Magyarország akkumulátorgyártó nagyhatalom lesz – vagy legalábbis nagyon errefelé haladnak a dolgok. A múlt héten jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági miniszter, hogy a dél-koreai SK Innovation második gyárát fogja felépíteni Komáromban, és folyik a szintén koreai Samsung gödi gyárának bővítése. Továbbá komoly esély van arra, hogy hamarosan a kínaiak is üzemet létesítenek Magyarországon.
Úgy tűnik, hogy Szijjártó Péter külügy- és külgazdasági miniszter kedvenc elfoglaltsága az autógyárak Magyarországra telepítése lett. Már folyik két nagy német beruházás: a kecskeméti Mercedes bővítésén túl a debreceni BMW-üzem építése is hamarosan megkezdődik.
Úgy látszik, hogy ezután az ázsiai gyártókon a sor. Az elektromos gépkocsik egyre nagyobb piaci részesedést szereznek, és minden jel szerint a jövő a villanymeghajtásé.
1500 dolgozóra lesz szükség Komáromban
Az SK Innovation-nek van már egy gyára Komáromban, amely már teljes kapacitással termel. A jelenlegi 4,7 gigawattóra termelést 55 gigawattórára bővítik, amihez a tervek szerint újabb 1500 dolgozóra lesz szükség. A cég elsősorban a Volkswagen és a Mercedes beszállítója, és ezzel több százezer elektromos autóhoz elegendő akkumulátor előállítását célozza meg.
A Samsung Gödön már szintén megkezdte a termelést. Ott az egykori plazmatévé-üzem helyén fejlesztik az új gyárukat, bár a helyi lakosság nagyon megosztott az ügyben és sokan félnek a környezetkárosító hatásoktól. Ám ha sikerül megoldani a gondokat, akkor a Samsung mintegy 55 ezer autóhoz elegendő akkumulátort fog gyártani, szintén a német piacra.
A koreaiak több százmilliárd forintos beruházása mellett eltörpül a japán GS Yuasa 9 milliárdos miskolci üzeme, de azért érdemes erre is figyelni. Méghozzá azért, mert ez a cég a világ öt legnagyobb akkumulátorgyártója közül az egyik. Pedzegetik, hogy esetleg hamarosan bővülnének. A japánok terjeszkedését azonban korlátozza az, hogy a németek inkább a koreaiakkal üzletelnek szívesen. A japánok pedig az amerikai piacon erősek. Például a Tesla fő akkumulátor-beszállítója a Panasonic.
Kínaiak is jönnek
Emellett előkészületben van egy kelet-magyarországi kínai gyár, ahol feltehetőleg szintén aksikat állítanának elő. Erről Szijjártó Péter tett említést, és annyit el is árult, hogy egy 110 millió dolláros projektről van szó. Sajnos más egyéb információval nem szolgált a miniszter. Tippünk szerint ez a BYD nevű kínai cég lesz, amely ma már a világ legnagyobb elektromos autógyártója.
Kiemelt kép: MTI/Ujvári Sándor
Facebook
Twitter
YouTube
RSS