Szerdán beiktatják az új amerikai elnököt, amihez rengeteg hagyomány – közöttük parádé, beszédek és még bál is – társul. Mindez idén, a pandémiás helyzet miatt visszafogottban alakul, kevés jegyet osztanak ki, és valószínűleg kevesebb sztár is vesz részt a rendezvényen. A Lounge Group Amerikában és Magyarországon elvégzett, reprezentatív kutatása szerint az amerikaiak nem ítélik el a hírességek politizálását, sőt, ötödüknek számít is, mit mond kedvence a közügyekről.
Normál körülmények között százezrek özönlenek Washingtonba, hogy részt vegyenek az elnöki beiktatáshoz kapcsolódó mulatságokon, idén azonban az ünnepség mérete rendkívül korlátozott lesz. A felvonulási útvonal mentén szokásosan kihelyezett nézőállványokat nem teszik fel, és a korábbi csaknem kétszázezer jeggyel ellentétben, az idén csupán alig ezer tiszteletjegy volt elérhető a ceremóniára. Az Egyesült Államokban teljesen elfogadott, hogy a hírességek állást foglalnak politikai kérdésekben. Az amerikai válaszadók ötöde nemcsak elnézi, ha kedvenc ismert embere politizál, de az ilyen közlések hatással vannak gondolkodására is – derült ki a Lounge Group reprezentatív kutatásából. Az amerikai elnök beiktatási ceremóniája ezért is lehet a zenészek, színészek és hírességek körében is az egyik legfontosabb esemény. Megjelenésükkel, fellépésükkel állást foglalnak, és kifejezik támogatásukat az ország vezetője iránt. Így volt ezzel Beyoncé is, aki Barack Obama 2009-es beiktatásán énekelt, vagy a The Piano Guys, akik Donald Trump partiján gondoskodtak a hangulatról. Idén, mások mellett Lady Gaga, Jennifer Lopez és Justin Timberlake lép színpadra Joe Biden ünnepélyén.
Mel Gibson, Jimmy Fallon, Taylor Swift, Kanye West – csak néhány ismert név, akik aktívan politizálnak, és nem félnek megmutatni pártszimpátiájukat. Az amerikai elnökválasztáskor több amerikai híresség is követői tömegét buzdította szavazásra. A nagyobb részvételi arány a politikai felhatalmazás szempontjából pozitív, de ami ennél is fontosabb, hogy az emberek értékelik a demokrácia biztosította jogaikat, és élnek is velük – mondja Stefkovics Ádám, a Századvég Alapítvány piackutatási igazgatóhelyettese.
Kommentháborúba torkollik minden hazai megnyilvánulás
A Lounge Group kutatása szerint a magyarok fele teljesen másként gondolkodnak a sztárok közéleti kinyilatkoztatásairól, mint az amerikaiak. Itthon a válaszadók fele szerint egyáltalán nem vagy inkább nem fogadható el, ha celebek politizálnak. Ez az attitűd elsősorban az idősebbekre jellemző, de a fiataloknál is tetten érhető ez a vélekedés. Vannak ugyan pozitív példáink, amikor hírességek megfogalmaznak fontos, közélettel kapcsolatos gondolatokat – például Lovasi András –, de ilyenkor az internet népe szinte azonnal támadásba lendül a kommentszekció arénájában – mondta Stefkovics Ádám.
A magyar YouTube véleményvezérei között csak elvétve találunk olyat, aki hajlandó politikai kérdésekkel foglalkozni. Gergely Viktor (képünkön) YouTube-videós szerint az összes olyan témában kifejezetten nagy felelősségük van az influenszereknek, ahol valamilyen saját véleményt fogalmaznak meg, és ez alól nem kivétel a politika sem. A YouTube-on csak Siriusként ismert, csaknem háromszázezer követővel rendelkező videós azon kevés netes híresség közé tartozik, akik a 2018-as országgyűlési választások alkalmával például voksolásra buzdítottak. Én pártolom, ha egy ismert YouTuber úgy dönt, beszél ilyen témákról. Viszont ebben az esetben fontosnak tartom, hogy igyekezzen naprakész lenni a politikai helyzetet tekintve, és úgy alkosson saját véleményt. Sajnos a kommentmezőben sokszor azt látom, hogy a rajongók hajlamosak felcímkézni az embereket: aki zenész, az már a zenészfiókban is marad, miközben a politikai véleménynyilvánítás nem diplomához kötött és nem is a politológusok kiváltsága – fogalmazott Sirius.
Az Egyesült Államokban 2020. szeptember 5-7. között, kétezer ember bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást ötszáz válaszadó online megkérdezésével a Századvég Alapítvány végezte 2020. október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív a magyar lakosságra.
Forrás: Lounge Group; Fotó: Youtube
Facebook
Twitter
YouTube
RSS