A luxemburgi parlament vitát fog tartani az okostelefonok használatának iskolai betiltásáról, mert az erről szóló polgári petíció aláíróinak száma már meghaladta a szükséges 4500-at – írta a Luxembourg Times című napilap szerdán a petíció szervezőit idézve.
A beadvány, amelyet eddig pontosan 4791-en írtak alá, azt célozza, hogy
az okostelefonok használatának betiltásával, amint a tanulók belépnek az iskola területére, elősegítsék a gyermekek egészségesebb és biztonságosabb tanulási környezetét.
Több felmérés, köztük az ENSZ-hez tartozó UNESCO 2023-as globális oktatási jelentése szerint
az okostelefon-használat közvetlen hatással van a gyermek koncentrációjának időtartamára, memóriájára, szociális interakcióira és általános jólétére
– nyilatkozott Cristina Matita, a petíció kezdeményezője a napilapnak. Hozzátette, hogy az okostelefonok betiltása az iskolákban az osztálytermi zavarok elleni küzdelem, a tanulás javítása és a gyermekek online zaklatástól való védelmét szolgálja.
Tanulmányok kimutatták, hogy azok a diákok, akik a nap bármely szakaszában hozzáférnek a telefonhoz, rosszabbul teljesítenek a felméréseken, és nagyobb a valószínűsége, hogy kevésbé koncentrálnak
– mondta el Alex Rakochy, egy luxemburgi általános iskola igazgatója.
Egy tavalyi luxemburgi felmérés szerint az országban a gyermekek 86 százaléka legkésőbb 12 éves korában kapja meg első mobilkészülékét.
Luxemburg szomszédai közül Franciaország és Belgium is döntött már az okostelefonok iskolai használatát korlátozó jogszabályok bevezetéséről.
Claude Meisch oktatási miniszter nemrég úgy nyilatkozott, hogy
a gyerekeknek egyensúlyra van szükségük a digitális, virtuális időtöltés és az analóg, valós életben végzett tevékenységek között,
azt azonban nem említette, hogy a kormány bevezetné a mobiltelefonok használatának iskolai tilalmát.
Az oktatásban és tudományban dolgozók független országos szakszervezete kedden arra szólított fel, hogy az iskoláknak a mobiltelefon használatában “korlátozott zónává” kell válniuk, különösen az online zaklatás elleni küzdelem érdekében. Michel Reuter szakszervezeti szóvivő szerint a tanároknak “világos pedagógiai koncepciókra van szükségük a digitális médiával kapcsolatban, mivel a tanórákon számítógépeket, táblagépeket és e-könyveket használnak”.
Az Országos Diákegylet elnöke, Dany Semedo viszont úgy véli: a
mobiltelefonok és a digitális készségek népszerűsítése alapvető fontosságú, hogy a diákok meg tudják különböztetni a valódi és az álhíreket, betiltásuk már nem felel meg a kornak.
Az egyik luxemburgi állami iskola már tavaly szeptember óta tiltja az okostelefonok használatát. Tammy Muller, az iskola igazgatóhelyettese júliusban a Virgule napilapnak adott interjújában azt mondta, hogy a tiltás pozitív eredményeket hozott, a diákok több fizikai tevékenységet végeznek, és az iskola olyan hellyé vált, amely elősegíti a társas érintkezést és a tanulást.
Forrás, fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS