
Egyre érthetetlenebb, miért éppen az ételfutárok tiltakoznak a kata-törvény szigorítása ellen, amikor ők lehetnek az egyik kárvallottjai a bújtatott foglalkoztatással elért adókerülésnek. A Food Panda nevű szolgáltatást nyújtó Delivery Hero Hungary Kft közhiteles adataiban, többek közt benyújtott beszámolóiban megdöbbentő számokat és hogy is fogalmazzunk… ügyes cégpolitikát találtunk. Tényfeltáró cikkünkben bemutatjuk, hogyan nőtte ki magát és került százszázalékos külföldi tulajdonba egy kilencvenes években alapított kis vidéki családi vállalkozás. Az egészben a legszomorúbb az, hogy a hivatalos számadatok alapján még pillanatnyilag sem jártak jól a katáztatott futárok. A 2021-ben a cég által befizetett 40 százalékos különadó és a futárszolgáltatás címén elköltségelt összeg arányából arra lehet következtetni, hogy a futárok többsége a Food Pandánál még havi 250 ezret sem kap havonta, számlára. Ennyi pénzért hajtanak napestig, saját kerékpárjukon, motorjukon, életüket is kockára téve.
Az Opten elektronikus cégadatbázisból kiderül, hogy a Delivery Hero Hungary Kft. gyökerei 1993-ig vezethetők vissza. A Lábatlanban bejegyzett kis családi vállalkozás kalandos úton és több tulajdonosváltás után vált az ország egyik legnagyobb ételfutár szolgálatát üzemeltető, milliárdos bevételű céggé. Az eredeti alapítók persze ma már sehol sincsenek. Az egykor kicsi magyar vállalkozás előbb vagyonkezelői, majd majd luxemburgi tulajdonba került, végül 2019-ben egy német multi bekebelezte.
Adatszolgáltatás, webhosting és csomagküldés
Több névváltoztatás is történt a vállalkozás életében, amely már tevékenységi köreiben is eltér a jogelődöktől. Adatszolgáltatás, webhosting és csomagküldés – ez az a három fő tevékenység, amellyel a Delivery Hero Hungary Kft.-nek rekordbevételekre sikerült szert tenni.
A lábatlani kis kft 2011-ben került egy fővárosi vagyonkezelő többségi tulajdonába. 2014-ben a tulajdonosok sorában megjelent egy luxemburgi cég, 2019-ben már 100 százalékban luxemburgi tulajdon. 2021 szeptemberében újabb tulajdonosváltás után máris Németországba érkezik a magyar vendéglátók pénze. A kalandos múltú cég beolvadt a berlini székhelyű Delivery Hero Csoportba.
Ekkor kapta a ma használt nevet is.
Hogy ki mennyit nyert a fenti ügyleteken az talány. Ami biztos, hogy külföldi érdekkör, amely egykönnyen nem alapíthat céget és vásárolhat ingatlanokat Magyarországon egy pici magyar vidéki vállalkozás megszerzésével valójában komoly piacot szerzett.
Miből van a 18 milliárd, és hová tűnt, ha a cég durván veszteséges?
Egészen elképesztő, 80 százalékos forgalomnövekedést ért el a 2021 szeptemberéig még luxemburgi, azóta német cégcsoport tulajdonában lévő FoodPanda. Csak 2021-ben, és közel 400 százalékos növekedést a pandémia két éve alatt. Nettó árbevételük 2020-ban és 21-ben összesen meghaladta a 28 milliárd forintot, ennek zömét, csaknem 21 milliárdot jutalék címen szedték be a magyar éttermektől.
Martin Imre neves vendéglős a PestiSrácok.hu-nak beszélt arról, véleménye szerint igen durva sápot szedtek a pandémia miatt rájuk kényszerült éttermektől. A kiszállított étel árának 20-30 százalékát levették, ami egy étterem forgalmának durván a 25 százalékát teszi ki végül, ezen felül a rendelésekhez használt eszközökért is bérleti díjat kérnek.
2020-ban az ételfutár cég éves árbevétele meghaladta a 10 milliárd forintot, ami után kemény 16 millió forint adót fizettek be. 2021-ben már 18 milliárdot meghaladó árbevételük volt, amiből 32 milliós adókötelezettséget matekoztak ki.
Ahhoz, hogy ennyire ne maradjon szinte semmi a kasszában, nyilván rengeteg költség kell. Nem is volt benne hiány. Az anyagköltségük két év alatt alig érte el a 700 milliót, ellenben például marketingre 2020-ban 1 milliárdot, 2021-ben már több mint 3 milliárdot költöttek. Szintén megjelenik minden évben egy cégcsoporton belüli költség tételsor, 1 milliárd körüli összeggel.
A futároknak a két év alatt 10,5 milliárd forintot fizettek ki, számlára. 2021-ben, amikor már a trükközések miatt szigorított a kormány a kata-szabályokon, és egy cégnek csak 3 millióig számlázhatott kedvezményesen a kisadózó, az ezen felüli összegre meghatározott 40 százalékos különadóra tavaly mindössze 62 millió forintot költöttek. Ahhoz viszonyítva, hogy futárszolgáltatásra 6,8 milliárdot könyveltek el, ez a különadó összeg annyira csekély, hogy ha mindent szabályosan intéztek, akkor a futárok többsége nemigen számlázott a cégnek többet a 3 milliós összeghatárnál. Egész éves szerződés esetén ez havonta legfeljebb 250 ezer forintot tesz ki. Az sem bérként, hanem számlára. Ez aprópénz nemcsak ahhoz képest, amennyit bevételt az ételfutár cég termelt, hanem ahhoz képest is, amennyit az alkalmazottaik kereshetnek.
Csak nem a katáztatott futárok keresik meg a szellemi foglalkozásúak milliós bérét?
Érdemes leszögezni, hogy az éttermek bizonyára nem a informatikai rendszerük miatt szerződtek le a pandémia idején tömegével az ételfutár cégekkel. Rendelést a saját honlapjukon, Facebook-oldalukon is bonyolíthatták volna – némi reklámköltéssel is jóval olcsóbban úszták volna meg. Az éttermeknek az kellett, hogy kiszállítsák tőle az ételt, ugyanis vendéget nem lehetett fogadni sokáig a korlátozások miatt. Ebben a bizonytalan helyzetben pedig örültek, ha szakácsot vagy pincért nem kell elküldeni, nem hogy még futárokat tudtak volna, mertek volna felvenni.
Ha felidézzük a beszámolókból, hogy a cég bevételének nagy többségét jutalék címén az éttermektől kapták, leszögezhetjük, hogy a két év alatt termelt 28 milliárdos bevételt a futárok termelték. Tudják, azok, akiket katásként foglalkoztattak, számlára, úgy sem túlfizetve. Az alkalmazottaikkal, akik száma szépen gyarapodott is már jobban bántak. Milliós béreket is hazavihettek. (De ne feledjék, az alkalmazottak, ahogy a cég beszámolójában szerepel, kizárólag a szellemi foglalkozásúak, nyilván az ilyen-olyan vezetők, irodisták, szoftverfejlesztők és informatikusok)
2020-ban még csak 150 alkalmazottjuk volt, akik összesen bruttó 1,1 milliárd forintot kaptak – bár a bérek nyilván eltértek, ha átlagot számítunk az bruttó 7,3 milliós fizetést jelent. 2021-ben 355-re nőtt az állítólag teljes egészében szellemi foglalkozásúakból álló csapat, akik összes bére meghaladta a bruttó 1,7 milliárdot. Átlagban még így is kijön közel bruttó 5 millió havonta.
A 2021-es évre egyébként egy jelentős, 219 millió értékcsökkenést is számoltak. A beszámolóban a nagymértékű eredménycsökkenést a 80 százalékos bevételnövekedés mellett azzal indokolták, hogy éppen “rebrandalik” a cégek, szóval brand újraépítés történik. Új irodát és raktárat is bérelnek, amelyek felújítását is feltüntették. Bérleti díjra mellesleg egész évre 151 millió a költségsor – azért az annyira nem vethette vissza az eredményüket a 18 milliárdos bevételből…
Ádám
2022-07-25 at 20:10
Schakalor!
A katás taxisok nem rövidítik meg a magyar gazdaságot, csak a futárok? A taxisokkal miért kivételezik a kormány?
Schakalor
2022-07-25 at 16:33
Üdv Mindenki!
Volt egy érdekes hozzászólás Málnásmackó-tól, akinek minden szavával nem értek egyet, de benne van a lényeg valamilyen szinten
“…az a fajta gondolkodás amit leírtál Én Én Én Ééééééén az oka, hogy a legjobb dolgokat eltörlik. Ilyen volt a KATA….”
A KATA erről szólt, hogy olyanoknak is adjon esélyt és tudjon vállalkozni, aki máshogy nem tudna, de az alacsony adózási formával van esélye.
Ezt kihasználták olyanok akik más adózás mellett is tudtak volna dolgozni, persze jóval kevesebbet kerestek volna…ilyenek voltak a futárok, szóval én nem sajnálom őket.
Cserébe most másokat is megszívattak, persze nem ők jobban a mögöttük levő cégek.
Dezső
2022-07-25 at 16:28
ÁDÁM!
Még mindíg nem érted.
SENKI NEM KÉRTE, VAGY KÖTELEZ, HOGY TE/TI ÁTMENJ MÁSIK ADÓZÁSI FORMÁBA!!!!!!
Ezen belül találjátok meg a megfelelő lehetőséget, hogy miként tudjátok továbbra is használni.
Ahogy írtam, “Én sem értek egyet a taxisok kivételezésével”, de ha én lennék érintett biztos, hogy megtalálnám a megfelelő lehetőségeket, hogy – amennyiben tovább akarom űzni a munkámat – azt hogyan csináljam.
Hőbörögni a legegyszerűbb.
Kicsit utána kell járni a dolgoknak, a lehetőségeknek. Kicsit olvasgatni kell, hogy megtaláljuk a megfelelő koncepciót.
Ennyi……
Ádám
2022-07-25 at 15:12
Dezső!
Akkor a taxisok miért nem mennek át más adózási formába? Ha a futárokkal ezt tenné a kormány, akkor a taxisokkal miért nem?
Dezső
2022-07-25 at 06:01
@Ádám
2022-07-24 at 20:12
Meg is válaszoltad a saját kérdésedet.
Mivel a taxisok pedig 80-85%-ban cégek alkalmazottait, vagy cégek által megrendelt fuvarokat teljesítenek.
Náluk pont fordított az arány az ételfutárhoz képest.
Ettől függetlenül én sem értek egyet a kivételezésükkel.
De fenntartom a korábban leírtakat.
Ádám
2022-07-24 at 20:12
Dezső!
Közel egy éve futárként dolgozok, és cégekhez heti 1-2 rendelést viszek csak, aminek a nagy részét valószínűleg magánszemély adta le. Nehezen osztozik meg 2-3 fő egy bigmac menün… A belvárosban biztos több ilyen van, de ez ott sem hiszem, hogy számottevő.
A multi érdeke számomra huszadlagos. Mindegy mi a kormány szándéka, ha végül rajtam csattan az ostor. A multi max kivonul ebből az országból. Köszöni szépen, amit eddig itt megkeresett, azon vesznek céges BMW-ket az igazgatótanács tagjainak.
Nem nyerészkedtünk sem mi, sem a cégek az állam kárán. Ez egy vállalkozási forma, és a cégek a futárokkal együtt éltek a törvény adta lehetőségekkel.
Most fogom harmadjára feltenni a kérdést. Szeretnék választ kapni rá!
A taxis és a futár modell szinte ugyanaz. Egy közvetítő cég összekapcsolja a vállalkozót az ügyfelekkel. A vállalkozó maga biztosítja a vállalkozáshoz szükséges munkaeszközöket, maga után fizeti az adót, maga dönti el, hogy melyik munkát vállalja el, a vállakozó az ügyfeleknek számláz (a futárnál ez csak 80%-ban igaz). A taxisokkal miért kivételezik Orbán Viktor?? Erre válaszolj kérlek!
Dezső
2022-07-24 at 19:42
@Ádám
2022-07-24 at 17:58
Teljesen félreértetted az általam írtakat.
Sőt, igazából az egész helyzetet.
Amiket én leírtam LEHETŐSÉGEK voltak, úgy, hogy akár a jelenlegi “foglalkozásod” is maradjon.
Sehol nem írtam, hogy keress másik állást!!!!
Na és akkor amit nagyon de nagyon félreértetek!
A “kata” vállalkozási forma átalakítása NEM ELLENETEK VAN!!!
Hanem azon “fővállalatok” ellen akik ezt kihasználva titeket használtak ki a maguk meggazdagodására!!!
Úgyhogy gondoljátok végig, hogy KIÉRT IS (?) tüntetgettek??
Azokért akik eddig rajtatok nyerészkedtek az állam kárán??
Mert most épp ez a helyzet.
Ha magatokért akartok harcolni, alakítsatok egy olyan egységet, ahol KIMONDOTTAN CSAK MAGATOK UTÁN és a munkátok után tudjátok használni a KATA-t.
Egy másik cikkben írtak arról, hogy itt is ugye van “kiskapu”.
Azt ott nem irják, hogy az csak akkor igaz, ha magánszemélynek van a szállítás. És én tudom, hogy nagyon sok cég, vagy vállalkozás is rendel ételt a pár fős alkalmazottainak és mindezt cégként, ami így már megint nem állja meg a “kiskapuban” foglalt lehetőségeket.
Egyszóval, nem én vagyok az ellenség.
Én leírtam a véleményem és adtam pár tippet, de nem szabtam meg mit tegyél és hogyan.
Ádám
2022-07-24 at 17:58
Többeteknek válaszolok egy hozzászólásban.
Kedves Málnásmackócska!
A bevételem 07.01 – 07-16-ig:
07.01: 23850 Ft
07.02: 8150 Ft
07.04: 28550 Ft
07.05: 2700 Ft
07.07: 31000 Ft
07.08: 26782 Ft
07.09: 25400 Ft
+ 300 Ft bónusz a cégtől
Ez összesen 146132 Ft fél hónapra. A 2700 forintos napon levált az alsó motorborító lemez, így aznap munka helyett szerelő lett. A nyolcezres napon csak néhány órát dolgoztam. A többi nap teljes, ami kb. 11-12 óra munka. Valamivel dél előtt szoktam kezdeni, és 11-kor zár a rendelés az én zónámban. Ez 5*12+6=66 óra kb. Ebből levonunk 18%-ot üzemanyagra, marad 119828 Ft. Ebből levonjuk a havi fix kiadások (kata, könyvelő, iparűzési) felét, vagyis 32500 forintot, marad 87328 Ft. Ezt leosztjuk a ledolgozott órák számával, vagyis 66-al, az 1323 forintos órabér. Ebből kellene nekem több adót fizetni?
Nyilván sokkal jobb órabért is el lehet érni, ha többet dolgozom, hiszen a havi fix fizetnivaló nem nő. Ha egy napot sem dolgozom, akkor mínuszos a hónap. Ebben nincs benne az autó és a felszerelés költsége, az autó szervízelése és az a többletköltség, ami a munkaidő alatti étkezésekre megy el az otthoni koszt árához viszonyítva.
Elfogadom, hogy a havi 1 milliós határig az 50000 forint adó kevés, de ezt az adózási formát a Fidesz találta ki a gazdaság fehérítésének az érdekében. Úgy számolt vele az állam, hogy több pénz folyik be az államkasszába, ha alacsonyabb adót kér, mert nem fogja megérni az ügyeskedés, és ez működött is. Korábban tudod mi ment a futároknál? 2 vagy 4 órára jelentették be őket az éttermek, és a fizetésük nagy részét borítékban kapták. Az ment, ami most megy a bolti eladóknál. A dohányboltosok szerinted 14-16 órára vannak bejelentve? Hát nem. 8 órára minimálra, de a legtöbb boltban nyitástól zárásig dolgoznak az eladók több mint kétszer akkora fizetésért, mint a minimálbér. Na ez az adócsalás!
Mi az, hogy mocskos futárcégek? Lekoppintották a taxismodellt. A törvényeket betartva átalakították a futárszakmát, kifehérítették azt. Kérdem én, ha a taxisok benne maradhatnak kataban, akkor a futárok miért nem? Ugyanaz a modell. Egy közvetítő cégen keresztül a vállalkozó teljesíti a vállalását az ügyfélnek, és a vállalkozó az ügyfélnek számláz, legalábbis java részben. Mint korábban írtam, a futároknak vannak ilyen-olyan bónuszok, amiket a cég fizet, nem az ügyfél, de ez csak kis hányadát teszi ki a bevételeinek.
Persze, lehetne alkalmazottként is futárkodni, ahogyan taxizni is. Egy taxis vállalkozó vesz 60 autót, taxivá alakítja, és alkalmazottként dolgoztatja a taxis sofőröket. Meg lehetne oldani, a kormány a taxisoknak mégis engedélyezi a katazást. Miért is? Csak nem azért, mert az ország egyik legnagyobb taxis cége a Főtaxi egy fideszes vállalkozó tulajdonában van…
Úgy beszéltél a hagyományos bejelentéssel dolgozó emberekről, mintha nekik nem lett volna lehetőségük katazni. Mintha katasnak születni kellett volna.
Ha jól értelmezem azt írtad, hogy a képzettebb emberek nem kataznak. Akkor most tőlem tudod meg, hogy azok a az iskolai tanárok, akik a tanári fizetésükből nyilván nem tudnak megélni, az otthoni magánórákat vagy teljesen feketén csinálták, vagy katasként. Számtalan egészségügyi dolgozó, orvosok, ápolók a hétvégi vagy éjszakai ügyeletet katasként csinálták. Az ügyvédek, a könyvelők, művészek, szellemi szabadfoglalkozásúak katasként dolgoztak. Nem a két nagy futárcéget szívatta meg igazán a kormány, hanem ezt a sokszázezer embert. A két futárcég valószínűleg átalakítja kicsit a rendszert, ezentúl a futárok csak az ügyfeleknek fognak számlázni, és a bónuszokat beépítik a vételárba. 10-15%-al magasabb lesz a szállítási költség, eltörlik az ingyenszállításos akciókat és kész. A futárcég kevesebb százalékot kér az éttermektől, azok kicsitt lejjebb vihetik az ételek árát, és a vásárló ott van, ahol eddig. A futárok kataznak tovább, de már csak az ügyfeleknek számláznak. Ez egy elég valószínű forgatókönyv. Ha jól tudom a Boltfood így működött már eddig is.
“Tudod barátom te vagy az az ember akit remélem minél hamarabb robotokra cserélnek”
Micsoda keresztényi hozzáállás. Nem ütközik ez valami parancsolattal??? Mondjuk a “Szeresd felebarátodat, mint magadat” szerintem pont ideillő.
Tudod, ha kevesled a katasok által befizetett adó mértékét, akkor lehetne az a mondásod, hogy fizessék a dupláját az eddiginek, de nem. Az előbb bemásolt mondatodból kiderül, hogy te gyűlöletből, talán irigységből de nagyon is támogatod közel félmillió ember életének egyik napról a másikra történő felforgatását.
Kedves accept!
Legitim vita, hogy az 50000 forint adó elegendő-e az egymilliós bevétel esetében, de a katasok nagy részének nem volt meg a havi 1 millió, és ahogyan sokan mások, úgy te is elfelejted, hogy a vállalkozás kiadásokkal jár. A bevétel és a profit nem ugyanaz.
Kedves moliere!
Ezt írtad:
“Ne felejtsük el, hogy egy esélyt kapnak a futárok “éhenhalásával” a vendéglátósok”
Az éttermek magasabb áron adják házhozszállítással a termékeiket, mint ha bemennél személyesen. Nem ismerem a pontos számokat, de érdemes megnézni mondjuk a KFC árait a különböző felületeket. Az éttermek kiszámolják, hogy ha a futárcégnek leadnak mondjuk 35%-ot, akkor 20-25%-al megnövelék az ételek árát, a többi haszoncsökkenés pedig kompenzálva lesz azzal, hogy megnő a forgalmuk, és bár kevesebb haszonnal, de több terméket adnak el.
A hozzászólásod többi részével nem foglalkozom, mert az vegytiszta irigység.
Dezső!
Egyetértünk, máshol is el lehet helyezkedni diákként. Korábban én az ország legnagyobb – amúgy fideszes tulajdonban lévő – közétkeztetést végző cégénél voltam sofőr, és óvodákba, iskolákba szállítottam az ételt. Ez az a cég, aminek még egy zuglói botránya is volt. Illetve nem is ennél a cégnél, hanem egy alvállalkozójánál voltam. A cégnél esélytelen volt, hogy megoldjam mellette a sulit. Az alvállalkozó sokkal rugalmasabb volt velem, és a legtöbbször az előre megbeszélt minden második pénteket biztosítani tudta nekem a sulira, azonban az teljesen fekete munka volt. Minden fillért kézbe kaptam. A sulis órarendem fél évre előre megvolt, azonban gyakran előfordul, hogy ilyen-olyan extra elfoglaltságokkal jár az egyetem, amit már az alvállalkozó sem tudott megoldani. Másfél évet dolgoztam ott, és fél évet csúsztam az egyetemmel emiatt.
Az én helyzetemben, ha van egy olyan munkalehetőség (futárkodás), ahol teljesen én osztom be a szabadidőmet, és elfogadhatóan meg is lehet belőle élni, akkor miért is ne éltem volna a lehetőséggel, és miért ne lennék felháborodva, ha a kormány most akarja tönkrevágni az életstratégiámat. Nem beszélve arról, hogy nyár közepén, másfél hónapos határidővel kell most 400000 embernek új életstratégiát kialakítani, amikor várhatóan brutálisan megnövekednek majd a rezsiszámlák is, és minden folyamatosan drágul.
Ha ez a 400000 ember mind ezentúl havi 150000 forinttal több adót, vagyis kettőszázezer forintot fog fizetni, az 60 milliárd forint. Ennyi pénz persze nem fog bejönni, hiszen a katat pont azért hozták létre, mert a mikrovállalkozások szintjén mindenki úgy kerülte az adót, ahogyan csak tudta, és most megint ez lesz, de tegyük fel, hogy ennyi pénz be fog jönni. A 400000 vállalkozó családdal együtt már legalább 1 millió ember. Ha a kormány azt mondta volna, hogy ezentúl 100000 forint lesz a kata, az mind a félmillió katast érintette volna, ami összesen 25 milliárt forint bevételt jelentett volna az államnak. Összegezve, 35 milliárd forintért szívat meg ez a kormány alsóhangon 1 millió magyart. Az, hogy ezentúl nagyon sokan vissza mennek feketébe, azt garantált. Melyik fizikatanár fog majd 150000 forintot leadózni azért, mert tart heti 10 különórát otthon. Eddig ugye 25 ezret fizettek, hiszen volt bejelentett állásuk. Előbb hagyják abba az otthoni tanítást, mint hogy fillérekért melózzanak még otthon munka után.
Remélem mindenre reagáltam, és nem hagytam ki semmit.
Málnásmackó
2022-07-24 at 11:48
@Ádám
Még valamit Ádámka az a fajta gondolkodás amit leírtál Én Én Én Ééééééén az oka, hogy a legjobb dolgokat eltörlik. Ilyen volt a KATA. Egy nagyon jó ötlet kezdeményezés. És nem töki nem a rohadt kormány a a gonosz aki eltörölte, hanem te meg, a hozzád hasonlóak akik egy, az üzleti etikára fittyet hányó cég segítségével maxoltátok ki ezt a kedvezményt.
Pont ezek miatt a cégek és a számító alvállalkozóik miatt szívnak most olyanok akik tényleg jogosultak voltak rá.
Málnásmackó
2022-07-24 at 11:18
@Ádám
Furcsa, sajnos nem írtad le, heti hány órát dolgozol. Kár mert ezt az összeget megkeresheted szimpla diákmunkával is. Teljesen legálisan úgy, hogy _jogaid_ is vannak és nem egy Uber szerű csaló cég szekerét tolod és annyira hülye vagy, hogy még tapsolsz is nekik amikor magad alatt fűrészeled az ágat.
Csak szólok, akármelyik iskolaszövetkezetbe mész pont ugyanilyen rugalmas időbeosztást tesz lehetővé. Egyetemistaként az ember meg akár 3 hónapra előre is tudja van ideje…
Nincs valami fond veled? Monduk egyetemre max pizzát vittél 5évig?
“Vannak olyan katá-sok, akik kimerítik az évi 12 milliós keretet, és abból fel tudnak építeni egy olyan egzisztenciát, amiből biztosítani tudják a nyugdíjas éveik életszínvonalát.”
Ahha 12misi / év? Hogy nem jut eszébe mondjuk a futárnál kicsit magasabb hozzáadott értéket gyártó embereknek mondjuk tűzoltó/katona/vadakatterelő juhász vagy éppen a tanáraitoknak az egyetemen, hogy katázzanak!
Mennyivel vidámabb lenne az életük, hiszen legáááális?! Mondjuk csak 5 évet katázni ahogy ti, megalapozni az egzisztenciát meg a nyugdíjas éveket ami sokaknál közelebb is van és azért nem jött össze mert pl állami támogatásokat adtak az adójukból neked, hogy az egyetemen a picsádat mereszthesd nem kis ösztöndíjért (állítólag)…
Talán az, hogy ezek az emberek nem rohadt csaló cégeknél dolgoznak? Mert mondjuk a kisebb nagyobb cégek nagy része főállásban foglalkoztatja az alkalmazottait, ahol azoknak vannak jogaik? Pl a munkaeszközök beszerzése karbantartása a képzések a foglalkoztató és nem a kamuvállalkozó feladata.
Hát wazz ezek a “looserek” meg – húzzák az igát és rendesen adóznak – hát besza behu hogy még ezt így le is írod.
BTW el is fogadnám az érveid, ha a futárkodás ‘időszakos’ munka lenne. Egyszer hopp máskor kopp (ez az oka a magas beépített limitnek). De éppen te írod le, nem ilyen – folyamatos, szó sincs ilyenről.
Csak neked ‘időszakos’ mert akkor mész amikor akarsz. Röviden a rendszer előnyeit élvezted – ezeket az előnyöket meg a többi adózó finanszírozza neked.
Nem nem vagy te adócsaló csak visszaélsz a rendszer adta szabályokkal, ahogy Ali a ‘menekült’ aki a 6 feleségéből egyet jelent be feleségnek a többit egyedülálló anyának és markolja fel a zsét utánuk.
Tudod barátom te vagy az az ember akit remélem minél hamarabb robotokra cserélnek. Itt jegyzem meg Magyarországon a drónos vagy az egyéb önjáró automata szállítótaligák engedélyeztetése finoman szólva is fura körülmények miatt akadozik. Sokan akik ilyennel foglalkoztak dühösen és csalódottan vették tudomásul hogy a COVID lezárások sem adtak lehetőséget. Erősen remélem, nem a gazdáid milliárdjai azok amik valahogy botot dugnak a küllők közé..
kisdobos
2022-07-24 at 09:34
Budapest város aggresszív elkerékpársávosításának az célja az ételfutár cégek felfuttatása volt.
Ungarn über alles !
2022-07-24 at 07:00
Ezek
00:49
még azt is érdemes lenne “közvélemény kutatni”, vajon hány Muciológiai szakon végzett van a tüncikéző futkosó bolondok közt
Dezső
2022-07-24 at 05:28
@Ádám
2022-07-23 at 21:54
Nos akkor az elején……
Én is voltam “diák” ami mellett dolgoztam.
A munkáltatóm TUDTA, hogy mellette iskolába járok ezért is “alkalmi munkavállalói” státuszban voltam. Ami NAGYON KEDVEZŐ bejelentési lehetőség (volt) a munkáltató irányába.
Természetesen ugyanazon posztra így 2 vagy akár 3 diák is (egymás között megbeszélve ki- mikor- hogyan tud menni dolgozni) kellett, hogy 1 teljes foglalkoztatású munkavállaló munkáját ki tudja váltani, de MÉG ÍGY IS A MUNKÁLTATÓ JÁRT JÓL !!!
És akkor még nem volt a 25 éves kor alatti ADÓMENTESSÉG, ami szintén egy kihasználható lehetőség a munkáltatóknak.
És még egy.
Én is dolgoztam futárként 2010-2014 között. Bár én hivatalos céges-dokumentumok szállítását végeztem egész európa területén télen-nyáron a hét 6 napján szintén motorral (Suzuki GS500). Ismétlem télen-nyáron sokszor éjszaka is, amikor egy sürgős cégszerződéssel csak egy aláírás és pecsét miatt kellett azt kivinnem Pld. Franciaországba és vissza.
És most jön a csavar – bár én nem akkor dolgoztam amikor “akartam” – nem kerestem vele csak tisztán max havi 140.000-et.
De a munkáltatóm fizetett utánam először alkalmi, majd heti 20 órás bejelentés utáni költségeket!!
Szóval van a KATA után is (és előtt) élet és lehetőség bőven.
Ennyi……
kisdobos
2022-07-24 at 03:00
“Milyen kapcsolat van a főváros erőszakos “biciglisávjai”, amiket nyugodtan nevezhetünk a Food Panda, a Wolf gyorsforgalmi útjainak, és a futárcégek között?”
Nincsennek véletlenek. Ezek a cégek valószínűleg kilobbizták a főváros felső vezetésétől, hogy legyenek ezek a kerékpársávok. Ezek a cégek a legnagyobb haszonélvezői a sok helyen szükségtelen közlekedési sávoknak.
A Budapesti önkormányzat nyomulós, multik érdekeit helyezte előtérbe, és zöld átállásként adta el a sávlezárásokat a környezettudatos lakosságnak.
Az autósoktól elvett sávok miatt kialakult dugókra való hivatkozással, padig úgynevezett dugódíjat akartak és akarnak bevezetni.
Zöld átállás = multinacionális nagyvállalatok támogatása rejtett módokon
moliere
2022-07-24 at 01:11
Ne felejtsük el, hogy egy esélyt kapnak a futárok “éhenhalásával” a vendéglátósok. A luxusban otthon döglő, 10 ezer forintokért rendelő majmok felkelnek a viszketeg pcsájukról és elmennek étterembe. Jaj, meg kell borotválkozni, meg kell mosni a pöcst, meg kell fürdeni, lábat mosni, felöltözni, és ja, mozogni is kell, meg viselkedni. Viselkedni. Mert ugye ami eddig 10 ezer pénz volt, az most is kijön házhoz, csak most már 20 K lesz. Mert jajj, mostantól befizetik a kiszállítás után is az adót. Háááát… mennyire szar ezt vidéki faluból nézni! Szegények! Jaj elszorul a falu szíve.
moliere
2022-07-24 at 01:08
Így van! Itt volt az ideje nekimenni ennek a kurvára irritáló büdös buzicégnek.
Az elejétől mondom, hogy leginkább az nem fér bele az igazságérzetembe, hogy valakik csináltak több tucat (száz…) embert foglalkoztató céget, ahol nem foglalkoztatták őket papíron. Nem fizettek bruttót, szuperbruttót, tébét, semmit, csak odadobták lazán a közpénz egy részét az alkalmazottnak, hogy “neked is így jó”. Tróger élősködő cégek, DE! D E E E ! ! ! EGYET AZÉRT RÖGZÍTSÜNK! Ezt a magyar állam fideszes kormánya hagyta majd egy évtizedig. Míg az óvónők szarrá adózták magukat. Szégyen a kormányra! (egy fix fidesz-szavazó, már vagy 20x)
Ezek
2022-07-24 at 00:49
A futárok lesznek a jövő síró és ehenhalo kisnyugdijasai. Akik minden fórumon, minden műsorban, Dobrevvel a boltban megint véletlenül összeakadok akiket végre valaki meghallgat, hogy mi fáj.
accept
2022-07-23 at 23:13
@Adàm
Szép a törtenet amit itt leìrtàl!
De szerintem mivel demokràciàban élünk és egyenjogüsàg elve is nagyon elterjedt az orszàgban akkor minden
👉magyar munka vàllalò legyen
👉KATA,s és (1ft) 👉Ne fizessen tőbb adòt mint a KATA,s!
Ez ìgy lenne korrekt és igazsàgos de még a magyarok ➡kedvenc 👉”gaz viz” szerelöjét” is megilletné ez a jog!
Miért is ? ne lehetne neki is KATA,vàllalkozàsa ?➡és havi 25-50 000ft adòval letudnà az adò terheket!✔Nem is értem,hogy mièrt nem csinalja!
Az màskérdés, hogy mi lenne az országgal ha csak “KATA” adòfizetők lennének
👉És “ha van kedve ideje” dolgozik ha meg nincs akkor meg nem!
Pl a germànoknàl az ismert F1 pilota Schumacher 👉”teljesen jogosan” mivel adöfizető volt a tőbbszàz Milliò ellenére felvette a havi 200 € gyerek pénzt!
Ádám
2022-07-23 at 21:54
Kedves Dezső!
Én azért mentem futárnak, mert egyetem mellett ez volt a legrugalmasabb munka piacon, amiből még valahogy meg lehet élni. Akkor mentem ki dolgozni, amikor volt időm. Ha tanulnom kellett, akkor egyszerűen nem mentem dolgozni. Ha volt rá időm, akkor mentem pénzt keresni.
A legtöbben nem főállású futárok, azért jön ki 250-re az átlagfizetés a cikkben, de úgy látszik, ez a cikk írójának nem jutott eszébe…
Mi katá-sok tudjuk, hogy ezzel nem lehet nyugdíjba menni, de a legtöbben nem itt akarnak megöregedni. Vannak olyan katá-sok, akik kimerítik az évi 12 milliós keretet, és abból fel tudnak építeni egy olyan egzisztenciát, amiből biztosítani tudják a nyugdíjas éveik életszínvonalát. Illetve ezt már inkább múlt időbe kell tenni.
A katá-s nem adócsaló volt, főleg nem a futár. Saját munkaeszközt kellett vásárolni. Én autót vettem. Magam fizetem a kiadásaimat. Csak az üzemanyag a bevételeim 18%-át elvitte. Magamnak kell az autót szervízelni, a biztosítást fizetni. Az ételszállításhoz szükséges felszerelést meg kellett vásárolni. Annyit dolgozom amennyit akarok, és akkor amikor akarok. Mi ez, ha nem vállalkozói forma??? Nagyobb kockázat, nagyobb kiadások, nagyobb bevétel, önálló munkabeosztás. Nagyjából erről szól egy saját vállalkozás.
Még jó, hogy egy vállalkozónak nem kell annyi adót fizetnie a bevételei után, mint amennyit egy egyszerű alkalmazott után kell, hiszen a vállalkozónak kiadásai is vannak. Azt valahogy mindenki elfelejti, és csak azt látják, hogy mennyi pénz érkezik a számlára.
Ha a taxisok maradhattak katá-ban, akkor a futárok miért nem? Ugyanaz a modell. Egy közvetítő cég által kiszolgálja az ügyfeleket, és az ügyfeleknek számláznak. Az ételfutároknak annyi a különbség, hogy a különböző bónuszokat (budai hegy bónusz, extra távolság bónusz, esőbónusz, stb.) a cég fizeti a futárnak, és nem a vásárló. Miért a különbségtétel a taxisok és a futárok között? Taxizni is lehetne úgy, hogy egy taxis cég alkalmazza a sofőröket, autót rak alá, és napi 8 órában foglalkoztatja…
halacska
2022-07-23 at 21:09
Tegyenek rendet: elemezzék a helyzetet és lépjenek az illetékesek.
lesi
2022-07-23 at 20:49
sanda panda előbb gondolkodni utána futni pali madarak
Királytigris
2022-07-23 at 20:46
Így van az, ha nincs szakszervezet, akkor a melóssal azt csinálnak amit akarnak. Ráadásul ezek a futárok meglettek etetve, aztán mennek tüntetni. Persze 29 milliárdból már lehet tüntetést szervezni.
Ungarn über alles !
2022-07-23 at 19:07
Theo
18:45
az Erzsébet Utalványok forgalmazásához minek kellettek ? …és mégis halálhörögtek miatta – ez ugyanaz pepitában
Theo
2022-07-23 at 18:45
Ilyen egyszerű szolgáltatáshoz semmi szükség külföldi multira. Ahogy a doboz kozertekhez sem kéne. (De ezek legalább fizetik a fizikai dolgozóikat is)
Tovabbmenve, sztem kaja házhozszállítással sincs ilyen mértékben szükség, ha nincs zárlat, vagy van valaki, akinek sok pénze van és éppen nem tud se mozogni, se főzni.
Ezek miatt a lusta dögök miatt szív egész Budapest, nekik kellett a biciklisav, most lebuktattak Gelit.
Sose talaltam volna ki, ha nem mondja vki, hogy a futárok az új taxisok. És tényleg, most ők szervezték a tunciket.
Biztos kaptak egyébként zsebbe is fizut, apropó. Nosza, keresni egy bátor bevallot…..
Dezső
2022-07-23 at 17:59
Az azért nem teljesen tiszta, hogy ha van ennyi futár, akik most épp azon aggódnak, hogy hogyan lesz tovább…. ezek miért nem mennek el 1-1 étteremhez “állandó” futárnak mint alkalmazott????
Munkája továbbra is lesz……
Jattot továbbra is fog kapni…..
Bejelentett állása lesz……
És mellette az étterem is jobban jár…..
Tehát mi is a kérdés????
Ez az én külsőst foglalkoztatok, aki az ö külsősének kiadja a munka megszervezését, aki egy alvállalkozóval azt megcsináltatja…..
Na ez a mostani eszement helyzet, amit mindenképpen fel kell számolni!!!!
Cser Borbála
2022-07-23 at 17:58
Most már csak azt göngyölítse fel valaki, hogy milyen kapcsolat van a főváros erőszakos “biciglisávjai”, amiket nyugodtan nevezhetünk a Food Panda , a Wolf gyorsforgalmi útjainak, és a futárcégek
között!!
Kinek az érdekeit szolgálta???
Lárifári
2022-07-23 at 17:41
Tegyük hozzá, hogy ez csak a magyarországi okoskodásuk. A világon szinte midenütt ott vannak Európától Dél-Amerikán keresztül közel- és távolkeletig.
tarcsa
2022-07-23 at 17:29
Mégis nem tiszta mindenkinek, hogy az RTL amelyik német meg luxemburgi meg éppen hol lehet lopni nem ugyanezt csinálja?
Ungarn über alles !
2022-07-23 at 17:23
na ugyehogy-ugye : a sok futóbolond azt se tudja miért és főleg kinek az érdekében rohangál
zolatiguszti
2022-07-23 at 17:21
Köszi Angéla. Ezt nem is tudtam hogy ennyire nehéz külföldinek itt céget alapítani, hogy meg kell venniük mindenféle kis fisz. fasz cégecskéket.Meg azt se hogy lesápolták az éttermeket.Nézegettem én is másodállásnak hát csak kiderül megint hogy fák nem nőnek az égig.Marad a kamion.
Kriszta
2022-07-23 at 17:14
Ki kéne ezeket szorítani, mint az Ubert. Sok hülye ember már nem csak főzni lusta, hanem arra is hogy éttermek saját honlapját böngéssze. Ha ezek nem lennének, akkor rákényszerülnének ez utóbbira az elkényelmesedett népek, az éttermek saját futárokat alkalmaznak, és nem megy ki értelmetlenül 28 milliárd az országból.
Perczel Éva
2022-07-23 at 17:04
Ennyit értenek a világból? Ja, jó! Akkor nem kell kata!
Nahát
2022-07-23 at 16:50
Na az ilyen piszok külföldi (már megint német) élősködőket kell kiiktatni a cégek sorából! Szipolyozták a magyar futárokat, szipolyozták a magyar éttermeket, és jól lehúzták a magyar államot. Hogy rohadjanak meg!
barta
2022-07-23 at 16:45
Én úgy ismertem, hogy: leghangosabban az kiabál, aki felgyújtotta a házat.
PG
2022-07-23 at 16:34
Egy régi közmondás szerint, “az kiabál, akinek a háza ég”. Ugyanis az ételfutárok és hasonlóan a többi futárok is (meg még sokan mások) a KATA nevű adókedvezményes megoldással saját magukat csapták be. Most attól tartanak, hogy ha nem lehet KATA szerint adózniuk, akkor majd a munkáltató kénytelen lesz alkalmazottként foglalkoztatni őket, vagy elküldeni. Tehát féltik az “állásukat”. Pedig ebben a formában ez az “állás” önbecsapás. Képzeljék el, ha ilyen jövedelemmel mennek nyugdíjba, akkor mennyi nyugdíjat fognak kapni? No meg a bankoknál is hitel képtelenek. Nem tudok róla, hogy Katás vállalkozónak adnak-e banki hitelt?
Pedig nyugodtabbak is lehetnének, ugyanis a munkáltatójuknak úgy is szüksége van rájuk, ha utánuk be kell fizetnie az adót. Tehát a törvény módosítás nem ellenük hanem értül történt!
Ritkànírokide
2022-07-23 at 16:30
Köszönjük Angèla, ez jó ötlet volt.
Patriota
2022-07-23 at 16:15
Hm… És a sok agyhalott, megvezetett futár EZEKET a milliárdokat lenyelő multikat védik a tüncikéikkel , zárnak le hidakat. Rengeteg eszük van- tényleg!
Kiss Róbert
2022-07-23 at 16:13
Az okos ámerikai irodában ülök offshore-
hasznáért-előre-pajtikák🔥🔥🔥☠️☠️☠️
lyukas zokni
2022-07-23 at 16:09
ha marketingre ment el 3 mrd, azt a valószínűleg 2-3 céget kell megnézni, akik ezt beszámlázták.
bl
2022-07-23 at 16:07
Hehehe. Luxembourg majd multi = Fejletthaladó. Az se igaz-nemigaz náluk, ami nemigaz-igaz. Hehehe.
Orientál
2022-07-23 at 16:07
Arra is kíváncsi volnék hogy akik ma mennének nyugdíjba azok mennyi forint nyugdíjat kapnának ilyenek miatt a FoodPandáfól. Mennyit számítana bele a havi nyugdíjukba a kevés nyugdíjjárulék befizetésük?