Pesti Srácok

Fordulat a veronai busztragédia perében? – Felelősek a sztráda olasz tervezői, működtetői is?

null

Itthon mindenki az időközben elítélt gépkocsivezetőre fókuszált, ám még közel sem ért véget a Verona közelében történt busztragédia miatt indult per Olaszországban. Fordulat állt be az olasz bíróságon. Közben Varga János buszvezető magyar fogházban tölti a jogerősen megfelezett, mindössze 6 éves büntetését. Független szakértők most kimondták: a 2017-es katasztrófához hozzájárulhatott a veronai autópályát tervező, kivitelező és működtető mérnökök mulasztása is.

Külső szemlélő számára váratlan fordulatot vett a 2017-es veronai busztragédia felelőseit kereső büntetőper. Magyarországon, a magyar sajtóban eddig nem kapott nagy nyilvánosságot, hogy a 18 magyar áldozatot követelő tragédiáért nem csak Varga János gépkocsivezetőt vonták/vonják felelősséget.

Amit azonban időközben elkülönítették a magyar gépkocsivezető ügyétől, a perük pedig még ma is tart.

PestiSracok facebook image

A legutóbbi tárgyaláson pedig robbant a bomba, nem a gépkocsivezető a fő hibás a tömegszerencsétlenség miatt.

Eddig csak az 54 éves Varga János sofőr fizetett, akit 2022 szeptemberében tartóztattak le a veronai ügyészség elfogatóparancsa alapján. Vargát többszörös emberölés miatt jogerősen 6 év szabadságvesztésre ítélte az illetékes olasz bíróság. Varga elsőfokon még 12 évet kapott, de az olasz lapok szerint másodfok előtt egyezség született a vádat képviselő ügyészség a vádlott között, így megfelezték a 12 évet. Az is eldőlt, hogy Magyarországon töltheti le a büntetését, amit Varga jelenleg is tölt fogház fokozatban.

Megemlékezés a veronai buszbaleset áldozatairól a Flórián téren található Közlekedési Balesetben Elhunytak Emlékművénél 2017.01.23-án (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Óriási fordulat: olasz szakértő az autópálya építőit, üzemeltetőit okolja

A VeronaSera szerint sokkal tovább tart a még folyamatban lévő elsőfokú per a többi vádlottnál: többszörös közúti emberöléssel vádolják az A4-es autosztráda két technikusát, valamint a biztonsági korlátok teszteléséért felelős Anas bizottság cég három tanácsosát.

Legutóbb a Veronai Bíróságon Valentina Fabiani bíró előtt hallgatták meg Alessio Maritatit, a Közúti Áldozatok Családjai Olasz Szövetsége (KÁCsOSz) szakértőjét, aki az érintett autópálya építtetőjét, üzemeltetőjét, az Autostrade cég szakembereit is felelőssé tett.

A szakember kiemelte az Autostrade hiányosságait, fenntartotta, hogy a busz nem haladt túl nagy sebességgel, a megengedett határokon belül volt - magyarázta a Verona Sera című portálnak Alberto Pallotti, a családok és a KÁCzOSz elnök, aki nyomatékosította:

Ők öten is felelősek lehetnek a busztragédia bekövetkeztében?

A kiégett busz (Fotó: MTI)

Az alábbi öt olasz szakembert helyezték vád alá a 2017-es veronai tömegszerencsétlenség miatt.

  • Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke
  • Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és a biztonsági elemek építését irányító műszaki hivatal vezetője
  • Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli, akik az A4-es sztráda, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként.

A PestiSrácok bűnügyi tudósítójának rendelkezésére áll M. Fekete György teljes szakértői véleménye. A tanulmányra a szakértő tegnap ismét felhívta a figyelmet. Mint azt írta:

Azaz: Varga János felelős azért, mert elaludt és balesetet szenvedett az autóbusszal, ám hogy a balesetből 18 ember életét követelő tragédia lett, már nem tehető felelőssé.

Miben hibázhattak az olasz szakemberek?

M. Fekete György szakértői véleménye tudományos igénnyel leírja, adatokkal, fotókkal bizonyítja: az ütközés közelében, a szalagkorlát mögött hatvan-hetven centiméterre, a korlát biztonsági zónájában egy „oszloptartó konzolt” hagytak ott, miután az oszlopot korábban eltávolították.

A konzolból felálló 15 centiméteres acélcsavarok okozták a busz jobb első kerekének durrdefektjét. A második akadályt a konzoltól a felüljáró irányában lévő „élő” villanyoszlop jelentette, amelyet a korlát biztonsági mozgásterében, szabálytalanul helyeztek el.

A sodródó autóbusz kidöntötte a villanyoszlopot, amelyben az áram alatt lévő elektromos kábelek szétszakadtak, szikrát okoztak, amely meggyújtotta a busz szétnyíló üzemanyagtartályaiból kiömlő gázolajat.

Azaz nem a felüljáró oszlopának ütközve tört ki a tűz, hanem még korábban. Időközben a szalagkorlát alsó összekötő eleme levált, s a védőeszköz egyébként sem megfelelő visszatartási képessége tovább romlott, a negyedik akadályt pedig a hídpillér közelsége jelentette.

A szakértő elképesztő hiányosságként értékelte, hogy a korlátrendszer a hídpillérre támaszkodott, nem előtte haladt el, így a kigyulladó járművet egyenesen a pillérnek vezette, ezzel súlyosbítva a tragédiát.

Csökkentheti a buszvezető felelősségét az új szakértői vélemény?

Varga János felelősségét csak némileg árnyalja, de nem csökkenti években is mérhetően az olasz szakértő által - M. Fekete György szakvéleményével azonos - kidolgozott szakvélemény. Azt azonban megerősíti, hogy a tragédia egyfelől több részre tagolódott, másfelől többen (lehetnek) felelősek a végkifejletért.

A magyar és az olasz szakvélemény is azt erősíti, hogy Varga János elaludt a baleset előtti pillanatokban, és ezért kormányozta a szabálytalan biztonsági korlátnak a járművet.

A magyar gépkocsivezető egyértelműen felelős a baleset bekövetkeztéért, ám annak súlyosságáért nem tehető felelőssé.

Kérdés: az olasz bíró miként fogja megítélni az immár két szakértő és a vádat képviselő ügyész által is képviselt bizonyítékokat?

Kiemelt kép: A magyar autóbusz roncsa 2017. január 20-án, a tragédia utáni órákban (Forrás: Veronai rendőrség)

https://www.youtube.com/watch?v=I9_W0H1B9Qo
Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.