedő alkotók jelentős része köszönheti neki fejlődését és a pályán való előrejutás lehetőségét. A főiskolai műhely tágabb értelemben is közös szellemi műhelyt jelentett, itt készültek a szobrászművész, Schaár Erzsébet és Vilt Tibor üvegplasztikái, Lugossy Mária pedig 1968-69-ben csatlakozott növendékként olyan üvegművészekkel együtt, mint Buczkó György, Horváth Márton, Jegenyés János és Sigmond Géza.

Az Üveg Nemzetközi Éve a Múzeumok Éjszakájával együttműködésben június 24-26. között indítja el a mobil üveghuta programját a Műcsarnokban. A háromnapos rendezvényen közreműködik Jan Vyskocil cseh üvegművész és üvegfúvó mester, aki a Múzeumok Éjszakája hétvégéjére a saját maga által tervezett és készített mobil huta felszerelését hozza el Budapestre, hogy az üveg hagyományos kézi megmunkálását magyar és további nemzetközi üvegművészek bevonásával szemléltesse az érdeklődő közönség számára.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.