
Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – tudta meg a Világgazdaság iparági forrásokból. Azt írják: miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kínálati szűkületet oldani lehessen, azaz valahogy vissza kell hozni az importot.
Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám iparági információk szerint az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel. Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához. A VG úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaik szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. Az OMV schwechati finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti az OMV. Becslések szerint az június és augusztus között harminc kilotonna benzint és ötven kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra. Ez azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy kétszáz kutat üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.
Miután Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európa-szerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a Mol hetven százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal nyolcvan százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni. Valamelyest csökkent a nyomás a Molon azt követően, hogy a kormány kettős üzemanyagárat vezetett be a Magyarországon, hiszen visszaszorult a benzinturizmust. Ám küszöbön az iskolai szünet, a nyári turisztikai szezonban pedig jelentősen nő a benzinkutak forgalma. A VG úgy tudja, hogy a Mol nagyrészt emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben áll majd le részlegesen egy-egy hónapra. Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemanyag-termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken. A lapnak nyilatkozó források szerint a két szóban forgó hónap idejére egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.
Forrás: VG ; Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre
TAné
2022-06-05 at 20:07
“[email protected]”megtaláltad a jó megoldást! Semmi helyük itt, normális áron úgysem fognak tudni üzemanyagot forgalmazni a közeljövőben.Ez az ára “jóemberkedésnek.”
Üdv! Tané
kbandi1
2022-06-05 at 11:50
Ha csak az Alpokban kibányászott olajat kell feldolgozni az ÖMV-nek, akkor tényleg nem lesz tenni valójuk. Esetleg a nadrágból zenélő amerikai palaolajat ajánlja fel nekik az amerikai Ben Hur, vagy szellent csak egyet.
Kiss Róbert
2022-06-05 at 08:44
Ha kicsit is belegondolunk:PONT!!!MOST!!!
történik ez???????????
ÁTALAKULÁS!!!kezdődik,pozíciók újra foglalása,vagy átmeneti káoszgenerálás,
hogy lehetőleg ne legyen túl nagy változás…
obsitos
2022-06-04 at 18:10
Legalább a SAJÁT cikkeiteket figyelnétek, amelyek megcáfolják a HAMISAKAT!!!
Ez már lefutott, cáfolat a Hírkereső oldalatok elején!!!!!
Namond
2022-06-04 at 15:16
Súlyosbodik az energiaválság Hollandiában
https://liner.hu/hollandia-energiavalsag-gazszamla-rezsiar/
Júliustól Hollandiában, 8 ezer helyett, akár 20 ezer forint lehet egy gázszámla
pm
2022-06-04 at 13:07
Innen messziről úgy tűnik ez is a szívatás egy része. Olajunk egyelőre lesz, de finomítónk nincs hozzá:-((
esélyesnek tartom hogy az osztrákok kicsesznek velünk bezárják, az itteni láncukat, majd finomítanak a németeknek. Át/visszarendezik az ellátási láncot, mert ha majd a másik irányból jön/ne/ az energia, mi annak a láncnak is a végén kell!!! hogy legyünk. Szerintük.
Egyre inkább úgy vélem hogy az oroszokkal van a legkisebb problémánk. Jobb egy okos “ellenség”, mint egy idióta “barát”.
Függetlenedni, ha már ilyesmire adjuk a fejünket, nem csak az oroszoktól kell!
hivő
2022-06-04 at 12:01
Osztrák honban még meg
lehet tartani az extra
profitot.Gondolom ez
is beleszámit ebbe a
gondosan felállitott
mesébe.De csak menjenek
nem sirunk utánuk.
Ungarn über alles !
2022-06-04 at 11:12
az Ezredes az ilyen “nem akarom” boltocskákat einstandolta ! (mint echte fasiszták tudják mi az)
…ha már úgyis Putyin-pincsinek tartanak, hát tegyünk úgy !
Hans Landa
2022-06-04 at 10:49
A termelés nem “tud” ujraindulni……..
hát persze….Milyen szerződés van az omv-vel,el tudom képzelni, kb osztrák álmoskönyv,mint a többi külföldi céggel………..
Tulajdonképp miért is kell hazánkban ennyi külföldi benzinkút????Üzemanyag,alkohol,dohány szinte mindenhol állami monopólium.
F.Jimmy
2022-06-04 at 06:16
Még jön olaj az Oroszoktól, mi lesz ha azt is leállítják. Az Osztrákoknak meg ajánlanám Karácsony G-t, ő majd náluk is megoldja a problémát a sárga csíkjaival. Biciklire fel, kedves “sógorok”! 😀
Egyébként nagyon gyanús ez a leállás, vagy inkább, karbantartás utáni nem-újraindítás a Schwechat-i finomítóban. Politikától bűzlik ez szerintem.
[email protected]
2022-06-04 at 05:50
Kedves gesztus, mi meg hozunk egy zöööld törvényt, hogy az üzemen kívüli benzinkutak különadót fognak fizetni, vagy x időn belül el kell bontani őket és EU-s ökológiai normák szerint a területet rekultiválni kell, fásítani, zöldíteni. Vagy dönthet úgy az omv, hogy eladják a mol-nak.
Királytigris
2022-06-04 at 01:24
Sorosi sameszes fake news!
Namond
2022-06-04 at 00:30
Figyelni és ha mégis szállít beperelni közellátás veszélyeztetése miatt.
Ki is a külgazdasági miniszter főnöke?
jani129
2022-06-04 at 00:13
Én azt gondolom, hogy ha akarnának, akkor szállítanának benzint meg gázolajat.
obsitos
2022-06-03 at 23:51
Nulla pánik, úgyis betiltják a MOL-nak az exportot az olcsó olaj miatt, majd itthon forgalmazza és pássz.
Karcsúbb lesz a zsírosbödön a tulajoknál, na és ???
Orientál
2022-06-03 at 22:36
Szerbektől kellene kérni import üzemanyagot benzint úgymint gázolajat is.
moliere
2022-06-03 at 22:20
Gott sei Dank!
Aldi Lidl Penny Raiffeisen Erste E-On Telekom gombolkozik összecuccol
halacska
2022-06-03 at 22:07
A termelés nem “TUD” újraindulni. Ez kifarolás a kötelezettségekből.
Proton
2022-06-03 at 22:06
Cöcöcö, ez egy hazugság.
Az OMV-nek Romániában is van finomítója az OMV Petrom tulajdonában levő ploieşti-i Petrobrazi, amely évi 4,5 millió tonnányi, nagyobb részt román, kissebb részt orosz kitermelésű, kőolajat dolgoz fel.
Lárifári
2022-06-03 at 21:38
Ezt a kamu nyilas dumát!
Tudományos libsizmus
2022-06-03 at 21:38
Nem fogom elsiratni a labanc benzinkutakat. Lehet szépen hazamenni.