Míg korábban hangosan követelték, hogy a kormány állítsa meg az üzemanyagárak növekedését, most, hogy ez megtörtént, most már mégis inkább legyenek magasabbak az árak. Míg korábban az amúgy is éhező lakosságot féltették, most hirtelen a benzinkutasokért kezdtek aggódni.
Az viszont nagyon is vicces, hogy az ember nem tud olyan hajmeresztő, abszurd dolgot kitalálni, amit az ellenzék ne tenne meg holt komolyan a valóságban is. Múlt héten a Politikai Hobbistában össze is gyűjtöttünk néhány ilyet, amit javasolnánk az ellenzék számára, ha herótozni akarják az intézkedést. Nézzük is át ezeket, mielőtt az üzemanyagár-stop komoly részére térünk.
Első lehetőség a zöld szemlélet:
Nem ócsítani, hanem drágítani kellett volna a fosszilis üzemanyagot, amit a megsebzett föld alól hozunk fel gonosz gépek segítségével, hogy utána szén-dioxid formájában a légkörbe pumpáljuk. Az pedig megöli a boJgót, kipusztítja az emberiséget. És asszem, rasszista is, mert a fekete olajat a fehér ember kihasználja. Szóval Orbán cinikus döntése, hogy a Glasgow-i klímakonferenciával egy időben, ahol fontos országok fontos vezetői fontos dolgokra hívták fel egymás figyelmét és jókat szundikáltak, Magyarország egyre növekvő mértékben járul hozzá ahhoz, hogy még több szennyező anyag jusson a légkörbe. Oké, most pár forinttal több marad a pénztárcánkban, de milyen áron?!!!
Második lehetőség a szoci mindenszarizmus:
Kinek jó ez és kinek a pénzéből? Hogy a gazdagok, akiknek autója van, rezsitámogatott üzemanyagot vehessenek, azt végül az adófizetők fogják állni! Megint a leggazdagabbaknak kedveznek! A tömegközlekedéssel járókra nem gondolt a kormány, az ő kezüket elengedte? A buszjegyért ugyanannyit kell fizetni ezek után is, ráadásul abban a dugóban, abban a szmogban döcögnek az éhes proletárok a közmunkára, amit a gazdagok autóznak össze Orbánnak köszönhetően.
Harmadik lehetőség a progresszív szakmaiság:
Felesleges volt általánossá tenni. Sávos üzemanyagárakat kellett volna megszabni, amit az autósok rászorultság alapján vehetnek igénybe, miután képzett muciológusok megállapították a pályázó áldozat-szintjének, gazdasági-megfosztottságának és üzemanyag-kirekesztettségének szintjét. És erről az illetékes megállapító bizottság hivatala pecsétes papírt is kiállított, amit az állampolgár bemutatott a lakóhely szerint illetékes önkormányzatnak, ahol kiállították a megfelelő üzemanyag-vételezési-jogosultságot-igazoló-papírt, és folyamatba helyezték a folyamatokat…
Negyedik lehetőség a triumfálás:
Orbán megbukott, mert végrehajtotta azt, amit az ellenzék másfél hete követel tőle. Átvette az ellenzék programját, behódolt. Az Orbán-kormány béna kacsa, mely a hatalom félelmetesnek látszó paravánjai mögött reszket.
Ötödik lehetőség az örök kétkedés:
Nézzünk már egy picit a dolgok mögé! Mit akarnak eltakarni, mit akarnak elfedni ezzel a döntéssel? Valamiről el szeretnék terelni a figyelmet, hogy amíg sorban állunk benzinért, addig ne foglalkozzunk a lopásokkal? Hehh? Fura nekem ez az időzítés, mi lehet a mögöttes szándék? Ja, hogy most veszteséget fognak termelni a töltőállomások? Garancsi vagy Mészáros akarja megszerezni a MOL-t és az OMV-t? Hehh? Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél! Legyünk résen, mert a mi bőrünkre megy a játék!!!!
Hatodik lehetőség a momentumos szakmaiság:
(Ez tényleg csak az ínyenceknek való.) „Ezt is a fogyasztókra fogják terhelni, mint a bankadót!” Ennek van egy 6/b Momentum-retróváltozata is, még az ősmomentummal, az SZDSZ-szel: „A benzint így utoljára a nácik fetisizálták a Halál 50 órájában, szóval ez burkolt kokettálás velük.”
Végül, a hetedik lehetőség a gyakorlatban megvalósuló márkizayizmus:
Szemben a benzinnel, a villany meg a gáz legyen világpiaci áras, mert az úgy modern és európai! Mert a vizen, a villanyon meg a gázon lehet spórolni, abból nyugodtan fogyaszthat az ember tizedannyit, mint tavaly ilyenkor. Elvégre minek 20 fokra fűteni a lakást, amikor elég a 0 fok is, hogy ne fagyjanak el a csövek. Meg a villanyt se kell állandóan égetni. De a benzin, az legyen csak minél olcsóbb, mert azon képtelenség takarékoskodni!
Na jó, az utolsót nem mi találtuk ki, Márki-Zay ezeket már korábban elmondta maga is a rezsicsökkentés kapcsán, csak itt most kiegészült a benzinárral is. Viszont bármilyen abszurd is mindegyik, ezek tényleg képesek komolyan mondani ugyanilyen dolgokat. A 444 oldalbordájából kipattant Qubit-on még aznap megjelent egy cikk, mely szerint „az intézkedés kontraproduktív, mert a kínálatot fogja csökkenteni, ráadásul rosszul célzott, és káros a környezetre.”
Ebben szinte minden benne van; a mindenszarizmustól a kamu-szakmaiságon át a zöld bullsittelésig. De itt még nincs vége, a hétvégén az elmebaj számára teljesen szabad folyást engedtek a balosok. A Facebookon szinte egy az egyben az 5-ös pontunknak megfelelő hergelést kezdtek terjeszteni… vagy lehet, hogy sunyiban Hobbistát néznek (pedig az egész Pesti TV-t senki sem nézi, ugyebár), és tényleg tőlünk vették az ötletet…? Mindenesetre az obligát mészároslőrincezés vastagon megjelent; a kormány biztos neki akarja átjátszani a benzinkutakat, azáltal, hogy csődbe viszi őket. Azt ugye senki épeszű ember nem gondolja komolyan, hogy a nagy, tőkeerős cégek (OMV, Shell) kútjai tönkremennek, ha 3 hónapig nyomott áron kell adniuk a benzint? Egyrészt csak a 95-öst és a sima dízelt, tehát a prémium üzemanyagokon bőven kereshetnek továbbra is. Másrészt ma már a shop is meghatározó bevételi forrás a kutaknál. A hatósági ár ideiglenes bevezetése persze, nem kellemes a számukra, de egy áthidalható probléma. Nem fognak megválni emiatt a kutaktól.
Viszont valamire mégiscsak oda kell figyelnie a kormányzatnak. És itt jön a komoly rész… Léteznek, elsősorban vidéki kistelepüléseken, alsóbbrendű utak mentén független, kisvállalkozók, családok által üzemeltetett benzinkutak, ahol nincs shop, ahol nincs, vagy elenyésző a fogyás prémium üzemanyagokból. A jelenleg készleten lévő benzint 472,50 Ft-os literáron vásárolták. Ezt 480-ért továbbadva valóban nem tudnak rentábilisan működni, de még az alkalmazottakat sem tudják ebből kifizetni. Vagy a MOL-nak kell tehát számottevően olcsóbb nagykereskedelmi áron adnia az üzemanyagot, vagy a kormánynak kell valamilyen módon kompenzálnia ezeket a kis kutakat, ha nem akarja, hogy valóban munkahelyek szűnjenek meg a lakosság döntő többsége számára egyébként kedvező döntés miatt.
Vajon ezzel a problémával tisztában van a kormányzat? Egyáltalán felmerült-e? Én is csak azért tudok róla, mert egy vidéki faluban egy politikai rendezvényen egy helyi benzinkutas elmondta. Vajon eljutnak-e az ilyen ügyek, a hétköznapi emberek valós, napi problémái a politikai döntéshozókhoz? A miniszterelnök híres arról, és számtalanszor bizonyította is, hogy bárhol, bárkivel képes megtalálni a hangot, meghallgatni és megérteni a problémákat, és ha kell, a megfelelő döntéseket is hozni. De minden kocsmába nem tud elmenni, minden egyes ügyben nem intézkedhet. A kérdés, hogy az államigazgatás alacsonyabb szintjein, a vasaltnadrágú, bőrcipős állami tisztviselők körében van-e hasonló fogadókészség? Feltérképezik-e az emberek napi gondjait, és ha egy ilyen valós problémával találkoznak, el merik-e azt mondani a feletteseiknek? Foglalkoznak-e vele, vagy csak a saját politikai karrierükkel? A választások előtt különösen fontos, hogy ne az utóbbi legyen.
Vezető kép: MTI/Koszticsák Szilárd
Facebook
Twitter
YouTube
RSS