Az egyik civil szervezet szerint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát vissza kell vonnia a kormányzatnak. Vitézy Dávid viszont úgy véli, az ítélet ellenére nincs veszve a projekt, az inkább formális jogi kifogáson alapul. Mint mondta, nem lehet az jó döntés, hogy vasútellenes tiltakozók miatt lemondunk a vasút fejlesztéséről; ezzel a jövőt éljük fel.
A Fővárosi Törvényszék keddi ítéletében ismét megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Bárkovics József, az egyik felperes, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület elnöke a döntésről azt mondta: a bíróság az új környezetvédelmi eljárásban megállapította, hogy a korábbi eljárásban kifogásolt hat tématerület közül két pontban semmiféle vizsgálatot nem tett az alperes beruházó. A civilek azzal lennének elégedettek, ha a Déli Körvasút a Hamzsabégi út menti nyomvonalán semmiféle vágánypárbővítésre nem kerülne sor.
Vitézy Dávid, a fejlesztés egyik korábbi koncepcionális tervezője az Indexnek az ítéletről azt mondta: az inkább formális jogi kifogásokon alapul, következésképp a projekt a maga komplexitásában azért nincs még veszve. Reményét fejezte ki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium mihamarabb korrigálja ezeket a jogtechnikai aggályokat, és az új engedélykérelmet, amilyen hamar lehet, beadja. Véleménye szerint
nem lehet az jó döntés, hogy vasútellenes tiltakozók miatt lemondunk a vasút fejlesztéséről, ezzel a jövőt éljük fel.
A közlekedési szakember hosszú véleménycikkben érvelt a beruházás észszerűsége és indokoltsága mellett. Ebben feltette a kérdést:
szabad-e engedni annak a nyomásnak, hogy néhány tucat, nem különösebben idős vagy különleges városi fa kivágásának elkerülése érdekében helyi részérdekek által vezérelten megakadályozzanak egy társadalmilag megtérülő, a közlekedést megkönnyítő, egyszerre hazai és összeurópai érdekeket szolgáló vasúti fejlesztést, ráadásul abszurd módon épp a környezet védelmére hivatkozva?
Vitézy Dávid szerint nagyon rossz precedenst teremt, Magyarországnak pedig legalább 300 milliárd forint kárt okozhat, ha erre a válasz végül az lesz, hogy igen.
És elfelejteni sem lesz könnyű: egy folytatás nélkül árválkodó, európai uniós pénzből megépült, de sosem használt vasúti híd fog emlékeztetni erre a rövidlátásra Budapest közepén mindannyiunkat, az álzöld aktivizmus mementójaként. Bízom benne, hogy a bíróság döntése nyomán sikerül mindezt elkerülni
– fogalmazott a volt közlekedési államtitkár.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az ítélet nyomán felszólította a kormányt és Lázár János illetékes minisztert, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (amelynek a Déli Körvasút volt a vezérprojektje) azonnali hatállyal vonja vissza, és készíttessen új, végrehajtható és finanszírozható stratégiát.
Forrás: Index; Fotó: MTVA/Bizományosi/Nagy Zoltán
kanigunda
2023-05-03 at 12:03
WTF ez a “Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért”. Hány tag? Merre laknak?
Miből működnek? Hány környezetmérnők és vasútmérnök van köztük? Vagy csak
jogványok, olyan igazi értékteremtő fajta?
Értem én ezt, a “mit nem”-et. De végre szeretném hallani a “mit igen”-t is
ezektől a hivatásos aggódó (és mószeroló) szervezetektől. Ja, hogy eddig ilyen
nem akadt! Hát emeberek, ilyen ez a modern kori intellektuális teljesítmény.
Schenkhyalfonz
2023-05-02 at 20:53
Ennek a hangzatos nevű, ki tudja (Na vajon ki?) ki által finanszírozott entitás képviselői és tagjai vajon még mennyi hasonló izében vesznek részt? Dolgoznak is vagy csak fizetett aktivistáskodnak?
Persze mindettől függetlenül egy hatásvizsgálat kamuzása néha nem feltétlenül előnyös és vajon miért nem vette észre a hiátust az engedélyező?
Vízöntő
2023-05-02 at 20:26
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nincs olyan pozícióban hogy utasíthassa, vagy felszólítsa a kormányt és a költségvetést – valamilyen személyes érdek miatt – komoly kiadásra kényszerítse a nekik való megfelelés érdekében! Inkább oszlassák fel magukat!
A bíróság kifogásolta hiányt pótolják!
Nahát
2023-05-02 at 15:43
Bezzeg Karácsony simán kivágott több száz fát a beígért zöldítés helyett.
Orientál
2023-05-02 at 15:08
Persze mert az ilyen ítéleteket hozó bíró elvtársaknak az az érdekük hogy a hazai gazdaság ne fejlődjön és ne is gyarapodjon.
Gullwing
2023-05-02 at 14:39
Liberálnáciknak minden jó ami az országnak rossz….
csakafidesz
2023-05-02 at 13:51
A magyar bíróságok bármit jóváhagynak ami ellent mond a józan észnek. A vasúti szállítás a legolcsóbb, egyben a legjobban környezetbarát.
Dodo
2023-05-02 at 13:46
Civil szervezetek? Autómentes Budapest? Vasútmentes Magyarország?