Már a vasúti közlekedésen is érezteti hatását, hogy az utóbbi idők eseményei miatt a turisták elfordultak a nyugat-európai úticéloktól és Kelet-Európa felé fordultak – hangzott el a Hungrail 2017 konferencián, ahol V4-ek lehetséges vasúti összefogásáról, a közös problémákról is szó esett. A V4-ek között hagyományosan élénk a turizmus és a közlekedés, Budapestet napi 10 nappali járat köti össze a visegrádi országok nagyobb városaival. Hamarosan a négy ország bebarangolására alkalmas vasúti bérlet is rendelkezésünkre állhat.
A Hungrail 2017 rendezvény a Visegrádi Négyek magyar elnöki ciklusának egyik része, és nem véletlenül – erről beszélt Dávid Ilona, a MÁV Zrt. vezérigazgatója köszöntőjében. Mint hozzátette, a V4-ek elhelyezkedéséből adódóan a híd szerepét töltik be, nem véletlen, hogy több jelentős közlekedési folyosó is áthalad az országokon. A kérdés, hogyan lehet a Visegrádi Négyek összefogását a versenyképességi gondokkal küzdő vasúttársaságokra is kiterjeszteni.
Közös V4-stratégiára lenne szükség
Kovács Imre a CEO igazgatóságának elnöke arról beszélt, a vasúti logisztikában az elmúlt évben 13 százalékos növekedés figyelhető meg, így előállt az a helyzet, hogy gazdasági növekedésnek és fejlesztéseknek köszönhetően egész Közép-Európa vasútfuvarozási kapacitásának határához érkezett. Felhívta a figyelmet, miközben a Visegrádi Négyek országai közül Lengyelország és Csehország jelentős belföldi áruforgalmat bonyolít, addig Szlovákia és Magyarország számára az import/export és az áthaladó forgalom a fontosabb. Ennek a kettőségnek köszönhető, hogy eddig nem volt közös vasúti forgalmi stratégia, holott a versenyképesség fenntartása miatt erre nagy szükség lenne. Mivel ennek a szegmensnek a közúti áruforgalommal kell versenyeznie, Kovács Imre elengedhetetlennek nevezte az állam támogatását. Mint megjegyezte, Ausztria például 100 millió eurót áldozott erre. Hozzátette, várhatóan a kínai piac miatt tovább fog növekedni az áruforgalom, emiatt is fontos, hogy az unió ne csak fejlesztésekre, de karbantartásra is adjon támogatást. Ennek köszönhetően fel lehetne számolni a lassításokat, felgyorsulna a közlekedés. Hozzátette, emellett szükséges volna egy egységes szabályozás kialakítása, és az adatcsere fejlesztése is.
A V4-ek hasonló problémákkal küzdenek
Az optimista látja a lehetőséget minden nehézségben – idézte Winston Churchill szavait Vlasta Slavikova, a CD Cargo értékesítési igazgatója. Előadásából kiderült a V4-ek vasúttársaságai mind hasonló nehézségekkel küzdenek, akár a személyszállítás versenyképességét, akár a szakembert, akár a szakma elöregedését tekintjük. Hozzátette, általános tendencia a mozdonyok és kocsik hiánya, öregedése is. Ehhez járul, hogy az EU szabályozása és törvényalkotási gyakorlata jóval bonyolultabb a vasút, mint a közúti személy és áruszállításé. Hangsúlyozta, ezeken a problémákon változtatni kell, és most jött el ennek az ideje.
Visegrail
A Hungrail 2017 keddi rendezvényének kerekasztal beszélgetésén egy lehetséges, már a Visegrádi Négyek országaira szabott új bérlet és jegyrendszer kialakítása is szóba került. A regionális gondolkodásmódra való átállásra azért is szükség van, mert az év első felében már jelentős, 22 százalékos nemzetközi utasforgalom-emelkedést tapasztaltak. A közös történelem az ismerős tájak mindig is vonzották a V4 közösségének turistáit, emellett a négy vasúttársaság hagyományosan is mindig jó kapcsolatokat ápolt egymással. Ez mind az árakon, mind abban meglátszik, hogy napi 10 vonat kapcsolja össze Budapestet a V4-ek országainak nagyobb városaival. A már bevált, helyi bérlettel is kombinálható nemzetközi jegyek világán azonban az előadók szerint érdemes túllépni. Első körben egy, mind a négy országra kiterjedő, turizmust népszerűsítő kampány keretében. Ezt követné egy komolyabb, közös szakpolitikai elköteleződést igénylő összefogás, amely létrehozná a hosszabb időszakra érvényes, több ország bebarangolására is lehetőséget nyújtó, a visegrádi országokban érvényes bérletet, vagy jegyrendszert.
A konferencián elhangzott, fontos, hogy a V4-ek egy turisztikai tömbként akarnak megmutatkozni, amely gazdaságilag is előnyösebb. A trendek ráadásul azt mutatják, hogy az utóbbi idők folyamatainak eredményeként a turisták elfordultak Nyugat-Európától és egyre népszerűbbek a kelet-európai úticélok. A barangolni, felfedezni vágyók számára ez a jegyrendszer családbarát kikapcsolódási lehetőséget nyújthat, amely magában foglalja egymás kulturális, zenei, gasztronómiai világának fölfedezését.
Fotó: shutterstock.com
Mensikov
2017-10-04 at 20:34
Akkor legyenek jobb összeköttetések a V4-ek között és a határmenti összeköttetés is lehetne jobb nem ily siralmas…
Kaktusz
2017-10-04 at 16:10
Te vagy az aki nem a valóságban él. A V4 létezik és köszöni szépen jól elvan, és egyre többen szimpatizálnak vele.
Alex
2017-10-03 at 22:56
Lassú a menet! Prágában kocsival előbb lehet beérni, mint vonattal. Ez nemzetközi mércével mérve horror! Átlagban minden 300 kilométernél hosszabb út vasúton tehető meg gyorsabban. Személyem már minden lehetséges eszközzel utazott, tapasztalatból írtam.
Kaktusz
2017-10-03 at 21:27
Hajrá V4!
khm
2017-10-04 at 17:33
Szerintem is.