Napjainkban egyre átláthatatlanabbak a különféle közösségi oldalak, a tonnaszámra termelődő posztokat, „storykat” szinte lehetetlen követni, nagyon nehéz dolga van annak a szülőnek, aki lépést szeretne tartani gyermekével. Ez talán csak akkor sikerülhetne, ha a trendi közösségi platformoknak ők is aktív felhasználóivá válnának. Azonban ez közel sem egyszerű számukra, már a Facebook használatát is komoly nehézségek árán sikerült megtanulniuk, ami után viszont már a fiatalok menekültek el a közösségi oldalról. Ma már egyértelmű, hogy facebookozni bizony boomer dolognak számít. Az úgynevezett trendi oldalakon, mint például az Instagramon vagy a TikTokon azonban elvétve vannak fent az idősebb generáció tagjai, így a gyerekek gyakorlatilag azt csinálhatnak a privát fiókokon, amihez kedvük van, azt követnek, akit akarnak. Ez azonban nem feltétlenül van jó hatással rájuk. Vigyázat, felkavaró tartalom!
Nem könnyű ma kamaszt nevelni, hiszen olyan kihívásokkal is szembe kell nézni, amivel eddig nem kellett számolnia a szülőknek. Komoly dilemmát jelenhet az is, hogy eltiltsák-e a gyereket a telefontól, a közösségi média használatától, hiszen az is előfordulhat, hogy emiatt kiközösíthetik a gyereket, aki ezért súlyos frusztrációt élhet meg. Viszont az sem feltétlenül jó megoldás, ha már nagyon fiatal korban megengedik a közösségimédia-felületekre való regisztrációt. Ekkor ugyanis eltűnik a póráz, hiszen szinte lehetetlen ellenőrizni, hogy a gyerek mit csinál, kit néz, kit követ.
Toxikus magyar influenszerek, akik tálcán kínálják fel magukat a követőknek és a pedofiloknak
Elég csak pár percet eltölteni az Instagramon, már rögtön összefuthatunk „neves” magyar influenszerekkel, akik százezres, sokszor több százezres követőtáboruknak teszik közzé az életüket, napjaikat, különböző testrészeiket. Ezek a 14–22 év közti fiatalok több platformon is jelen vannak, mivel a Facebook már boomer dolog, azaz főként az idősebb korosztály használja, ezért legfőbb csatornáik az Instagram és a TikTok. Ezeken a platformokon uralkodnak, diktálják a trendet, a naiv fiatalok, általános iskolások, gimisek isszák a szavaikat, hisznek nekik és csodálják őket. Sőt, sokan olyanok akarnak lenni, mint ők. Úgy akarnak öltözködni, úgy akarnak viselkedni, mint a „sikeres” netcelebek, hiszen ők már a százezer követővel letettek valamit az asztalra. Szerintük. Mi, felnőttek azonban jól tudjuk, hogy ez nem feltétlenül van így, azonban a fiatalabbaknak ezt szinte lehetetlen elmagyarázni. Ők ugyanis ebben nőttek fel, a közösségi média hálóiban szocializálódtak. Azonban ez rendkívül káros hatással lehet ezeknek a tiniknek a fejlődésére, főként, ha hagyjuk, hogy olyan influenszereket kövessenek, akik 15 évesen pornográf képeket töltenek fel az oldalukra, vagy éppen a szexmunkáról készítenek videókat a legnagyobb videómegosztó oldalra.
Bár (sajnos) sok példát fel lehetne hozni, mégis van pár kiemelkedő figura, akik gyakorlatilag már a trendeket diktálják. A „Zsebibaba” művésznévre hallgató kislány 15 évesen először a TikTokon futott be pornósztárokat megszégyenítő, flegma viselkedésével, mára viszont már az Instagramon is átlépte a 100 ezret a követőinek a száma. A lány nem titkolt szándéka ezt a mennyiséget még tovább emelni, és bár a fiókja privát, bárkinek elfogadja a követést. Mindezt persze azért, hogy ne lehessen csak egyszerűen megnézni a képeit. Igenis, ő egy „prémium kategória”: ha látni szeretnéd egy 15 éves lány félmeztelen testét, akkor kövesd is be. Az már persze egy másik kérdés, illetve kutatási forma, hogy ez mekkora teret ad a pedofiloknak, akiknek ezek a lányok gyakorlatilag tálcán kínálják fel magukat.
Egy másik hírhedt „celeb”, a Bish Bharbie művésznévre hallgató Lili, avagy Viktor, egy 20 éves transznemű lány, aki kirívó viselkedésével és feltűnő megjelenésével hívta fel magára a figyelmet. Lili nagyjából másfél éve tette fel első videóját a YouTube-ra, ahol mára már 120 ezer feliratkozóval „büszkélkedhet”, míg Instagramon ennél picit többen, mintegy 140 ezren követik a mindennapjait. Ami gyakorlatilag abból áll, hogy élő videókban füvezik, iszik, illetve alsóneműben fotózza magát. Már eddig is köztudott volt róla, hogy transzneműként Svájcba, Hollandiába és Dániába jár ki dolgozni, ahol szexmunkásként keresi meg a kenyerét. Nemrégiben készített erről egy videót is, amit közel félmillióan láttak már. Ebben fél órán keresztül válaszol tinik kérdéseire, akik – a kommentekből látva – elismerésüket fejezik ki Lilinek, hogy mekkora bátorság kellett ahhoz, hogy ezt a munkát csinálja, hiszen – mint Lili állítja – más lehetősége transzneműként nem volt. Arról már nem is beszélve, hogy a 33-as törvényként emlegetett, nemváltást „ellenhetetlenítő” törvény miatt több videójában és posztjában is uszított a magyar kormány ellen. A fiatalok pedig kommentekben írják le egyetértésüket a transznemű lánnyal, aki még a zárt osztályról is képes volt félmeztelen képet posztolni az oldalára.
A magyar fiatal influenszerek közül Timit követik a legtöbben. A 21 éves lány majdnem 400 ezer követőt tudhat magáénak, főként tinilányokat és fiúkat. Ő az előzőekhez képest kevésbé magamutogató képeket posztol, ám nála is sokszor rezeg a léc. Timinél gyakran jelenik meg a testképzavar fogalma. A lányon látszik, hogy figyelemre vágyik és önbizalomhiánnyal küzd, azonban sokszor ezt a követői kárára vetíti ki. Egyik képén például bikiniben fotózta le magát, majd azzal a szöveggel rakta ki, hogy „elnézve ezt a képet el is megyek ma edzeni szégyenembe”. A lány közel 50 kilós súlyával ezzel csak azt üzeni a fiataloknak, hogy ha nem elég vékonyak, akkor szégyelljék csak el magukat. Timi szintén a YouTube-on kezdte karrierjét, ott most 280 ezer követőnél tart, de videókat már csak elvétve gyárt. Azt is érdekes megfigyelni, hogy videói szinte csak magáról, az életéről, tetkóiról és piercingjeiről szólnak, valódi üzenetet nem tartalmaznak. Ezt manapság „trash-tartalomnak” szokás nevezni, hiszen se a divat, se a film, se az ismeretterjesztés kategóriába nem lehet beletenni a videóit. Kihívásvideókkal, kattintásvadász tartalmakkal van tele a csatornája, amelyekkel fiatal követőinek csak annyit közöl: videózásból és a szponzorációkból szépen meg lehet élni, valódi tudásra gyakorlatilag semmi szükség.
A Timi-féle csoportba tartozik még a 20 éves Márk is, aki szintén a trash-tartalomgyártás nagymestere. Amatőr videói gyakorlatilag semmiről sem szólnak; a lényeg, hogy magát mutogassa. A pózolás és a testékszer nagymestere ő, aki nem rest betépve élőzni és kiszívott nyakkal „flexelni” a 280 ezer követője előtt. Márk nagy szószólója volt a Black Lives Matter-tüntetéseknek is: a George Floyd halálakor kirobbant tüntetéssorozat kezdetén előszeretettel közvetített tini követőinek az „Amerikában elburjánzó fehér felsőbbrendűségről”.
Rajtuk kívül (sajnos) még számtalan példát lehetne hozni a magyar tini celebvilág sötét bugyraiból. Több százezer magyar serdülő fiatal követi őket nap, mint nap, több százezer fiatal gondolja úgy, hogy itthon elnyomottak a transzneműek – akiknek csak a szexmunka az egyetlen pénzkeresési lehetőség ugyebár –, számtalan tini hiheti azt, hogy világszerte tombol a rasszizmus és a fehér felsőbbrendűség. Legalább ennyien hiszik azt, hogy szexuális tartalmakkal fűtött képekkel ezrek figyelmét elnyerik majd, és ez teljesen rendben van így.
Pedig nagyon nincs rendben. Eltiltani persze senkit sem lehet az internettől, hiszen azzal óriási lemaradásban lenne minden fejlődő tinédzser, aki keresi az útját és próbál értelmesen lázadni. Azonban hagyni, hogy ezek a mérgező influenszerek befolyással legyenek a naiv gyermekekre, semmiképpen nem jó megoldás. Ezek a fiatalok semmilyen értéket nem közvetítenek, a magamutogatásból élnek, és a tinédzserekből, akik felnéznek rájuk „bátorságukért” és „kitartásukért”. Pedig a háttérben csak a feltűnési viszketegség és az üresség áll, ezek a fiatalok nem a trendet diktálják, csupán ideig-óráig felhívják magukra a figyelmet. Sajnos mindezt mások kárára.
Forrás: PestiSrácok.hu; Kiemelt kép: Instagram képernyőfotó
Facebook
Twitter
YouTube
RSS