Pesti Srácok

Fordulat a veronai busztragédia perében? – Felelősek a sztráda olasz tervezői, működtetői is?

Fordulat a veronai busztragédia perében? – Felelősek a sztráda olasz tervezői, működtetői is?

Itthon mindenki az időközben elítélt gépkocsivezetőre fókuszált, ám még közel sem ért véget a Verona közelében történt busztragédia miatt indult per Olaszországban. Fordulat állt be az olasz bíróságon. Közben Varga János buszvezető magyar fogházban tölti a jogerősen megfelezett, mindössze 6 éves büntetését. Független szakértők most kimondták: a 2017-es katasztrófához hozzájárulhatott a veronai autópályát tervező, kivitelező és működtető mérnökök mulasztása is.

Külső szemlélő számára váratlan fordulatot vett a 2017-es veronai busztragédia felelőseit kereső büntetőper. Magyarországon, a magyar sajtóban eddig nem kapott nagy nyilvánosságot, hogy a 18 magyar áldozatot követelő tragédiáért nem csak Varga János gépkocsivezetőt vonták/vonják felelősséget.

Amit azonban időközben elkülönítették a magyar gépkocsivezető ügyétől, a perük pedig még ma is tart.

PestiSracok facebook image

A legutóbbi tárgyaláson pedig robbant a bomba, nem a gépkocsivezető a fő hibás a tömegszerencsétlenség miatt.

Eddig csak az 54 éves Varga János sofőr fizetett, akit 2022 szeptemberében tartóztattak le a veronai ügyészség elfogatóparancsa alapján. Vargát többszörös emberölés miatt jogerősen 6 év szabadságvesztésre ítélte az illetékes olasz bíróság. Varga elsőfokon még 12 évet kapott, de az olasz lapok szerint másodfok előtt egyezség született a vádat képviselő ügyészség a vádlott között, így megfelezték a 12 évet. Az is eldőlt, hogy Magyarországon töltheti le a büntetését, amit Varga jelenleg is tölt fogház fokozatban.

Megemlékezés a veronai buszbaleset áldozatairól a Flórián téren található Közlekedési Balesetben Elhunytak Emlékművénél 2017.01.23-án (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Óriási fordulat: olasz szakértő az autópálya építőit, üzemeltetőit okolja

A VeronaSera szerint sokkal tovább tart a még folyamatban lévő elsőfokú per a többi vádlottnál: többszörös közúti emberöléssel vádolják az A4-es autosztráda két technikusát, valamint a biztonsági korlátok teszteléséért felelős Anas bizottság cég három tanácsosát.

Legutóbb a Veronai Bíróságon Valentina Fabiani bíró előtt hallgatták meg Alessio Maritatit, a Közúti Áldozatok Családjai Olasz Szövetsége (KÁCsOSz) szakértőjét, aki az érintett autópálya építtetőjét, üzemeltetőjét, az Autostrade cég szakembereit is felelőssé tett.

A szakember kiemelte az Autostrade hiányosságait, fenntartotta, hogy a busz nem haladt túl nagy sebességgel, a megengedett határokon belül volt - magyarázta a Verona Sera című portálnak Alberto Pallotti, a családok és a KÁCzOSz elnök, aki nyomatékosította:

Ők öten is felelősek lehetnek a busztragédia bekövetkeztében?

A kiégett busz (Fotó: MTI)

Az alábbi öt olasz szakembert helyezték vád alá a 2017-es veronai tömegszerencsétlenség miatt.

  • Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke
  • Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és a biztonsági elemek építését irányító műszaki hivatal vezetője
  • Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli, akik az A4-es sztráda, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként.

A PestiSrácok bűnügyi tudósítójának rendelkezésére áll M. Fekete György teljes szakértői véleménye. A tanulmányra a szakértő tegnap ismét felhívta a figyelmet. Mint azt írta:

Azaz: Varga János felelős azért, mert elaludt és balesetet szenvedett az autóbusszal, ám hogy a balesetből 18 ember életét követelő tragédia lett, már nem tehető felelőssé.

Miben hibázhattak az olasz szakemberek?

M. Fekete György szakértői véleménye tudományos igénnyel leírja, adatokkal, fotókkal bizonyítja: az ütközés közelében, a szalagkorlát mögött hatvan-hetven centiméterre, a korlát biztonsági zónájában egy „oszloptartó konzolt” hagytak ott, miután az oszlopot korábban eltávolították.

A konzolból felálló 15 centiméteres acélcsavarok okozták a busz jobb első kerekének durrdefektjét. A második akadályt a konzoltól a felüljáró irányában lévő „élő” villanyoszlop jelentette, amelyet a korlát biztonsági mozgásterében, szabálytalanul helyeztek el.

A sodródó autóbusz kidöntötte a villanyoszlopot, amelyben az áram alatt lévő elektromos kábelek szétszakadtak, szikrát okoztak, amely meggyújtotta a busz szétnyíló üzemanyagtartályaiból kiömlő gázolajat.

Azaz nem a felüljáró oszlopának ütközve tört ki a tűz, hanem még korábban. Időközben a szalagkorlát alsó összekötő eleme levált, s a védőeszköz egyébként sem megfelelő visszatartási képessége tovább romlott, a negyedik akadályt pedig a hídpillér közelsége jelentette.

A szakértő elképesztő hiányosságként értékelte, hogy a korlátrendszer a hídpillérre támaszkodott, nem előtte haladt el, így a kigyulladó járművet egyenesen a pillérnek vezette, ezzel súlyosbítva a tragédiát.

Csökkentheti a buszvezető felelősségét az új szakértői vélemény?

Varga János felelősségét csak némileg árnyalja, de nem csökkenti években is mérhetően az olasz szakértő által - M. Fekete György szakvéleményével azonos - kidolgozott szakvélemény. Azt azonban megerősíti, hogy a tragédia egyfelől több részre tagolódott, másfelől többen (lehetnek) felelősek a végkifejletért.

A magyar és az olasz szakvélemény is azt erősíti, hogy Varga János elaludt a baleset előtti pillanatokban, és ezért kormányozta a szabálytalan biztonsági korlátnak a járművet.

A magyar gépkocsivezető egyértelműen felelős a baleset bekövetkeztéért, ám annak súlyosságáért nem tehető felelőssé.

Kérdés: az olasz bíró miként fogja megítélni az immár két szakértő és a vádat képviselő ügyész által is képviselt bizonyítékokat?

Kiemelt kép: A magyar autóbusz roncsa 2017. január 20-án, a tragédia utáni órákban (Forrás: Veronai rendőrség)

https://www.youtube.com/watch?v=I9_W0H1B9Qo
Ajánljuk még

Magyar Péterben ott van mindaz a patológia, ami a nárcizmust megtestesíti - Hal Melinda a Polbeatben

‎Polbeat január 20.
Van egy olyan személyiségfogalom, hogy "nárcisztikus személyiségzavar". Nem Magyar Péter az egyetlen, aki ilyen jegyekkel érkezett a közéletbe, de nála ott van mindaz a patológia, ami ezt a problémát megtestesíti. A nárcizmusnak a Magyar-féle megnyilvánulása káros magára a társadalomra is. Hiszen amikor valaki elfogadja, hogy őt egyesek messiásnak tartják, az megalázása a hitnek, a kultúrának, a nemzetünknek és a történelmünknek - mondta a PestiSrácok.hu Polbeat című videóműsorában Hal Melinda klinikai szakpszichológus és közgazdász. Megjelent a nézők sorában a Lakatos-botrányt (Ábrahám Róbert közreműködésével) kirobbantó nevelőtanár is, aki arra várt választ, hogy egy ilyen brutális ügyben miért nem zár össze a szakma mellette?

"Büszke vagyok rá, hogy pályafutásom során nem tettem rosszat egy kollégámnak sem" - A születésnapos Stefka István a Polbeatben

‎Polbeat 2023 június 10.
Rendhagyó Polbeatet szerveztünk Stefka István 80. születésnapjára a Revolution '56 Szabadságharcos Sörözőbe, ahol a PestiSrácok.hu-s csapat mellett Stefka régi barátja és harcostársa, Alexa Károly irodalomtörténész, író, illetve a konzervatív televíziózás nagy, a rendszerváltoztatás utáni - a Horn-Kuncze-kormány által teljesen felszámolt - korszakának két jeles alakja (egyben az ünnepelt akkori munkatársa), Mátyássy Andrea és Dézsy Zoltán is elmondta méltatását, visszaemlékezését. Megszólalt továbbá Stefka István felesége, Naszályi Kornélia és egyik lánya, Stefka Nóra, továbbá Ambrózy Áron, Szabó Gergő és Szalai Szilárd. A Huth Gergely által celebrált rendkívüli adást végül egy fergeteges köszöntés követte, a tortát és a pezsgőt Stefka István kedvenc együttesének, az AC/DC-nek a dübörgésére hozták be a kollégák.

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.